Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 Populært innlegg #1 Skrevet 1. april 2020 Dette er sagt med et smil, men jeg begynner å bli litt lei alle de kreative påfunnene lærerne finner på, selvsagt før å gjøre dagene til elevene litt morsommere, men likevel.. Når man har tre unger og alle skal lage mat, men selvsagt ikke likt, fylle mange glass med vann og spille toner, klippe og lime, strikke, perle, tegne, plante, bruke ting i hjemmet i skolearbeidet, ting må kjøpes inn osv, blir det ganske mye ekstra på oss voksne, som også skal prøve å jobbe i tillegg til å være støttelærere. Ilandsproblem, jeg vet, men likevel.. Anonymkode: 1bf87...a71 55
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #3 Skrevet 1. april 2020 Åh jeg kunne ikke vært mer enig!!! Her får vi ukentlig en egen Mail med forslag til ekstraarbeid, hjemmesider som er lærerike, aktivitetsbingo osv osv osv... Jeg har baby og barnehagebarn på 4 hjemme som ikke får den oppmerksomheten de trenger pga skolearbeidet til eldste - har ikke sjans på å skulle rigge til og handle inn til alt av naturfagseksperimenter, kule saker på aktivitetsbingo osv osv osv!!! Greit å lage ekstra til de som er interessert, men ikke send det til de som ikke spør - ta hellere en telefon og hør hvordan det står til først i hvert fall! #kroniskdårligsamvittighet Anonymkode: ab4a4...370 19
Daraya Skrevet 1. april 2020 #4 Skrevet 1. april 2020 Akkurat som arbeidsgiveren gir litt slack når vi jobber hjemmefra gjør vi det med ungene. Vi gjør det som er viktig som lesing, skriving, matte, samfunns- og naturfag. Gym, kunst og håndverk dropper vi rett og slett. 16
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #5 Skrevet 1. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh jeg kunne ikke vært mer enig!!! Her får vi ukentlig en egen Mail med forslag til ekstraarbeid, hjemmesider som er lærerike, aktivitetsbingo osv osv osv... Jeg har baby og barnehagebarn på 4 hjemme som ikke får den oppmerksomheten de trenger pga skolearbeidet til eldste - har ikke sjans på å skulle rigge til og handle inn til alt av naturfagseksperimenter, kule saker på aktivitetsbingo osv osv osv!!! Greit å lage ekstra til de som er interessert, men ikke send det til de som ikke spør - ta hellere en telefon og hør hvordan det står til først i hvert fall! #kroniskdårligsamvittighet Anonymkode: ab4a4...370 Forslag er frivillig. Samvittigheten må vi ta ansvar for selv. Anonymkode: 00c45...79c 17
Gjest Albbas Skrevet 1. april 2020 #6 Skrevet 1. april 2020 Håper du spiller det inn til ledelsen ved skolen også, ikke bare KG. har heldigvis ikke skolebarn selv, men naboen (vi går tur sammen) var veldig frustrert da hun måtte avbryte hjemmekontoret for å gå inn på YouTube og lære seg å legge opp strikketøy til barna... Strikking er kanskje ikke det viktigste å lære barna akkurat nå?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #7 Skrevet 1. april 2020 Sikkert lurt å si fra direkte til læreren det gjelder :) Anonymkode: 4042f...fe5 5
Nerine_ Skrevet 1. april 2020 #8 Skrevet 1. april 2020 Vi har droppet noen av k&h og naturfag m/forsøk oppgavene. 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #9 Skrevet 1. april 2020 Oi det hørtes slitsomt ut. Jeg er veldig fornøyd med opplegget vi har fått merker jeg. Utenom vanlig matte, norsk og engelsk (digitalt) så har de noen fysiske økter som kan gjennomføres uten hjelp fra voksne, annet enn å finne frem en youtube video med en dans el.l. Og én økt i uka med ganske enkel kunst og håndverk. Som tegn en tegning i paint eller lag en skulptur av hva du vil. Veldig greit. På fredag skal de lage boller, men det er første gang de har fått en matlagingsoppgave. Masse forskjellig matlaging og mye av det andre du ramser opp hadde jeg glatt droppet. Anonymkode: a520d...151 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #10 Skrevet 1. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forslag er frivillig. Samvittigheten må vi ta ansvar for selv. Anonymkode: 00c45...79c Samvittigheten er dessverre der i utgangspunktet uten ekstraarbeid. Full skoledag + baby = null tid til 4-åringen som blir avspist med iPad og Barne-TV 😔 Anonymkode: ab4a4...370 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #11 Skrevet 1. april 2020 Her har førsteklassing fått program for uka i alle fag. Samfunn/natur, religion, engelsk, norsk, matte, kunst og håndverk, gym, musikk. Det er snakk om å lage ting, lære flere sanger, gå gjennom den religiøse biten av påske, i tillegg til to nye temaer i matte og masse øving i norsk. Jeg har barnehagebarn og hjemmekontor i tillegg. Her er det for øvrig ingen kontakt med lærer bortsett fra en sms i uka. Så her sitter jeg og gjør trippel jobb mens lærerne sitter på ræva etter å ha sendt oss programmet. Anonymkode: f4a84...007 3
beige Skrevet 1. april 2020 #12 Skrevet 1. april 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samvittigheten er dessverre der i utgangspunktet uten ekstraarbeid. Full skoledag + baby = null tid til 4-åringen som blir avspist med iPad og Barne-TV 😔 Anonymkode: ab4a4...370 Kan ikke fireåringen leke seg på egenhånd? Trenger vel ikke sitte å glo skjerm hele dagen fordi om du er opptatt mye. 8
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #13 Skrevet 1. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samvittigheten er dessverre der i utgangspunktet uten ekstraarbeid. Full skoledag + baby = null tid til 4-åringen som blir avspist med iPad og Barne-TV 😔 Anonymkode: ab4a4...370 4-åringen har det helt sikkert fint, men hva med å la barnet sitte og tegne/pusle/perle med dere når du hjelper til med skolearbeid? Anonymkode: 00c45...79c 8
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #14 Skrevet 1. april 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi det hørtes slitsomt ut. Jeg er veldig fornøyd med opplegget vi har fått merker jeg. Utenom vanlig matte, norsk og engelsk (digitalt) så har de noen fysiske økter som kan gjennomføres uten hjelp fra voksne, annet enn å finne frem en youtube video med en dans el.l. Og én økt i uka med ganske enkel kunst og håndverk. Som tegn en tegning i paint eller lag en skulptur av hva du vil. Veldig greit. På fredag skal de lage boller, men det er første gang de har fått en matlagingsoppgave. Masse forskjellig matlaging og mye av det andre du ramser opp hadde jeg glatt droppet. Anonymkode: a520d...151 Påskekylling? 😉 Anonymkode: 5921e...3c9
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #15 Skrevet 1. april 2020 Min åtteåring har i lekse i dag å bake boller. Vi er to voksne med hjemmekontor, mer arbeid enn noensinne. Det å handle ingredienser (vi er ikke et bakehjem, så har ikke alt mulig stående i skapet) og lage deig og bake, er noe jeg rett og slett ikke har tid til å hjelpe henne med. Må heller prioritere matematikkoppgavene til lillebror, og andre skolefag. Anonymkode: 6b215...9f9 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #16 Skrevet 1. april 2020 56 minutter siden, beige skrev: Kan ikke fireåringen leke seg på egenhånd? Trenger vel ikke sitte å glo skjerm hele dagen fordi om du er opptatt mye. 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: 4-åringen har det helt sikkert fint, men hva med å la barnet sitte og tegne/pusle/perle med dere når du hjelper til med skolearbeid? Anonymkode: 00c45...79c Ikke alle 4-åringer som er glad i å perle og sitte stille og tegne! Han leker masse med biler og Lego og slikt også da, men skulle vært mye mer ute. Han vil ikke være ute selv, og minsten hater både vogn og sjal. Så det så. Anonymkode: ab4a4...370 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #17 Skrevet 1. april 2020 Her funker det helt supert med kreative oppgaver, for da gidder storesøsken å hjelpe. For mange teoretiske oppgaver fører bare til at det er meg som må dra yngste igjennom. Anonymkode: 8141d...a39 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #18 Skrevet 1. april 2020 Jeg er glad jeg ikke er lærer jeg. Ikke lett å lage et opplegg som skal fungere for alle familier og barn heller! Tenker det hadde blitt like ille om oppgavene var lite kreative og det bare var oppgaver i boka. Da hadde det vært krise for noen andre familier, som hadde synes det var veldig vanskelig. I mange familier er jo lekser allerede en krig. Nå skal det være «lekser» hele tiden. Da kan baking, håndarbeid og slik være en kjærkommen avveksling. Anonymkode: 3edfd...83b 18
jabx Skrevet 1. april 2020 #19 Skrevet 1. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er glad jeg ikke er lærer jeg. Ikke lett å lage et opplegg som skal fungere for alle familier og barn heller! Tenker det hadde blitt like ille om oppgavene var lite kreative og det bare var oppgaver i boka. Da hadde det vært krise for noen andre familier, som hadde synes det var veldig vanskelig. I mange familier er jo lekser allerede en krig. Nå skal det være «lekser» hele tiden. Da kan baking, håndarbeid og slik være en kjærkommen avveksling. Anonymkode: 3edfd...83b Et opplegg som fungerer for flest mulig er vel et der man ikke forventer at foreldrene skal kunne stille opp som fulltidslærere? Kunstprosjekter og slikt bør naturligvis utgå. Hvis man vil ha en "kjærkommen avveksling" så kan hver enkelt familie gjøre det på eget initiativ. 8
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #20 Skrevet 1. april 2020 8 minutter siden, jabx skrev: Et opplegg som fungerer for flest mulig er vel et der man ikke forventer at foreldrene skal kunne stille opp som fulltidslærere? Kunstprosjekter og slikt bør naturligvis utgå. Hvis man vil ha en "kjærkommen avveksling" så kan hver enkelt familie gjøre det på eget initiativ. Mange barn har behov for avveksling fra «oppgaver i boka» og tradisjonell undervisning. Det er vel de barna lærerne prøver å hjelpe. Mener ikke at prosjektene skal være overambisiøse heller. Men det er nok vanskelig nok å lage et opplegg som er tilpasset den enkelte på skolen, og enda vanskeligere når det skal tilpasses en hel familie i tillegg. Blir det helt umulig så kan man vel ta en prat med lærer? Kan ikke se for meg at læreren kommer til å sette seg på bakbeina fordi barnet ikke får bakt boller eller laget trolldeig. Anonymkode: 3edfd...83b 8
Anbefalte innlegg