AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #1 Skrevet 1. april 2020 Er det noen som har prøvd vitapan? Er det nok A vitamin i den til å redusere rynker? https://www.123apotek.no/products/vitapan-krem---100-g Anonymkode: 48a82...f03
Roci Skrevet 1. april 2020 #2 Skrevet 1. april 2020 Vitapan inneholder en form for A-vitamin som heter retinyl palmitat, som er den "svakeste" formen for a-vitamin som brukes i hudpleie.Hvis du ser på ingredienslisten, kommer dette virkestoffet langt ned på lista, noe som betyr at kremen mest sannsynlig inneholder for liten mengde/konsentrasjon til å ha noen synlig effekt på rynker. Kremen er dessuten veldig fet, så med mindre du har svært tørr hud eller eksem, så ville jeg ikke under noen omstendigheter brukt den i ansiktet. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #3 Skrevet 1. april 2020 2 timer siden, Roci skrev: Vitapan inneholder en form for A-vitamin som heter retinyl palmitat, som er den "svakeste" formen for a-vitamin som brukes i hudpleie.Hvis du ser på ingredienslisten, kommer dette virkestoffet langt ned på lista, noe som betyr at kremen mest sannsynlig inneholder for liten mengde/konsentrasjon til å ha noen synlig effekt på rynker. Kremen er dessuten veldig fet, så med mindre du har svært tørr hud eller eksem, så ville jeg ikke under noen omstendigheter brukt den i ansiktet. roci, kan jeg spørre deg om noe-du har peiling på hud! jeg bruker elixir, zo og skin science. har prøvd i tre år nå å forbedre huden min. har fine linjer og et par dype rynker. desse produktene har retinol, fukt, jeg peeler, tar masker etc. har tørr hud som lett blir rød. må jeg bite i det sure eplet og ta injeksjon, eller kan det være smart å prøve feks laser? har lest meg grønn men blir bare mer forvirret🤭ikke fan av botox som varer 3 mnd, og kan vel klumpe seg(evt restylane mm) Anonymkode: 32570...25e
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #4 Skrevet 1. april 2020 Brukte vitapan i fjeset engang fordi jeg var helt tom for annen krem, og jeg reagerte noe kraftig på det. Anonymkode: ed17b...9e6
Roci Skrevet 1. april 2020 #5 Skrevet 1. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: roci, kan jeg spørre deg om noe-du har peiling på hud! jeg bruker elixir, zo og skin science. har prøvd i tre år nå å forbedre huden min. har fine linjer og et par dype rynker. desse produktene har retinol, fukt, jeg peeler, tar masker etc. har tørr hud som lett blir rød. må jeg bite i det sure eplet og ta injeksjon, eller kan det være smart å prøve feks laser? har lest meg grønn men blir bare mer forvirret🤭ikke fan av botox som varer 3 mnd, og kan vel klumpe seg(evt restylane mm) Anonymkode: 32570...25e Det er jo bra (og dyre) produkter du har brukt, men selv de dyreste produktene vil ikke ha forventet virkning dersom de ikke er tilpasset hudtypen din og/eller ikke brukes på rett måte og i riktige kombinasjoner. Både retinol og syreeksfoliering kan virke irriterende/uttørkende på huden, og det er ikke sånn at "more is better". Jeg er ikke utdannet hudpleier, bare en "hudpleinerd", så når det gjelder injeksjoner/inngrep, foreslår jeg at du tar kontakt med noen som er kvalifisert. Det jeg kan si, er at ingen hudpleie kan fjerne dype rynker, men kanskje få dem til å framstå litt mindre framtredende på sikt. Du sier du har tørr hud som lett blir rød, noe som indikerer at du har sensitiv hud. Det betyr at enkelte retinol- og syreprodukter blir for sterke for huden din, samt at en tørr hud vil gjerne se mer "rynkete" ut enn en godt fuktet hud. Helt uavhengig om du bestemmer deg for å få en konsultasjon vedr. behandling, vil jeg foreslå at du prøver følgende hudpleierutine i en måneds tid for å se om du opplever endring. Morgen: Rens med en rensekrem for sensitiv hud, Serum: C-vitamin + hyaluronsyre. C-vitaminserum for sensitiv hud bør ikke inneholder den formen for c-vitamin som heter L-Ascorbic Acid, men heller Magnesium Ascorbyl Phosphate, Sodium Ascorbyl Phosphate eller Tetrahexyldecyl Ascorbate. Fukt: En god, fuktighetsbevarende krem for sensitiv hud uten parfyme og andre irriterende stoffer. Solbeskyttelse for sensitiv hud, med høy solfaktor. Kveld: Fjerne sminke og rens deretter med rensekrem for sensitiv hud Retinol: Et retinolprodukt beregnet for sensitiv hud, enten i lav konsentrasjon eller i form av retinaldehyd. Start med 2 ganger i uka over natten. Eksfolierende syre: Lactic Acid (melkesyre) eller Mandelic Acid (mandelsyre). Mildere og snillere mot huden enn f.eks. glykolsyre, men like effektive på sikt. Brukes de kveldene du ikke bruker retinol, men start med 2-3 ganger i uka. Eventuelt hyaluronsyre for ekstra fukt. Fukt: samme fukt som om dagen Ansiktsolje: for å "forsegle" fuktigheten til huden, f.eks. agurkurt (borage seed) olje eller The Ordinary sin "B" oil. Jeg kommer gjerne med produktforslag om du ønsker det, men du kan jo sjekke om de produktene du har fra før, egner seg til tørr og sensitiv hud. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #6 Skrevet 1. april 2020 1 time siden, Roci skrev: Det er jo bra (og dyre) produkter du har brukt, men selv de dyreste produktene vil ikke ha forventet virkning dersom de ikke er tilpasset hudtypen din og/eller ikke brukes på rett måte og i riktige kombinasjoner. Både retinol og syreeksfoliering kan virke irriterende/uttørkende på huden, og det er ikke sånn at "more is better". Jeg er ikke utdannet hudpleier, bare en "hudpleinerd", så når det gjelder injeksjoner/inngrep, foreslår jeg at du tar kontakt med noen som er kvalifisert. Det jeg kan si, er at ingen hudpleie kan fjerne dype rynker, men kanskje få dem til å framstå litt mindre framtredende på sikt. Du sier du har tørr hud som lett blir rød, noe som indikerer at du har sensitiv hud. Det betyr at enkelte retinol- og syreprodukter blir for sterke for huden din, samt at en tørr hud vil gjerne se mer "rynkete" ut enn en godt fuktet hud. Helt uavhengig om du bestemmer deg for å få en konsultasjon vedr. behandling, vil jeg foreslå at du prøver følgende hudpleierutine i en måneds tid for å se om du opplever endring. Morgen: Rens med en rensekrem for sensitiv hud, Serum: C-vitamin + hyaluronsyre. C-vitaminserum for sensitiv hud bør ikke inneholder den formen for c-vitamin som heter L-Ascorbic Acid, men heller Magnesium Ascorbyl Phosphate, Sodium Ascorbyl Phosphate eller Tetrahexyldecyl Ascorbate. Fukt: En god, fuktighetsbevarende krem for sensitiv hud uten parfyme og andre irriterende stoffer. Solbeskyttelse for sensitiv hud, med høy solfaktor. Kveld: Fjerne sminke og rens deretter med rensekrem for sensitiv hud Retinol: Et retinolprodukt beregnet for sensitiv hud, enten i lav konsentrasjon eller i form av retinaldehyd. Start med 2 ganger i uka over natten. Eksfolierende syre: Lactic Acid (melkesyre) eller Mandelic Acid (mandelsyre). Mildere og snillere mot huden enn f.eks. glykolsyre, men like effektive på sikt. Brukes de kveldene du ikke bruker retinol, men start med 2-3 ganger i uka. Eventuelt hyaluronsyre for ekstra fukt. Fukt: samme fukt som om dagen Ansiktsolje: for å "forsegle" fuktigheten til huden, f.eks. agurkurt (borage seed) olje eller The Ordinary sin "B" oil. Jeg kommer gjerne med produktforslag om du ønsker det, men du kan jo sjekke om de produktene du har fra før, egner seg til tørr og sensitiv hud. ah tusen takk! du kan hudpleie🌞 jeg tenker som deg, at jeg bør ha mer fukt og gjerne litt mindre retinol. jeg er flink til å rense huden; har en skånsom 2-step rens fra babor. tar gjerne i mot en anbefaling ang krem i disse seriene, som gir god fukt. tenkte ikke på at man kan ha en fuktig dagkrem over serum, men under solfsktor. jeg er flink å bruke elixir dagkrem sp 30 tror jeg det er. har en blå flaske(serum) med c-vitamin. men er ofte forvirret over rekkefølge på produkt, hva går sammen etc🙈 har niactil og 10% pads fra elixir. zo:dagkrem med lett farge, solfaktor. anti wrinkle serum(ikke åpnet). dagkrem, nattkrem(?) hehe. og zo asiktspeel og maske. setter stor pris på at du orker skrive så mye; jeg vrir hjernen for å finne gode mageøvelser jeg så du nevnte i en annen tråd(sliter også med vonde armer, og har drømt lenge om magemuskler)😁 Anonymkode: 32570...25e
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #7 Skrevet 1. april 2020 Jeg har Vitapan og merker ikke noe forkjell på den eller dyre kremer. Vitaman roer huden min ned etter peeling feks. Eneste jeg merker forkjell er hvis jeg peeler huden ofte og vasker den morgen og kveld. (Annet er kosthold og alltid være hydrert.) Ølgjær gjør også huden min bedre (avhengig pga huden) Men det er 'en ting jeg bruker litt penger på og det er øyekrem. Øyekrem som lysner gir våkent blikk med en gang. Peeling bruker jeg Zo medical. Den er helt syykt bra... - Solkrem og solhatt/caps på dager med mye sol. (25 eller 30 faktor hvis du ikke har unormal sensetiv hud, da må du bruke 50 faktor. 50 er tung for huden og derfor lurt med noe pleiende før du tar den på) - Alltid krem etter dusj (da er huden tørr) Vitapan kan jeg anbefale. Krem kan ikke stoppe aldring, men er huden fuktig og hydrert vil ikke huden rynke seg så mye. Hvis du skjønner. Anonymkode: ebb9b...507
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #8 Skrevet 5. april 2020 På 1.4.2020 den 8.57, Roci skrev: Vitapan inneholder en form for A-vitamin som heter retinyl palmitat, som er den "svakeste" formen for a-vitamin som brukes i hudpleie.Hvis du ser på ingredienslisten, kommer dette virkestoffet langt ned på lista, noe som betyr at kremen mest sannsynlig inneholder for liten mengde/konsentrasjon til å ha noen synlig effekt på rynker. Kremen er dessuten veldig fet, så med mindre du har svært tørr hud eller eksem, så ville jeg ikke under noen omstendigheter brukt den i ansiktet. Det virker som du har god peiling på det her☺ Vet du ca hvor stor styrkeforskjell det er på retinol 1% og tretinoin 0,05%? Og er det sånn at begge virker, men det tar lengre tid med retinol 1%, eller er tretinoin det eneste effektive mot rynker og "ung" hud? Anonymkode: 48a82...f03
Miah Skrevet 5. april 2020 #9 Skrevet 5. april 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Det virker som du har god peiling på det her☺ Vet du ca hvor stor styrkeforskjell det er på retinol 1% og tretinoin 0,05%? Og er det sånn at begge virker, men det tar lengre tid med retinol 1%, eller er tretinoin det eneste effektive mot rynker og "ung" hud? Anonymkode: 48a82...f03 Tretinoin er mye sterkere enn retinol. Det er nok vanskelig å sammenligne helt nøyaktig, fordi hvor sterkt et produkt virker i praksis kan f.eks. avhenge av om det er i gelform eller kremform. Dersom jeg ikke husker feil sier man f.eks. at tretinoin i gelform er sterkere enn i gelform, selv om styrkene er 0,05%. Jeg har brukt tretinoin som har en styrke på 0,025%, og da begynte huden fort å flasse i store/små flak, spesielt rundt munnen. Med 1% retinol har jeg aldri opplevd det samme, aldri opplevd flassing i det hele tatt. Bare for å gi deg et bilde av hvor forskjellig de virker. Både tretinoin og retinol virker, men de er jo forskjellige. Om man ikke kan få tak i tretinoin, eller ikke har en hud som tåler det (for det er det langt fra alle som gjør), så er helt klart retinol et godt alternativ. Men det er helt klart mindre effektivt.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #10 Skrevet 5. april 2020 Det er enda ikke oppfunnet en krem som faktisk virker mot rynker. Ingen krem kan heller fjerne rynker. Det som forebygger rynker, er gode gener og DNA, samt lite sol. Jo mer sol, jo mer rynker senere i livet. Anonymkode: 0ceb1...b45 1
Djungelvrål Skrevet 5. april 2020 #11 Skrevet 5. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er enda ikke oppfunnet en krem som faktisk virker mot rynker. Ingen krem kan heller fjerne rynker. Det som forebygger rynker, er gode gener og DNA, samt lite sol. Jo mer sol, jo mer rynker senere i livet. Anonymkode: 0ceb1...b45 Retinol virker på rynker. Studie gjort på 87 åringer konkluderte med synlig merkbart glattere hud. https://forskning.no/vitaminer-aldring-hud/a-vitamin-reduserer-rynker/991418 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #12 Skrevet 5. april 2020 4 minutter siden, Apocalypte skrev: Retinol virker på rynker. Studie gjort på 87 åringer konkluderte med synlig merkbart glattere hud. https://forskning.no/vitaminer-aldring-hud/a-vitamin-reduserer-rynker/991418 Så de brukte retinol og ikke Tretinoin i studien? Anonymkode: 48a82...f03
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #13 Skrevet 5. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så de brukte retinol og ikke Tretinoin i studien? Anonymkode: 48a82...f03 Leste nå at det stod 0,4% retinol, så da må da 1% retinol ha effekt vel? Anonymkode: 48a82...f03
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #14 Skrevet 5. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Leste nå at det stod 0,4% retinol, så da må da 1% retinol ha effekt vel? Anonymkode: 48a82...f03 Det har effekt, det er ingen som tviler på det. Anonymkode: 8eaa5...b3f
Roci Skrevet 5. april 2020 #15 Skrevet 5. april 2020 I prinsippet har retinol samme virkning som tretinoin, men det tar lengre tid. Tretinoin og andre tilsvarende legemidler er ren retinsyre. Retinol omgjøres til en mildere variant av retinsyre ved kontakt med hudens enzymer. Konverteringsprosessen ser egentlig slik ut: retinol -> retinaldehyd -> retinsyre. Nå finnes det en del produkter på markedet med retinaldehyd (også kalt retinal), som hevdes å omdannes til retinsyre 11 ganger raskere enn retinol og være 20 ganger mer potent, og samtidig mindre irriterende. Det finnes imidlertid ennå ikke like mye forskning på retinaldehyd som på retinol, men det som er dokumentert så langt, er at retinaldehyd har god effekt på både solskadet hud og akne, og sammen med hyaluronsyre svært god effekt på rynker. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #16 Skrevet 5. april 2020 41 minutter siden, Roci skrev: I prinsippet har retinol samme virkning som tretinoin, men det tar lengre tid. Tretinoin og andre tilsvarende legemidler er ren retinsyre. Retinol omgjøres til en mildere variant av retinsyre ved kontakt med hudens enzymer. Konverteringsprosessen ser egentlig slik ut: retinol -> retinaldehyd -> retinsyre. Nå finnes det en del produkter på markedet med retinaldehyd (også kalt retinal), som hevdes å omdannes til retinsyre 11 ganger raskere enn retinol og være 20 ganger mer potent, og samtidig mindre irriterende. Det finnes imidlertid ennå ikke like mye forskning på retinaldehyd som på retinol, men det som er dokumentert så langt, er at retinaldehyd har god effekt på både solskadet hud og akne, og sammen med hyaluronsyre svært god effekt på rynker. Hyaluronsyren er vel bare midlertidig? Jeg kan merke det litt når jeg har det på, men med en gang det ikke brukes så er linjene tilbake. Anonymkode: 48a82...f03
Roci Skrevet 6. april 2020 #17 Skrevet 6. april 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hyaluronsyren er vel bare midlertidig? Jeg kan merke det litt når jeg har det på, men med en gang det ikke brukes så er linjene tilbake. Anonymkode: 48a82...f03 Det stemmer at hyaluronsyre kun har en midlertidig effekt på rynker, og det er fordi hyaluronsyre i hudpleie først og fremst er en såkalt humektant, dvs. en fuktgivende ingrediens. Hyaluronsyremolekyler kan binde til seg 1000 ganger sin egen vekt i vann, og i hudpleie fungerer hyaluronsyre ved å trekke til seg fuktighet fra omgivelsene og binde seg til huden. Dermed blir rynker og fine linjer "plumpet" opp av fuktighet og framstår som mindre synlige. En godt fuktet hud vil forøvrig alltid se litt mindre rynkete ut. Noe som imidlertid er viktig å merke seg når man bruker hyaluronsyre, er at dersom omgivelsene har veldig tørr luft, kan den ha motsatt virkning og trekke fukt ut fra de dypere hudlagene i stedet for. Det er derfor viktig ved bruk av f.eks. hylauronsyreserum at man i tillegg - dvs. over serumet - bruker en god fuktighetskrem for å hindre at dette skjer.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #18 Skrevet 6. april 2020 1 time siden, Roci skrev: Det stemmer at hyaluronsyre kun har en midlertidig effekt på rynker, og det er fordi hyaluronsyre i hudpleie først og fremst er en såkalt humektant, dvs. en fuktgivende ingrediens. Hyaluronsyremolekyler kan binde til seg 1000 ganger sin egen vekt i vann, og i hudpleie fungerer hyaluronsyre ved å trekke til seg fuktighet fra omgivelsene og binde seg til huden. Dermed blir rynker og fine linjer "plumpet" opp av fuktighet og framstår som mindre synlige. En godt fuktet hud vil forøvrig alltid se litt mindre rynkete ut. Noe som imidlertid er viktig å merke seg når man bruker hyaluronsyre, er at dersom omgivelsene har veldig tørr luft, kan den ha motsatt virkning og trekke fukt ut fra de dypere hudlagene i stedet for. Det er derfor viktig ved bruk av f.eks. hylauronsyreserum at man i tillegg - dvs. over serumet - bruker en god fuktighetskrem for å hindre at dette skjer. Aha skjønner. Tror du man kan legge hyaluronsyren, fukte huden med litt vann og legge krem over? Vil det bidra til å gi den fuktighet? Anonymkode: 48a82...f03
Roci Skrevet 6. april 2020 #19 Skrevet 6. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aha skjønner. Tror du man kan legge hyaluronsyren, fukte huden med litt vann og legge krem over? Vil det bidra til å gi den fuktighet? Anonymkode: 48a82...f03 Legg vann (eller mist/fuktspray) først, deretter hyaluronserum og så fuktighetskrem. Ellers må du bare prøve deg litt fram og finne ut hva som funker for deg🙂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå