Gå til innhold

Møte familie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Spørsmål. Jeg har ikke sett mamma på godt over 3 uker. Hun er frisk og rask, ikke i risikosonen. Jeg, min mann og sønn (5 år) har vært i selvpåført karantene siden alt startet. Kun vært og handlet mat og gått tur med avstand til andre. Min mor og hennes mann har også vært i karantene, de var på reise når dette brøt løs og har vært i «karantene-karantene», ikke vært i butikkene etc. Den var ferdig nå for 5 dager siden, og de har fortsatt å være i selvpåført karantene, men nå da begynt å handle mat selv i butikken. 

Vi kan da vel møte hverandre nå og være sammen? Mamma kan da vel kose med min sønn, når han ikke har lekt med andre barn engang? Eller kan vi ikke gjøre det? 

Min mor vil også veldig gjerne invitere oss 3 på middag, sammen med datteren til hennes mann, hennes ektefelle og deres barn på 4 og 1 år. De har også holdt seg selv i selvpåført karantene. Her er jeg litt skeptisk, for da samles vi jo flere enn myndighetenes anbefaling, og det begynner å bli mange variabler som spiller inn. I tillegg til at det blir vanskelig for barna å holde avstand til hverandre. 

Men kunne det funke om bare jeg og mitt barn kom, samt datter av mammas mann og deres 4 åring? Da blir vi 6 personer, 4 voksne og 2 barn, så det er jo egentlig en for mye det også. Da bør vi droppe det kanskje? 

Jeg er høygravid og har astma, ellers er det ingen i risikosonen. Jeg merker ikke noe til astmaen i det daglige, trenger ikke medisiner. Alle er friske uten symptomer. Ingen jobber i samfunnskritiske yrker. 

Ønsker tilbakemelding på både de første spørsmålene med at jeg og kun mitt ene barn og min mann besøker min mor og hennes mann, og spørsmålet om å også tilbrunge tid med denne andre familien. 

Jeg er ikke dum, jeg har lest og forholder meg til reglene fra myndighetene, og jeg spør nettopp fordi jeg er usikker og tenker på meg og mitt ufødte barns helse, samt de i samfunnet i risikosonen. Så vær så snill og svar på en ordentlig måte, jeg prøver bare å holde meg fysisk og psykisk oppegående og samtidig bidra i denne dugnaden. Synes det er vanskelig å være isolert og synes det er vanskelig å vite hva som går bra og ikke. 

La oss si at vi alle møtes, og en av oss har viruset og smitter 2 av de andre. Men ingen blir særlig syke, og fortsetter å være i selvpåført karantene, og bare handler mat og går tur med avstand til andre, bruker hansker og følger myndighetenes anbefalinger på alle måter. Hvordan utsetter man da de i risikosonen for fare? Man bør jo også kunne forvente at de er forsiktige når de handler, har god håndhygiene og holder seg hjemme..? 

Anonymkode: 0672f...812

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det dilemmaet jeg også, og siden mamma er over 60 tror jeg ikke at jeg tør å dra :(

Anonymkode: aa8e0...35c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det dilemmaet jeg også, og siden mamma er over 60 tror jeg ikke at jeg tør å dra :(

Anonymkode: aa8e0...35c

Skjønner det. Ingen i dette scenariet er over  65 år...

Anonymkode: 0672f...812

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha bli blitt smittet selv om du bare er hjemme (matbutikk). Om du smitter dine foreldre vil de mest sannsynlig smitte 1-3 andre. Selvom de fleste får «milde symptomer» kan man likevel bli svært syk. 

Vi møter mamma på FaceTime. Tar ingen sjangser. 

Anonymkode: c339a...4e4

AnonymBruker
Skrevet

Nesten alle jeg kjenner har kontakt med noe familie nå, eller en vennegruppe. 

Dette vil vare lenge. Og man må beholde den mentale helse oppe i det hele også. Spreke besteforeldre i 50-60 årene er knapt i risikogruppen, oldemor på 90 med lungesykdom blir noe annet. 

Mange i vår omgangskrets har allerede hatt sykdommen, så begynner nok å bli en del immunitet også, selv om vi fortsatt er veldig forsiktige. 

Anonymkode: 3837a...d49

• Opprett ny...