AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #1 Skrevet 1. april 2020 Er voksen. Har prøvd å si fra flere ganger men til ingen nytte virker det som. Har vært på besøk med de over litt tid i disse korona tider,og det er kritikk nesten hver eneste dag. Blir utslitt i kroppen og mentalt. Har spurt dem; føler dere ikke at dagen er fullverdig uten å kritisere/hakke på meg? Det kan være fra å ha beina på bordet av og til,til man spiser en frukt som var skyldt og ikke hadde et papir eller fat under,til at man ikke burde sitte i den nyeste sofaen,til at man ser for mye ned i tlf,til at man alltid må rydde etter seg på kjøkkenet,til at man må ut å gå tur hver dag til å få kritikk for at man trener for lite og at de ikke trodde de skulle få late barn,til at de prakker på en bøker en burde lese,må finne gleden med kryssord som meg osv. Jeg har uheldigvis opparbeidet meg endel gjeld som jeg prøver å betale når jeg har mulighet,men hat dessverre vokst litt da jeg ikke trodde det voks så radigt,og dette får jeg høre av ene forelderen min hver dag og hvor håpløs jeg har vært som har latt det vokse og vil ta over økonomien min,noe som jeg har nektet. Da jeg ikke skal umyndiggjøres. Jeg er ufrivillig enslig,og de er de nærmeste jeg har. Er veldig mye alene ellers. Men kjenner det tærer på å få kritikk/kjeft hver dag i voksen alder. Og når man prøver å forklare eller stå opp for seg selv,så blir man ikke hørt,de vil ikke høre på hva man har å si. Tro meg,jeg sier i fra men det hjelper sjelden. De kan klappe meg på kinnet og si vi ønsker kun ditt beste,derfor blir vi hissige selv om vi ikke ønsker det osv. Anonymkode: e18b6...c4d
Sunset90 Skrevet 1. april 2020 #2 Skrevet 1. april 2020 (endret) "Velkommen i klubben" Minner meg en del om mine "foreldre" desverre Er til og irritere seg grønn av til tider Hørres veldig militært ut, regime, også kalt autoritært. ikke gjør dit og dat Gjør sånn og sånn. rettledning, veiledning stadig Krase kommentarer Du kan spørre deg selv om du voksen? eller barn fremdelles? Kansje lite som tyder på at du blir behandlet særlig voksen. Gammel vane er vond og vende, antar det har vært slik i hele oppveksten din. "You can't teach an old dog new tricks" Noen personer er ikke skrudd sammen og skjønne hvordan man er selv, og imot andre. Her tror jeg du gjør rett om redusere det som gir deg dårlig energi og tanker. I det lange løp, kan dette bli svært slitsomt, og nedbrytende. Endret 1. april 2020 av Sunset90
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #3 Skrevet 1. april 2020 Kjenner meg sååå alt for godt igjen! Det er noe herk altså. Og så motsier de seg selv også. I det ene øyeblikket kaller de deg voksen, og i det neste er du overhode ikke voksen. Så er det verdens undergang om jeg søler på duken eller på gulvet, og så får jeg ikke steke noe i panna fordi det kan sprute fett på veggen. Får heller ikke ta ut av oppvaskmaskinen fordi jeg kan miste ned de fine tallerkenene. Altså..... 😆 Jeg vet hvordan jeg IKKE skal være som forelder, iallefall. Tror jeg nesten bare kjøper en billig sofa og satser på å bytte den ut i ny og ned, jeg, isteden for å være en sånn forelder som gir barna angst. Det var ikke før jeg rundet 20 at jeg skjønte at det ikke var farlig å søle, liksom. Anonymkode: a6b85...033 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #4 Skrevet 1. april 2020 28 minutter siden, Sunset90 skrev: "Velkommen i klubben" Minner meg en del om mine "foreldre" desverre Er til og irritere seg grønn av til tider Hørres veldig militært ut, regime, også kalt autoritært. ikke gjør dit og dat Gjør sånn og sånn. rettledning, veiledning stadig Krase kommentarer Du kan spørre deg selv om du voksen? eller barn fremdelles? Kansje lite som tyder på at du blir behandlet særlig voksen. Gammel vane er vond og vende, antar det har vært slik i hele oppveksten din. "You can't teach an old dog new tricks" Noen personer er ikke skrudd sammen og skjønne hvordan man er selv, og imot andre. Her tror jeg du gjør rett om redusere det som gir deg dårlig energi og tanker. I det lange løp, kan dette bli svært slitsomt, og nedbrytende. Ts her. Ja,får hele tiden høre at nå må jeg bli voksen. Har tatt opp dette også flere ganger at de må slutte å si det. Så sier de men du oppfører deg jo ikke voksent. Da er det de som behandler en som et barn i utgangspunktet. Har vært slik hele oppveksten min ja. Det er veldig slitsomt og nedbrytende. Det har gjort at jeg har slitt med å finne kjærligheten,og tidligere latt meg behandle dårlig. Har heldigvis lært der og kutter tvert med noen som har antydning til dårlig oppførsel. Har nesten hatt angst/panikkanfall i kveld/natt. Har grått litt for meg selv. Foreldrene mine har stort hus med så og si to leiligheter,der de leide ut tidligere litt før de tok tilbake selv og pusset opp for å bruke selv. Men nå bruker de kun den ene,og jeg har soverommet jeg har når jeg er her,i den leiligheten. Har trekt meg tilbake dit og til stuen der når jeg føler jeg går for mye opp i dem,satt der og koste meg med strikketøy og tv. Da kom far min like før han la seg og sa at jeg ikke skulle ta over den leiligheten og det var der de var jeg skulle oppholde meg. Måtte slukke lysene og flytte meg dit om jeg skulle sitte oppe lenger. Og før det hadde han sagt at jeg måtte ta på varme og kose meg der.. Anonymkode: e18b6...c4d 2
Sunset90 Skrevet 1. april 2020 #5 Skrevet 1. april 2020 (endret) Det hørtes ikke så greit ut. Tror det beste du kan gjøre er og redusere slik kontakt som gjør deg dårlig. Det kan kansje være et vanskelig valg, men man må tenke på sin egen helse først og fremst. En at du skal bli kommandert og beordret runt som en liten unge, samt sitte nedverdigheten dette medfører. Det er visse personer som er for vrange til og innse noe som helst, og tro på forbedring er som og tro på julenissen. Det er mulig at de oppvoks med en sånn oppdragelse? veldig gammeldags, 50-60talls. autoritært. Ikke alle mennesker er det mulig og ha en diskusjon med særlig vis man er uenig., grunnet at de går i motangrep på 2 sekunder, de hører ikke på andre, de har sine meninger, de er helt fastlåst i sit system. Man lære seg og kjenne disse igjennom årenes løp. Endret 1. april 2020 av Sunset90 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #6 Skrevet 1. april 2020 Jeg veit ikke, jeg. Det høres ut som om du er litt lite sosialt- og ansvarsbevisst, og overreagerer når foreldrene dine forsøker å veilede og hjelpe deg. Ting som å f.eks. å sitte og stirre ned i telefonen i sosialt lag, ha beina på bordet og ikke rydde etter seg (særlig i andres hjem) er ting som det burde være helt innafor å si ifra om. Angående dette med gjeld skjønner jeg godt at de blir bekymret og forsøker å hjelpe. Å opparbeide seg f.eks mye kredittkortgjeld med høy rente er alvorlig, særlig når du beskriver at du ikke var bevisst på hvor fort denne gjelda vokser. Høres ut som om de bare ønsker å hjelpe deg, særlig til å ikke havne i økonomisk ruin og mestre sosialt samspill. Skjønner også at du er sårbar for kritikk og at dette gjør det vanskelig å takle å føle at man gjør ting feil, selv om det er ment i beste måte. Men jeg hadde heller tatt det som et tegn på at de ikke var glade i deg om de ikke hadde sagt noe. Anonymkode: 116be...c89 12
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #7 Skrevet 1. april 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg veit ikke, jeg. Det høres ut som om du er litt lite sosialt- og ansvarsbevisst, og overreagerer når foreldrene dine forsøker å veilede og hjelpe deg. Ting som å f.eks. å sitte og stirre ned i telefonen i sosialt lag, ha beina på bordet og ikke rydde etter seg (særlig i andres hjem) er ting som det burde være helt innafor å si ifra om. Angående dette med gjeld skjønner jeg godt at de blir bekymret og forsøker å hjelpe. Å opparbeide seg f.eks mye kredittkortgjeld med høy rente er alvorlig, særlig når du beskriver at du ikke var bevisst på hvor fort denne gjelda vokser. Høres ut som om de bare ønsker å hjelpe deg, særlig til å ikke havne i økonomisk ruin og mestre sosialt samspill. Skjønner også at du er sårbar for kritikk og at dette gjør det vanskelig å takle å føle at man gjør ting feil, selv om det er ment i beste måte. Men jeg hadde heller tatt det som et tegn på at de ikke var glade i deg om de ikke hadde sagt noe. Anonymkode: 116be...c89 Er du en slektning eller tidligere venn eller?!? Jeg har bena litt på siden ta bordet når man strekker de litt ut om man ser på noe på tv osv,ikke for å plage folk og ikke når man spiser og slike ting. Og tlf holder man nesten hele døgnet om for tiden,det gjør vel de fleste. De gjør det også myyye selv. Det er når man f.eks holder på med noe på tlf,de kommer og skal ha en tirade osv og ber en om å legge ned tlf. Jeg rydder da etter jeg har spist. Er på ingen måte noen gris. Det kan gjelde en panne som står i vann og løser seg opp,at de kjefter løs om å ta den med en gang osv. Dette gjelder ikke kredittkortgjeld. Dette gjelder studielån som ikke ble betalt pga lav inntekt. Det er IKKE normalt å bli kritisert for nesten alt, hele tiden.Det har ikke noe med å være for sårbar for kritikk å gjøre. Anonymkode: e18b6...c4d 6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #8 Skrevet 1. april 2020 Jeg må nok dessverre si meg litt enige med dine foreldre. Beina på bordet, mat uten tallerken eller papir, ikke rydde etter seg og å sitte inne hele dagen høres ut som oppførsel forventet av en tenåring. Når man er på besøk hos andre innretter man seg deretter, selv om det er familie. Jeg ville aldri lagt beina på bordet, spist frukt uten å ha noe under, latt oppvask ligge eller sittet inne hele dagen dersom jeg var hos andre. Ikke hadde jeg likt om andre gjorde det i mitt hjem heller. Anonymkode: 5faa5...bb6 14
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #9 Skrevet 1. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må nok dessverre si meg litt enige med dine foreldre. Beina på bordet, mat uten tallerken eller papir, ikke rydde etter seg og å sitte inne hele dagen høres ut som oppførsel forventet av en tenåring. Når man er på besøk hos andre innretter man seg deretter, selv om det er familie. Jeg ville aldri lagt beina på bordet, spist frukt uten å ha noe under, latt oppvask ligge eller sittet inne hele dagen dersom jeg var hos andre. Ikke hadde jeg likt om andre gjorde det i mitt hjem heller. Anonymkode: 5faa5...bb6 Enig, nå er du på besøk og ikke hjemme lengere. Anonymkode: 3d65b...0be 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #10 Skrevet 1. april 2020 Det er ingenting galt med det de sier til deg, men det er sikkert mye galt med måten de sier de. Du skriver ikke hvir gammel du er, men hvis du er over 18 og bor hjemme, mangler retning i livet og har gjeld er de bekymret for deg. Men de sier ikke fra på en god måte, dermed mister det sin hensikt. Begge parter må ta tak i seg selv. Anonymkode: 5cd52...448 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #11 Skrevet 1. april 2020 Det er ikke bra at de hakker på deg hele tiden. Men akkurat det med at man ikke skal ha bena på bordet, og at man skal rydde etter seg på kjøkkenet har du vel lært fra du var liten? Det er jo helt vanlig oppdragelse. Anonymkode: 56d8c...7d5 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #12 Skrevet 1. april 2020 Noen foreldre er så kritiske at til og med måten man puster på kan bli kritisert, for å sette det på spissen. Da dreier det seg ikke lenger om konstruktiv kritikk, men emosjonell vold. Hvis TS har blitt kritisert konstant siden barndommen vil det virke svært ødelggende for selvfølelsen. Anonymkode: ff452...6a1 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #13 Skrevet 1. april 2020 Jeg tenker at det er slitsomt nå når man går oppå hverandre. Jeg vet ikke hva dine planer er for høsten ts, men om du feks skal studere, skaff deg bøkene nå. Les. Studer. Gå tur. Rydd litt ute i hagen feks. Hadde du hatt et eget hjem så hadde du hatt mye å gjøre med vasking støvsuging mm. Anonymkode: 1479f...34e
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #14 Skrevet 1. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingenting galt med det de sier til deg, men det er sikkert mye galt med måten de sier de. Du skriver ikke hvir gammel du er, men hvis du er over 18 og bor hjemme, mangler retning i livet og har gjeld er de bekymret for deg. Men de sier ikke fra på en god måte, dermed mister det sin hensikt. Begge parter må ta tak i seg selv. Anonymkode: 5cd52...448 Har flyttet hjemme fra for MANGE år siden,men er på besøk i disse korona tider. Det er ekstremt regime her. Skulle være her til rett over påska men vurderer å dra hjem veldig snart,da det er en påkjenning å være her nå. De vil styre alt og det er faktisk ikke greit!! Ts Anonymkode: e18b6...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #15 Skrevet 1. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det er slitsomt nå når man går oppå hverandre. Jeg vet ikke hva dine planer er for høsten ts, men om du feks skal studere, skaff deg bøkene nå. Les. Studer. Gå tur. Rydd litt ute i hagen feks. Hadde du hatt et eget hjem så hadde du hatt mye å gjøre med vasking støvsuging mm. Anonymkode: 1479f...34e Er ferdig å studere for mange år siden. Bor i leid leilighet et stykke fra der foreldrene mine bor. Men de tar delvis kontroll der også,må virkelig si fra for at de ikke tar over der også. De kommer uinvitert på besøk osv. Anonymkode: e18b6...c4d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #16 Skrevet 1. april 2020 Hvor gammel er du? Jeg skjønner at det er sårt, dere tenker forskjellig. Mye som endrer seg oppigjennom årene. Nå er jeg selv godt voksen, og har voksne barn. Men av og til blir «barna» barn igjen når de kommer hit. Som feks ikke rydder etter seg, henger med fjeset i telefon for å få fred fra egne barn. Når jeg selv er sliten av sykdom blir jeg både skuffet og irritert. Og da blir det ofte tatt opp i en belærende tone. Om jeg feks sier må du sitte så mye på telefon, og jeg får til svar at jeg gjør det selv.. altså, jeg er bestemor, men det er ikke mitt ansvar å følge opp hele besøket. Alt etter dagsform. Virkeligheten er at jeg føler jeg ikke blir tatt hensyn til i mitt eget hjem, mens det kommer ut som irritasjon, og blir tatt helt feil. Jeg ville dratt hjem om jeg var deg, det er jo ikke godt hverken for deg eller dem, når hverdagen bare blir hakking og utrivelig. Anonymkode: 43359...c11 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #17 Skrevet 1. april 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ferdig å studere for mange år siden. Bor i leid leilighet et stykke fra der foreldrene mine bor. Men de tar delvis kontroll der også,må virkelig si fra for at de ikke tar over der også. De kommer uinvitert på besøk osv. Anonymkode: e18b6...c4d Hvorfor er du i deres bolig nå da og ikke i den du egentlig bor i? Anonymkode: 1479f...34e 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #18 Skrevet 1. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du i deres bolig nå da og ikke i den du egentlig bor i? Anonymkode: 1479f...34e Pga koronakrisen og det at jeg til vanlig er mye alene. Nesten tre uker nå og er mildt sagt lei,men planen er å være her i påsken. Anonymkode: e18b6...c4d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #19 Skrevet 1. april 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du? Jeg skjønner at det er sårt, dere tenker forskjellig. Mye som endrer seg oppigjennom årene. Nå er jeg selv godt voksen, og har voksne barn. Men av og til blir «barna» barn igjen når de kommer hit. Som feks ikke rydder etter seg, henger med fjeset i telefon for å få fred fra egne barn. Når jeg selv er sliten av sykdom blir jeg både skuffet og irritert. Og da blir det ofte tatt opp i en belærende tone. Om jeg feks sier må du sitte så mye på telefon, og jeg får til svar at jeg gjør det selv.. altså, jeg er bestemor, men det er ikke mitt ansvar å følge opp hele besøket. Alt etter dagsform. Virkeligheten er at jeg føler jeg ikke blir tatt hensyn til i mitt eget hjem, mens det kommer ut som irritasjon, og blir tatt helt feil. Jeg ville dratt hjem om jeg var deg, det er jo ikke godt hverken for deg eller dem, når hverdagen bare blir hakking og utrivelig. Anonymkode: 43359...c11 Jeg er nok det en kan kalle "godt" voksen,men dessverre uten barn enda. Anonymkode: e18b6...c4d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #20 Skrevet 1. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er nok det en kan kalle "godt" voksen,men dessverre uten barn enda. Anonymkode: e18b6...c4d Er du godt voksen, burde du jo også ha litt sosiale antenner. Ikke ha beina på bordet, rydde etter deg, spise på fat, vaske opp etter deg osv er jo en selvfølge når man er på besøk. Og du er jo på besøk, selv om det er hos dine foreldre! Anonymkode: 8cac9...8d6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå