AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #1 Skrevet 31. mars 2020 Familien vår, altså mine foreldre, har leid et gammelt bolighus i 20 år og brukt som hytte, kaller det hytte. Men hørte noen sa at om det er regulert som bolig og ikke fritidsbolig så kan man dra dit i påsken likevel. Planen var at mine foreldre, min familie og familien til mine to søsken, med i alt fem barn, skulle dra. God plass, 5 soverom. Kommer til å handle inn alt som trengs der vi bor. Har aldri hatt behov for legehjelp i alle de årene vi har vært der, som regel i flere ferier ila. året. Er det riktig oppfattet at vi kan dra? Ingen i risikogrupper, alle friske. Anonymkode: 11416...c5e 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 31. mars 2020 Det handler ikke om hva bygningen er regulert som. Vi skal ikke foreta reiser som ikke er nødvendige. Jeg skjønner ikke hva som er så forbanna vanskelig med å forstå dette. Anonymkode: 53297...2ca 123
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #3 Skrevet 31. mars 2020 Det bryter med anbefalinger om å ikke reise unødvendig, å være i en annen kommune enn den du sokner til og å ikke være sammen mer enn 5 om gangen, men jeg tror ikke dere får bot av det. Anonymkode: d1e4c...3f3 24
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #4 Skrevet 31. mars 2020 Du har aldri hatt behov for legehjelp ? Så om ein i familien får hjertestans - så kan dokke berre ta vedkommande med i bilen og køyre med han heim ? Poenget er jo at ein ikkje skal belaste helsetenesta i «hytte»kommunen fordi kvar kommune/fylke er beregna for sin mengde innbyggere i forhold til sykdom, og iallfall nå med så stort press i helsevesenet. Om du bryter dette har luftambulansen allerede gitt beskjed om at det ikkje er sikkert dei kan bistå. Det kan gå bra, det kan ikkje gå bra. Men per dags dato skal ein ikkje reise utanfor eigen kommune og politiet kan sende deg helm. 🤷🏻♀️ I tillegg er ein anbefalt å kun være 5 personer på en plass.. Anonymkode: 8f36f...e1c 34
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #5 Skrevet 31. mars 2020 1 april spøk? Jeg synes det er artig at noen hele tiden prøver seg med sånne dumme spm, og så får de kjeft her inne😁Hyttefolk asså... Anonymkode: 1b39e...1fc 26
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #6 Skrevet 31. mars 2020 Dere kan jo prøve å leie ut deres hus til noen i kommunen dere reiser til for å jevne ut innbyggertallet😄 Anonymkode: d1e4c...3f3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #7 Skrevet 1. april 2020 Om du er seriøs så syns jeg det er dritteit.. hva er det norske folk i et nøtteskall ikke skjønner med at det er totalt meningsløst å bytte bostedsadresse til hytta?! Leker de dum, vil de ikke skjønne?? Det handler om at man ikke skal reise utfor kommunen 🤦🏼♀️ Dere får innrede huset som hytta da, så er dere på hytta - hvis det er sånn det fungerer i deres hode. Anonymkode: 67d94...d67 7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #8 Skrevet 1. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du er seriøs så syns jeg det er dritteit.. hva er det norske folk i et nøtteskall ikke skjønner med at det er totalt meningsløst å bytte bostedsadresse til hytta?! Leker de dum, vil de ikke skjønne?? Det handler om at man ikke skal reise utfor kommunen 🤦🏼♀️ Dere får innrede huset som hytta da, så er dere på hytta - hvis det er sånn det fungerer i deres hode. Anonymkode: 67d94...d67 Nei? Om det du skriver hadde vært hensikten så ville vel lovforskriften hatt en annen ordlyd? Og en familie belaster da ikke ev. helsevesenet noe særlig! Poenget med hytteforbudet var da vel å skåne de kommunene med svært mange hytter! Anonymkode: 11416...c5e 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #9 Skrevet 1. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Og en familie belaster da ikke ev. helsevesenet noe særlig! Hva er det som gjør dere så spesielle at dere ikke trenger følge retningslinjene da? Anonymkode: cb5c8...1c5 26
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #10 Skrevet 1. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og en familie belaster da ikke ev. helsevesenet noe særlig! Hva hvis flere familier tenker slik? "ja, men min familie belaster ikke helsevesenet", "dette gjelder ikke oss"... Skjønner du tegninga? Jeg skjønner ikke helt hvor folk får den holdningen fra, "dette gjelder ikke meg og mine"? Er det så vanskelig å forstå at alle får hverdagen sin snudd på hodet, at vi alle må bidra slik at vi kan komme tilbake til normalen? Anonymkode: f58a3...f26 22
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #11 Skrevet 1. april 2020 Sov på folkeregistrert adresse med mindre du er et annet sted i kommunen hvor du har adresse. Det er rimelig enkelt. En annen ting som er enkelt, er å finne ut hvorfor forbudet er der, altså hva som er formålet. Hvis ikke kan du jo alltids ringe til kommunen der du lurer på å dra, og forhøre deg der om det er greit å reise til kommunen og overnatte, samt høre om boligen er regulert som fritidsbolig eller helårsbolig når du er i farta. Anonymkode: b09f2...a63 1
Nerine_ Skrevet 1. april 2020 #12 Skrevet 1. april 2020 Det er for å potensielt ikke belaste helsevesenet i kommunen du reiser til, hvor vanskelig kan det være å forstå? 1
nomore82 Skrevet 1. april 2020 #13 Skrevet 1. april 2020 Folk fascinerer meg. Jeg forstår at det er vanskelig å ta innover seg at vi faktisk står ovenfor en av nåtidens største pandemier om en ikke ser de smittede, syke og døde selv. Det som man ikke føler på kroppen er ofte vanskelig å ta innover seg. Spesielt såpass grusomme situasjoner enkelte opplever. Men samtidig er det mulig å løfte blikket LITT ut fra sin egen egosentriske behagelige lille boble hvor alt handler om deg, meg, mine og mitt - og se hva som faktisk skjer i Kina, i Spania, i Italia, i Sverige, i New York med flere. Det krever svært lite energi i 2020 og skaffe seg nyheter fra steder som er såpass langt unna at det er ikke mangel på mulighet som stopper oss - men vilje. Men du trenger ikke å se så langt heller. Løft blikket ut i lokalsamfunnet ditt og se hva som skjer. Bedrifter har lagt ned driften. Noen har allerede meldt konkurs. Venner, naboer og familie er permittert eller står i faresonen for å bli det. Organisasjoner sliter, idrettslag har ingen aktivitet, klubber er på pause og alt av fritidstilbud for barn og unge er borte. Skuler har hjemmeskolen, kontoransatte har hjemmekontor. Og de bedriftene og butikkene som klarer å holde dørene åpne sliter økonomisk. Og dette skjer i Norge. Nå. Men det ufattelig mange hytteeiere er opptatt av er altså den urettferdige behandlingen de får fordi de ikke får dra på hytta. Egoistiske, berettigede og selvsentrerte hytteeiere. Fy flate så kvalm jeg blir. Det er to ting året 2020 vil bli husket for allerede nå. En pandemi, og hyttefolket. I 2020 ble hytteeier et skjellsord. Det er imponerende. Jeg blir så irritert.. 20
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #14 Skrevet 1. april 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det som gjør dere så spesielle at dere ikke trenger følge retningslinjene da? Anonymkode: cb5c8...1c5 Om det hadde vært 100 ekstra familier, men pga forbudet slipper man det. Anonymkode: 11416...c5e 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #15 Skrevet 1. april 2020 8 minutter siden, nomore82 skrev: Folk fascinerer meg. Jeg forstår at det er vanskelig å ta innover seg at vi faktisk står ovenfor en av nåtidens største pandemier om en ikke ser de smittede, syke og døde selv. Det som man ikke føler på kroppen er ofte vanskelig å ta innover seg. Spesielt såpass grusomme situasjoner enkelte opplever. Men samtidig er det mulig å løfte blikket LITT ut fra sin egen egosentriske behagelige lille boble hvor alt handler om deg, meg, mine og mitt - og se hva som faktisk skjer i Kina, i Spania, i Italia, i Sverige, i New York med flere. Det krever svært lite energi i 2020 og skaffe seg nyheter fra steder som er såpass langt unna at det er ikke mangel på mulighet som stopper oss - men vilje. Men du trenger ikke å se så langt heller. Løft blikket ut i lokalsamfunnet ditt og se hva som skjer. Bedrifter har lagt ned driften. Noen har allerede meldt konkurs. Venner, naboer og familie er permittert eller står i faresonen for å bli det. Organisasjoner sliter, idrettslag har ingen aktivitet, klubber er på pause og alt av fritidstilbud for barn og unge er borte. Skuler har hjemmeskolen, kontoransatte har hjemmekontor. Og de bedriftene og butikkene som klarer å holde dørene åpne sliter økonomisk. Og dette skjer i Norge. Nå. Men det ufattelig mange hytteeiere er opptatt av er altså den urettferdige behandlingen de får fordi de ikke får dra på hytta. Egoistiske, berettigede og selvsentrerte hytteeiere. Fy flate så kvalm jeg blir. Det er to ting året 2020 vil bli husket for allerede nå. En pandemi, og hyttefolket. I 2020 ble hytteeier et skjellsord. Det er imponerende. Jeg blir så irritert.. Skivebom. Poenget er jo at de som bruker bolighus til hytte FÅR dra. Anonymkode: 11416...c5e 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #16 Skrevet 1. april 2020 13 minutter siden, Nerine_ skrev: Det er for å potensielt ikke belaste helsevesenet i kommunen du reiser til, hvor vanskelig kan det være å forstå? Dette betyr da ingenting med mindre det er hundrevis eller tusenvis som reiser til samme kommune. Anonymkode: 11416...c5e 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #17 Skrevet 1. april 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sov på folkeregistrert adresse med mindre du er et annet sted i kommunen hvor du har adresse. Det er rimelig enkelt. En annen ting som er enkelt, er å finne ut hvorfor forbudet er der, altså hva som er formålet. Hvis ikke kan du jo alltids ringe til kommunen der du lurer på å dra, og forhøre deg der om det er greit å reise til kommunen og overnatte, samt høre om boligen er regulert som fritidsbolig eller helårsbolig når du er i farta. Anonymkode: b09f2...a63 Ja, formålet er å begrense folk som overnatter et annet sted. Ikke å forby det, da hadde det ikke vært begrenset til fritidsboliger. Anonymkode: 11416...c5e 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #18 Skrevet 1. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Skivebom. Poenget er jo at de som bruker bolighus til hytte FÅR dra. Anonymkode: 11416...c5e Hva er "bolighus"? Og gjør de, har du noe referanse på dette? Anonymkode: b09f2...a63 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #19 Skrevet 1. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du er seriøs så syns jeg det er dritteit.. hva er det norske folk i et nøtteskall ikke skjønner med at det er totalt meningsløst å bytte bostedsadresse til hytta?! Leker de dum, vil de ikke skjønne?? Det handler om at man ikke skal reise utfor kommunen 🤦🏼♀️ Dere får innrede huset som hytta da, så er dere på hytta - hvis det er sånn det fungerer i deres hode. Anonymkode: 67d94...d67 Bostedsadresse? Hva snakker du om? Anonymkode: 11416...c5e 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #20 Skrevet 1. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Om det hadde vært 100 ekstra familier, men pga forbudet slipper man det. Anonymkode: 11416...c5e Men du svarer ikke på det jeg spør om. Hvorfor er dere så spesielle at dere skal være unntaket? Det er mange som gjerne ville tatt en tur på hytta og kommet seg litt bort fra en ganske kjip hverdag nå. Hvorfor er dere så ufattelig spesielle at dere skal få lov? Hvorfor skal ikke dere være med på dugnaden alle andre er med på? Anonymkode: cb5c8...1c5 10
Anbefalte innlegg