Gå til innhold

3-åring med nytt søsken og steng barnehage er sjalu og sint. Hjelp meg hjelpe han

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en treåring som ble storebror et per uker før barnehagen stengte. Vi har vært helt isolerte i 3 uker i leiligheten våres da alle i familien vår er i risikogruppa eller bor for langt borte til å reise nå. Det går greit med baby og meg, selv om det er leit å rart uten barselbesøk og isoleringen er vanskelig for oss alle. Enn Synes mest synd på storebror som blir isolert med meg og baby større delen av dagen (far jobber heltid og har ikke lov å bruke omsorgsdager siden jeg er i perm). Jeg finner på så mye aktiviteter jeg kan, men det blir mye innendørs fordi vi bor i en bygård mitt i Oslo med mye barn (og han er for liten for å holde avstand) og det er begrenset hvor langt jeg klarer å reise med begge barna nå som man ikke skal ta kollektivtrafikk. Utover å være innendørs nesten hele tiden blir han også mye alene da babyen ammer og sover på brystet timesvis og ikke ofte godtar å bli lagt ned. Jeg prøver å delta i lek og slikt men blir jo mens jeg sitter i sofaen å ammer eller bysser etc nør har storebror naturlig nok blitt veldig sjalu, og han agerer ut og er veldig sint. Når far er klar på jobb tar han med han ut for å få litt tid borte fra baby og leilighet men da er han ofte så sint og frustrert at alt blir en kamp og krangel og med mye gråt. Hver morgen er han glad og positiv og prøver å holde motet oppe, men ila dagen blir han bare mer og mer bruttet ned av kjedsomhet og sjalusi. Det knuser mitt hjerte å se han slik dag etter dag og jeg vil så gjerne hjelpe han gjennom denne tiden. Tips på dette mottas gjerne:

- hvordan prate med han om alt dette for å hjelpe han forstå hva som skjer og hvorfor?

- hvordan hantere sjalusi og at han kan prøve å klype/sparke mot/slå mot lillesøster?

- smarte, meningsfulle aktiviteter vi kan gjøre innendørs selv om jeg f.eks ammer?

og om noen fagperson vet om en slik start på søskenrelasjonen kan skade den på lang sikt svar gjerne? Er det noe vi foreldre kan gjøre for å unngå det?

Anonymkode: 214f8...d6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å få han til å hjelpe til med babyen? Inkludere han, gi han ros for det han gjør for babyen 😊 Fungerte veldig på vår sjalue storesøster jeg hjemme 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Far kan være hjemme, og motta omsorgspenger for det eldste barnet :) nye regler

Anonymkode: 32d15...ba3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke skadelig på sikt, men det er veldig tøft å stå i. Prøv det du kan å være med på aktiviteter med barnet. Hvis du kan bruke sjal til baby kan du få til mye med det andre barnet. Da jeg hadde nyfødt og toåring satt jeg mye sammen med eldste med baby i sjal. Vi bygget med duplo, bygget togbane, lekte med plastelina, leste bøker mens jeg ammet, la baby på magen på en matte ved siden av der vi lekte, gikk turer og involverte eldste i bleieskift, matlaging, valg av klær til baby osv. De gangene det lot seg gjøre gikk jeg ut med eller satt meg på rommet med den eldste en halvtime mens far passet baby. Det går over, men det er fryktelig tøft. Spesielt nå som barnehagen er stengt. 

Anonymkode: 74c11...0d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du bæresjal eller bæresele? 

Anonymkode: e3336...38d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta en prat med bestemødrene/oldemødre og hør hvordan de løste det? De hadde jo gjerne flere små barn (før de største var så store at de kunne bidra), og masse arbeidsoppgaver som måtte løses. 

Anonymkode: 137e0...914

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler med deg! Her hadde babyen blitt to måneder før barnehagen stengte, og jeg er veldig glad for at vi hadde rukket å bli litt vant til den nye tilværelsen og situasjonen før alt plutselig ble snudd på hodet. Jeg tror det hadde blitt mye mer krevende hvis vi, som dere, fikk alle omveltningene på en gang.

Jeg har ikke noe faglig belegg for å si om søskensjalusi er skadelig på sikt eller ikke, men i følge mine foreldre var jeg ekstremt sjalu da jeg fikk en lillebror som 2-åring. Vi har hatt et kjempegodt forhold gjennom hele oppveksten, så det er i hvert fall noe.

Liker han å se på TV? Dette er unntakstilstand, så skjerm er absolutt innafor. Ikke tenk at alle aktivitetene storebror foretar seg skal ha lærerikt innhold nå. Nå er det viktigste å komme seg gjennom dagene med en positiv stemning i hjemmet. Vær raus med hverandre. Jeg ville satt på en film eller serie han liker mens babyen ammes og sover på brystet. Så kan du ha storebror i armkroken mens dere ser på noe hyggelig sammen. Snakk mye om det dere ser og vis at du er interessert. Jeg hadde mange fine sånne stunder da babyen var i "sove-på-brystet-hele-dagen"-alderen. Lesestund i armkroken mens baby ammes går også helt fint. Eller lydbok på Salaby barnehage.

Bæresele/sjal er gull verdt. Jeg leker mye med 2-åringen mens babyen sover i bæresele. Min sover bare i bevegelse (vogn som trilles eller bæretøy) og jeg aner ikke hvordan jeg skulle kommet meg gjennom dagene uten bæresele.

Har du søskenvogn? Jeg får heller ikke lekt så mye ute med 2-åringen siden babyen bare sover i bevegelse og ikke liker å ligge våken i vogna, men en liten trilletur hver dag gjør godt for oss alle. Trenger ikke å være mer enn en liten tur rundt nabolaget for å få litt frisk luft og endring i omgivelsene.

Involver storebror i alt som har med babyen å gjøre. Ta ham med på bleieskift og stell, og vis han hvordan han kan kose og snakke til babyen. Skryt masse av ham. 

Vær veldig bestemt når han prøver å slå lillesøster. Si tydelig nei og løft unna babyen. Vis hvordan han kan kose med henne i stedet og skryt uhemmet når han gjør det.

Se på bilder fra han var baby og snakk sammen om det dere ser. Jeg ser tydelig at storebror blir mer bevisst på at babyen er en egen person som kommer til å bli større når vi snakker om og ser bilder fra han var mindre. Da blir hun mer interessant også. 

Anonymkode: 1437b...f61

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har bæretøy, kjøp et elastisk sjal. Ha baby i bæretøy og prøv å få flest mulig lurer i sjalet. Det er mye lettere med korte turer ut når du slipper å tenke på vogn. Jeg har bærejakke uten på meg og baby mens storebror på tre sparkesykler, vi sparker en ball sammen e.l Du kan også bruke en litt stor jakke utenpå begge to.

Prøv også at det er du som går ut med ham når far kommer hjem. Han savner garantert alenetid med deg.

Anonymkode: e4dcb...33f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøv også at det er du som går ut med ham når far kommer hjem. Han savner garantert alenetid med deg.

Anonymkode: e4dcb...33f

Veldig enig. Alenetid med mamma er kjempeviktig 🙂

Anonymkode: 1437b...f61

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...