AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #1 Skrevet 31. mars 2020 Jeg vet at ingen har svar her. Men jeg søker på nett og blir ikke helt klok, da det står om veldig varierte symptomer for sykdommen og at noen har veldig lite symptomer. Jeg har de siste fire ukene hatt "noe" i halsen. Det begynte like etter jeg hadde vært i Ungarn på ferie, på et tidspunkt det var veldig lite smitte der, mer her i Norge, men var jo på flyplassen på Gardermoen og kan ha møtt mye folk. Da tenkte jeg "oi, shit er det korona?" selv om det var to uker til de innførte tiltakene 12.mars og alt det hadde jeg lest mye om det og trodde jo det skulle bli en stor greie så var veldig var på det. Men det har liksom aldri eskalert. En kveld hadde jeg intens hodepine, smertestillende fungerte ikke, har vært litt tett i nesen. Det har gått over. Men det som vedvarer og har vært mye det samme de siste 2-3 ukene og som virker å ikke bli bedre er dette "noe" i halsen. Som om det er "tjukt" langt nedi pusterøret og en følelse av å ikke få puste skikkelig når jeg ligger i ro. Noen kvelder har jeg hatt en del brystsmerter. Perioden har jo vært preget av angst og uro pga omveltninger i hjemmet og hele situasjonen så tenker at det kan være stress men har aldri pleid å reagere slik på stress, då har det vært magesmerter som gjelder ... som jeg som vanlig har hatt denne perioden også. Hadde ting vært vanlig hadde jeg kontaktet fastlegen min pga denne ekle pustegreia, den er veldig sjenerende og skremmende, men vil liksom ikke forstyrre med det nå. Er redd for at det er en av måtene korona gir utslag på og er vel redd for at selv om det ikke er alvorlig at det skal være lenge. Er ekkelt å gå rundt og føle at man liksom ikke får pustet skikkelig og har noe i luftrøret. Anonymkode: 35516...333
Khadira Skrevet 31. mars 2020 #2 Skrevet 31. mars 2020 Ring legen. Helsemyndighetene har sagt at folk ikke må tenke at de forstyrrer etc. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #3 Skrevet 31. mars 2020 Kontakt fastlegen din. Ikke tenk at du ikke skal forstyrre, du har ventet lenge nok. Du kan også melde fra til Fhi om koronamistanke. https://helsenorge.no/koronavirus/koronasmitte Anonymkode: dc383...70f 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #4 Skrevet 31. mars 2020 Ville gått ut fra at det er corona med tanke på brystsmerter, hodepine og hals. Anonymkode: fb1b3...cbe
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #5 Skrevet 31. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ville gått ut fra at det er corona med tanke på brystsmerter, hodepine og hals. Anonymkode: fb1b3...cbe Jeg har ingen typiske halssymptomer med smerter eller gapesperre eller lignende. Ser jeg har skrevet utydelig. Halsen er mer liksom langt nedi halsen. Som i pusten ikke der man har vondt ved forkjølelse. Ingen smerter der, bare ubehag. Jeg trodde liksom at hvis det var korona ville det gått over når det er over 4 uker siden det startet. Og det har ikke vært noen særlig eskalering. Huff. Ts Anonymkode: 35516...333
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #6 Skrevet 31. mars 2020 Jeg har ei venninne som har vært i Spania, som er i karantene og er syk med coronasymptomer. Hun er akkurat som deg, nekter plent å ringe legen. Det er dessverre et typisk «kvinnesyndrom» å ikke ville forstyrre. Jeg sier til deg som jeg forgjeves har sagt til henne: «Vær så snill og ring legen! Har hun/han ikke tid å prate da, ikke gi opp!» Lykke til, og god bedring! Anonymkode: dc383...70f
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #7 Skrevet 31. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ei venninne som har vært i Spania, som er i karantene og er syk med coronasymptomer. Hun er akkurat som deg, nekter plent å ringe legen. Det er dessverre et typisk «kvinnesyndrom» å ikke ville forstyrre. Jeg sier til deg som jeg forgjeves har sagt til henne: «Vær så snill og ring legen! Har hun/han ikke tid å prate da, ikke gi opp!» Lykke til, og god bedring! Anonymkode: dc383...70f Takk. Ja, det e liksom det at jeg ikke føler meg syk. Føler bare et ekstremt ubehag med det her. Men minner ikke om sykdom liksom. Og så har jeg jo slitt med angst før og vært mye til legen for det så redd han bare skal si det er det på en måte. Og siden man hører at "er det korona er de ingenting å gjøre uansett" så har jeg tenkt at jeg lar bare være. Men nå har det var så lenge at jeg tenker "hva om det er noe annet som jeg burde sjekke" f.eks astma eller tja vet ikke. Ts Anonymkode: 35516...333
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #8 Skrevet 31. mars 2020 Jeg har også hatt flere dager med brystsmerte og intens hodepine. Kan det være corona selv om jeg ikke har feber? Anonymkode: 24481...ed8
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #9 Skrevet 31. mars 2020 Jeg synes du bør få sjekket det uansett. Du behøver ikke nevne ordet korona om du ikke vil, du kan beskrive symptomene. Det kan være noe som både kan, og må, behandles. Jeg har selv astma, og jeg tror ikke det er det du har. Det er ikke i halsen, men føles som det ikke er plass til nok luft i lungene. Anonymkode: dc383...70f
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #10 Skrevet 31. mars 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at ingen har svar her. Men jeg søker på nett og blir ikke helt klok, da det står om veldig varierte symptomer for sykdommen og at noen har veldig lite symptomer. Jeg har de siste fire ukene hatt "noe" i halsen. Det begynte like etter jeg hadde vært i Ungarn på ferie, på et tidspunkt det var veldig lite smitte der, mer her i Norge, men var jo på flyplassen på Gardermoen og kan ha møtt mye folk. Da tenkte jeg "oi, shit er det korona?" selv om det var to uker til de innførte tiltakene 12.mars og alt det hadde jeg lest mye om det og trodde jo det skulle bli en stor greie så var veldig var på det. Men det har liksom aldri eskalert. En kveld hadde jeg intens hodepine, smertestillende fungerte ikke, har vært litt tett i nesen. Det har gått over. Men det som vedvarer og har vært mye det samme de siste 2-3 ukene og som virker å ikke bli bedre er dette "noe" i halsen. Som om det er "tjukt" langt nedi pusterøret og en følelse av å ikke få puste skikkelig når jeg ligger i ro. Noen kvelder har jeg hatt en del brystsmerter. Perioden har jo vært preget av angst og uro pga omveltninger i hjemmet og hele situasjonen så tenker at det kan være stress men har aldri pleid å reagere slik på stress, då har det vært magesmerter som gjelder ... som jeg som vanlig har hatt denne perioden også. Hadde ting vært vanlig hadde jeg kontaktet fastlegen min pga denne ekle pustegreia, den er veldig sjenerende og skremmende, men vil liksom ikke forstyrre med det nå. Er redd for at det er en av måtene korona gir utslag på og er vel redd for at selv om det ikke er alvorlig at det skal være lenge. Er ekkelt å gå rundt og føle at man liksom ikke får pustet skikkelig og har noe i luftrøret. Anonymkode: 35516...333 Kort svar: det kan være at du har viruset, men det er selvfølgelig umulig å si. Noen av symptomene treffer bra, mens andre kan være hva som helst. Kan du si mer om "denne ekle pustegreia"? Hvor er brystsmertene? Har du noen andre symptomer? Ingen ting annet enn enn test kan utelukke det helt... Hvor syk vil du si du er på en skala fra 1-10? Har du hatt feber? Ja, det kan selvfølgelig være corona, men hvis jeg skulle gjette ut fra hva du har gitt av opplysninger ville jeg tippet at det er noe annet. Hvis man blir litt småsyk nå er det lett å kjenne symptomer som man kanskje ikke har? Det er bare helsevesenet som eventuelt kan hjelpe, men det er ikke mye de kan gjøre før du er syk nok til sykehus, og det er stramme regler for testing... Du må selvfølgelig ta kontakt med helsevesen om du tror du er alvorlig syk, men det høres ikke ut som "typisk" corona og om det er det så høres det relativt mildt ut ut fra hva du beskriver? Anonymkode: 132df...5dc 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #11 Skrevet 31. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes du bør få sjekket det uansett. Du behøver ikke nevne ordet korona om du ikke vil, du kan beskrive symptomene. Det kan være noe som både kan, og må, behandles. Jeg har selv astma, og jeg tror ikke det er det du har. Det er ikke i halsen, men føles som det ikke er plass til nok luft i lungene. Anonymkode: dc383...70f Ja for jeg har liksom tenkt at korona får man ikke gjort noe med og jeg er ellers ung og frisk. Men nå har det vart en stund og jeg begynner å tenke hva om det er noe annet. Jeg aner ikke noe om astma men det er liksom en sånn følelse av at når jeg puster dypt inn så får jeg ikke nok luft. Følelse av å ikke få "puste skikkelig". Som at noe er på brystet mitt. Ts Anonymkode: 35516...333
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #12 Skrevet 31. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kort svar: det kan være at du har viruset, men det er selvfølgelig umulig å si. Noen av symptomene treffer bra, mens andre kan være hva som helst. Kan du si mer om "denne ekle pustegreia"? Hvor er brystsmertene? Har du noen andre symptomer? Ingen ting annet enn enn test kan utelukke det helt... Hvor syk vil du si du er på en skala fra 1-10? Har du hatt feber? Ja, det kan selvfølgelig være corona, men hvis jeg skulle gjette ut fra hva du har gitt av opplysninger ville jeg tippet at det er noe annet. Hvis man blir litt småsyk nå er det lett å kjenne symptomer som man kanskje ikke har? Det er bare helsevesenet som eventuelt kan hjelpe, men det er ikke mye de kan gjøre før du er syk nok til sykehus, og det er stramme regler for testing... Du må selvfølgelig ta kontakt med helsevesen om du tror du er alvorlig syk, men det høres ikke ut som "typisk" corona og om det er det så høres det relativt mildt ut ut fra hva du beskriver? Anonymkode: 132df...5dc Det er jo mange som knapt har hatt symptomer som har testet positivt på korona også. Jeg lurer selv på om jeg kan ha hatt det. Hadde smerter bak brystbenet, vondt i lungene når jeg pustet, litt frysninger, brennende følelse i huden mage vondt fra magesekken og ned, hodepine fra nakken og fram til bihulene. Alt føltes litt rart.. Har ikke testet meg, fordi jeg ikke ble verre enn dette. Usikker på om jeg hadde feber, men følte meg litt varm. Anonymkode: 3f6f3...ff4 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #13 Skrevet 31. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kort svar: det kan være at du har viruset, men det er selvfølgelig umulig å si. Noen av symptomene treffer bra, mens andre kan være hva som helst. Kan du si mer om "denne ekle pustegreia"? Hvor er brystsmertene? Har du noen andre symptomer? Ingen ting annet enn enn test kan utelukke det helt... Hvor syk vil du si du er på en skala fra 1-10? Har du hatt feber? Ja, det kan selvfølgelig være corona, men hvis jeg skulle gjette ut fra hva du har gitt av opplysninger ville jeg tippet at det er noe annet. Hvis man blir litt småsyk nå er det lett å kjenne symptomer som man kanskje ikke har? Det er bare helsevesenet som eventuelt kan hjelpe, men det er ikke mye de kan gjøre før du er syk nok til sykehus, og det er stramme regler for testing... Du må selvfølgelig ta kontakt med helsevesen om du tror du er alvorlig syk, men det høres ikke ut som "typisk" corona og om det er det så høres det relativt mildt ut ut fra hva du beskriver? Anonymkode: 132df...5dc Jeg føler meg ikke småsyk egentlig. Ikke som ved en forkjølelse. Føler meg veldig slapp og daff men det kan jo bare være situasjonen. Hvis det er korona vet jeg jo at det er ingenting de kan gjøre, men er vel mer det at jeg begynner å tenke at det kan være noe annet jeg skulle sjekka. Hadde dette oppstått når som helst ellers ville jeg tatt kontakt med legen innen nå liksom. Ekle pustegreia: at jeg liksom ikke får nok luft når jeg puster dypt inn. En følelse av at jeg ikke får "puste skikkelig". Som noe står på brystet og hindrer meg fra å trekke pusten dypt nok. Brystsmertene er mest på den ene siden, høyre, litt over puppen. Kjennes på en måte på ryggen samtidig. Ts Anonymkode: 35516...333
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #14 Skrevet 31. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også hatt flere dager med brystsmerte og intens hodepine. Kan det være corona selv om jeg ikke har feber? Anonymkode: 24481...ed8 Ja, det kan være det... det varierer veldig hvilke symptomer man får, og mange får ikke feber før eventuelt relativt sent. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk. Ja, det e liksom det at jeg ikke føler meg syk. Føler bare et ekstremt ubehag med det her. Men minner ikke om sykdom liksom. Og så har jeg jo slitt med angst før og vært mye til legen for det så redd han bare skal si det er det på en måte. Og siden man hører at "er det korona er de ingenting å gjøre uansett" så har jeg tenkt at jeg lar bare være. Men nå har det var så lenge at jeg tenker "hva om det er noe annet som jeg burde sjekke" f.eks astma eller tja vet ikke. Ts Anonymkode: 35516...333 Hvis det ikke minner om sykdom og du ikke føler deg syk, så er det i alle fall ganske mildt? Merker du noe spesielt om du puster dypt og tungt? Anonymkode: 132df...5dc
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #15 Skrevet 1. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, det kan være det... det varierer veldig hvilke symptomer man får, og mange får ikke feber før eventuelt relativt sent. Hvis det ikke minner om sykdom og du ikke føler deg syk, så er det i alle fall ganske mildt? Merker du noe spesielt om du puster dypt og tungt? Anonymkode: 132df...5dc Ja, altså jeg føler at noe er galt, mer enn føler meg syk. Men jeg forbinder "føle meg syk" med snufsete, vondt i halsen, feberfølelse, tett i hodet, uggen. Nå føler jeg meg slappere enn vanlig, litt svimmel innimellom. Og det jeg har lest om korona er jo at pustegreiene kommer OPPÅ dårlig allmenntilstand med hoste og feber osv. Og det har jeg ikke. Jeg har bare et skikkelig ubehag med pustingen. Når jeg puster dypt inn gjør det vondt i magen/brystet og det føles som det ikke er "nok", eller trangt der inni/nede. Og så får jeg et behov for å hoste det "noe" som er langt ned i halsen/pusterøret. Ts Anonymkode: 35516...333
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #16 Skrevet 1. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja for jeg har liksom tenkt at korona får man ikke gjort noe med og jeg er ellers ung og frisk. Men nå har det vart en stund og jeg begynner å tenke hva om det er noe annet. Jeg aner ikke noe om astma men det er liksom en sånn følelse av at når jeg puster dypt inn så får jeg ikke nok luft. Følelse av å ikke få "puste skikkelig". Som at noe er på brystet mitt. Ts Anonymkode: 35516...333 Ja, akkurat det høres ut som astma, og det kan behandles. Man tar en test hos legen. Blåser ut all luft man har i lungene i et «rør». Deretter gjør man det en gang til, denne gang etter å ha inhalert akuttmedisin. Ved astma blir du fort andpusten når du anstrenger deg, men du skrev det er vanskelig å puste når du ligger i ro. Pusteproblemer kan også skyldes slim eller væske i lungene. Jeg kjenner en som hadde det. Det var lettere for henne å puste når hun satt oppreist, enn når hun lå. Anonymkode: dc383...70f
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #17 Skrevet 1. april 2020 Når det gjelder hoste så har ikke alle smittede det. Jeg kjenner en som testet positivt på Covid-19, og han hostet ikke i det hele tatt. Men han mistet lukt- og smakssansen. Anonymkode: dc383...70f
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #18 Skrevet 1. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo mange som knapt har hatt symptomer som har testet positivt på korona også. Jeg lurer selv på om jeg kan ha hatt det. Hadde smerter bak brystbenet, vondt i lungene når jeg pustet, litt frysninger, brennende følelse i huden mage vondt fra magesekken og ned, hodepine fra nakken og fram til bihulene. Alt føltes litt rart.. Har ikke testet meg, fordi jeg ikke ble verre enn dette. Usikker på om jeg hadde feber, men følte meg litt varm. Anonymkode: 3f6f3...ff4 Ok, når du beskriver symptomene litt nærmere så kan dette høres mer ut som et "mildt forløp" av corona. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler meg ikke småsyk egentlig. Ikke som ved en forkjølelse. Føler meg veldig slapp og daff men det kan jo bare være situasjonen. Hvis det er korona vet jeg jo at det er ingenting de kan gjøre, men er vel mer det at jeg begynner å tenke at det kan være noe annet jeg skulle sjekka. Hadde dette oppstått når som helst ellers ville jeg tatt kontakt med legen innen nå liksom. Ekle pustegreia: at jeg liksom ikke får nok luft når jeg puster dypt inn. En følelse av at jeg ikke får "puste skikkelig". Som noe står på brystet og hindrer meg fra å trekke pusten dypt nok. Brystsmertene er mest på den ene siden, høyre, litt over puppen. Kjennes på en måte på ryggen samtidig. Ts Anonymkode: 35516...333 Det du beskriver med pust er noe som mange beskriver. Det at du har såpass lette smerter i bryst og at de sitter så høyt oppe kan tyde på at det ikke er en "alvorlig" infeksjon i lunger. Har du mulighet til å måle O2-metning? Det gir et ganske klart objektivt svar på om du har noe galt med oksygenopptak/lunger. Hvis du ville tatt kontakt med legen uansett, så burde du vel kanskje gjøre det nå også De andre symptomene dine kan definitivt være symptomer på viruset. Har det blitt bedre eller verre? Problemet nå er at det er ganske høy terskel for testing, noe som selvfølgelig er synd... Anonymkode: 132df...5dc
Gjest supernova_87 Skrevet 1. april 2020 #19 Skrevet 1. april 2020 (endret) Edit: Feil tråd. Endret 1. april 2020 av Rainstorm
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #20 Skrevet 1. april 2020 Såvidt jeg vet, kan både følelsen av å ha «noe» i halsen, samt følelsen av at det er noe på brystet som gjør det tungt å puste, være symptomer på angst. Sistnevnte ved panikkangst. Men det kan også være noe helt annet, så det er viktig å finne det ut. Ettersom du selv kjenner deg best, vet du hvordan din angst pleier å være. Og du sier at det ikke er slik du pleier å reagere. Anonymkode: dc383...70f
Anbefalte innlegg