AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #1 Skrevet 31. mars 2020 Jeg skjønner ikke dette. Verden opplever en unntakstilstand som er helt ubegripelig, hverdagen er snudd på hodet for alle, mange har mistet jobben eller blitt permittert, daglig rapportering om dødsfall, og press på helsetjenesten (vi er i starten i Norge, dette kommer i sterkere grad også her). Er det en slags fornektelse folk lever i? Eller prioriterer virkelig enkelte slik at den ferieturen som det ikke ble noe av er det viktigste i livene deres? Hjelp meg å forstå dette på et psykologisk plan. Anonymkode: 2aa4f...815 15
Sansa20 Skrevet 31. mars 2020 #2 Skrevet 31. mars 2020 (endret) Håper det blir å få reise til varmere strøk hvertfall i høst Endret 31. mars 2020 av solietta 7
Sansa20 Skrevet 31. mars 2020 #3 Skrevet 31. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke dette. Verden opplever en unntakstilstand som er helt ubegripelig, hverdagen er snudd på hodet for alle, mange har mistet jobben eller blitt permittert, daglig rapportering om dødsfall, og press på helsetjenesten (vi er i starten i Norge, dette kommer i sterkere grad også her). Er det en slags fornektelse folk lever i? Eller prioriterer virkelig enkelte slik at den ferieturen som det ikke ble noe av er det viktigste i livene deres? Hjelp meg å forstå dette på et psykologisk plan. Anonymkode: 2aa4f...815 Det kan hende at det er en ferietur til utlandet foreksempel som har sett fram til ganske lenge . Den kan jeg forstå . 15
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #4 Skrevet 31. mars 2020 Vi har vært i fengsel i vårt eget hjem i mer enn to uker,så ser virkelig behovet for å reise vekk på hytten for eksempel! Anonymkode: 080d4...25e 10
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #5 Skrevet 31. mars 2020 Du sier det selv.. hverdagen er snudd på hodet. Det å reise på hytta i påska er noe som kan få livet til å virke «litt» normalt, om bare for en kort periode. Anonymkode: da706...2b4 12
Seinnie Skrevet 31. mars 2020 #6 Skrevet 31. mars 2020 Fordi jeg gledet meg til å se venner og familie igjen. Folk jeg ikke har sett på flere år, hvor noen begynner å bli lovlig gamle. Fordi jeg ønsker at mine barn skal møte de for første gang. Det er nok ikke alle som lever til neste år. Fordi ferie for meg er avslapning og frihet fra en tung hverdag med mas og stress. Å komme seg litt bort fra huslige plikter gjør godt for både kropp og sinn. 9
wintergirl Skrevet 31. mars 2020 #7 Skrevet 31. mars 2020 Er det så farlig å håpe på å få dratt å ferie og nå? 10
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #8 Skrevet 31. mars 2020 1 minutt siden, wintergirl skrev: Er det så farlig å håpe på å få dratt å ferie og nå? Ja! I denne tiden er det ikke lov å være optimitisk eller glede seg til dette er over,for det er jo egoistisk vettu.. Du bør bruke all din tid og energi nå på å tenke på alle som har det verre enn deg. Anonymkode: 080d4...25e 20
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #9 Skrevet 31. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har vært i fengsel i vårt eget hjem i mer enn to uker,så ser virkelig behovet for å reise vekk på hytten for eksempel! Anonymkode: 080d4...25e 1 minutt siden, Seinnie skrev: Fordi jeg gledet meg til å se venner og familie igjen. Folk jeg ikke har sett på flere år, hvor noen begynner å bli lovlig gamle. Fordi jeg ønsker at mine barn skal møte de for første gang. Det er nok ikke alle som lever til neste år. Fordi ferie for meg er avslapning og frihet fra en tung hverdag med mas og stress. Å komme seg litt bort fra huslige plikter gjør godt for både kropp og sinn. Ok. Igjen, det der med prioriteringer. Det er da virkelig ikke et "fengsel" å oppholde seg i hjemmet hvor man har tilgang til mat, muligheter til å holde kontakt med familie og venner gjennom medier, varme, komfort, muligheter til å bevege seg ute i naturen... Ferie er ikke en menneskerett. Og vi er faktisk på det nivået globalt at luksusgoder ikke bør være det store savnet. Det er en pandemi! Anonymkode: 2aa4f...815 14
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #10 Skrevet 31. mars 2020 Fordi jeg jobber hardt hele året i et stressende og utfordrende yrke. Da ser man frem til ferie. Anonymkode: ba55b...3ac 11
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #11 Skrevet 31. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke dette. Verden opplever en unntakstilstand som er helt ubegripelig, hverdagen er snudd på hodet for alle, mange har mistet jobben eller blitt permittert, daglig rapportering om dødsfall, og press på helsetjenesten (vi er i starten i Norge, dette kommer i sterkere grad også her). Er det en slags fornektelse folk lever i? Eller prioriterer virkelig enkelte slik at den ferieturen som det ikke ble noe av er det viktigste i livene deres? Hjelp meg å forstå dette på et psykologisk plan. Anonymkode: 2aa4f...815 Folk klarer ikke å bry seg om hele verden. De klarer ikke bry seg om naboen. Vi er alle mennesker, og da er det fort gjort å kun tenke på seg selv om hva som skjer i sitt eget liv. For noen er det værste akkurat nå tapte penger i reiser som de ikke får gjort. Jeg sier klarer ikke bry seg. Ikke at folk ikke gidder og har empati for andre. Men dette er litt ubegripelig. Alt så skjer nå er som om vi er fanget i en Hollywood film. Det er mye enklere for hjernen å kun fokusere på hva denne krisen betyr for en selv, uten å måtte tenke på alt annet som skjer med alle som dør, permiteringer ol. Anonymkode: 3865a...252 7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #12 Skrevet 31. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Folk klarer ikke å bry seg om hele verden. De klarer ikke bry seg om naboen. Vi er alle mennesker, og da er det fort gjort å kun tenke på seg selv om hva som skjer i sitt eget liv. For noen er det værste akkurat nå tapte penger i reiser som de ikke får gjort. Jeg sier klarer ikke bry seg. Ikke at folk ikke gidder og har empati for andre. Men dette er litt ubegripelig. Alt så skjer nå er som om vi er fanget i en Hollywood film. Det er mye enklere for hjernen å kun fokusere på hva denne krisen betyr for en selv, uten å måtte tenke på alt annet som skjer med alle som dør, permiteringer ol. Anonymkode: 3865a...252 Tror du nailer det her. Anonymkode: 2aa4f...815 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #13 Skrevet 31. mars 2020 Fordi jeg og min familie har vært gjennom utrolig mye vondt det siste året. Bare denne uken har vi hatt så mye dritt at det er helt vilt. Jeg/vi trenger faktisk noe positivt å fokusere på, noe å se frem til. Har også familie som bor i utlandet som vi ikke har sett på et par år. Ikke dømfolk så jævlig fort, du vet ikke hva hver og en av oss har gått gjennom i livene våre. Anonymkode: 4ffc5...f51 8
wintergirl Skrevet 31. mars 2020 #14 Skrevet 31. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja! I denne tiden er det ikke lov å være optimitisk eller glede seg til dette er over,for det er jo egoistisk vettu.. Du bør bruke all din tid og energi nå på å tenke på alle som har det verre enn deg. Anonymkode: 080d4...25e Ja, vi skal forberede oss på dommedagen nå. Ikke noe vits i ha noen håp nå om dagen. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #15 Skrevet 31. mars 2020 Fordi jeg unner min samboer å se barna sine i år. Han savner dem og har det vondt fordi det er uvisst når han får se den igjen. Anonymkode: 7072f...dcb 5
SoWhat? Skrevet 31. mars 2020 #16 Skrevet 31. mars 2020 Skjønner ikke hvorfor du ikke forstår. Som en skriver over her, så vil mange holde fast på det normale så godt de kan. Det normale er trygghet, og de vil føle litt av det hverdagslige/normale når det er kaos rundt en. En liten flukt tilbake til det vanlige livet. Ikke uten grunn mange psykologer ber folk holde på de rutinene de kan. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #17 Skrevet 31. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordi jeg og min familie har vært gjennom utrolig mye vondt det siste året. Bare denne uken har vi hatt så mye dritt at det er helt vilt. Jeg/vi trenger faktisk noe positivt å fokusere på, noe å se frem til. Har også familie som bor i utlandet som vi ikke har sett på et par år. Ikke dømfolk så jævlig fort, du vet ikke hva hver og en av oss har gått gjennom i livene våre. Anonymkode: 4ffc5...f51 Jeg dømmer ikke folk. Jeg er opptatt av å forstå. Jeg sier ikke at mine prioriteringer ligger på et høyere moralsk nivå enn dine, men vi har alle et verdensbilde som ses gjennom subjektive vurderinger. Og er oppriktig nysgjerrig på de som tenker annerledes enn meg og min familie. Anonymkode: 2aa4f...815 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #18 Skrevet 31. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg dømmer ikke folk. Jeg er opptatt av å forstå. Jeg sier ikke at mine prioriteringer ligger på et høyere moralsk nivå enn dine, men vi har alle et verdensbilde som ses gjennom subjektive vurderinger. Og er oppriktig nysgjerrig på de som tenker annerledes enn meg og min familie. Anonymkode: 2aa4f...815 Jeg synes det er meget merkelig at du ikke greier å forstå at noen ganger så trenger man å ta fokuset vekk fra ting som er vondt. Enten det handler om alvorlige ting som skjedde før denne pandemien, eller pandemien i seg selv. Folk trenger noe å se frem til. Vi skulle besøke slektninger 1. april, folk vi ikke har sett på 3 år (ikke hatt råd til å reise før nå). Turen er avlyst, og jeg er enig i at den måtte avlyses. Dette er ikke tiden for å reise noe sted. Men jeg synes det er veldig sårt at vi ikke kan dra, og det nekter jeg å skamme meg over. Anonymkode: 4ffc5...f51 13
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #19 Skrevet 31. mars 2020 Fordi jeg savner foreldrene mine og går glipp av påskeferie/feriereise med dem til sommeren. Vi bor langt unna hverandre. Siden vi ikke kan sees på lenge går de glipp av hele babytiden til minsten og det er trist syns jeg. Anonymkode: 4233a...cdd 8
Sirah Skrevet 31. mars 2020 #20 Skrevet 31. mars 2020 Fordi at en hyttetur klarer folk flest å relatere seg til. De ufattelige lidelsene som er ute i verden er for mye for hjernen til de fleste oss å håndtere. Derfor henger folk seg opp i hytteturen de ikke får ta. 2
Anbefalte innlegg