Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen tips til å klare å legge på seg? Har høyt stoffskifte som ikke medisineres (ligger akkurat og vipper på grensa til når fastlegen min medisinerer uten at det foreligger struma), og har derfor et ganske høyt energibehov. Greia er bare den at kroppen min ikke er i stand til å stappe i seg så mye mat som trengs for å gå opp i vekt og ikke bare beholde vekten. Har vært undervektig stort sett hele livet og har god helse, men er så dritt lei av å ha kroppen til et barn. Å være 170 høy og veie 45 kg er ikke spesielt praktisk. 😅

Jeg bruker de tipsene legen min har gitt - lurer inn ekstra fett og energi i maten, bruker kun helmelk og spiser en stor sjokoladeplate på en tirsdag om jeg har lyst på det. Ernæringsfysiologen kunne kun tilby kostplaner, men å spise etter en plan stresset meg så mye at hun anbefalte å ikke bruke kostplan. Er det noen som vet om andre triks som er verdt et forsøk?

Anonymkode: 4f09c...ce9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Spis hver 3-4 time.

Et råd kan være

Noen ganger kan det være enklere og drikke calorier en og spise alt.

Prøv og lag kansje en smoothie med frukt bær, juice, havremel,proteinpulver, olivenolje eks

Nøtter

Kjøtt med mer fett på, eks kyllinglår, rødt kjøtt.

Fet fisk, eks laks

Havregrøt bær rosiner frukt.

Pasta ris, kansje en gryte med kjøtt ris/pasta grønnsaker og saus

image.png.e78b40522ce37c7d9ff46db22e66417d.png

Endret av Sunset90
Skrevet

Gode tips over! 

Noe jeg gjordesom hjalp meg var å ta i bruk weight gainer i tillegg til maten. Der kan du lure inn 1000 kalorier kun på å drikke en shake. Man kjøper det på sportsbutikker og nettsider. Mye ekstra proteiner i dem og. Men som jeg skrev var dette i tillegg til maten, byttet det ikke ut med noe. Drakk det feks på siden av frokosten :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 31.3.2020 den 23.08, AnonymBruker skrev:

Noen tips til å klare å legge på seg? Har høyt stoffskifte som ikke medisineres (ligger akkurat og vipper på grensa til når fastlegen min medisinerer uten at det foreligger struma), og har derfor et ganske høyt energibehov. Greia er bare den at kroppen min ikke er i stand til å stappe i seg så mye mat som trengs for å gå opp i vekt og ikke bare beholde vekten. Har vært undervektig stort sett hele livet og har god helse, men er så dritt lei av å ha kroppen til et barn. Å være 170 høy og veie 45 kg er ikke spesielt praktisk. 😅

Jeg bruker de tipsene legen min har gitt - lurer inn ekstra fett og energi i maten, bruker kun helmelk og spiser en stor sjokoladeplate på en tirsdag om jeg har lyst på det. Ernæringsfysiologen kunne kun tilby kostplaner, men å spise etter en plan stresset meg så mye at hun anbefalte å ikke bruke kostplan. Er det noen som vet om andre triks som er verdt et forsøk?

Anonymkode: 4f09c...ce9

- Lag næringstette smoothier. Tips til ingredienser:

Kokosmelk

Peanøttsmør

Banan

Avocdo

Havregryn

Dadler

- Spis tørka frukt og nøtter mellom måltider

- lomper med peanøttsmør

- Lag deg energitette næringsbarer med dadler/rosiner/aprikos etc,nøtter og frø og peanøttsmør

Anonymkode: 8dfce...6ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Olje er noe av det mest energitette man innta, og metter lite. 

Anonymkode: 66eba...504

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å kombiner både karbohydrater og fett, istedefor å spise tusen brødskiver kan du spise brød med peanøttsmør eller avocado og kjøtt eller ting som er fett. Spiser du kjøtt? dette hjelper også. Få i deg karbohydrater, fett og proteiner. 

Anonymkode: 8004f...764

AnonymBruker
Skrevet

Ikke det sunneste men hvertfall veldig effektivt å bruke fløte og olje i all mat. 1ss olje er 100kcal, dvs at 4 ss olje er like mange kalorier som et vanlig måltid. Blander man dette i krydrete sauser, hjemmebakt brød eller kaker istedet for margarin så merker man ingenting til smaken eller oljen generelt. 

En pakke bacon med 4-6 skiver inneholder 400-600 kcal, og bacon kan man lett knaske en pakke eller to av ved siden av resten av middagen (blir da samme kcal nivå som to eller tre store middager i en) eller som kveldssnacks. 

Potetgull har også mange kcal og det går lett en halv pose på kvelden 500kcal hvis man først åpner en. 

Brus og melk, ikke juice og saft. 

Vil du gå for sunnere varianter kjenner jeg ikke til så mange men avocado og nøtter har mange kcal, egg og hvit pasta, hvit ris, hvitt brød osv har flere kcal en grovt. 

For å gå opp i vekt må du ligge på minst 2500kcal pr dag, mer hvis du trener. Jo mere kcal jo raskere vektøkning. 

Anonymkode: 94731...022

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe weight gainer shake. Sånn sekk med pulver som folk som trener bruker. Viktig at den heter gainer. For meg gjorde det meg veldig mett så jeg ikke orket å spise mat men hvis du klarer å drikke det etter maten så kanskje det går bedre for deg enn for meg. Da kan man få 1200kcal i en shake. 

Anonymkode: 94731...022

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...