Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg bør velge å studere indøk ved NTNU eller siviløkonom ved NHH. Jeg er interessert i økonomi og ledelse og ikke sååå glad i mattefag men tror man kan få en bedre karriere med indøk. Lettere å få jobb og lettere å få lederstillinger? Men tror det blir lettere å komme gjennom sivøk på normert tid.

Hva burde jeg velge?

Anonymkode: f4a20...630

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da bør du gå for NHH. At ind.øk er spesielt egnet til å utdanne ledere er bare sprøyt. De fleste derfra havner i konsulent/rådgivningsbransjen. Skal det være noe vits å dra til NTNU, ind.øk eller annen siv.ing, så må du ha interesse for teknologiretningen. 

Om du er en typisk karrierejeger bør du tenke på hvordan du kan fremstå best mulig. Skal du opp og frem er det to ting som gjelder:

• Prestere, prestere, prestere
  • Nettverksbygging

Anonymkode: 6612a...abf

AnonymBruker
Skrevet

Begge utdanningene er gode, men til syvende og sist så er det opp til deg selv hva du gjør ut av det. 

Jeg kjenner flere siviløkonomer og ind.økere fra NHH og NTNU som har helt ordinære jobber - samme type jobb du ville fått med hvilken som helst økonomi og ingeniørutdanning. 

Men dersom du er ekstremt "på", og har planer om å nå veldig høyt, så er begge utdanningene solide plattformer. De åpner dører i Norsk næringsliv som få andre utdanninger gjør - det er bare å se på ledende aktører innen Norsk industri, finans, rådgivning, og teknologi - hvilken utdanning har ledelsen der? Jo, veldig mange har NHH og/eller NTNU. 

Men samtidig, så er det ikke slik at disse folka bare snubla i slike stillinger. Det er sannsynligvis strebere som har gjort "alt" riktig i sine karrierer. "Riktig" skole og linje, gode akademiske karakterer, riktige internships, riktige jobber, god bygging av nettverk. Osv. 

Anonymkode: de8af...5a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begge utdanningene er gode, men til syvende og sist så er det opp til deg selv hva du gjør ut av det. 

Jeg kjenner flere siviløkonomer og ind.økere fra NHH og NTNU som har helt ordinære jobber - samme type jobb du ville fått med hvilken som helst økonomi og ingeniørutdanning. 

Men dersom du er ekstremt "på", og har planer om å nå veldig høyt, så er begge utdanningene solide plattformer. De åpner dører i Norsk næringsliv som få andre utdanninger gjør - det er bare å se på ledende aktører innen Norsk industri, finans, rådgivning, og teknologi - hvilken utdanning har ledelsen der? Jo, veldig mange har NHH og/eller NTNU. 

Men samtidig, så er det ikke slik at disse folka bare snubla i slike stillinger. Det er sannsynligvis strebere som har gjort "alt" riktig i sine karrierer. "Riktig" skole og linje, gode akademiske karakterer, riktige internships, riktige jobber, god bygging av nettverk. Osv. 

Anonymkode: de8af...5a7

Helt enig med deg. Men jeg tror NTNU er bedre da indøk er mer «teknisk». Møtt alt for mange sivøker fra nhh bi og div skoler på laaaaaange manpower vikariater i en jobb man fint kan få med økad bachelor. Det er overproduksjon av sivøker i dag. Jeg er selv utdannet siviløkonom med ganske ok karakterer og valgte finans. Utenom det er alt jeg har gjort direkte feil. Ingen nettverk og fikk ingen relevante stillinger under studietiden. Og hvem du er venner med har mye å si. Alle i samme gjeng har det ofte likt. 
Er man generelt bare skoleflink og ikke har mye annet på plass riktig i livet er økonomi uansett feil linje å gå. Brukte mye tid på Nettverksbygging men fikk det ikke til. Folk var uinteresserte i meg så jeg fortsatte å henge med den gamle studiegjengen som jobbet på butikk eller fastfood kjeder. Mange hadde dog A/B i snitt men er fortsatt bare medarbeider i et større selskap i dag med lønn på ca 500-600K etter 6-7 år i arbeidslivet. Sivøk med tittel regnskapsmedarbeider eller xxxx medarbeider er noe man rett og slett blir deprimert av når man er over 30. 

Anonymkode: 9f9d0...491

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med NHH står du langt fremme i køen i mange jobber. Er det tøft arbeidsmarked står du likevel langt fremme i stillinger innen regnskapsføring og controlling (som veldig få fra NHH tar når det er oppgangstider). 

Du kan også brukes til mye, NHH er egentlig en skole der du bare blir flink til å lære deg ting og sette deg inn i problemstillinger, men nødvendigvis ikke lærer et fagfelt. 

Matten er latterlig enkel, og nesten ikke eksisterende med noen få unntak. Kan kun huske to rene mattefag. 

Kjenner meg virkelig ikke igjen i det AB over skriver. Kjenner kun en handfull som har "enkle" stillinger og bare tjener 600 i året, det er som regel småbarnsmødre som valgte å ta noen skritt ned på stigen. 

Anonymkode: 53e76...2d1

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med NHH står du langt fremme i køen i mange jobber. Er det tøft arbeidsmarked står du likevel langt fremme i stillinger innen regnskapsføring og controlling (som veldig få fra NHH tar når det er oppgangstider). 

Du kan også brukes til mye, NHH er egentlig en skole der du bare blir flink til å lære deg ting og sette deg inn i problemstillinger, men nødvendigvis ikke lærer et fagfelt. 

Matten er latterlig enkel, og nesten ikke eksisterende med noen få unntak. Kan kun huske to rene mattefag. 

Kjenner meg virkelig ikke igjen i det AB over skriver. Kjenner kun en handfull som har "enkle" stillinger og bare tjener 600 i året, det er som regel småbarnsmødre som valgte å ta noen skritt ned på stigen. 

Det du sier stemmer for 90%. 
Vet nå ikke hvilken bakgrunn TS har. 
Men historien er noe annerledes for folk med enkelte innvandrerbakgrunn hvor alle de voksne i vedkommendes liv jobber som renholder eller butikkansatt  og er opovokst på vestli. Ikke bare sivøker men det gjelder også ingeniører med master som jeg kjenner.  Altså jeg har søkt på deltid og heltid innen regnskap/controlling siden 2010. I 2019 ga jeg opp å søke i dette feltet og holder meg til det jeg har gjort i alle år. Etter flere hundre søknader og hjelp fra de i min krets + betalt cv hjelp har jeg de siste 9 årene ikke fått ett eneste intervju kun direkte avslag innen regnskap/controlling. Utenom 1 gang jeg fikk intervju uten å hadde søkt via adecco som gikk i dass da de så etter en med regnskapserfaring.  Må bare nevne at min mor har bachelor i kjemi men jobbet som renholder hele livet etter at hun kom til dette landet pga språkvansker. 

jeg tjener fortsatt bare 500k om du skulle lure. 

i min forrige stilling tjente de med samme stilling 200-300k over meg til tross for at jeg har høyere utdanning det var tilbudet jeg fikk ved ansettelse. Im just saying.... Arbeidslivet er ikke fair...og jobben min er ikke så enkel som fakturering da jeg en gang jobbet innen finans. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du sier stemmer for 90%. 
Vet nå ikke hvilken bakgrunn TS har. 
Men historien er noe annerledes for folk med enkelte innvandrerbakgrunn hvor alle de voksne i vedkommendes liv jobber som renholder eller butikkansatt  og er opovokst på vestli. Ikke bare sivøker men det gjelder også ingeniører med master som jeg kjenner.  Altså jeg har søkt på deltid og heltid innen regnskap/controlling siden 2010. I 2019 ga jeg opp å søke i dette feltet og holder meg til det jeg har gjort i alle år. Etter flere hundre søknader og hjelp fra de i min krets + betalt cv hjelp har jeg de siste 9 årene ikke fått ett eneste intervju kun direkte avslag innen regnskap/controlling. Utenom 1 gang jeg fikk intervju uten å hadde søkt via adecco som gikk i dass da de så etter en med regnskapserfaring.  Må bare nevne at min mor har bachelor i kjemi men jobbet som renholder hele livet etter at hun kom til dette landet pga språkvansker. 

jeg tjener fortsatt bare 500k om du skulle lure. 

i min forrige stilling tjente de med samme stilling 200-300k over meg til tross for at jeg har høyere utdanning det var tilbudet jeg fikk ved ansettelse. Im just saying.... Arbeidslivet er ikke fair...og jobben min er ikke så enkel som fakturering da jeg en gang jobbet innen finans. 

Her er jo historien en helt annen enn i ditt første innlegg. 

Jeg var en av 20 ansatte siviløkonomer i samme selskap (flere kontorer) det året jeg var ferdig. 

To av disse var pakistanere. Ene valgte å trappe ned da hun giftet seg, og har en av stillingene vi refererer til over nå. Andre har virkelig gjort en enorm suksess, langt bedre enn det jeg har klart. 

Når vi nå ansetter nye er vi opptatt av akkurat dette med diversifisering, at vi ikke skal være et "blondt" selskap, så om noe stiller man litt sterkere om man har en annen bakgrunn. 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er jo historien en helt annen enn i ditt første innlegg. 

Jeg var en av 20 ansatte siviløkonomer i samme selskap (flere kontorer) det året jeg var ferdig. 

To av disse var pakistanere. Ene valgte å trappe ned da hun giftet seg, og har en av stillingene vi refererer til over nå. Andre har virkelig gjort en enorm suksess, langt bedre enn det jeg har klart. 

Når vi nå ansetter nye er vi opptatt av akkurat dette med diversifisering, at vi ikke skal være et "blondt" selskap, så om noe stiller man litt sterkere om man har en annen bakgrunn. 

Man vet heller ikke mer enn det man ser og opplever. Jeg sa jo også indirekte at det går bra for de fleste uansett i 90% av tilfellene. 
Både ditt og mitt tilfelle eksisterer i verden. 
Hadde en pakistansk kollega i et kort vikariat som fortsatt ikke har fast jobb eller 100% stilling. 
Og det fortsatt etter 4 år.  Men man skal virkelig se seg rundt. Like barn leker best. Anbefaler ikke økonomi hvis ens egen krets ikke får det til. Ser at det har gått mye bedre med de som valgte medisin feks. De fleste får jobb og så om du får 60% som lege et sted tjener man greit nok til å greie seg økonomisk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man vet heller ikke mer enn det man ser og opplever. Jeg sa jo også indirekte at det går bra for de fleste uansett i 90% av tilfellene. 
Både ditt og mitt tilfelle eksisterer i verden. 
Hadde en pakistansk kollega i et kort vikariat som fortsatt ikke har fast jobb eller 100% stilling. 
Og det fortsatt etter 4 år.  Men man skal virkelig se seg rundt. Like barn leker best. Anbefaler ikke økonomi hvis ens egen krets ikke får det til. Ser at det har gått mye bedre med de som valgte medisin feks. De fleste får jobb og så om du får 60% som lege et sted tjener man greit nok til å greie seg økonomisk

Det er veldig mye diskriminering i det private, det vet jeg selv som også har minoritetsbakgrunn. Fikk til slutt en jobb i det offentlige, for privat sektor som person som har høyere utdanning er det bare å glemme. Etter min erfaring, ser man opphoping av folk med minoritetsbakgrunn i visse segmenter av arbeidslivet, nettopp fordi diskrimineringen er høy blant andre arbeidsarenaer. 

Derfor er det veldig malplassert når noen snakker om "ghetto" når det gjelder bolig, men evner ikke å se at vi ha "ghettofisering" når det gjelder arbeid, og arbeid med lønn bestemmer i stor grad hvor man kan bo. 

1) Det verste scenarioet du kan havne i er: Utdanning (bachelor + master) med minoritetsbakgrunn i tillegg til arbeiderklassebakgrunn. Ønsker å søke jobb i det private = F#CKED. Nesten bare å glemme.

Det beste scenarioet er: (utenom å vinne Lotto på en onsdags- eller lørdagskveld) er: Profesjon, som regel tannlege eller lege, slik at man kan praktisere selv. Da er man egen "sjef". Men det er ikke så mange av disse studieplassene, selv når man inkluderer de fra Øst-Europa, så her danner det seg en slags "minoritetselite" eller "innvandrerelite" med tanke på stabil jobb og god inntekt. Men de er få i forhold til det totale antallet.

Så har du medium scenarioet: der jeg til slutt havnet, siden punkt 1) var umulig. At man tar til takke med en jobb i det offentlige / kommunen, der man ellers er noe overkvalifisert. Man får ikke utnyttet potensialet sitt slik man burde, men når man er fortvilet, så blir man til og med "fornøyd" når man har en trygg jobb til ca 530.000 i året. Men denne summen kunne jeg også hatt som sykepleier med en 3-årig bachelor.

Så har du det nederste scenarioet. Her er opphopingen ekstra stor. Lite stabil jobb og mye fysisk hard jobbing som kan føre til fysiske skader. Her nevner jeg stort sett i fleng både de som har fagbrev og de som mangler fagbrev. Typisk er folk med minoritetsbakgrunn som renholdere, kokker, restaurant, malere, landbruk, gulvleggere / snekkere og den type stillinger. 

Det svære hullet som mangler er: Minoriteter med høyere utdanning kombinert med privat sektor. 

Kun 4% har et ikke-vestlig navn i advokatfirmaene til tross for at minoriteter og innvandrere utgjør 19 - 20% av befolkningen.

Fra 9.mars 2020:

https://www.nrk.no/osloogviken/fa-flerkulturelle-i-advokatfirmaene-1.14934423

Fra 10.september 2018:

https://www.finansforbundet.no/finansfokus/2018/09/10/fa-innvandrere-i-finansnaeringen/

Anonymkode: 62cf6...dc8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kun 4% har et ikke-vestlig navn i advokatfirmaene til tross for at minoriteter og innvandrere utgjør 19 - 20% av befolkningen.

Hvor stor andel av studentene på jus er minoriteter/innvandrere? Du kan ikke sammenligne mot andel i befolkningen når du ser på andelen som får seg jobb. 

Eller lar de seg skremme av slike som deg og AB jeg siterer, som mener at man ikke har sjans med minoritetsbakgrunn? 

Jeg er riktignok norsk. Men jeg er jente. I finansbransjen. Så jeg vet hva det vil si å kjempe. Men om ingen står klar for å ta  en liten kamp, så er eneste resultatet at det i alle fall ikke blir en bedring. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor stor andel av studentene på jus er minoriteter/innvandrere? Du kan ikke sammenligne mot andel i befolkningen når du ser på andelen som får seg jobb. 

Eller lar de seg skremme av slike som deg og AB jeg siterer, som mener at man ikke har sjans med minoritetsbakgrunn? 

Jeg er riktignok norsk. Men jeg er jente. I finansbransjen. Så jeg vet hva det vil si å kjempe. Men om ingen står klar for å ta  en liten kamp, så er eneste resultatet at det i alle fall ikke blir en bedring. 

Etter det jeg har fått med meg av info og jeg følger med på dette mye, så er det snakk om rundt 10 - 11% andel på jussen. Dermed er de fortsatt underrepresentert. Problemet er det gapet som eksisterer mellom jurist og advokat som heter advokatfullmektig. Er man ikke tatt opp som advokatfullmektig noe sted, så er man og blir "bare jurist". Veien mot advokat er dermed "sperret". Det er her diskrimineringen skjer hos de private firmaene, i gapet mellom jurist og videre inn mot advokatfullmektig.

Finans er nesten kjemisk fri for minoriteter. Tror Adolf hadde blitt stolt sånn sett om han hadde sett disse tallene blant ikke-vestlige:

Jeg siterer fra en annen artikkel fra november 2018, som handler også om blant annet finans:

Kun seks prosent av ansatte i finansnæringen har annen etnisk bakgrunn enn norsk.

De fleste av disse seks prosentene kom fra Norden eller Vest-Europa.

https://www.dn.no/arbeidsliv/mangfold/arbeidsliv/likestilling/-en-ledergruppe-bestaende-av-hvite-menn-i-50-arene-med-utdannelse-fra-bi-eller-nhh-gir-ikke-innovasjon/2-1-481667

Som etnisk-norsk kvinne vet du isåfall at dine "medsøstre" ble diskriminering veldig mye av etnisk norske menn for ikke så altfor mange år tilbake. Det blir kvinner fortsatt (blant annet spørsmålet om graviditet), så da kan du tenke deg veldig enkelt at etnisk norske menn i det private (som ofte stemmer på Frp og Høyre) ikke akkurat er store fans av arbeiderklasse IKKE-vestlige innvandrere som har litt "brun tan" i huden forøvrig. 

Noe som er grunnen til at vi ser opphoping av innvandrere blant profesjonsstudier som tannlege, lege, farmasi og ellers i "vanlige" stillinger i det offentlige, fordi det er der man føler at man får rettferdig prosess når man skal søke jobb. I tillegg går staten aktivt inn med hardere virkemidler enn de private når det gjelder å ansette mastergrad kandidater med minoritetsbakgrunn.

Anonymkode: 8f9ab...5ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 8f9ab...5ed

Poster du på tre forskjellige brukere eller? 😂

Jeg kjenner til flere ikke-etnisk norske som jobber i finans, type "analytiker" stillinger. Felles for alle disse er at de er hardtarbeidende (A-snitt) og har utdannelse fra de beste skolene i landet. En av de er ikke en gang statsborger. 

At man ikke har de beste forutsetningene om man vokser på verste østkant er det ingen som vil benekte. Men at det dreier seg om hudfarge er i stor grad tull. Det vesentlige er holdningene man utvikler pga miljøet man vokser opp i. Det er samme type holdninger man finner hos "tapere" på venstresiden. "Systemet" er i mot en, "can't win" etc. Slutt å synes synd på dere selv, så skal du se det går bedre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til flere ikke-etnisk norske som jobber i finans, type "analytiker" stillinger. Felles for alle disse er at de er hardtarbeidende (A-snitt) og har utdannelse fra de beste skolene i landet. En av de er ikke en gang statsborger. 

At man ikke har de beste forutsetningene om man vokser på verste østkant er det ingen som vil benekte. Men at det dreier seg om hudfarge er i stor grad tull. Det vesentlige er holdningene man utvikler pga miljøet man vokser opp i. Det er samme type holdninger man finner hos "tapere" på venstresiden. "Systemet" er i mot en, "can't win" etc. Slutt å synes synd på dere selv, så skal du se det går bedre. 

Nei, det er dette som er brukeren min. Jeg forstår at slike som deg liker å ignorere diskriminering og rasisme, så det er ikke noe nytt. Som en annen har vært inne på her: norske menn har diskriminert norske kvinner tidligere. Hva betyr så det? Det betyr at 50% av samfunnet (menn) diskriminerte 50% av Norge, nemlig kvinner. Man skal ikke gå mange år tilbake før dette var tilfellet. 

Du bruker anekdotiske bevis, mens jeg har lagt ut fakta fra NRK og Finansforbundet. En annen la ut en artikkel fra DN. Det burde holde sånn egentlig mot dine "jeg kjenner til flere" argumenter. Man kan ikke verifisere at du "angivelig kjenner flere", men det man kan verifisere er det jeg og andre debattanter har linket til.

Det dreier seg faktisk om rasisme, ja. Så er det opp til de private å pushe andelen minoriteter nærmere 20% og motbevise absolutt alle ferske statistikker. La, meg spørre, hva er problemet? Hvorfor greier ikke finansfitten å bevege seg fra 0 - 1% ikke-vestlige ansatte og nærmere mot 15 - 20%? What's the problem? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt dreier det seg hudfarge dvs rasisme. Det er rimelig naivt å tro noe annet. Det er klart oppvekstmiljø også betyr noe, men det gjør etnisitet/race (vi mangler egentlig et godt norsk ord for dette, for «rase» har en annen betydning) også.

Anonymkode: 78595...522

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke jeg som svarte igjen her inne (kvinne i finans). 

Jeg har mange kollegaer med minoritetsbakgrunn. Jobber også mye inn mot London, der føler jeg minoritetsbakgrunn dominerer. 

Men - jeg ønsker ikke å gå inn i en diskrimineringsdebatt. 

Jeg postet kun i tråden får å poengtere at NHH er en flott utdannelse, med mange muligheter. Også i et vanskelig jobbmarked. 

Så TS - lykke til med valget ditt :)

AnonymBruker
Skrevet

Du bør aller først velge ut fra interesser. Indøk blir også noe teknisk, mens NHH blir kun finans.

Er du ordentlig skoleflink og ønsker å skille deg ut, kan det være smartere å gå indøk, da det ikke er karakterinflasjon i samme grad som på NHH. Det hjelper ikke med A/B på masteroppgaven om 85% av studentene får det.

Det er stor etterspørsel etter ledere med teknisk kompetanse, og indøk har der en stor fordel til sammenligning med siv.øk på NHH. NHH har nok derimot enklere for nettverksbygging enn NTNU, hvor det generelt er teknisk fagmiljø, og ikke finans.

Anonymkode: 411dd...175

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør aller først velge ut fra interesser. Indøk blir også noe teknisk, mens NHH blir kun finans.

Er du ordentlig skoleflink og ønsker å skille deg ut, kan det være smartere å gå indøk, da det ikke er karakterinflasjon i samme grad som på NHH. Det hjelper ikke med A/B på masteroppgaven om 85% av studentene får det.

Det er stor etterspørsel etter ledere med teknisk kompetanse, og indøk har der en stor fordel til sammenligning med siv.øk på NHH. NHH har nok derimot enklere for nettverksbygging enn NTNU, hvor det generelt er teknisk fagmiljø, og ikke finans.

Anonymkode: 411dd...175

NHH bare finans? Lol. Det er typisk <20% av NHH og ind.øk som ender i finansbransjen.

Og ang. karakterinflasjon er ikke det noe bedre på indøk, med 87% svak B eller bedre, 62% ren B, og 22% svak A, ref siste rapport fra bindeleddet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri sagt at det er umulig for minoriteter...

det er litt vanskeligere mtp oppveksten dems. Jeg skylder heller ikke på arbeidsgivere elns. 
Men hvis du lever uten p få med deg noe som helst info om arbeidsmarkedet så kan det bli hardt. 
Vi kan ta et eksempel. Foreldrene sbakker så vidt norsk, vet ikke helt hvordan ting funker i norge. Presser barna til å bli lege, økonom eller ingeiør. Barnet jobber på joker fra det er 16-24.Innser plutselig i en alder av 20 at verv og relevant erfaring er viktig etter p ha hørt på studievenner. Har nokså gode karakterer i studietiden men ingen relevant erfaring. Sliter med å få relevant erfaring fordi du ikke har relevant erfaring. Mingler seg ikke med riktig folk heller. Kom seg ikke ut av joker fordi vedkommende ikke fikk noen intervju noen sted. Muligens grunnet dårlig cv og norsk. Men ingen han kjenner som han faktisk er venner med kan hjelpe fordi de sliter med det samme selv. Det er vanskelig å spørre Per i klassen om hjelp fordi de to er ikke bestekompiser...det blir flaut

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg som svarte igjen her inne (kvinne i finans). 

Jeg har mange kollegaer med minoritetsbakgrunn. Jobber også mye inn mot London, der føler jeg minoritetsbakgrunn dominerer. 

Men - jeg ønsker ikke å gå inn i en diskrimineringsdebatt. 

Jeg postet kun i tråden får å poengtere at NHH er en flott utdannelse, med mange muligheter. Også i et vanskelig jobbmarked. 

Så TS - lykke til med valget ditt :)

Ja minoritetskvinner i oppgjør og settlement kan jeg tenke meg. Er der selv. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker som at i min krets må man ha A /B i snitt og master fir å få seg jobb. Blir helt grønn av sjalusi når man møter xx medstudent med c i snitt som fikk jobb før studiet var over og samtidig har en bedre jobb og lønn. 
det er dessverre litt tyngre for minoriteter å gjøre suksess.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...