AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #1 Skrevet 31. mars 2020 Jeg skulle igang med ett nytt ivf forsøk i april men dette ble desverre avlyst pga corona. Mannen min er steril, alt er fint med meg. Vi har prøvd i 2når før vi fikk den grusomme beskjeden at mannen min er steril. Vi vurderer nå å spørre en venn om han bil bli sæddonor, slik at vi gjør dette hjemme.(ikke sex alltså men får sæden i en "kopp" også sprøyter vi det inn selv når jeg har eggløsning") Ja vi er desperate. Vi brukte over 1 år på utredning i tillegg til tiden vi prøvde å bli gravid på egenhånd. Og nå som vi hadde ventet i 8 mnd på donor og hadde egentlig fått klarsignal om at det va vår tur så blir det ikke likevel og uvisst når det blir. Jeg lurer derfor på her om det er noen som har gjort dette? Bør vi skrive kontrakt? Vi tenker å spørre han i helgen. Anonymkode: 49d62...736 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #2 Skrevet 31. mars 2020 Ta kontakt med en advokat eventuelt, som kan svare deg på om det er mulig, og hvordan den bør være utformet. Tenker det er fallgruber men ville nok ha gjort det selv om det var meg. Lykke til! Anonymkode: 476d6...fb7 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #3 Skrevet 31. mars 2020 Denne vennen må jo teste seg for sykdommer. En muntlig avtale holder ikke i retten, her kunne vennen ha blandet seg inn og krevd farskap skulle kortene falle annerledes i fremtiden. Jeg stiller meg også tvilende til at en privat, skriftlig kontrakt hadde vært nok til å holde vedkommende unna farsrollen skulle den ombestemme seg i fremtiden. Det greieste er å benytte sædbank, da alle donore har blitt testet etter alle medisinske kriterier. Anonymkode: 1c48c...669 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #4 Skrevet 31. mars 2020 Enig med h*n over her at det er viktig å orientere seg rundt det juridiske først. Vil regne med at muligheten for at donor kan kreve foreldrerett vil være åpen uten kontrakt f.eks., med mindre det er mulig å inngå en lovlig kontrakt som sier det motsatte. Et annet spørsmål er om dere ønsker at en familievenn skal være biologisk far, for barnets og familiedynamikkens del. Det kan jo lett komplisere ting ytterligere. Men regner med at dere har tenkt nøye gjennom dette selv. Anonymkode: 45c6c...8a0 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #5 Skrevet 31. mars 2020 I utgangspunktet tenker jeg forresten at å lage en slik avtale vil være lovlig og mulig. Utgangspunktet er avtalefrihet, og så lenge sæddonasjon er lovlig i Norge kan en absolutt argumentere for at det jo i prinsippet er det samme som deres private arrangement. Men jeg er ingen spesialist og har ingen arbeidserfaring innen avtalerett, så det er absolutt gjetting uten å ha datt meg videre inn i problemstillingen. Anonymkode: 476d6...fb7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #6 Skrevet 31. mars 2020 Forstår dilemmaet deres, men før dere haster inn i noe sånt bør dere bruke lang tid på å avklare forventninger, gi ham god tid til å tenke seg nøye om, samt bruke god tid sammen med advokat. Hvilke forventninger har han til eventuell kontakt med dere/barnet om 5 år? Om 15 år? Om 35 år? Hva hvis dere foreldre dør, kan han overta omsorgen? Hva hvis det viser seg at han og barnet har en genetisk sykdom som gir dere foreldre en økonomisk byrde, kan dere kreve noe av ham da? Det er ekstremt mange spørsmål dere må avklare før dere i det hele tatt kan ringe en advokat for å begynne arbeidet med kontrakten. Dette kommer nok til å ta mye lenger tid enn det gjør å vente på at korona roer seg, og dere kan få ny time. Anonymkode: 556b2...b63 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå