Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi er mange som er permittert nå. Jeg lurer på om det er flere som føler press fra arbeidsgiver og/eller kolleger om å være tilgjengelig i en eller annen grad mens man er 100% permittert? 

Anonymkode: 0344c...217

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Vi er mange som er permittert nå. Jeg lurer på om det er flere som føler press fra arbeidsgiver og/eller kolleger om å være tilgjengelig i en eller annen grad mens man er 100% permittert? 

Du skal være tilgjengelig. Permittering er ikke det samme som ferie, eller å bli sagt opp. 

Anonymkode: 09cb7...d55

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så klart jeg er tilgjengelig! Vi har jo et felles mål om å komme tilbake i jobb snart 🙂

Anonymkode: e5fa1...57d

• Liker 4
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal være tilgjengelig. Permittering er ikke det samme som ferie, eller å bli sagt opp. 

Endret av Kabalen
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke permittert, men det kan gå den veien om denne unntakstilstanden varer lenge. 

Blir det tilfelle vil jeg selvsagt være tilgjengelig for arbeidsgiver på alle måter jeg kan. Om de permitterer meg er det ikke fordi de ønsker, men av nødvendighet. Og vi vil alle at arbeidsplassen skal gå så bra som mulig selv i disse dårlige tider, og jeg ønsker å være oppdatert og klar til å gå rett inn i stillingen min igjen når ting er tilbake til normalen. 

Anonymkode: 14047...333

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei. TS her. Så dere jobber selv om dere er permittert uten å oppgi dette til NAV? Man skal selvfølgelig være tilgjengelig til å bli kalt tilbake på jobb helt eller delvis, men da skal jo dette meldes inn som arbeid. Å ikke gjøre det er per def trygdesvindel, eller?  Hva tenker dere er innafor (og ikke) å gjøre mens man er 100% permittert, uten å føre det opp som arbeid?

Jeg tenker at det er greit å lese mail og holde seg oppdatert om hva som skjer på arbeidsplassen, evt bruke tid til å tilegne seg kompetanse som er nyttig for arbeidsgiver senere. Jeg tenker også at det må være greit å svare på enkle spørsmål fra kolleger og ledere

Det jeg kjenner at jeg ikke synes er helt greit, er at jobben spør om jeg kan gjøre forskjellig oppgaver «frivillig». Dette kan for eksempel være å forklare de som fortsatt ikke er permittert hvordan de skal utføre oppgaver eller bruke stystemer, eller å være med på interne prosjekter selv om jeg ikke får lov å føre dette opp som arbeid på meldekortet.

Jeg synes det er vanskelig å si nei, og blir usikker på om det er jeg som ikke er så fleksibel som jeg burde, eller om det er arbeidsgiver som trår over streken.

Jeg vil gjerne være fleksibel og bidra, og jeg vil jo at bedriften skal komme seg gjennom krisen. Jeg kjenner jo også på at jeg kan miste muligheter senere om jeg sier nei nå. Samtidig vil jeg ikke bli utnyttet og legge til rette for at arbeidsgiver holder meg permittert lenger enn nødvendig fordi jeg godtar å jobbe gratis. Jeg har heller ikke lyst å bryte loven.

AnonymBruker
Skrevet
On 3/31/2020 at 10:16 PM, AnonymBruker said:

Hei.

Yes, har samboer hvor h*n er permittert og siden de permitterte "alle" dyrere ressurser så er det kun juniorer igjen og ledelse som ikke gidder å sette seg inn i dokumentasjon som samboeren etterlot på jobben.

Når man er permittert på to dagers varsel (selv om det er ikke pålagt driftstans fra regjeringen i dette tilfellet) så gir det litt vond smak når de ringer stadig vekk. I dag satt h*n 1 timer på telefon og i går 1.5 time.

Det skal sies at arbeidsgiveren er fra helvete så jeg farges av det.

Anonymkode: dd564...c00

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. TS her. Så dere jobber selv om dere er permittert uten å oppgi dette til NAV? Man skal selvfølgelig være tilgjengelig til å bli kalt tilbake på jobb helt eller delvis, men da skal jo dette meldes inn som arbeid. Å ikke gjøre det er per def trygdesvindel, eller?  Hva tenker dere er innafor (og ikke) å gjøre mens man er 100% permittert, uten å føre det opp som arbeid?

Jeg tenker at det er greit å lese mail og holde seg oppdatert om hva som skjer på arbeidsplassen, evt bruke tid til å tilegne seg kompetanse som er nyttig for arbeidsgiver senere. Jeg tenker også at det må være greit å svare på enkle spørsmål fra kolleger og ledere

Det jeg kjenner at jeg ikke synes er helt greit, er at jobben spør om jeg kan gjøre forskjellig oppgaver «frivillig». Dette kan for eksempel være å forklare de som fortsatt ikke er permittert hvordan de skal utføre oppgaver eller bruke stystemer, eller å være med på interne prosjekter selv om jeg ikke får lov å føre dette opp som arbeid på meldekortet.

Jeg synes det er vanskelig å si nei, og blir usikker på om det er jeg som ikke er så fleksibel som jeg burde, eller om det er arbeidsgiver som trår over streken.

Jeg vil gjerne være fleksibel og bidra, og jeg vil jo at bedriften skal komme seg gjennom krisen. Jeg kjenner jo også på at jeg kan miste muligheter senere om jeg sier nei nå. Samtidig vil jeg ikke bli utnyttet og legge til rette for at arbeidsgiver holder meg permittert lenger enn nødvendig fordi jeg godtar å jobbe gratis. Jeg har heller ikke lyst å bryte loven.

Be om 90 % permittering, eller fyll inn på meldekortet at du har jobbet noen timer. 

Anonymkode: df52f...ea4

AnonymBruker
Skrevet
On 3/31/2020 at 10:22 PM, AnonymBruker said:

Javel, men bør ikke da permitteringsgraden reflektere dette? Lojaliteten skal gå begge veier i et arbeidsforhold.

Anonymkode: dd564...c00

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...