Gjest Lurer..... Skrevet 17. juni 2005 #1 Del Skrevet 17. juni 2005 Lurer på hvordan det er hvis noen tar selvmord og de har livsforsikring, en "vanlig" personforsikring gjennom Vesta, Gjensidige, If e.l. Får de etterlatte utbetalt livsforsikring da eller gjelder det ikke da? Lurer også på hva slags gjeld som blir slettet om man dør? Går det an å ordne en forsikring som sikrer det også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cyan Skrevet 17. juni 2005 #2 Del Skrevet 17. juni 2005 Til det første vet jeg ikke. Men huslån kan ha gjeldsforsikring i allefall. Dersom man dør da, vil gjelden bli slettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 17. juni 2005 #3 Del Skrevet 17. juni 2005 Studielånet blir jo slettet om man dør. Ellers så er det vel mindre og mindre vanlig med gjeldsforsikring. Årsaken er at de fleste heller tegner en livsforsikring som innebærer at den som får pengene selv kan betale den gjeld han/henne ønsker. Slettes gjelden arver du masse formue som må beskattes. Arver du gjeld, så er det mindre formuesbeskatning av arven, og så kan man heller få en forsikringsutbetaling som ikke skattes på samme måte. (Jeg har forsikring på min mann, og han på meg.) Og jeg tror det er forbehold i forsikringsvilkårene mot utbetaliger ved selvmord som finner sted innen så og så lang tid etter forsikringen er tegnet. Synes å huske og ha lest det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nei Skrevet 18. juni 2005 #4 Del Skrevet 18. juni 2005 De aller fleste selskapene har reservert seg mot selvmord. Forsikring skal dekke en plutselig uforusett hendelse. Et selvmord er planlagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest et kallenavn Skrevet 18. juni 2005 #5 Del Skrevet 18. juni 2005 De aller fleste selskapene har reservert seg mot selvmord. Forsikring skal dekke en plutselig uforusett hendelse. Et selvmord er planlagt. Jeg tror det er avhengig av hvor lenge det er siden forsikringen ble opprettet/forsikringsbeløpet øket. Hvis du tegner en høy forsikring for så å begå selvmord så vil de etterlatte ikke få noe. Hvis du derimot har hatt en forsikring i 20år for så å begå selvmord så tror jeg at de etterlatte vil få noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabodama Skrevet 19. juni 2005 #6 Del Skrevet 19. juni 2005 Niks, ved selvmord utbetales ikke forsikringspenger! Dette er et generelt vilkår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gamla Skrevet 19. juni 2005 #7 Del Skrevet 19. juni 2005 Er dere sikre på det? Da jeg gikk på skolen (riktignok noen år siden) lærte vi at selvmord ble regnet som en sykdom og dermed ga samme utbetaling ved dødsfall som alle andre sykdommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabodama Skrevet 20. juni 2005 #8 Del Skrevet 20. juni 2005 Ja, helt sikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest no-no Skrevet 20. juni 2005 #9 Del Skrevet 20. juni 2005 Nå vet jeg ikke med andre forsikringsselskaper, men Sparebank 1 har følgende vilkår: Selskapet er ikke erstatningspliktig dersom den forsikrede har tatt sitt liv før forsikringen har vært i kraft i ett år. Selskapet er likevel erstatningspliktig dersom forsikringsavtalen ble inngått uten tanke på selvmord (hentet fra snns internettsider). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nei Skrevet 21. juni 2005 #10 Del Skrevet 21. juni 2005 Dette står beskrevet i blandt annet FAL (forsikringsavtale loven) Det blir IKKE utbetalt penger ved selvmord. En forsikring dekker en plutselig uforusett hendelse. Et selvmord er planlagt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Korrigering Skrevet 21. juni 2005 #11 Del Skrevet 21. juni 2005 Det står jo ikke i FAL at forsikringssum ikke utbetales ved selvmord. Det står at forsikringsselskapet KAN forbeholde seg retten til ikke å utbetale forsikringen ved selvmord. § 13-8. (forsettlig fremkalling av forsikringstilfellet) Har den forsikrede forsettlig fremkalt forsikringstilfellet, er selskapet ikke ansvarlig. Selskapet er likevel ansvarlig hvis den forsikrede på grunn av alder eller sinnstilstand ikke kunne forstå rekkevidden av sin handling. Selskapet kan ved ulykkesforsikring ta forbehold om at det ikke svarer for selvmord eller forsøk på selvmord som følge av sinnslidelse. Har den forsikrede tatt eller forsøkt å ta sitt eget liv, svarer selskapet ved livsforsikring dersom det er gått mer enn ett år etter at selskapets ansvar begynte å løpe, eller dersom det må antas at forsikringen ble tegnet uten tanke på selvmord. Har en kortvarig livsforsikring som bare omfatter dødsrisiko, vært fornyet, regnes ett-årsfristen fra første gang forsikringen ble tegnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå