Gå til innhold

Din beste kyllinggryte?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lager gryte med eple, løk, kylling, selleri og champignon. Freser det med karri, ingefær og hvitløk, salt og pepper. har i i hermetiske tomater, fløte og hønsebuljong/kraft. Kjapt, enkelt, billig og veldig godt

Anonymkode: 0ea6b...bac

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker

Verdens beste kyllingsuppe: 

Hakk opp og surr en stor løk, en purreløk, en paprika, to gulrøtter, litt chili, 2 ts karri, 2 ts paprikapulver i panne med litt olje. 

Kok opp 1 liter vann med 2 kyllingbuljongterninger, tilsett 2-3 kyllingfilet i terninger og kok i 2 min før du har oppi alle grønnsakene. Creme fraiche has oppi på slutten, smak til med salt og pepper. Server gjerne med foccaciabrød! 

En av mine favorittoppskrifter 👍🏻

Anonymkode: 1bc00...a6b

• Liker 2
På 31.3.2020 den 21.31, AnonymBruker skrev:

Vi har fryseren full av kylling og jeg vil prøve en ny gryte 👅

Anonymkode: 488c8...a20

Butterchicken.

Ingredients:

100g salted butter
1 onion, finely chopped
1 tsp crushed garlic (fresh or paste)
1 tsp crushed ginger (fresh or paste)
1 – 2 tbsp tomato puree
1 green chilli, de-seeded and finely chopped
a handful of coriander leaves, finely chopped (extra for garnishing)*
½ – 1 tsp red chilli powder (depending on how mild to hot you like it)
100 ml single cream
2 chicken breasts, cubed

*anti coriander brigade leave this out

Serves 3 – 4

Method:
Melt the butter in a saucepan (be careful to not let it burn!) and fry the chopped onion until golden brown on medium heat.
Add the garlic and ginger and stir for a minute or two. You can use freshly prepared or frozen cubes bought from the supermarket. If you plan to use fresh, you can make this in advance but be sure to use it up within 3 days.
Then add the green chilli, chopped coriander leaves, tomato puree and chilli powder and fry for 2 to 3 minutes.
Turn down the heat and slowly pour the cream into the mixture (stirring constantly) which will turn from dark red to a creamy, orange colour. Do not let it boil. Cook for a few minutes or until the sauce starts to thicken.
Then add the chicken and stir for about 15 minutes, scraping the sides, till the meat has cooked thoroughly but remains soft and tender.
Garnish with coriander leaves and serve immediately with chapattis, naan bread or rice.

Fusilli pasta 260g
Løk stor
3 hvitkøksfedd
Bebyspinat
Matfløte
Margarin
2 pakker champinjong
Kyllingfilet kutt i strimler
Gulost

Tilbehør hvitløksbaguetter og en salat med oliven og fetaost

Gtovhakk hvitløk og løk, grovhakk halvparten av spinaten. Skjær shampinjong i 2, stek champinjong med 1 spiseskje margarin, salt og pepper i to stekepanner. Stek kylling med salt og pepper, kok pastaen og legg sopp og kylling sammen med den stekte soppen.
Stek løk til slutt og hvitløk åppå det etter det. Når pastaen er kokt så hell av vannet og legg tilbake i kjelen, kjapp runde over pastaen med matfløten og en halv deseliter vann. La det putre litt og senk varmen til ca 5, så legg ved resten av ingrediensen og hell resten av matfløten i med litt mer vann og salt og pepper. Til slutt ta den revende osten oppi. Så ta resten av de hele spinatbladene oppi.

Dette er min aller beste kyllinggryte 🤩 (skrevet litt fort) 

Endret av RoseFox
AnonymBruker

Steke grovhakket paprika og løk i en panne med salt pepper, litt karri og mye kyllingkrydder, ha i en ildfast form. Bruker gul og grønn paprika og en stor løk

Stek kylling i biter med salt, pepper og mye kyllingkrydder, ha over en pakke fløte, smak til med litt sitronsaft og soyasaus, evt mer krydder. 

Bland med paprika og løken, ha over ost og stek i ovnen på 200 grader. Server med salat og ris. 

Anonymkode: b319b...942

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hakk opp og surr en stor løk, en purreløk, en paprika, to gulrøtter, litt chili, 2 ts karri, 2 ts paprikapulver i panne med litt olje. 

Kok opp 1 liter vann med 2 kyllingbuljongterninger, tilsett 2-3 kyllingfilet i terninger og kok i 2 min før du har oppi alle grønnsakene. Creme fraiche has oppi på slutten, smak til med salt og pepper. Server gjerne med foccaciabrød! 

Nam!

Steker du kyllingbitene før du har de oppi vannet? 

Hvor mye creme fraiche bruker du? 

Anonymkode: 0ebc5...11f

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nam!

Steker du kyllingbitene før du har de oppi vannet? 

Hvor mye creme fraiche bruker du? 

Anonymkode: 0ebc5...11f

Nei, steker de ikke. 1 boks creme fraiche 😊

Annonse

AnonymBruker
På 5.4.2020 den 14.32, AnonymBruker skrev:

Denne laget jeg idag men brukte en halv liter mer vann også brukte jeg ferdig kjøpt råkostblanding istedet for å hakke gulrot og purre.  Ble god men manglet litt piff, lurte på å ha i eplebiter men ble med tanken. Fersk ingefær tenker jeg hadde gjort susen.  :)

Anonymkode: 3ae30...8f9

• Liker 1

Liten vri på jegerkylling (pollo alla cacciatora) som er populær her i huset :)

Til 4 pers:

4stk kyllinglår med bein i (du kan også fint bruke brystfilét)

2 stk gulrot (stor, evt 3-4 små)

2 fedd hvitløk (om du er veldig glad i hvitløk kan du gjerne bruke mer, og det kan fint sløyfes om du ikke liker det)

Stangselleri (2 rause stenger pleier å holde)

2 stk gul løk

1-2 paprika (velg fargen du liker best)

5dl kyllingkraft

2dl vin (både hvit og rød funker, og det kan gjerne være alkoholfri eller matvin)

2 ss tomatpuré

1 boks hermetisk tomat (hakket).

Timian, salvie og estragon. (Evt: man tager hva man haver, så her kan du fint også bruke oregano, rosmarin, meriam, basilikum, eller god gammeldags pizzaurteblanding...bruk det du liker og har tilgjengelig)

2 laubærblad

Varm litt olje i en gryte og stek kyllingen i noen minutter på høy varme til den har jevn farge på alle sider, tilsett salt og pepper under steking. Bruk grillklype heller enn stekespade hvis du har, den gir best kontroll og minst risiko for å brenne seg. Grovhakk løk, selleri og gulrot og ha i pannen sammen med kyllingen. Tilsett finhakket hvitløk. Når løken er noenlunde blank, demp varmen litt og tilsett vin. La koke til vinen har redusert ned til ca to tredeler. Tilsett tomatpure, rør den godt ut, og tilsett deretter kyllingkraften. Bruker du buljongterning er det best å røre den godt ut i kokende vann på forhånd. Ha de hermetiske tomatene over i et dørslag eller en sil til de er avrent, og tilsett i gryten. Skjær paprikaen i brede strimler og tilsett sammen med grovhakkede urter og hele laubærblad (hvis du bruker frisk timian trenger du ikke hakke den, bare putt hele kvister i og fisk dem ut før du serverer). Du kan selvsagt også fint bruke tørkede urter. La gryten småkoke under lokk i ca 45-60 minutter, og smak underveis. Justér med urter, salt og pepper, og vær obs på at forskjellige typer kyllingkraft kan ha svært varierende saltinnhold, så derfor er det viktig å smake. Kyllingen slipper beinet når den er ferdig.

Servér med nykokt pasta av ønsket slag og et raust dryss med parmesan, pecorino eller annen ost du liker. 

Denne gryten er en veldig fin basis for å eksperimentere videre, det er mange andre grønnsaker som kan brukes (fenikkel eller squash er feks veldig godt), selv pleier jeg å ha i oliven (tilsettes de siste ti minuttene) mens noen liker den best med chilipepper. Gryten kan også serveres med potetstappe, ris eller couscous istedet for pasta om du foretrekker det. Eller du kan ha i ekstra grønnsaker og spise den uten tilbehør, evt med litt godt brød ved siden av :) 

• Liker 2
På 5.4.2020 den 14.46, RoseFox skrev:

Fusilli pasta 260g
Løk stor
3 hvitkøksfedd
Bebyspinat
Matfløte
Margarin
2 pakker champinjong
Kyllingfilet kutt i strimler
Gulost

Tilbehør hvitløksbaguetter og en salat med oliven og fetaost

Gtovhakk hvitløk og løk, grovhakk halvparten av spinaten. Skjær shampinjong i 2, stek champinjong med 1 spiseskje margarin, salt og pepper i to stekepanner. Stek kylling med salt og pepper, kok pastaen og legg sopp og kylling sammen med den stekte soppen.
Stek løk til slutt og hvitløk åppå det etter det. Når pastaen er kokt så hell av vannet og legg tilbake i kjelen, kjapp runde over pastaen med matfløten og en halv deseliter vann. La det putre litt og senk varmen til ca 5, så legg ved resten av ingrediensen og hell resten av matfløten i med litt mer vann og salt og pepper. Til slutt ta den revende osten oppi. Så ta resten av de hele spinatbladene oppi.

Dette er min aller beste kyllinggryte 🤩 (skrevet litt fort) 

Rose, finner jeg bebispinat i frysedisken?

Annonse
På 5.4.2020 den 14.32, AnonymBruker skrev:

Steker du kylling terningene før du tar de oppi gryten? 😊

AnonymBruker
54 minutter siden, O.G. skrev:

Rose, finner jeg bebispinat i frysedisken?

Vet ikke, men er fersk i poser i grøntavdelingen. Vet man får hakket frossen spinat i frysedisken, men ikke det du skal bruke til denne retten. I sverige får man hele blader som er frosset, men vet ikke om det finnes i norge, du får undersøke :)

Anonymkode: b86ca...343

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...