AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #1 Skrevet 31. mars 2020 Kjøkkenet mitt ser omtrent ut som på bildet under, med frittstående komfyr. Har tenkt å kjøpe ny benkeplate, og da skulle jeg jo aller helst fått meg innebygd komfyr og platetopp på benkeplata i samme slengen, men jeg lurer: 1. Er dette vanskelig å få til? Rent sånn elektrisk? Kan jeg gjøre det selv? 2. Og blir det mye dyrere, tror du? Bør jeg bare holde meg til frittstående komfyr? Takknemlig for svar Anonymkode: 6e685...4d8
addict Skrevet 31. mars 2020 #2 Skrevet 31. mars 2020 Da jeg skulle bytte fra gammel type komfyr med keramisk topp til induksjon og ny ovn fra ikea så måtte jeg legge opp ny kurs. Det kostet 4500 kr i elektrikerregning. Bare så du er forberedt på at det kan hende 😊 Det var fordi de måtte endre slik at både toppen og ovnen kunne kobles til tror jeg, den forrige løsningen hadde koblet sammen på en stikk. Nå forklarer jeg sikkert dårlig så ikke siter meg på det tekniske, men noe sånt 🤪
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #3 Skrevet 31. mars 2020 Det er penest med innbygd stekeovn og platetopp, men samtidig en drittjobb hvis du er så uheldig at noe slutter å funke... Jeg velger frittstående ☺ Hvor mye jobb det er aner jeg ikke, jeg hadde uansett ikke turt å prøve meg på det. Anonymkode: 80c85...951 1
addict Skrevet 31. mars 2020 #4 Skrevet 31. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er penest med innbygd stekeovn og platetopp, men samtidig en drittjobb hvis du er så uheldig at noe slutter å funke... Jeg velger frittstående ☺ Hvor mye jobb det er aner jeg ikke, jeg hadde uansett ikke turt å prøve meg på det. Anonymkode: 80c85...951 Hvorfor mener du det er en annen jobb mtp integrert kontra frittstående? 😊 Det er jo bare noen skruer. Fordelen er jo at du kan bytte ut en av delene hvis det slutter å funke 😊 1
Whistler Skrevet 31. mars 2020 #5 Skrevet 31. mars 2020 Du trenger elektriker til å sette opp ny kontakt til stekeovnen. Hvis du ikke har tenkt å bygge inn ovnen høyere enn den ville vært på en komfyr er det bortkastet. Arbeidshøyden er bonusen med innebygd stekeovn.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #6 Skrevet 31. mars 2020 Akkurat nå, Whistler skrev: Du trenger elektriker til å sette opp ny kontakt til stekeovnen. Hvis du ikke har tenkt å bygge inn ovnen høyere enn den ville vært på en komfyr er det bortkastet. Arbeidshøyden er bonusen med innebygd stekeovn. Vet ikke om jeg misforstår deg nå, men jeg tenker jo at når jeg kjøper ny benkeplate, så vil den også dekke det området hvor komfyren nå står. Og da blir alt like høyt? Anonymkode: 6e685...4d8
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #7 Skrevet 31. mars 2020 Mmm. Skjønner nå, hehe. Du mener om jeg setter den i et skap eller noe, brysthøyde for eks. Nei, den blir stående samme sted som foregående komfyr. Anonymkode: 6e685...4d8
Sola de Skrevet 31. mars 2020 #8 Skrevet 31. mars 2020 Jeg har hatt begge deler, og foretrekker frittstående. Mye styr om noe på den innebygde ryker.
Whistler Skrevet 31. mars 2020 #9 Skrevet 31. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: .........Du mener om jeg setter den i et skap eller noe, brysthøyde for eks. Nei, den blir stående samme sted som foregående komfyr. Anonymkode: 6e685...4d8 Da tenker jeg at det er lite formålstjenlig, og sannsynligvis slipper du billigere fra det med en tradisjonell komfyr. Om du skal bytte benkeplate i samme draget fordi du bare vil ha ny kokeplate, velger du en løsning som blir langt dyrere uten at du får de fordelene en innebygd stekeovn kan gi. Du må fremdeles bøye deg for å se inn i ovnen og for å sette ting inn og ut. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #10 Skrevet 31. mars 2020 8 minutter siden, Whistler skrev: Da tenker jeg at det er lite formålstjenlig, og sannsynligvis slipper du billigere fra det med en tradisjonell komfyr. Om du skal bytte benkeplate i samme draget fordi du bare vil ha ny kokeplate, velger du en løsning som blir langt dyrere uten at du får de fordelene en innebygd stekeovn kan gi. Du må fremdeles bøye deg for å se inn i ovnen og for å sette ting inn og ut. Nei, jeg skal bytte benkeplate uansett, tenkte jeg. Men jeg ser poenget ditt, og ja, det er jo mest estetisk og absolutt ikke nødvendig. Anonymkode: 6e685...4d8
newman01 Skrevet 31. mars 2020 #11 Skrevet 31. mars 2020 Du vil jo trenge både skap og benkeplate og elektriker, så det blir dyrt. Når du først er i gang med å endre stikk til komfyr og platetopp må du også installere komfyrvakt vil jeg tro. Blir heftig dyrt for "ingenting" 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #12 Skrevet 1. april 2020 9 timer siden, newman01 skrev: Du vil jo trenge både skap og benkeplate og elektriker, så det blir dyrt. Når du først er i gang med å endre stikk til komfyr og platetopp må du også installere komfyrvakt vil jeg tro. Blir heftig dyrt for "ingenting" Skjønner. Da holder jeg meg til frittstående komfyr. Takk Vifte da? Har en sånn: Helt fryktelig. Er det greit å bytte ut denne selv? Og vil det meste passe? Skjønner at jeg ikke kan ha de store som er så moderne nå, pga skapet, men er det mulig å bytte ut dette selv, og er noe jeg bør passe på/være obs på? Anonymkode: 6e685...4d8
newman01 Skrevet 1. april 2020 #13 Skrevet 1. april 2020 (endret) Relativt enkelt å bytte dem selv. Du vil trenge skrutrekker og 4 hender. Alltid greit å være to, siden de veier litt og skal skrus fast på en litt tricky måte. Kjedelig å miste den ned i koketoppen og knuse den... Men ser din så ekkel ut som på bildet vil jeg også anbefale gummi/nitrilhansker og klær du ikke er gla i, for det kommer til å bli grisete. Du må sjekke hvordan overskapet er innredet. Det sitter en motor i den ventilatoren. Ofte i form av en passe stor boks i overskapet. Så må du sjekke om du har kullfilter eller avtrekkskanal med utkast i fasade. Mange ventilatorer vil passe, men bredde kan variere noe, samt dybden på den. Og som sagt boksen i overskapet som viftemotoren er plassert i Endret 1. april 2020 av newman01
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #14 Skrevet 1. april 2020 6 minutter siden, newman01 skrev: Relativt enkelt å bytte dem selv. Du vil trenge skrutrekker og 4 hender. Alltid greit å være to, siden de veier litt og skal skrus fast på en litt tricky måte. Kjedelig å miste den ned i koketoppen og knuse den... Men ser din så ekkel ut som på bildet vil jeg også anbefale gummi/nitrilhansker og klær du ikke er gla i, for det kommer til å bli grisete. Du må sjekke hvordan overskapet er innredet. Det sitter en motor i den ventilatoren. Ofte i form av en passe stor boks i overskapet. Så må du sjekke om du har kullfilter eller avtrekkskanal med utkast i fasade. Mange ventilatorer vil passe, men bredde kan variere noe, samt dybden på den. Og som sagt boksen i overskapet som viftemotoren er plassert i Nei, fant bare det bildet på nettet (tydeligvis en sak om brannsikkerhet, da dårlig renhold kan føre til brann). Min er i en leilighet jeg snart skal flytte inn i, og den ser omtrent lik ut, fra år 2000. Skjønner. Da er det vel trygt å gå for en integrert ventilator fra IKEA, de ser ut til å være 59,9 i bredde, alle sammen? Anonymkode: 6e685...4d8
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #15 Skrevet 1. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, fant bare det bildet på nettet (tydeligvis en sak om brannsikkerhet, da dårlig renhold kan føre til brann). Min er i en leilighet jeg snart skal flytte inn i, og den ser omtrent lik ut, fra år 2000. Skjønner. Da er det vel trygt å gå for en integrert ventilator fra IKEA, de ser ut til å være 59,9 i bredde, alle sammen? Anonymkode: 6e685...4d8 Nei, nå tuller jeg. De har litt forskjellige størrelser. Får dra dit og måle da. Men da satser jeg på å følge bruksanvisningen og skifte den selv Anonymkode: 6e685...4d8
Gjest Jon Are Skrevet 1. april 2020 #16 Skrevet 1. april 2020 Ville valgt frittstående og heller tatt en komfyr opp i høyden neste gang. Det har jeg endelig investert i . Ble meget dyrt pga elektriker, men verd det. Et pent kjøkken har veldig mye å si
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #17 Skrevet 1. april 2020 7 minutter siden, Jon Are skrev: Ville valgt frittstående og heller tatt en komfyr opp i høyden neste gang. Det har jeg endelig investert i . Ble meget dyrt pga elektriker, men verd det. Et pent kjøkken har veldig mye å si Skjønner. Da vi ikke har all verdens med penger, er det nok best å gå for frittstående da. Anonymkode: 6e685...4d8
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #18 Skrevet 1. april 2020 Vi valgte frittstående siden vi måtte ha byttet ut deler av kjøkkenet dersom det skulle vært poeng med innebygd. Var lite vits i å bruke masse penger og så måtte vi likevel ha bøyd oss for å se inn i ovnen. Anonymkode: 9821e...4ed 1
Million Skrevet 1. april 2020 #19 Skrevet 1. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, nå tuller jeg. De har litt forskjellige størrelser. Får dra dit og måle da. Men da satser jeg på å følge bruksanvisningen og skifte den selv Anonymkode: 6e685...4d8 Dere må være to. En som holder ventilatoren, mens den andre skrur for å feste den. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #20 Skrevet 1. april 2020 Det rimeligste og enkleste er å beholde frittstående komfyr. Ettersom du ikke kan flytte stekovnen opp i et høyskap er det eneste du eventuelt "vinner" på å gå for integrerte hvitevarer at du slipper sprekkene på siden av komfyren. Om du skal bytte til integrerte koketopp og stekeovn må du (i tillegg til å bytte benkeplate): -sette inn et kjøkkenskrog der komfyren står nå, som stekeovnen skal monteres i. -ha elektriker til å montere egen kontakt til stekeovnen. -sette på sokkel på stykket ved stekeovnen (eventuelt bytte hele lengden på den delen av kjøkkenet, det vil være det peneste). Når det gjelder ventilatoren må du sjekke noen ting før du kjøper ny: -er den koblet til et sentralanlegg i blokka? (F.eks. Villavent) -kullfilter eller utlufting? -hvor er motoren plassert? Anonymkode: 410fd...ad9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå