AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #1 Skrevet 31. mars 2020 Hallo, er det noen her som bor storfamilie sammen? Med barn? Hvordan gjør dere det når man har forskjellig oppdragelse på barna, hvordan håndterer dere foreldre det med forskjellige leggetider? Eller syn på kosthold osv..? Vi blir de strenge foreldrene her om sier nei til snop istedet for middag og nei til å være oppe hele natten.. Barnet mitt sitt jevnaldrende søskenbarn legger seg mye senere enn barnet mitt. Og når mitt barn legger seg 1930 og hører søskenbarnet er ute og leker, vil selvfølgelig ikke hn sove. Jeg sier da at "hn skal også legge seg snart, men hn stod opp mye senere enn deg". I fjor sa jeg bare "noen sover på dagen og noen sover på natta", men nå gjennomskuer hn det.. Er det noen som har noe tips til hva man sier til barnet sitt når de opplever at ting er urettferdig sammenlignet med andre? Og er det noe jeg som forelder burde tenke på når det er så nært som familie det gjelder? Anonymkode: 1c09f...132
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #2 Skrevet 31. mars 2020 Er dere alle sammen så er det vel pga ferie? Slakke litt på reglene dine når det er ferie kanskje? Er det jevngamle barn? Anonymkode: 86a67...c3c 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #3 Skrevet 31. mars 2020 Ser nå du skriver barna er jevngamle. Jeg ville snakka med foreldrene og prøvd å bli enig om noen felles regler. Anonymkode: 86a67...c3c
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #4 Skrevet 31. mars 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dere alle sammen så er det vel pga ferie? Slakke litt på reglene dine når det er ferie kanskje? Er det jevngamle barn? Anonymkode: 86a67...c3c 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser nå du skriver barna er jevngamle. Jeg ville snakka med foreldrene og prøvd å bli enig om noen felles regler. Anonymkode: 86a67...c3c Vi bor sammen i stort hus, hele tiden 😊 Samtidig lever vi to separate liv. Ok jeg skal være ærlig. Deres treåring legger seg klokka 12 på natten, de er inne hele dagen frem til barnet mitt skal legge seg klokka 1930,da går de ut og leker og har det gøy. Grunnen er at de er hjemmeværende pga sykdom og ingen barnehage så alt av rutiner går bort. Vi har det ikke slik, her er det jobb og barnehage osv.. Nå som det er corona time, holder vi fortsatt på rutinene noenlunde i hverfall legging, selvom vi er hjemme, og kan selvsagt være litt lenger oppe, men ikke til 12..😒 Barnet vårt vil så gjerne leke med søskenbarnet, men de har minimalt av våkentid sammen. Det er helt ekstremt.. Anonymkode: 1c09f...132
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #5 Skrevet 31. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Vi bor sammen i stort hus, hele tiden 😊 Samtidig lever vi to separate liv. Ok jeg skal være ærlig. Deres treåring legger seg klokka 12 på natten, de er inne hele dagen frem til barnet mitt skal legge seg klokka 1930,da går de ut og leker og har det gøy. Grunnen er at de er hjemmeværende pga sykdom og ingen barnehage så alt av rutiner går bort. Vi har det ikke slik, her er det jobb og barnehage osv.. Nå som det er corona time, holder vi fortsatt på rutinene noenlunde i hverfall legging, selvom vi er hjemme, og kan selvsagt være litt lenger oppe, men ikke til 12..😒 Barnet vårt vil så gjerne leke med søskenbarnet, men de har minimalt av våkentid sammen. Det er helt ekstremt.. Anonymkode: 1c09f...132 Men det er uansett ikke bra for barn å være oppe til 12!! Er dere en innvandrerfamilie? Når står de voksne opp for dagen?? Det er sløvt å sove til langt utpå dagen. Anonymkode: 86a67...c3c 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #6 Skrevet 31. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er uansett ikke bra for barn å være oppe til 12!! Er dere en innvandrerfamilie? Når står de voksne opp for dagen?? Det er sløvt å sove til langt utpå dagen. Anonymkode: 86a67...c3c Nja vi har utenlandsk bakgrunn. Og jeg er jo enig med deg, jeg tenker jo mitt. Hva burde jeg gjøre? Vi er oppe kl syv og har en normal og så aktiv som mulig hverdag, barnet sovner jo når hn skal, men jeg kjenner det er trist at hn føler seg utenfor. Anonymkode: 1c09f...132
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #7 Skrevet 31. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nja vi har utenlandsk bakgrunn. Og jeg er jo enig med deg, jeg tenker jo mitt. Hva burde jeg gjøre? Vi er oppe kl syv og har en normal og så aktiv som mulig hverdag, barnet sovner jo når hn skal, men jeg kjenner det er trist at hn føler seg utenfor. Anonymkode: 1c09f...132 De voksne (de andre) står opp rundt 11,12, men skjer ikke noe aktivitet hos dem før tre, sjeldent de er ute også. Anonymkode: 1c09f...132
minister-mio Skrevet 31. mars 2020 #8 Skrevet 31. mars 2020 Det er jo ikke synd på ditt barn som må legge seg til normal til, det er synd på det andre barnet som har en leggetid som ikke ligner noe som helst. Barnet ditt trenger vel ingen forklaring på det annet enn at 19.30 er din leggetid. 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #9 Skrevet 31. mars 2020 Sånn leggetid blir det på 2 åringen min nå fordi jeg er, syk med halsbetennelse og hatt feber i flere dager. Hun nekter å sove før 22-23. Jeg klarer ikke å tvinge henne til å sove når jeg ligger der med feber å prøver å amme ei på 3 mnd. Dette er de eneste gangene jeg gir meg lett med legging tidlig. Ellers skal hun sove mellom 18-19. Ingen tvil om annet. Syntes det er omsorgssvikt å ha så dum rutine på barna. Akkurat nå har jeg helt vanvittig dårlig samvittighet fordi jeg ikke får til å legge 2 åringen til rutinene. Det verste er at jeg tror de gjør det for sin egen skyld. De har lyst å sove lenge neste dag, for hvem småbarnsforeldre har ikke lyst til det? De får jo ikke noe egentid om kvelden så det kan gå hardt utover forholdet. Anonymkode: f12d9...9b4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #10 Skrevet 31. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn leggetid blir det på 2 åringen min nå fordi jeg er, syk med halsbetennelse og hatt feber i flere dager. Hun nekter å sove før 22-23. Jeg klarer ikke å tvinge henne til å sove når jeg ligger der med feber å prøver å amme ei på 3 mnd. Dette er de eneste gangene jeg gir meg lett med legging tidlig. Ellers skal hun sove mellom 18-19. Ingen tvil om annet. Syntes det er omsorgssvikt å ha så dum rutine på barna. Akkurat nå har jeg helt vanvittig dårlig samvittighet fordi jeg ikke får til å legge 2 åringen til rutinene. Det verste er at jeg tror de gjør det for sin egen skyld. De har lyst å sove lenge neste dag, for hvem småbarnsforeldre har ikke lyst til det? De får jo ikke noe egentid om kvelden så det kan gå hardt utover forholdet. Anonymkode: f12d9...9b4 Kjære deg ❤️ situasjonen din gjør at du gjør det som blir lettest og best for dere alle, og du gjør nok så godt du kan 😊 Alle vil sove lenge om morgenen, men den trøttheten pleier jo å bli bedre etter 7 kopper kaffe. De gjør det for egen del, men de orker jo ingenting å gjøre med barna resten av dagen engang.. Kun inne.. Anonymkode: 1c09f...132 3
Forundret.. Skrevet 31. mars 2020 #11 Skrevet 31. mars 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn leggetid blir det på 2 åringen min nå fordi jeg er, syk med halsbetennelse og hatt feber i flere dager. Hun nekter å sove før 22-23. Jeg klarer ikke å tvinge henne til å sove når jeg ligger der med feber å prøver å amme ei på 3 mnd. Dette er de eneste gangene jeg gir meg lett med legging tidlig. Ellers skal hun sove mellom 18-19. Ingen tvil om annet. Syntes det er omsorgssvikt å ha så dum rutine på barna. Akkurat nå har jeg helt vanvittig dårlig samvittighet fordi jeg ikke får til å legge 2 åringen til rutinene. Det verste er at jeg tror de gjør det for sin egen skyld. De har lyst å sove lenge neste dag, for hvem småbarnsforeldre har ikke lyst til det? De får jo ikke noe egentid om kvelden så det kan gå hardt utover forholdet. Anonymkode: f12d9...9b4 Er du fortsatt syk? Er du med halsbildene ikke sant?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #12 Skrevet 1. april 2020 2 timer siden, Forundret.. skrev: Er du fortsatt syk? Er du med halsbildene ikke sant? Ja det er meg! 40.1 i feber nå 😭 Anonymkode: f12d9...9b4
Juniper Skrevet 1. april 2020 #13 Skrevet 1. april 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: De voksne (de andre) står opp rundt 11,12, men skjer ikke noe aktivitet hos dem før tre, sjeldent de er ute også. Anonymkode: 1c09f...132 Det er jo et valg dere har tatt om å bo sammen. Dere er ikke nødt til det. Dere må jo kunne si at dere kjenner på at livsmønstret er så ulikt at dere heller vil komme på besøk når det passer? Og så kan dere lage egne rammer rundt familien når dere er på plass i egen enhet. Jeg kjenner mange «utenlandske» familier, og ikke veldig mange velger å bo på denne måten. 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #14 Skrevet 1. april 2020 Du er nødt til å ta hensyn til barnet ditt. Hvis dere jobber, og er oppe om morgenen, er det uaktuelt å la ungen være oppe til langt på kveld. Jeg bor ikke med storfamilien, men har samme problem hver gang vi er på besøk. Jeg sier bare da at det er umulig å få noe ordentlig søvn hvis ikke ungen sover til 1930. Og sånn blir det. Jeg kan komprismisse å mye annet, men ikke akkurat døgnrytme. Anonymkode: 86a67...c3c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #15 Skrevet 1. april 2020 58 minutter siden, Juniper skrev: Det er jo et valg dere har tatt om å bo sammen. Dere er ikke nødt til det. Dere må jo kunne si at dere kjenner på at livsmønstret er så ulikt at dere heller vil komme på besøk når det passer? Og så kan dere lage egne rammer rundt familien når dere er på plass i egen enhet. Jeg kjenner mange «utenlandske» familier, og ikke veldig mange velger å bo på denne måten. Det er et valg vi tok den tid, det har skjedd mye innad familien og det var det beste akkurat da.. Slik er det ikke lenger, og vi bare venter til vi har ting på plass så vi kan flytte selv. Vi har våre egne rutiner, så det blir minimalt tid sammen.. 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er nødt til å ta hensyn til barnet ditt. Hvis dere jobber, og er oppe om morgenen, er det uaktuelt å la ungen være oppe til langt på kveld. Jeg bor ikke med storfamilien, men har samme problem hver gang vi er på besøk. Jeg sier bare da at det er umulig å få noe ordentlig søvn hvis ikke ungen sover til 1930. Og sånn blir det. Jeg kan komprismisse å mye annet, men ikke akkurat døgnrytme. Anonymkode: 86a67...c3c Du har så rett så rett. Barnet vårt må få nok søvn og er nødt til å legge seg så tidlig for hn står opp samme tid uansett. Vi har helt separate liv for at barnet vårt skal ha det så bra som mulig. Anonymkode: 1c09f...132
Forundret.. Skrevet 1. april 2020 #16 Skrevet 1. april 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det er meg! 40.1 i feber nå 😭 Anonymkode: f12d9...9b4 Åh, herregud! Håper du blir bedre raskt hvis du ikke allerede er det.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #17 Skrevet 1. april 2020 Tenkte det var en utenlandsk familie når jeg leste første innlegget ditt Ts. For det er så «typisk» at ungene skal legge seg samtidig med foreldrene sine. Har selv møtt på problemstillingen. Vi ønsker voksentid på kvelden og vi jobber begge to. Så helt naturlig å være streng med leggerutiner. Så samles vi mange sammen og så skal ungene være med og vi går alltid først fra slike samlinger fordi vi skal hjem og legge ungene. Og blir møtt med «hvordan klarer dere å legge de så tidlig?» eller «Mine barn klarer ikke å sove før jeg legger meg» osv. Men alt handler jo om rutiner og kultur. Dere kan prate litt om at mellom 19-20 skal ingen leke på utsiden av soverommet til barnet ditt. Siden det forstyrrer dere i leggerutinen. Hvis de ikke går med på det, ville jeg passet på å leke litt høylydt utforbi dem i 8-9 tiden på morgenen et par uker i strekk. Gjerne tikken eller andre jage-leker som resulterer i hyl og skrik. Lykke til! Anonymkode: 553a1...f70
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #18 Skrevet 2. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenkte det var en utenlandsk familie når jeg leste første innlegget ditt Ts. For det er så «typisk» at ungene skal legge seg samtidig med foreldrene sine. Har selv møtt på problemstillingen. Vi ønsker voksentid på kvelden og vi jobber begge to. Så helt naturlig å være streng med leggerutiner. Så samles vi mange sammen og så skal ungene være med og vi går alltid først fra slike samlinger fordi vi skal hjem og legge ungene. Og blir møtt med «hvordan klarer dere å legge de så tidlig?» eller «Mine barn klarer ikke å sove før jeg legger meg» osv. Men alt handler jo om rutiner og kultur. Dere kan prate litt om at mellom 19-20 skal ingen leke på utsiden av soverommet til barnet ditt. Siden det forstyrrer dere i leggerutinen. Hvis de ikke går med på det, ville jeg passet på å leke litt høylydt utforbi dem i 8-9 tiden på morgenen et par uker i strekk. Gjerne tikken eller andre jage-leker som resulterer i hyl og skrik. Lykke til! Anonymkode: 553a1...f70 Her i Norge så skal jo barn tidlig opp, og for riktig utvikling av hjernen så må barn få nok søvn. Har ikke barn skole eller barnehage dagen etter, er det nok ikke så farlig så lenge en får nok søvn og kvelden er hellig for meg etter en lang dag og tidlig opp... Slik kan jeg våkne og være en bedre mor. Men det høres ut som en veldig god ide, jeg har aldri bedt henne være stille på morgenene, så å gå ut for å leke høres gøy ut, særlig nå som sommeren nærmer seg😊 takk for tips! Anonymkode: 1c09f...132
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #19 Skrevet 2. april 2020 Jeg hadde ikke orket å bo med de.. Anonymkode: ac7f8...47a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå