Gjest Pjusk Skrevet 17. juni 2005 #1 Skrevet 17. juni 2005 Jeg er sikkert den eneste i Norge som ikke har lest Henning Mankell enda, men tenkte å gjøre noe med dette i sommer. Og spørsmålet er da: Kan jeg lese bøkene i tilfeldig rekkefølge?
Gjest Cyan Skrevet 17. juni 2005 #3 Skrevet 17. juni 2005 Du kan, men det er bedre å lese dem i den rekkefølgen de er skrevet. Det er jo ingen serie, men bøkene handler om samme mannen og dersom du vil forså han er det jo greit å lese historien i riktig rekkefølge.
Cr@sh Skrevet 17. juni 2005 #4 Skrevet 17. juni 2005 Du kan' date=' men det er bedre å lese dem i den rekkefølgen de er skrevet. Det er jo ingen serie, men bøkene handler om samme mannen og dersom du vil forså han er det jo greit å lese historien i riktig rekkefølge.[/quote'] Enig.
Plym Skrevet 17. juni 2005 #5 Skrevet 17. juni 2005 Absolutt en fordel å lese dem i rekkefølge. Wallander gjennomgår jo en personlig utvikling.
Gjest Nitha - ikke innlogget Skrevet 17. juni 2005 #6 Skrevet 17. juni 2005 Jeg ville ikke begynt forfra. De første bøkene er ikke godt skrevet, men har godt plott. Men etter å ha lest brannvegg har du lyst til å lese alt uansett Fru Nitha
solisol Skrevet 17. juni 2005 #7 Skrevet 17. juni 2005 Jeg har lest alle mankell bøkene. Skikkelig god krim Har ikke lest dem i rekkefølge. Føler ikke jeg har gått glipp av noe Har de på dvd- også.. Var i ekstase.når de kom. Ikke mye som skal til for å glede meg
Milly:) Skrevet 18. juni 2005 #8 Skrevet 18. juni 2005 Jeg er sikkert den eneste i Norge som ikke har lest Henning Mankell enda Neida, har ikke lest dem jeg heller Men får vel hive meg rundt i sommer jeg også...
Gjest Anonymous Skrevet 18. juni 2005 #9 Skrevet 18. juni 2005 Neida, har ikke lest dem jeg heller Men får vel hive meg rundt i sommer jeg også... Samme her.
hilli Skrevet 18. juni 2005 #10 Skrevet 18. juni 2005 Neida, har ikke lest dem jeg heller Men får vel hive meg rundt i sommer jeg også... Jeg har heller ikke lest Mankell, og er i tvil om jeg skal gjøre det... Er Wallander en typisk antihelt som det finnes så mange av i norsk (og sikkert svensk også) kriminallitteratur? Hvis han er fraskilt og alkoholisert så tror jeg de bøkene får ligge, hvis ikke skal jeg også lese Mankell
Gjest Embla s Skrevet 18. juni 2005 #13 Skrevet 18. juni 2005 Jeg vet ikke selv, men Kurt Wallander-eksperten her sier: Joda det kan du, men skal du lese mange/alle, kan det være en fordel å lese de kronologisk, det er en viss kontinuitet i de, og du kan oppleve at han tenker tilbake til en tidligere sak ol. Men det går bra å lese de på kryss og tvers, de står på egne bein! (mangler du noen, kan du gjerne få låne )
Alsana Skrevet 18. juni 2005 #14 Skrevet 18. juni 2005 Hilli, ikkje la deg skremme av at Wallander, sett frå utsida, kan verte oppfatta som ein klisjéfylt romanfigur. Mankell skriv verkeleg gode bøker. Verkeleg. Bøkene er fulle av situasjonar og personar som heng att inni hovudet mange år etter at boka er ferdiglest. Og språket til Mankell er også verdt å nemne. Det er flott. Rett og slett. Eg er også enig i at ein sjølvsagt kan lese bøkene i den rekkjefølgja ein vil, men at den kronologiske varianten er å føretrekkje.
hilli Skrevet 18. juni 2005 #15 Skrevet 18. juni 2005 Hilli, ikkje la deg skremme av at Wallander, sett frå utsida, kan verte oppfatta som ein klisjéfylt romanfigur. Mankell skriv verkeleg gode bøker. Verkeleg. Bøkene er fulle av situasjonar og personar som heng att inni hovudet mange år etter at boka er ferdiglest. Og språket til Mankell er også verdt å nemne. Det er flott. Rett og slett. Eg er også enig i at ein sjølvsagt kan lese bøkene i den rekkjefølgja ein vil, men at den kronologiske varianten er å føretrekkje. Kanskje jeg skal driste meg til å prøve allikevel. Mankell er jo så populær så noe må det jo være. Jeg må inrømme at jeg har store fordommer mot skandinavisk krim etter å ha lest Anne Holt, Unni Lindell, Kim Småge og Lisa Marklund. Britisk krim er mer min smak. Forresten er jeg fan av Robert Wilson, helten hans er jo enkemann, så kanskje det er håp for Mankell ?
Alsana Skrevet 19. juni 2005 #16 Skrevet 19. juni 2005 Ja! Slik skal det vere, hilli! Du treng jo ikkje lese heile serien heller. Det er mykje av det same som går igjen i skandinavisk krim; noko av det fungerer, og noko av det er tydeleg berre etterlikningar av andre suksessar. Eg tør påstå at Mankell skriv bøker i den første kategorien.
hilli Skrevet 19. juni 2005 #17 Skrevet 19. juni 2005 He he. Da skal jeg legge Mankell til lista over bøker jeg må lese :-) (som begynner å bli veeldig lang siden jeg ikke har hatt tid til å lese på en evighet)
Alsana Skrevet 19. juni 2005 #18 Skrevet 19. juni 2005 Så fint det er sommarferie snart, då! Hm, kanskje eg skal ta og lese oppatt Mankell?
Gjest Pjusk Skrevet 20. juni 2005 #19 Skrevet 20. juni 2005 Takk for svar alle sammen! (mangler du noen, kan du gjerne få låne ) Takk!| Jeg har faktisk ingen...
Kakemonster Skrevet 21. juni 2005 #20 Skrevet 21. juni 2005 Kanskje jeg skal driste meg til å prøve allikevel. Mankell er jo så populær så noe må det jo være. Jeg må inrømme at jeg har store fordommer mot skandinavisk krim etter å ha lest Anne Holt, Unni Lindell, Kim Småge og Lisa Marklund. Britisk krim er mer min smak. Forresten er jeg fan av Robert Wilson, helten hans er jo enkemann, så kanskje det er håp for Mankell ? Jeg elsker britisk krim og liker ikke Anne Holt, men Mankell synes jeg er bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå