Gå til innhold

Normalt at morkaken ligger mot magen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var på tidlig ultralyd og da sa jordmoren at jeg kanskje kommer til å kjenne liv senere enn normalt pga. morkaken lå foran. Hun sa ikke noe mer enn det, virket som det var helt normalt.

Så googlet jeg når jeg kom hjem, og der står det at det er større sjanse for keisersnitt osv..

Er dette grunn til bekymring? Og hvis det er det, hvorfor fikk jeg ikke beskjed? 😰

Anonymkode: ebad5...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er forskjell på om morkaken ligger foran/mot magen og om man har foranliggende morkake dvs den ligger foran fødselskanalen. Sistnevnte øker sjansen for keisersnitt.

Anonymkode: 5c8a7...a9f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt normalt med morkake foran. De kommer til å sjekke igjen på OUL. 

Anonymkode: 20d1f...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet over. Ligger de  på fremre vegg ganske høyt oppe,er dette like normalt og ukomplisert som at den ligger bak mot ryggen, men en kjenner liv ofte seinere, og kan føles litt annerledes. Men om den ligger forann åpningen og den ikke flytter seg før fødselen, ender de ti keisersnitt, men ofte så flytter den seg oppover, og da er det ikke noe problem. Dette sjekkes på OUL i uke 17-20 en gang. Og blir eventuelt fulgt opp om den ligger foran åpningen, men ikke ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At morkaken er plassert foran på magen er helt normalt og ikke farlig! :) 

Det som kan ha betydning er hvis den ligger foran selve åpningen. Om den ikke flytter seg vil det ikke være mulig å føde naturlig. Det kalles foranliggende morkake, og er ikke det samme som "foran på magen"

Hadde selv morkaken foran.

Anbefaler å ikke google så lenge helsepersonellet sier at alt er fint, det gir bare unødvendige bekymringer! :)

Anonymkode: bc157...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde selv morkake foran i andre svangerskap, og det er helt normalt. Man kjenner bare liv litt senere da, for jeg kjente liv tidligere i første, enn i andre svangerskap. Og stort sett er det motsatt. 

Anonymkode: 9f287...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Morkake foran gir ikke økt sjans for ks. Du må nok Google på nytt og også legge merke til forskjell på forliggende og foranliggende.

Anonymkode: af70e...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde samme, så lenge de sier alt er fint så stol på det. 

Tror morkaka hadde litt å si på hvordan smertene ligger under fødsel om ikke jeg husker feil?? Gjerne korrekt meg. Jeg hadde ihvertall intens smerte i magen som mensen gange hundre. Noen kjenner det bak i korsryggen, noe jeg ikke ante smerter til. Kun magen 😝

Anonymkode: 6e00a...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 hours ago, AnonymBruker said:

Tror morkaka hadde litt å si på hvordan smertene ligger under fødsel om ikke jeg husker feil?? Gjerne korrekt meg. Jeg hadde ihvertall intens smerte i magen som mensen gange hundre. Noen kjenner det bak i korsryggen, noe jeg ikke ante smerter til. Kun magen 😝

Jeg hadde like smerter i begge graviditeter, helt ulikt hvor morkaka lå. Men fin teori da

Anonymkode: af70e...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde morkaken på fremre vegg sist. Riene lå kun i korsryggen,og nedover beina. Kan ikke huske noen smerter i magen,menssmerter. Har du kildepå den teorien?

Anonymkode: 6835d...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min morkake lå foran men høyt oppe i livmoren. Noe ingen fortalte før slutten av svangerskapet. 

Kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg kjente spark mot ribbeina 🙌  Men en ekstremt aktiv og sterk baby, så alt annet som kunne kjennes og sparkes på, kjentes 😊 Ganske normalt 

Anonymkode: 167e5...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde morkaken på fremme vegg med nr 2, følte meg snutt for halve graviditeten med koselige spark 🤪

Med nr tre lå den bak, men den lå lavt, så jeg måtte på ekstra sjekk for å se om den trakk seg oppover og ikke lå foran (det er heldigvis sjeldent at det skjer!). 

Morkaken kan feste seg overalt, foran og bak er like vanlig. Det er lavtliggende morkake som er foran åpningen (foranliggende morkake) som er farlig 😊

Var ikke noe forskjell på riene eller fødselene (utover at første tok lang tid som for de fleste andre, mens nr to og tre gikk veldig fort).

Anonymkode: 22a7d...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...