AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #1 Skrevet 31. mars 2020 Slik jeg forstår er disse omsorgsdagene litt sånn som syk barn dager som nå er doblet? Men nå trenger ikke barnet være syk? Så hvis jeg nå holder på å få nok av hjemmekontor og hjemmeskole og trenger litt break, kan jeg altså si til sjefen min at jeg vil ta ut 3 omsorgsdager, selvom barnet mitt ikke er syk? Ikke skal til lege og jeg har mulighet til hjemmekontor?? Anonymkode: 1dea5...e16
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #2 Skrevet 31. mars 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg forstår er disse omsorgsdagene litt sånn som syk barn dager som nå er doblet? Men nå trenger ikke barnet være syk? Så hvis jeg nå holder på å få nok av hjemmekontor og hjemmeskole og trenger litt break, kan jeg altså si til sjefen min at jeg vil ta ut 3 omsorgsdager, selvom barnet mitt ikke er syk? Ikke skal til lege og jeg har mulighet til hjemmekontor?? Anonymkode: 1dea5...e16 Stemmer Anonymkode: ad4cc...626 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #3 Skrevet 31. mars 2020 Njæh. Spørs hva NAV mener da, da det er de som skal betale. Det står i loven at tilsyn må være nødvendig. Det vil si at du er alene om omsorgen, altså at den andre forelderen ikke er hjemme. Barnet må også være under 12 år. Anonymkode: b7153...ddd
Gjest Albbas Skrevet 31. mars 2020 #4 Skrevet 31. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Njæh. Spørs hva NAV mener da, da det er de som skal betale. Det står i loven at tilsyn må være nødvendig. Det vil si at du er alene om omsorgen, altså at den andre forelderen ikke er hjemme. Barnet må også være under 12 år. Anonymkode: b7153...ddd Nav behandler ikke saken til TS. Det er heller ikke krav til at den andre forelderen ikke er hjemme, men det må jo være et realistisk behov for omsorgsdager. TS, svaret på spørsmålet ditt er ja, du kan ta omsorgsdager, men det er ikke svart-hvitt. Hvis den andre forelderen er hjemme og permittert og det egentlig ikke er nødvendig for deg å ta omsorgsdag så kan nok lederen din protestere. Det beste er å ha god dialog med leder. Hvis du er alene med barna om dagen og kjenner at dette ikke funker, du må ha noen dager "av", så har du rett på det. Det er disse grensetilfellene man må diskutere. Vi har fått beskjed av vår leder om at vi må ta omsorgsdager når vi kjenner at grensa for hva man greier begynner å nærme seg. De vil heller at vi tar noen omsorgsdager i ny og ne, gjerne halve, i stedetfor å møte veggen, eller registrere fulle arbeidsdager hvis vi i praksis bare jobber to timer.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #5 Skrevet 31. mars 2020 2 timer siden, Albbas skrev: Nav behandler ikke saken til TS. Det er heller ikke krav til at den andre forelderen ikke er hjemme, men det må jo være et realistisk behov for omsorgsdager. TS, svaret på spørsmålet ditt er ja, du kan ta omsorgsdager, men det er ikke svart-hvitt. Hvis den andre forelderen er hjemme og permittert og det egentlig ikke er nødvendig for deg å ta omsorgsdag så kan nok lederen din protestere. Det beste er å ha god dialog med leder. Hvis du er alene med barna om dagen og kjenner at dette ikke funker, du må ha noen dager "av", så har du rett på det. Det er disse grensetilfellene man må diskutere. Vi har fått beskjed av vår leder om at vi må ta omsorgsdager når vi kjenner at grensa for hva man greier begynner å nærme seg. De vil heller at vi tar noen omsorgsdager i ny og ne, gjerne halve, i stedetfor å møte veggen, eller registrere fulle arbeidsdager hvis vi i praksis bare jobber to timer. Arbeidsgiver får omsorgspengene refundert av NAV, så jo, det kan godt hende de ønsker et ord med i laget. Myndighetene har lempet på regelen om at barnet må være sykt for å få omsorgsdager, men det er andre regler å følge. Anonymkode: b7153...ddd
Gjest Albbas Skrevet 31. mars 2020 #6 Skrevet 31. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Arbeidsgiver får omsorgspengene refundert av NAV, så jo, det kan godt hende de ønsker et ord med i laget. Myndighetene har lempet på regelen om at barnet må være sykt for å få omsorgsdager, men det er andre regler å følge. Anonymkode: b7153...ddd Nav kommer ikke til å be om redegjørelse for hvert individs situasjon, det har de jo overhodet ikke kapasitet til! Det kan virkelig ikke godt hende.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #7 Skrevet 31. mars 2020 1 minutt siden, Albbas skrev: Nav kommer ikke til å be om redegjørelse for hvert individs situasjon, det har de jo overhodet ikke kapasitet til! Det kan virkelig ikke godt hende. Nei vel, if you say so. Anonymkode: b7153...ddd
Anbefalte innlegg