Gå til innhold

Butikker som nekter å ta imot kontanter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Butikker har i følge norsk lov ikke lov til å nekte noen å bruker kontanter,  Dette kan du også få bekreftet hos Forbrukerrådet

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Lisbeth 1 skrev:

Hei. Butikker har i følge norsk lov ikke lov til å nekte noen å bruker kontanter,  Dette kan du også få bekreftet hos Forbrukerrådet

Hvorfor skal dere absolutt gjøre dere så vanskelige med denne trassingen deres. Det er en grunn til at man skal bruke kort/vipps nå og ikke kontanter.

Anonymkode: d2bca...344

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal dere absolutt gjøre dere så vanskelige med denne trassingen deres.

Det er det faktisk de som ikke ønsker å ta i mot kontanter som gjør.

Anonymkode: d3d87...9a7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal dere absolutt gjøre dere så vanskelige med denne trassingen deres. Det er en grunn til at man skal bruke kort/vipps nå og ikke kontanter.

Nå er det snakk om hva som er lov og ikke. De færreste betaler med kontanter, og er ikke verre enn å sprite hendene etterpå. Hvor mange har trykket på terminalen?

Anonymkode: 09564...daa

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå er det snakk om hva som er lov og ikke. De færreste betaler med kontanter, og er ikke verre enn å sprite hendene etterpå. Hvor mange har trykket på terminalen?

En ting til det er ikke farlig å få korona  på hendene.

AnonymBruker
Skrevet
På 31.3.2020 den 16.13, AnonymBruker skrev:

Er en del av den store dugnaden å være frekk i kjeften på nettet?

Ts, det er unntakstider og mange butikker velger å ikke ta imot kontanter hvis de kan unngå det. Jeg måtte betale med kontanter en dag da jeg oppdaget ved kassa at kortet ikke var der, da sa hun i kassa at det går helt greit.

På apoteket her, derimot, har de nulltoleranse for kontanter. Du kan jo prøve å snakke med butikken?

Anonymkode: 3f22d...17d

Jeg betalte med kontanter på apoteket sist uke (ifb med jobb) De gjør unntak. Det finnes faktisk noen få mennesker som ikke eier betalingskort.

Anonymkode: a1a00...7e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at alle som kan bør bruke kort/vipps i disse tider. Det tror jeg de fleste faktisk gjør, og har gjort i lange tider før korona. Når det er såpass få (som jeg tror) som bruker kontanter i dag, så ser jeg ikke at det er et veldig stort problem.

Jeg forstår også at butikkansatte helst vil at vi bruker kort, det er vel ledelsen som gir føringer, så enig at den ansatte skal slippe å få kjeft. 

Men det er ikke lov å nekte kontanter som betalingsmiddel. Selv har jeg både kort og vipps, men dessverre er det veldig knepent for tiden. Så når jeg handler for min gamle nabo, og han gir meg kontanter, så har jeg ingen annen mulighet enn å betale med hans penger da jeg ikke kan legge ut for ham. Han har ikke nettbank eller smarttelefon, og ikke søren om jeg hadde hjulpet ham i nettbank for å overføre penger til meg.  Det skal sies at jeg heller ikke har opplevd at det er et problem i butikken, men jeg unnskylder meg alltid ved å si at jeg beklager, men jeg har ikke annet enn kontanter. Hyggelige er de og sier alt i orden, det går helt fint. Helter er de! Tusen takk for at dere ikke gjør det pinlig for meg :) 

Anonymkode: 3f8de...a6e

AnonymBruker
Skrevet
On 3/31/2020 at 4:06 PM, AnonymBruker said:

Av ulike årsaker har jeg kontanter, som jeg ønsker å benytte.

Anonymkode: f0fcc...eb6

Du får utsette hvitvaskinga di til krisen er over. Såpass skjønner du?

Anonymkode: 6b574...738

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/31/2020 at 4:44 PM, AnonymBruker said:

Jeg er ikke Ts men kjenner til mange eldre som ikke har kort. Som tar ut kontanter over disk i banken.

Anonymkode: 3578e...483

De syter neppe på KG over at de ikke får betalt med kontanter........

• Liker 1
Skrevet
På 31.3.2020 den 16.06, AnonymBruker skrev:

Flere butikker jeg har vært innom i det siste, har nektet å ta imot kontanter. De viser til smitterisiko.

Flere som har opplevd dette?

Av ulike årsaker har jeg kontanter, som jeg ønsker å benytte.

Jeg har (inntil nylig) vært overbevist om at forbruker står fritt til å velge mellom Norges tvungne betalingsmidler.

En livstolkning fra JD støtter også dette.

Får inntrykk av at koronatilstanden gjør at vi har litt "lovløse" tilstander her i landet.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-38---sporsmal-om-tvungne-betalingsmidle/id722001/

Anonymkode: f0fcc...eb6

Bu-fuckings-hu. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 4/1/2020 at 2:44 PM, AnonymBruker said:

Hvem er det egentlig som gidder å bruke flere forskjellige bank-kort eller kredittkort?    

Anonymkode: 6ba4c...fb2

De som vet å utnytte kickbacken kredittkortene gir mest effektivt. 

• Liker 2
  • Opprett ny...