Gå til innhold

Butikker som nekter å ta imot kontanter

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
59 minutter siden, Coronas skrev:

Les litt mer i media og følg med på nettet. Er lov å lese litt annet en KG om dagen. 

g

Endret av Villa123
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flere butikker jeg har vært innom i det siste, har nektet å ta imot kontanter. De viser til smitterisiko.

Flere som har opplevd dette?

Av ulike årsaker har jeg kontanter, som jeg ønsker å benytte.

Jeg har (inntil nylig) vært overbevist om at forbruker står fritt til å velge mellom Norges tvungne betalingsmidler.

En livstolkning fra JD støtter også dette.

Får inntrykk av at koronatilstanden gjør at vi har litt "lovløse" tilstander her i landet.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-38---sporsmal-om-tvungne-betalingsmidle/id722001/

Anonymkode: f0fcc...eb6

I min by kan vi ikke bruke kontanter i noen butikker😑

AnonymBruker
Skrevet

Vel, på Østlandet kan man bruke penger overalt. I disse koronatider er det strengere. Men de eldre uten kort får fortsatt brukt penger. Lurer på om noen fortsatt har besteforeldre/oldeforeldre/game naboer 😊

Anonymkode: 3578e...483

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Leste om en som ble smittet via kontanter. Så skjønner at det ikke er lov 😌

Anonymkode: f8dc2...60c

AnonymBruker
Skrevet

De har vell ikke lov å nekte. Jeg har selv måtte ha betalt med kontanter de siste 2 ukene og jeg har følt meg som en forbanna kødd! Unnskyldt meg hver gang og forklart at bankkorte mitt knakk og at jeg venter på et nytt. Det skjedde da en butikkansatt skulle "hjelpe meg" da terminalen klikket, veldig surt. Også ble det bestilt et nytt, purret på to ganger før de fant ut at ups da, de hadde ikke bestilt et nytt kort! Noen hadde gjort en feil, så jeg måtte vente en ekstra uke før jeg fikk kortet mitt nå på lørdag. Har bestilt en til, vil aldri være uten bankkort igjen. For et herk og ihvertfall nå i disse coronatider. 

Ingen har nektet, men et par har spurt om jeg kunne bruke kort. Ved en butikk så måtte jeg spørre om de kunne åpne en annen kasse for meg, siden de kun brukte den som bare godtar kort. Følte meg som verdens største idiot. 

Så ikke vær vrang og vanskelig, bruk kort om du kan. Kan du ikke, slik som meg, så har du jo ikke noen andre muligheter så har de ikke lov å nekte deg. Men om du begynner å nekte å brukte kort, bare for å være vrang og vanskelig, da kan de vell krangle med deg og nekte å yte deg service, men om det holder i retten tviler jeg på. Eller hvem vet, kan være du blir anmeldt med tanke på smitteloven og slikt, så du bør være litt forsiktig med å være vanskelig for det kan skape unødvendig trøbbel. 😂
Så ta litt hensyn og spar kontantene til en senere anledning. Om du har kronestykker og bruker automat så utgjør det null forskjell, lapper kan du holde for deg selv inntil videre. 

Anonymkode: 2d3a6...e60

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke brukt kontanter på årevis. Ikke har jeg noe sted å ha de heller. Forstår ikke de som fortsatt bruker det. Det er jo bare klønete. 

Anonymkode: 12d1a...0cf

Jeg sluttet med kontanter for 10 år siden. Bruker kun kort. Det er enklere og renere og en ser ikke fattig og/eller kriminell ut.

Anonymkode: d2bca...344

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De har vell ikke lov å nekte. Jeg har selv måtte ha betalt med kontanter de siste 2 ukene og jeg har følt meg som en forbanna kødd! Unnskyldt meg hver gang og forklart at bankkorte mitt knakk og at jeg venter på et nytt. Det skjedde da en butikkansatt skulle "hjelpe meg" da terminalen klikket, veldig surt. Også ble det bestilt et nytt, purret på to ganger før de fant ut at ups da, de hadde ikke bestilt et nytt kort! Noen hadde gjort en feil, så jeg måtte vente en ekstra uke før jeg fikk kortet mitt nå på lørdag. Har bestilt en til, vil aldri være uten bankkort igjen. For et herk og ihvertfall nå i disse coronatider. 

Ingen har nektet, men et par har spurt om jeg kunne bruke kort. Ved en butikk så måtte jeg spørre om de kunne åpne en annen kasse for meg, siden de kun brukte den som bare godtar kort. Følte meg som verdens største idiot. 

Så ikke vær vrang og vanskelig, bruk kort om du kan. Kan du ikke, slik som meg, så har du jo ikke noen andre muligheter så har de ikke lov å nekte deg. Men om du begynner å nekte å brukte kort, bare for å være vrang og vanskelig, da kan de vell krangle med deg og nekte å yte deg service, men om det holder i retten tviler jeg på. Eller hvem vet, kan være du blir anmeldt med tanke på smitteloven og slikt, så du bør være litt forsiktig med å være vanskelig for det kan skape unødvendig trøbbel. 😂
Så ta litt hensyn og spar kontantene til en senere anledning. Om du har kronestykker og bruker automat så utgjør det null forskjell, lapper kan du holde for deg selv inntil videre. 

Hvis bankkortet ditt knakk i to, så får du vel heller ikke ut penger?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis bankkortet ditt knakk i to, så får du vel heller ikke ut penger?

Vippset mamma penger og hun tok ut for meg. 👍

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Luna Llena skrev:

Slutt å være egoist og heller bidra til denne felles dugnaden.

Helt enig. Kan du ikke heller dette kontantene inn på konto? 

Eller er de knyttet til noe du ikke ønsker skal vises hos deg? 

Anonymkode: 0b289...9e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sluttet med kontanter for 10 år siden. Bruker kun kort. Det er enklere og renere og en ser ikke fattig og/eller kriminell ut.

Jada. De fleste under 80 bruker kort. Men om dere ikke snakker med eldre i familien eller omgangskretsen så vet dere altså ikke at den utdøende generasjonen fortsatt bruker kontanter. At de aldri har brukt kort og er «redd» for det som er nytt. Og de klarer seg heldigvis fint likevel. De lokale bankene og butikkene har stor forståelse ♥️

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Driver et spisested, og vi tar ikke kontanter nå for å beskytte oss som jobber der. Det er ikke noe problem, alle skjønner dette. 
Og de på 80+ tæpper kortet sitt uten problemer. Alle har kort i dag. 

Anonymkode: 6a3f9...5e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler for en eldre person i disse dager, som ikke har bankkort. Jeg føler meg som den verste kriminelle personen når jeg er i butikken, og "må" forklare at jeg handler for noen. Mulig personen kunne overført til meg, men det er en av de typene som ikke forstår nettbank, og jeg har ikke det forholdet til personen at jeg vil ta på meg oppgaven og ansvaret det er å styre med finansene hennes.

Det, og det faktum at kort faktisk går i stykker, blir mistet, stjålet osv. er grunn til å bruke kontanter, selv i disse dager.

De pengene jeg får til å betale med er for øvrig som de skulle kommet rett fra trykkeriet, i disse dager tror jeg ikke kontanter bytter hender noe særlig ofte, eller i stor grad.

Anonymkode: f8180...3bd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Driver et spisested, og vi tar ikke kontanter nå for å beskytte oss som jobber der. Det er ikke noe problem, alle skjønner dette. 
Og de på 80+ tæpper kortet sitt uten problemer. Alle har kort i dag. 

Nå må du gi deg. Hvordan kan du si at alle på 80+ bruker kort i dag? Kanskje de som går på utesteder, men de som såvidt karrer seg til den lokale matbutikken når den åpner bruker altså ikke kort. Blir litt lei meg at dere ikke har kontakt med de gamle og at dere faktisk ikke vet dette... Jeg har i mange år hjulpet de eldre i min omgangskrets og spesielt i disse tider spør jeg om jeg skal handle for dem. Flere vil gjerne komme seg ut en liten tur med rullatoren grytidlig om morgenen for å få litt luft i løpet av døgnet. Og de kjenner de som jobber i kassene, som forøvrig akkurat nå bruker hansker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg handler for en eldre person i disse dager, som ikke har bankkort. Jeg føler meg som den verste kriminelle personen når jeg er i butikken, og "må" forklare at jeg handler for noen. Mulig personen kunne overført til meg, men det er en av de typene som ikke forstår nettbank, og jeg har ikke det forholdet til personen at jeg vil ta på meg oppgaven og ansvaret det er å styre med finansene hennes.

Det, og det faktum at kort faktisk går i stykker, blir mistet, stjålet osv. er grunn til å bruke kontanter, selv i disse dager.

De pengene jeg får til å betale med er for øvrig som de skulle kommet rett fra trykkeriet, i disse dager tror jeg ikke kontanter bytter hender noe særlig ofte, eller i stor grad.

Takk for at vi i alle fall er to ♥️

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, penger bytter ikke hender så ofte. Narkodealere tar kort de, og svarte penger betales over vipps såklart ;)

Anonymkode: 8470c...939

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg. Hvordan kan du si at alle på 80+ bruker kort i dag? Kanskje de som går på utesteder, men de som såvidt karrer seg til den lokale matbutikken når den åpner bruker altså ikke kort. Blir litt lei meg at dere ikke har kontakt med de gamle og at dere faktisk ikke vet dette... Jeg har i mange år hjulpet de eldre i min omgangskrets og spesielt i disse tider spør jeg om jeg skal handle for dem. Flere vil gjerne komme seg ut en liten tur med rullatoren grytidlig om morgenen for å få litt luft i løpet av døgnet. Og de kjenner de som jobber i kassene, som forøvrig akkurat nå bruker hansker.

Ok. Jeg modererer til: Alle våre gjester har kort ihvertfall. Og det er også eldre med stokk og rullator. 
Null stress. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De har ikke lov til å nekte,  så du har rett.

Og kontanter er absolutt ikke så ille som flere her tror. Det har vært undersøkt, men så klart skrives det heller om hvor farlig det er. Det å skrive om hva som er trygt selger ikke.

Anonymkode: b3e1c...bf0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg modererer til: Alle våre gjester har kort ihvertfall. Og det er også eldre med stokk og rullator. 
Null stress. 

Skjønner at du da ikke vet om alle de som ikke har kort.. Men tenker på alle de andre som ikke snakker med eller ser inn i de snille øynene på de gamle sliterne. Som bare er snille og gode og vet ikke hva godt de kan gjøre for andre. Uselviske og omtenksomme. Som ikke vil være til bry, som har klart seg selv hele livet. Som har nøyd seg med lite og aldri klaget. Som er takknemlig for det minste og som bare har et hjerte fylt av snillhet og godhet ♥️ Det er et stort tap for de som ikke har erfart dette..

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, FluffyChix skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg blir sjokkert over disse uttalelsene, men jeg fortsetter altså å bli det. 

Ja, kontanter er et gyldig betalingsmiddel, men nå står vi midt i en jævla pandemi og man skal altså stå og vifte loven i hånd for å betale kontant. Av alle idiotiske ting. Jeg ringer Erna og ber henne endre på loven hvis det er så forbanna viktig å bruke kontanter fordi du kan.

Du er ikke særlig smart du heller. Jeg har mistet bankkortet å det nye kommer ikke i posten før om ca en uke. Skal jeg la gutten min sulte ihjel en uke pga butikken nekter å ta imot kontanter?? Det er lov å tenke lengre enn din egen nesetipp!!

Anonymkode: 7aa5d...750

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Neida, penger bytter ikke hender så ofte. Narkodealere tar kort de, og svarte penger betales over vipps såklart ;)

Anonymkode: 8470c...939

Prøver du å si at alle kontanter er innom narkodealere eller har vært brukt som betaling av svart arbeid? 😮

• Liker 3
  • Opprett ny...