Gå til innhold

Butikker som nekter å ta imot kontanter

Anbefalte innlegg

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere butikker jeg har vært innom i det siste, har nektet å ta imot kontanter. De viser til smitterisiko.

Flere som har opplevd dette?

Av ulike årsaker har jeg kontanter, som jeg ønsker å benytte.

Jeg har (inntil nylig) vært overbevist om at forbruker står fritt til å velge mellom Norges tvungne betalingsmidler.

En livstolkning fra JD støtter også dette.

Får inntrykk av at koronatilstanden gjør at vi har litt "lovløse" tilstander her i landet.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-38---sporsmal-om-tvungne-betalingsmidle/id722001/

Anonymkode: f0fcc...eb6

Les litt mer i media og følg med på nettet. Er lov å lese litt annet en KG om dagen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, FluffyChix skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg blir sjokkert over disse uttalelsene, men jeg fortsetter altså å bli det. 

Ja, kontanter er et gyldig betalingsmiddel, men nå står vi midt i en jævla pandemi og man skal altså stå og vifte loven i hånd for å betale kontant. Av alle idiotiske ting. Jeg ringer Erna og ber henne endre på loven hvis det er så forbanna viktig å bruke kontanter fordi du kan.

Sannsynligvis de samme som påstår at de uansett omstendigheter har rett til å oppholde seg på hytta i andre kommuner når som helst, motta helsehjelp der, forlanger å få eiendomsskatt osv. tilbakebetalt. 

Dessverre skremmende mange voksne som både har mindre impulskontroll og dårligere evne til konsekvenstenkning enn en gjennomsnittlig femåring.

Skrevet

Hva er det som gjør at du på død og liv må bruke kontanter nå, TS? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, The Kitten skrev:

Hva er det som gjør at du på død og liv må bruke kontanter nå, TS? 

Jeg er ikke Ts men kjenner til mange eldre som ikke har kort. Som tar ut kontanter over disk i banken.

Anonymkode: 3578e...483

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Butikker kan vel i teorien nekte hvem som helst å handle, uansett grunnlag? Det eneste som skjer er jo at de mister en kunde.

Anonymkode: 3c39a...e20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber ikke i en butikk som selger livsnødvendige ting og er så glad for at vi ikke tar i mot kontanter. Vi jobber alene i butikken og kan faktisk ikke løpe på bakrommet mellom hver kunde for å vaske hender. Antibac er en mellomløsning, men hvis heg skulle håndtert kontanter vil jeg kunne vaske hendene mine. Det er for kundenes helse og vår egen at vi gjør dette. Matbutikker har ofte cashguard noe som gjør det tryggere å betale med mynt. Bruk de!

Anonymkode: 73f44...375

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke Ts men kjenner til mange eldre som ikke har kort. Som tar ut kontanter over disk i banken.

Sant, men noe sier meg at TS ikke er av den eldre garde, bare en kverrulant.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i butikk og nekter også å ta i mot kontanter nå, både for min egen, for din og for andre sin sikkerhet. Liker du ikke våre regler så får du faen meg gå og handle et annet sted, så mye "makt" må jeg faen meg få lov til å ha i disse tider når det går på min egen helse å sitte der dag inn og dag ut.

Anonymkode: 05f32...819

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bank? Det finnes nesten ikke banker lengre.

Anonymkode: d2bca...344

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i butikk og nekter også å ta i mot kontanter nå, både for min egen, for din og for andre sin sikkerhet. Liker du ikke våre regler så får du faen meg gå og handle et annet sted, så mye "makt" må jeg faen meg få lov til å ha i disse tider når det går på min egen helse å sitte der dag inn og dag ut.

Vær så snill å ikke bann. Folk mister respekten for det du skriver.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Og de få som er igjen, er ofte kontantløse. Som DnB sine. No dritt egentlig.

Anonymkode: f8180...3bd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Villfisker skrev:

Jeg er også mer glad i kontanter enn kort til vanlig, men i disse tider er det ikke aktuelt. For å holde oversikten, får jeg heller logge inn litt oftere i nettbanken, i stedet for å utsette meg selv og andre for større smitterisiko.

Bruk vipps, der kan du se kontooversikt😊

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så de som ikke har kort eller mulighet til å betale med kort får ikke handle i butikken din? Mange eldre feks som ikke bruker kort i det hele tatt. 

.....................

Uansett syntes jeg det er fint at mane butikker fremdeles tar kontanter fordi at det er mange som ikke kan bruke kort, enten det er fordi det er tomt, ødelagt/stjålet eller om det er en eldre person som ikke bruke kort. 

Anonymkode: 768f0...110

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange små lokale banker i dette landet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke brukt kontanter på årevis. Ikke har jeg noe sted å ha de heller. Forstår ikke de som fortsatt bruker det. Det er jo bare klønete. 

Anonymkode: 12d1a...0cf

AnonymBruker
Skrevet

Neida, er såklart bare å betale med kontanter, så blir de ansatte smittet av korona og så stenger butikken :)
Da er saken løst og ts slipper å irritere seg over at butikker ikke tar imot kontanter da det jo ikke er noen butikker å handle i :)

Kontanter er skitne og smittebomber. Enhver som kan bør virkelig gjøre sitt ytterste, både for seg selv, og for de ansatte, som er lavtlønnede, å betale med kort så langt det la seg gjøre.
Nå er neppe butikkene så lei seg for å miste vanskelige kunder som absolutt skal betale med kontanter i denne spesielle situasjonen som er nå, det er sikkert de samme kundene som klager på at de må betale for poser, klager på kø, klager på at den varen de skal ha ikke er inne, og klager på priser men likevel forventer at der skal være flere ansatte på jobb osv osv. Alt til den stakkars ansatte som tilfeldigvis ekspederer kunden akkurat da men neppe har så mye innflytelse på nevnte klagemål.

Nå er det heller ikke de ansatte som bestemmer om man skal ta imot kontanter, men derimot ledelsen som har tatt den beslutningen for å ta vare på de ansattes helse i en vanskelig situasjon som er nå. Om man virkelig vil krangle om å betale med kontanter så send mail til ledelsen, ikke gidd å krangle med den ansatte som står på jobb, de bare følger retningslinjer som er satt uten at de har hatt noe de skulle hatt å si på det.

Anonymkode: 8470c...939

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange? Det tviler jeg sterkt på. 

Anonymkode: 61858...259

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange? Det tviler jeg sterkt på. 

Anonymkode: 61858...259

Du kan tvile alt du vil, men jeg kjenner til mange fra under 80 til 90 som aldri har hatt kort. Og de klarer seg fint så lenge lokalbanken har penger. Spør en lokal bank og du får svar 👍

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Syns mange er krasse. 

Det er så mange som har kort og mobil på samme sted ...  Alt som skal til for at du må bruke cash er at du er blant de som har kortholder på telefonen og at du mister/noen stjeler den.

Da står du der uten kort, uten vipps, og uten noe annet enn kontanter hvis du har det liggende (eventuelt en venn kan ta ut for deg). 

Anonymkode: 15b1b...a43

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Her i den byen jeg bor i, er det ikke lov å bruke kontanter noen steder. Den eneste plassen er på spar, me der kan du kun bruke mynter å stappe på en maskin, men ikke sedler😕

Anonymkode: b8851...ee0

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her i den byen jeg bor i, er det ikke lov å bruke kontanter noen steder. Den eneste plassen er på spar, me der kan du kun bruke mynter å stappe på en maskin, men ikke sedler😕

Anonymkode: b8851...ee0

Ikke her heller

• Opprett ny...