Gå til innhold

Gjør legevakt håndboken smittedes forløp verre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I legevakthåndboken står det under "Praktiske tiltak for pasienter som ikke legges inn" at smittede med feber over 39 grader skal gis febernedsettende medisiner slik som paracetamol.

https://lvh.no/symptomer_og_sykdommer/infeksjoner/systemiske_infeksjoner/covid-19

Tidligere har eksperter (fra Frankrike tror jeg det var) advart mot å ta andre febernedsettende medisiner slik som Ibuprofen. Og generelt viser forskningen at feber er kroppens naturlige forsvarsmekanisme mot virus som har flere funksjoner, blant annet å gjøre immumforsvaert mer effektivt, gjøre det mer ubehagelig for viruset, osv. Feber har vist seg i mange studier å gjøre sykdomsforløp kortere og mildere ved en hel rekke infeksjoner og virus. Å bruke medisiner for å få ned feberen vil gjøre ting værre.

Husk at ingen dør av feberen, man dør av viruset og sekundære virkninger av viruset. Man må veldig høyt opp i feber før selve febertemperaturen begynner å bli farlig for kroppen, og før det er den altså utelukkende positiv i form av å gjøre så kroppen bedre bekjemper viruset.

Som Dr. John Campbell forklarer god her:

Videoannonse
Annonse
Gjest Fjeud
Skrevet

Det er spesifikt ibuprofen som ikke er anbefalt, grunnet virkningsmekanismen. Paracet er derimot anbefalt.

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Fjeud skrev:

Det er spesifikt ibuprofen som ikke er anbefalt, grunnet virkningsmekanismen. Paracet er derimot anbefalt.

Virkningsmekanismen er lik. Begge to senker febertemperatur. Og som mye forskning har vist så er febertemperaturen utelukkende positivt for å bedre bekjempe virus og andre infeksjoner.

Som doktoren over sier: Vi må bekjempe årsaken, ikke symptomene.

Endret av ForumBrukeren
Gjest Fjeud
Skrevet
30 minutter siden, ForumBrukeren skrev:

Virkningsmekanismen er lik. Begge to senker febertemperatur. Og som mye forskning har vist så er febertemperaturen utelukkende positivt for å bedre bekjempe virus og andre infeksjoner.

Om du oppriktig tror ibuprofen og paracetomol har lik virkningsmekanisme er det nyttesløst å fortsette denne diskusjonen.

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, ForumBrukeren skrev:

Paracet har ingen påviste negative virkninger når det gjelder covid-19. Ibuprofen og paracetamol virker på ulike måter.

Anonymkode: 9625e...d11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Paracet har ingen påviste negative virkninger når det gjelder covid-19. Ibuprofen og paracetamol virker på ulike måter.

Anonymkode: 9625e...d11

Begge senker febertemperaturen. Og som utallige studier har vist så får man et verre forløp på en hel rekke virus og andre infeksjoner når man undertrykker febertemperatur.

Anonymkode: c88ed...4a5

AnonymBruker
Skrevet

Nei, legevakt gjør ikke håndboken.

Anonymkode: 44ddc...28e

• Liker 2
Gjest Fjeud
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge senker febertemperaturen. Og som utallige studier har vist så får man et verre forløp på en hel rekke virus og andre infeksjoner når man undertrykker febertemperatur.

Begge er febernedsettende... Det er kaldt vann også, mener du kaldt vann har lik virkningsmekanisme som paracetomol? Rart du ikke nevner en eneste studie som viser det, og alt du kommer med er en dement fransk lege som sprer konspirasjonsteorier. 

Ja, selvfølgelig har det en funksjon at kroppen hever temperaturen, men poenget er at gevinstene med å senke den igjen utveier gevinstene ved å vedlikeholde den.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Fjeud skrev:

Begge er febernedsettende... Det er kaldt vann også, mener du kaldt vann har lik virkningsmekanisme som paracetomol? Rart du ikke nevner en eneste studie som viser det, og alt du kommer med er en dement fransk lege som sprer konspirasjonsteorier. 

Ja, selvfølgelig har det en funksjon at kroppen hever temperaturen, men poenget er at gevinstene med å senke den igjen utveier gevinstene ved å vedlikeholde den.

Hvilke gevinster, utover at folk syns det er ubehagelig å ha feber,? Antar det snakkes om "normal" feber og ikke de tilfellene der den er livstruende høy, det er vel relativt sjeldent.
Bare spør...

Anonymkode: be4b8...397

Gjest Fjeud
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke gevinster, utover at folk syns det er ubehagelig å ha feber,? Antar det snakkes om "normal" feber og ikke de tilfellene der den er livstruende høy, det er vel relativt sjeldent.
Bare spør...

Gevinster i form av at risikoen for skader relatert til overoppheting blir mindre, bedre allmenntilstand og mindre symptomtrykk. Feber er en generalisert respons til infeksjon av sykdomsframkallende mikroorganismer, fordi noen av de er sensitive for varmeendringer. Corona er ikke sensitiv for varmeendringer, så effekten av høyere temperatur er tilnærmet ikke-eksisterende.

Gjest Blondie65
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare spør...

Jeg trenger ikke ha sinnsvakt høy feber før jeg svetter og fryser omhverandre og har vondt i alle ledd, vondt i hodet og føler meg generelt veldig dårlig tilpass. Det er opplagt at da tar jeg paracetamol.

Skrevet
2 timer siden, ForumBrukeren skrev:

Paracet og ibux har ulike virkestoffer. 

Skrevet (endret)
42 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg trenger ikke ha sinnsvakt høy feber før jeg svetter og fryser omhverandre og har vondt i alle ledd, vondt i hodet og føler meg generelt veldig dårlig tilpass. Det er opplagt at da tar jeg paracetamol.

Men det er altså dumt. Du behandler da bare symptomer, ikke årsaken. Og disse symptomene har faktisk en funksjon i å bekjempe infeksjonen. Og når du da senker feberen så bruker kroppen lenger tid på å bekjempe infeksjonen.

Kroppen lager febertemperatur av en grunn. Akkurat som at kroppen når du er syk også skiller ut stoffer som får deg til å føle deg slapp, uvel og støl i musklene, og dette er for å få deg til å ikke gjøre fysisk utmattende ting fordi det vil også ta resurser fra immunforsvaret og dermed forlenge sykdomsforløpet.

Enkelt forklart: Hvis du har en spiker stikkende gjennom hånda og at du dermed har veldig vondt i hånda hva vil du da at legen skal gjøre?

A: Behandle symptomene ved å gi deg morfin så smertene blir borte?

B: Behandle årsaken og trekke ut spikeren og gi deg en stivkrampe sprøyte?

Endret av ForumBrukeren
Skrevet
9 minutter siden, Nerine_ skrev:

Paracet og ibux har ulike virkestoffer. 

Ja og en fyrstikk og en lighter har også forskjellige virkestoffer. Men resultatet (en flamme til å tenne opp ting med) er det samme.

Gjest Fjeud
Skrevet
6 minutter siden, ForumBrukeren skrev:

Men det er altså dumt. Du behandler da bare symptomer, ikke årsaken. Og disse symptomene har faktisk en funksjon i å bekjempe infeksjonen. Og når du da senker feberen så bruker kroppen lenger tid på å bekjempe infeksjonen.

Kroppen lager febertemperatur av en grunn. Akkurat som at kroppen når du er syk også skiller ut stoffer som får deg til å føle deg slapp, uvel og støl i musklene, og dette er for å få deg til å ikke gjøre fysisk utmattende ting fordi det vil også ta resurser fra immunforsvaret og dermed forlenge sykdomsforløpet.

Enkelt forklart: Hvis du har en spiker stikkende gjennom hånda og at du dermed har veldig vondt i hånda hva vil du da at legen skal gjøre?

Det var ikke en enkel forklaring, det var en misrepresenterende sammenligning gjort av deg på bakgrunn av manglende faglig innsikt. 

En bedre sammenligning vil være at spikeren er trukket ut, og du har valget mellom å få smertestillende for å ikke ha så vondt, eller gå rundt med vondt i flere uker fordi det er «naturlig». Du velger selvfølgelig smertestillende da det er unødvendig å gå rundt med smerter.

Skrevet
7 minutter siden, ForumBrukeren skrev:

Ja og en fyrstikk og en lighter har også forskjellige virkestoffer. Men resultatet (en flamme til å tenne opp ting med) er det samme.

Når det kommer til medisinsk behandling så er virkestoffet en vesentlig faktor, det er det ikke når du skal fyre opp grillen. Ser du forskjellen eller er det tomt? 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, ForumBrukeren said:

Fjeud har fortalt deg at høyere temperatur ikke virker på Covid-19. Kroppen tar altså feil i dette tilfellet.

(Om det stemmer, vet jeg ikke.)

Anonymkode: 2761e...e32

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fjeud har fortalt deg at høyere temperatur ikke virker på Covid-19. Kroppen tar altså feil i dette tilfellet.

(Om det stemmer, vet jeg ikke.)

Anonymkode: 2761e...e32

Nei Fjeud har ikke forklart noe som helst. Fjeud har kommet med en påstand uten noe understøtte.

Som jeg har skrevet så har ikke høyere temperatur bare en virkning på virus, det har også en positiv effekt på immunforsvaret som skal anngripe viruset. Så hvis det første ikke er tilfellet her så er fremdeles effekten på immunforsvaret positivt.

Gjest Blondie65
Skrevet
4 timer siden, ForumBrukeren skrev:

Paraceten gjør at jeg jeg kan legge meg igjen og sove.

Bare så du er klar over det så er smertebehandling en del av det å trekke ut en spiker også. Og da snakker jeg ikke om bare i forbindelse med operasjon men også for å transportere pasient fra skadested til behandlingssted.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Paraceten gjør at jeg jeg kan legge meg igjen og sove.

Bare så du er klar over det så er smertebehandling en del av det å trekke ut en spiker også. Og da snakker jeg ikke om bare i forbindelse med operasjon men også for å transportere pasient fra skadested til behandlingssted.

Ja men smerter har også en funksjon. Ikke at den gjør ting noe bedre, men den viser at det er noe galt. Mange flere hadde nok dødd av hjerteinfarkt og en haug med andre sykdommer og skader hvis vi hadde oppfunnet en medisin som hadde gjort at ingen folk lenger følte noen smerter.

Det finnes jo faktisk en sjelden sykdom som gjør at man ikke føler smerter, og de som har denne sykdommen får som regel veldig mye skader og har en veldig forkortet livslengde.

• Opprett ny...