AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #1 Skrevet 31. mars 2020 Jeg blir fort lei og rastløs og må finne på noe nytt. Jeg har vel i snitt byttet jobb hvert 2.år de siste 8 åra tror jeg 🤔 hva med dere? Anonymkode: 8ff3b...9ce
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #2 Skrevet 31. mars 2020 Du veit at du blir mer og mer uinteressant for en potensiell arbeidsgiver når du viser at du ikke holder på jobben? Anonymkode: cf043...be8 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #3 Skrevet 31. mars 2020 2-3 gang på 18 år. Nå er jeg sjef selv, så er svært skeptisk til å ansette folk med bare korte arbeidsforhold 😉 Bare et tips. Anonymkode: 8e298...085 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #4 Skrevet 31. mars 2020 Jeg ble fikk jobb ett år før jeg var ferdig med studiet. Har nå vært der i 12 år. Stortrives. Full frihet og fleksibilitet. God lønn. Spennende og varierende oppgaver. Godt sosialt miljø. Om jeg ikke hadde trengt penger/lønn ville jeg fortsatt gjort det samme. Anonymkode: e09d2...a31
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #5 Skrevet 31. mars 2020 Hatt fem ulike arbeidsplasser siste 25 år, vært 15 år på en og samme plass. Trivsel gjør at man blir værende. Valgte å bytte arbeidsplass og arbeidsgiver for tre år siden, men det var et feilvalg og er nå på jakt etter noe som er mer tilfredsstillende enn jeg har. Anonymkode: 75cf3...fea
Kris- Skrevet 2. april 2020 #6 Skrevet 2. april 2020 Er vel ikke noe spesifikt mønster. Har vært i jobb i 7 år. Den første arbeidsplassen var jeg på i 5 år - sluttet kun fordi bedriften la ned. Så var jeg halvannet år på den siste arbeidsplassen min - til den også la ned... (kanskje jeg bringer ulykke?😅) Har hatt prosjektstillinger eller tidsbegrenset arbeid ved siden av, f.eks kursleder for konfirmanter o.l. Er gjerne litt rastløs av meg ellers - har f.eks flyttet mye på meg (innen 10 km radius), og endret studier underveis, mens jobb har alltid vært en «trygg havn». Hjelper at jeg har trivdes veldig godt på samtlige arbeidsplasser 🙂
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #7 Skrevet 2. april 2020 Har hatt 3 arbeidsgivere siden 2008. Prøver å finne nr 4 nå. Anonymkode: 69e9e...384
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #8 Skrevet 2. april 2020 Min første jobb hadde jeg i 5 år. Min andre i 6 år. Har gått et år på skole nå og fått ny jobb og ser for meg at jeg skal være der resten av arbeidslivet. Er 32 år gammel. Anonymkode: 2c519...168
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #9 Skrevet 2. april 2020 Har byttet arbeidsgiver 3 ganger i løpet av 5 år. Har gått opp 250.000 kroner på dette. Anonymkode: 929b3...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #10 Skrevet 2. april 2020 Jobbet på første jobben min i 10 år før jeg begynte der jeg jobber nå. Har jobba her i 8 mnd og ser for meg å bli her lenge. Har hatt andre arbeidsforhold ved siden av den forrige jobben min som varte i 2-3 år. Anonymkode: 22ecd...109
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #11 Skrevet 2. april 2020 Har jobbet på min arbeidsplass i 5 år og kommer mest sannsynlig aldri til å slutte, det har koronatidene gjort meg sikker på. De har lagt sånn til rette for oss og vi har full lønn selv med reduserte arbeidstider. Alt er bunnsolid, samtidig som de avlaster og bryr seg. Føler meg urolig heldig. Anonymkode: 284ca...cae 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #12 Skrevet 2. april 2020 Jobben jeg har nå har jeg hatt i 3 år. Men før det byttet jeg veldig ofte. Hadde også mange arbeidsgivere samtidig. På det meste hadde 8 arbeidsgivere over en periode på 6 måneder. Men i snitt byttet jeg arbeidsgiver omtrent hver 6. måned. Men nå har jeg slått meg til ro med fast fulltidsjobb. Men kjenner på rastløsheten. Anonymkode: deba1...b36
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #13 Skrevet 2. april 2020 Jeg er litt sånn som deg, jeg har jobbet på mange steder. Jeg har gode referanser fra de fleste plassene og har ikke merket noe nevneverdige problemer med å finne ny jobb. Forrige jobb hadde jeg i over 4 år (nesten rekord til å være meg), dessverre ble bedriften kjøpt opp av spekulanter. Nå har jeg vært på den nye plassen i noen måneder og begynner allerede å kjenne på at jeg er lei. Men jeg har bestemt meg for å holde ut i hvertfall et år. Anonymkode: ec89c...927
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #14 Skrevet 2. april 2020 Har bytta 3 ganger på 3,5 år. Startet på 500k, er på 750k nå. Er jo bare 27 år, så tenker at det ikke er så farlig nå som jeg fremdeles er tidlig i karrieren min, og jeg jobber i en bransje der det er veldig vanlig å skifte jobb ofte. Men tenker nok å bli på nåværende arbeidsplass i et par år i hvertfall. Anonymkode: 9d70e...579
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #15 Skrevet 2. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet på min arbeidsplass i 5 år og kommer mest sannsynlig aldri til å slutte, det har koronatidene gjort meg sikker på. De har lagt sånn til rette for oss og vi har full lønn selv med reduserte arbeidstider. Alt er bunnsolid, samtidig som de avlaster og bryr seg. Føler meg urolig heldig. Anonymkode: 284ca...cae Ja det gir jo perspektiv. Selv skal jeg heller aldri slutte. Jeg jobber i staten og priser meg lykkelig for det nå! I en jobb man kan ha hjemmekontor. Jobben jeg hadde før dette hadde jeg i 4 år. Før det var jeg student. Anonymkode: 036e5...a21
bergenser Skrevet 2. april 2020 #16 Skrevet 2. april 2020 Siden 2014 har jeg hatt 6 forskjellige stillinger. Men det skal sies at for en lengre periode så sjonglerte jeg tre av dem samtidig. Liten ministilling, pluss sommervikar en sommer, så en annen helgestilling i tillegg til ministilligen. så hadde jeg også et vikariat i en 50% stilling et annet sted i tillegg til helgestillingen og ministillingen. Plutselig fikk jeg en ekstra jobb et annet sted etter at vikariatet gikk ut, pluss jeg fikk ekstravakter på den første ministillingen. Så sjonglerte å jobbe ganske mye på de tre en lang periode før jeg sa opp alle 3 og flyttet hjem til familien min. Nå har jeg bare en midlertidig stilling, men er takket være at de så på CV'en min at jeg har hatt en skikkelig allsidighet og mulighet til å kunne sjonglere mange forskjellige ting samtidig at jeg først fikk en stilling på en avdeling, og så en ny midlertidig stilling på en annen avdeling kort tid etter. Er nok ikke alle arbeidsgivere som liker at man har byttet stilling ofte, men hvis man har er flink til å vise hvordan det er med på å bygge kompetanse, bredde og relevans, så tror jeg ikke det er mange som syns det er så negativt. 1
SPOCA Skrevet 3. april 2020 #17 Skrevet 3. april 2020 Har jobbet for samme arbeidsgiver i 7 år, og hatt samme stilling de siste 5 år. Trives godt og i disse krisetider er det vanskelig å se for seg at jeg noen gang kommer til å slutte.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #18 Skrevet 3. april 2020 For min egen del så ble jeg først produktiv medlem av samfunnet når jeg ble 30 (derav anonymiteten) . Startet på bunnen i en cowboy bedrift (vi snakker virkelig bunn her og EXIT scener i fleng) og jobbet meg oppover. Deretter skiftet jeg over til en mer seriøs bedrift og fortsatte karrieren. Vi snakker om 4.5 år på det første stedet og nå 3.5 år hos siste arbeidsgiver. Dessverre vil denne krisen knekke oss så da blir jeg arbeidssøker igjen om ikke så lenge. Så hvis jeg kunne velge i den første jobben ville jeg stukket av etter tre måneder men med tanke på at min CV var tom og jeg var 30+ så hadde jeg ikke noe sjans å finne meg ny jobb. Betalinga var ok, maks bonus oppnådde jeg hver gang og jeg hadde en boliglån å betjene. Jeg har hørt fra "hyppe og kule" folk som er veldig opptatt av karriere og hvordan man klatrer i karrierestigen at man skal skifte arbeidsgiver annethvert år. Min erfaring er at det er BS. Det har sannelig ikke hjulpet noen av de folka til å komme seg oppover. Anonymkode: 1b3a1...8f6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #19 Skrevet 3. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt fra "hyppe og kule" folk som er veldig opptatt av karriere og hvordan man klatrer i karrierestigen at man skal skifte arbeidsgiver annethvert år. Min erfaring er at det er BS. Det har sannelig ikke hjulpet noen av de folka til å komme seg oppover. Anonymkode: 1b3a1...8f6 Jeg som svarte over at jeg har vært på samme sted i 12 år. Har i løpet av disse årene klatret nesten til topps. Samt at lønna er firedoblet det jeg begynte med. I tillegg kommer det at man kjenner arbeidsplassen og kollegaene ut og inn. Jobben blir nærmest en del av livet, kollegaer er også venner når man har jobbet så tett over tid. Har også full tillit oppover og nedover, da de kjenner meg ut og inn, så har en stor frihet i forhold til hvordan jeg skal gjøre jobben min, og når. Så for meg har det utelukkende vært positivt å være på samme sted så lenge. Har aldri forstått dette med at man må bytte for å gjøre karriere. Anonymkode: e09d2...a31
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #20 Skrevet 3. april 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg som svarte over at jeg har vært på samme sted i 12 år. Har i løpet av disse årene klatret nesten til topps. Samt at lønna er firedoblet det jeg begynte med. I tillegg kommer det at man kjenner arbeidsplassen og kollegaene ut og inn. Jobben blir nærmest en del av livet, kollegaer er også venner når man har jobbet så tett over tid. Har også full tillit oppover og nedover, da de kjenner meg ut og inn, så har en stor frihet i forhold til hvordan jeg skal gjøre jobben min, og når. Så for meg har det utelukkende vært positivt å være på samme sted så lenge. Har aldri forstått dette med at man må bytte for å gjøre karriere. Anonymkode: e09d2...a31 I mitt tilfelle var det aldri aktuelt å forbli i den første jobben tolv år (jeg ler inni meg når jeg en gjennomsnittlig norsk leder forteller om eksempler på de verste personalsaker de har hatt gjennom årene - for meg så opplevde jeg ALT mulig i Q3 2014...). Jeg klarte ikke å akkurat firedoble lønna men 2,5 ganger økning og jobb i en mer seriøs bedrift med tanke på at jeg startet med kjempesvær hull i CV'en - jeg sier meg fornøyd. Som sagt så går den sagaen mot slutt, men i motsetting til folk flest så vet jeg at hver krise skaper muligheter og at etter hver natt så kommer det en morgen så jeg tar det med ro. Men til saken - i bunn og grunn er jeg enig med deg. Men en ting jeg har lagt merke til er at ledere som har jobbet 8-10 år i en og samme bedrift blir litt hendikapet når de skal over til en ny arbeidsgiver og skal forholde seg til nye folk, firmakultur og prosedyrer. Har flere eksempler på dette, både på mellom- og toppledere. De blir litt for "spesialiserte" og selv om de har stor kompetanse må man bruke ekstra mye tid i forhold til de som har erfaring fra flere bedrifter (deres verktøykasse er så mye større). På annen side, er det verste jeg vet CEO som går fra bedrift til bedrift annethvert år eller team leder som skifter arbeidsgiver hvert år. Dette er ledere som aldri må ta konsekvens av sine handlinger. Da er det bare å forberede seg på arbeidstaker turnover og HR saker i fleng. Anonymkode: 1b3a1...8f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå