Gå til innhold

Flere som er slitne av å hjelpe foreldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er eneste "fungerende" barn, da min bror er psykisk utviklingshemmet. 

Mine foreldre begynner å bli gamle. Jeg har bedt de vurdere vaskehjelp men de nekter. De har begynt å slurve med renhold. Mor sier hun tørker støv flere ganger i uka, men eneste nytta den støvkosten gjør er jo å børste støvet ut i lufta så det setter seg andre plasser. 

På kjøkkenet mener de det er rent nok når de vasker over benken. Men tar man en titt på fliser på veggene, området rundt håndtak, vannkran osv så er jo alt fullt av fingermerker og smuss. I skuffene ligger det brødsmuler og rusk. 

Jeg vasker hos de når jeg synes det begynner å bli uhyggelig der, men det er tungt arbeid. Halve dagen går jo med til å rydde unna aviser, ukeblader osv som ligger i stabler. Bord og hyller er fulle av pynteting og nips og tar en evighet å flytte unna for å få vasket overflatene. 

De hamstrer litt nå og da. Kjøper mye ræl som tar opp plass. 

Noen som kjenner seg igjen??? 😔😕 

Begge er fysisk friske. Men stae. Vaskehjelp er som sagt uaktuelt sier de, de vil at jeg skal komme å vaske..... Er utslitt, har min egen familie. Men man hjelper jo sine foreldre 😔

Anonymkode: 0b095...fb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hjelper faren min med å handle og evt annet småtteri, som montering av ny sofa og sånn da han kjøpte det. Det er det jeg gjør.

Husarbeidet får han klare selv, da jeg har mer enn nok med å klare mitt eget. Jeg får veldig lett senebetennelser og smerter i skuldrene av tunge tak og repeterende bevegelser med armene, og ender alltid opp med smerter i dagesvis etter en hard økt husarbeid som f.eks gulvvask. Dette orker jeg ikke dobbelt opp av, så husarbeidet må han ta selv, eller leie inn hjemmehjelp til. 

Skal sies at jeg har tre brødre også, men de ville han vel ikke drømme om å spørre om hjelp til husarbeidet av.... neida, det er alltid dattera. 

• Liker 2
Gjest Lothar Kraftzcyk
Skrevet

Bra at du stiller opp og hjelper dem, men det skal ikke gå utover ditt eget liv og helse. De må forstå at du ikke alltid har overskudd til å bidra eller komme på besøk. Om de ikke har mulighet til eller orker å gjøre så mye selv, får de basere seg på vaskehjelp etc. Hvis dere har en frivillig-sentral i nærområdet, tilbys det ofte slike tjenester også derfra. Synes du skal ta en prat med dem, hvor du tar opp at dette er litt belastende for deg. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begge er fysisk friske. Men stae. Vaskehjelp er som sagt uaktuelt sier de, de vil at jeg skal komme å vaske..... Er utslitt, har min egen familie. Men man hjelper jo sine foreldre 😔

Vet du, de kan bestemme at de ikke ønsker vaskehjelp. Du kan bestemme at du ikke er vaskehjelp. Deres valg blir da om de vil ha hjelp utenfra eller gjøre det selv.

Det viktige er da at du ikke kapitulerer om de velger å gjøre det selv og det ikke blir særlig bra. Om de begge er friske, kan de selv ta ansvar for hvor rent de vil ha det.

Det du kan gjøre om det går helt skeis, er å reservere deg mot å overnatte/spise der om de velger å ha det totalt uappetittlig. Det blir ditt valg. Så blir det deres valg igjen om de vil skaffe seg hjelp så andre orker å være i hjemmet deres. 

Jeg er helt for å hjelpe sine foreldre, men foreldre må også lære at de ikke har rett til å drive rovdrift på sine barn. Vasking løses lett på annet vis. Du kan heller bistå med ting som ikke like lett kan settes bort.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

God erfaring med besteforeldrene mine på dette punktet ja.
Så jeg setter av 2-4 dager i året hvor jeg tar en skikkelig opprydding og så fjerner jeg det litt fra tankene. Må bare innse at enkelte liker å ha det slik de har det og da får de nesten bare ha det sånn.

Min bestefar bor veldig langt unna og når jeg er på besøk der så vasker jeg ned badet og vinduer, for det vet jeg kan være litt pes med. Samme gjør min stemor også når hun og pappa er på besøk. Han er takknemlig, men han ser ikke vitsen i å vaske mye. Hans kone, min bestemor, er på sykehjem nå og han har aldri hatt ansvaret for hus og hjem (eller mat) før.. Så han vet ikke hva han mangler! :)

Min andre bestemor er en hoarder, men heldigvis har hun i en alder av 85 år endelig innsett at man ikke trenger øyekremer for de neste 50 årene. Så hun har gått med på å kaste ting og vi har klart å redusere inventar med 50% nå. MEN det tar lang tid fordi hun blir ekstremt sliten av å kaste ting (for henne kaster hun biter av seg selv).

Alt i alt bruker jeg 1-2 dager på å vaske pr besteforeldre. Alt ettersom, og så koser jeg meg heller når jeg er på besøk. På et tidspunkt må de vel skjønne at det er på tide å kaste inn håndkledet og IKKE bo i et hus med 3 soverom.

Anonymkode: af759...ed7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mor var også slik, før hun endelig kom på sykehjem. Hun forventet! at jeg skulle gjøre alt hos henne, vaske både hus og klær, samt handle og betale regninger, ja absolutt alt.

Hennes standardord til meg var, hva har du gjort for meg i dag.

Prøvde å si at jeg ikke hadde helse til dette, men det var for døve ører.

Heldigvis er hun på sykehjem nå.

Anonymkode: 60b7d...e32

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en slitsom fase i livet, på samme måte som småbarnsfasen. Jeg hjalp min far i flere år før han døde, men han hadde hjemmehjelp som vasket. Storvask av kjøkken var han veldig opptatt av at skulle gjøres to ganger i året, og da fikk vi inn et par ungdommer som vi kjente som fikk penger for jobben. Hjemmehjelpen handlet for ham, men fordi det var mange ikke-norske hjemmehjelper så fikk han ofte feil varer, så da kjørte jeg ham i butikken så han fikk det han skulle ha. Klesvasken hans tok jeg med meg hjem og vasket. Ble med han til banken, legen, optiker +++ og tok han med  på kjøreturer i helgene. Slet meg ikke ut, men følte jo ansvar for ham, som mine brødre ikke gjorde. Men jeg synes familien skal stille opp for hverandre, han satt veldig stor pris på at jeg var der for ham og han var veldig takknemlig.

Anonymkode: 098f4...5c6

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Om de er friske så får de vaske selv eller hyre noen. Ærlig talt. Voksne mennesker får ta konsekvensen av å ikke gidde å vaske egen dritt. 

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor og svigerfar ville ikke ha vaskehjelp. Svigermor gjorde ikke annet en å rydde. Flyttet ting fra en plass til en annen. Vi fant alt mulig inne i skapene. Nå når det ikke er mer bestikk i skuffen, må en lete i andre skuffer. Der finner en bestikk, sokk, poser og kaffepose. Har åpnet 5 poser kaffe, og tar å tømmer suppepulver opp i kopper. Når hun har spist noe tørker hun bare av det og setter det opp i skapet. I dag var vi der borte og vi fjernet masse fra skapene og det tok svogeren med seg for å kaste. Svigerfar sitter og forventer å få alt servert. Har fått plass til svigermor på hjem, og det blir nok etter det som skjer nå. Så får vi se hvordan svigerfar klarer seg. Han kjefter mye på svigermor. Takken hun får etter å ha hjulpet han i alle år. Han er alkoholiker :(  

De får vaskehjelp en gagn hver andre uke nå. Svigerfar tørker ikke opp rødvinflekkene han lager på gulvet. :(  Det ser helt forferdelig ut rundt stolen hans. Så på rullatoren  hans i dag, og den så helt for jævlig ut. Så ut som han hadde kastet opp på den. Mannen er innom og ser at klærne ikke blir liggende i maskinen. 

Anonymkode: c8242...6dd

Skrevet

Jeg kommer ikke til å løfte en finger for min svigermor! Godt hun også har en datter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...