Gå til innhold

Til dere som vil at skolene starter opp som vanlig etter påske

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flott og reflektert innlegg. Jeg håper mange leser denne. Spesielt de som har vanskelige dager bør lese den for å minnes på hvorfor vi gjør dette. 

Vi kommer ikke unna at det er vanskelig for mange. Kanskje kan vi være flinkere å både be om og tilby hjelp? Er du permittert med barn hjemme kan du kanskje ha barna til noen med hjemmekontor noen timer om dagen? Tilby å handle for noen som jobber lange dager i helsevesenet? Gjør alle litt bedre blir det kanskje litt lettere å stå i og stå samlet.

Anonymkode: 2dacc...948

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott og reflektert innlegg. Jeg håper mange leser denne. Spesielt de som har vanskelige dager bør lese den for å minnes på hvorfor vi gjør dette. 

Vi kommer ikke unna at det er vanskelig for mange. Kanskje kan vi være flinkere å både be om og tilby hjelp? Er du permittert med barn hjemme kan du kanskje ha barna til noen med hjemmekontor noen timer om dagen? Tilby å handle for noen som jobber lange dager i helsevesenet? Gjør alle litt bedre blir det kanskje litt lettere å stå i og stå samlet.

Men ingen gidder å hjelpe fordi folk flest har jo isolert seg frivillig og tar ikke imot besøk. Det er samtidig ikke greit at besteforeldrene passer. Jeg har null avlastning, og holder på å møte veggen. Blir sykmelding om et par ukers tid hvis dette fortsetter. 

Anonymkode: b425a...435

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men ingen gidder å hjelpe fordi folk flest har jo isolert seg frivillig og tar ikke imot besøk. Det er samtidig ikke greit at besteforeldrene passer. Jeg har null avlastning, og holder på å møte veggen. Blir sykmelding om et par ukers tid hvis dette fortsetter. 

Har du spurt noen? Det er jo ikke lett å vite om noen sliter om man ikke sier fra.

De som er frivillig isolert (som oss) har ikke noe problem med å åpne opp for en eller to familier som lever lignende. Men det er uaktuelt om det er folk som henger på kjøpesenter, handler daglig og andre ting som vi prøver å unngå. 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les denne (helt ned). Tilstandsrapport fra en norsk overlege: https://www.dagsavisen.no/debatt/la-oss-kjempe-den-gode-strid-1.1691267

Anonymkode: e551b...db1

yadayadayada. Det er intet nytt. Ingen nye meninger. Så lenge helsevesenet ikke blir overbelastet mener jeg vi fint kan åpne samfunnet delvis igjen. 

Anonymkode: e3b9f...3f5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men vi kan ikke drive å ta ut sykemelding, det er jo nå vi må jobbe ekstra hardt! Samfunnet er jo i ferd med å kollapse, alle bedrifter står i fare for å gå konkurs 

Anonymkode: 532a7...6a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Godt og reflektert skrevet. Dessverre er det ikke mange som klarer å være nyansert i meningene sine for tiden, men denne mannen klarer å sette ord på det mange tenker på en fin måte.

Anonymkode: 2032b...a15

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt og reflektert skrevet. Dessverre er det ikke mange som klarer å være nyansert i meningene sine for tiden, men denne mannen klarer å sette ord på det mange tenker på en fin måte.

Anonymkode: 2032b...a15

Nyansert og nyansert. Selvsagt må man ta legenes erfaringer i betraktning, men på samfunnsnivå er det mange hensyn som skal veies opp mot hverandre, og man må også tenke svært langsiktig, siden nedlukking i lang tid også til syvende og sist kan får store helsemessige konsekvenser og føre til dødsfall det også. Om man utarmer samfunnet på en slik måte at det truer helsevesenets eksistens i fremtiden så har man tatt et skritt frem og to tilbake. 

Anonymkode: 17d49...b0e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Leger ser kun de som får alvorlige symptomer som følge av covid-19. De ser ikke det overveldende flertallet (95-99%) av de smittede som får ingen eller milde symptomer. Denne enslige legen har derfor ingen oversikt over hvordan dette viruset rammer samfunnet som helhet, som selvfølgelig bør være det grunnlaget beslutninger tas på. 

Anonymkode: 610e2...65a

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Han sier da ingenting nytt?

Jeg ønsker ikke at helsevesenet skal knele eller legge opp til en masse dødsfall, men helse er mer enn korona.

Og akkurat nå er dette mye mer kompleks enn kun den eldre mannen som er redd og alene. 

Mammaen med kreft er også redd, det er også mora til den premature babyen som kanskje ikke får utvikles normalt fordi fysioen er stengt. 

Per 34 år som risikerer å dø av selvmord og Alva 9 måneder som blir seksuelt misbrukt med gjenstander opp i skjeden uten å bli fanget opp fordi alt holder stengt er også redde.

Dette er ikke enten eller. Og løsningene kan heller ikke være sånn på sikt.

Sykehusene får vanligvis inn 10-15 tilfeller  i UKA med mistenkelig og uforklarlig vold mot spedbarn og barn. Nå får de nesten ingen overhodet, disse barna er også redde. 

Slutt med det emosjonelle enveisgnålet og tenk litt på muligheter for fleksible løsninger.

Vi må tenke klokt utover korona også. 

Anonymkode: 69368...cec

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20200331-120245_WhatsApp.jpg

Anonymkode: e9d11...47c

AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20200331-120245_WhatsApp.jpg

Så klart har Bill Gates mye å si om dette... folk ser bare til MSM...

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han sier da ingenting nytt?

Jeg ønsker ikke at helsevesenet skal knele eller legge opp til en masse dødsfall, men helse er mer enn korona.

Og akkurat nå er dette mye mer kompleks enn kun den eldre mannen som er redd og alene. 

Mammaen med kreft er også redd, det er også mora til den premature babyen som kanskje ikke får utvikles normalt fordi fysioen er stengt. 

Per 34 år som risikerer å dø av selvmord og Alva 9 måneder som blir seksuelt misbrukt med gjenstander opp i skjeden uten å bli fanget opp fordi alt holder stengt er også redde.

Dette er ikke enten eller. Og løsningene kan heller ikke være sånn på sikt.

Sykehusene får vanligvis inn 10-15 tilfeller  i UKA med mistenkelig og uforklarlig vold mot spedbarn og barn. Nå får de nesten ingen overhodet, disse barna er også redde. 

Slutt med det emosjonelle enveisgnålet og tenk litt på muligheter for fleksible løsninger.

Vi må tenke klokt utover korona også. 

Anonymkode: 69368...cec

👏

Anonymkode: 17d49...b0e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du spurt noen? Det er jo ikke lett å vite om noen sliter om man ikke sier fra.

De som er frivillig isolert (som oss) har ikke noe problem med å åpne opp for en eller to familier som lever lignende. Men det er uaktuelt om det er folk som henger på kjøpesenter, handler daglig og andre ting som vi prøver å unngå. 

Har spurt fire vennefamilier. Nei, nei, nei og nei. De er redde for å bli smittet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har spurt fire vennefamilier. Nei, nei, nei og nei. De er redde for å bli smittet. 

Da forstår jeg godt din frustrasjon. At de ikke forstår at ved å hjelpe andre hjelper man også seg selv. Det blir jo lettere å holde både samfunnet i gang og strenge om vi drar lasset sammen.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da forstår jeg godt din frustrasjon. At de ikke forstår at ved å hjelpe andre hjelper man også seg selv. Det blir jo lettere å holde både samfunnet i gang og strenge om vi drar lasset sammen.

Vel, i to av dem er mødrene hjemmeværende, i de to andre er både mor og far permittert. Hos oss jobber jeg på hjemmekontor, mannen må på jobb hver dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Vel, i to av dem er mødrene hjemmeværende, i de to andre er både mor og far permittert. Hos oss jobber jeg på hjemmekontor, mannen må på jobb hver dag. 

Spørs om det bør komme oppfordringer fra Erna om at vi må hjelpe hverandre. De parene burde ha ressurser til å avlaste. Med mindre de er i risikogrupper eller dere er uforsiktige da.

Skrevet

Hvis dere bor i nærheten av Førde, er jeg hjemme med jentungen på snart 4, og tar gladelig med noen fler barn for å kunne hjelpe noen :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er synd at leger som ikke har soesialkompetanse på smitte uttaler seg som de er spesialister. Les heller studier om hvorfor Norge er i en helt annen situasjon enn Italia og hva regjeringens strategi vil koste oss (på sikt menneskeliv). Med regjeringens strategi, blir vi avhengig av at det utvikles enn vaksine. Det kan vi ikke være sikre på at skjer. Nei, vi er dessverre styrt av folkets panikk og ikke av kunnskap om smitte👎.

Anonymkode: 4a9f9...3ef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

*spesialkompetanse

Anonymkode: 4a9f9...3ef

• Opprett ny...