Gå til innhold

TIl dere som jobber i matbutikk - har dere hatt noen felles samtale med ledelsen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare stusser litt. Jobber selv i Kiwi, og synes det er direkte guffent å komme på jobb for tiden. 1meter klistremerker blir satt på bakken, pleksiglass foran kassa, FHI plakater overalt, og kunder kommenterer hvor modig det er av oss å komme på jobb "i disse tider". Sjefen hilser ikke på når vi kommer på jobb og sier ikke hadet. Mer krass enn til vanlig. Vi sitter hjemme før jobb og leser nyheter om at unge friske folk kan havne på respirator eller dø, ingen snakker med oss på jobb, flere av oss kjenner på en angst flere ganger i uka og noen bruker egenmeldinger Hvorfor er det ingen som prater til oss?? Jeg vet det er skumlere å jobbe i feks helsevesenet, men vi er eksponert for smitte av hostende kunder i 8 timer hver dag, og ingen i ledelsen kommer for å berolige oss. Er så redd for å bli smittet, dra det med hjem til mannen min, og ingen kan ta seg av barnet vårt da. 
Så jeg lurte på om det har vært noen felles gjennomgang av denne situasjonen i deres arbeidsplasser, eller føler dere at dere bare blir kastet ut i det?

Anonymkode: 9181a...e90

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet. Føler mye på det samme som deg. Vi får mye mailer, men ikke noen gjennomgang av noe  utover det jeg leser i avisene. Jeg tror jeg føler litt på det samme som deg. Lederne har hjemmekontor.

Jeg går dag ut og dag inn på jobb og er svært utsatt for smitte. Misfornøyde pasienter fordi ting blir flyttet og tilbudet er begrenset. Og så skulle jeg ønske jeg kunne svare på mer. Jeg føler folk forventer at jeg skal vite mer enn det som står i media. At jeg skal være trygg og sitte på info utover det alle vet. Jeg gjør alt for å fremstå profesjonell, men er så lei av sytingen til hyttefolk og alle som har hjemmekontor.

Hyggelig at folk klapper for oss, men kjenner jeg er sliten. Vi står i front. Vi utsetter oss for smitte, men verken du eller jeg har en magisk bok hvor det står hvordan vi skal håndtere følelsene våre oppi dette. 

Det ble mye tekst. Du gjør en viktig jobb Ts. Husk det. Og jeg tror alle føler seg like lost. 

Anonymkode: cec1d...9f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vit at det er mange av oss som kommer i butikken som tenker på dere som jobber der og viser hensyn. Jeg vasker og spriter hender før og etter butikkbesøk, holder avstand og bruker butikk med selvbetjeningskasse. Skulle det komme et aldri så lite nys, så holder jeg meg hjemme. 

Jeg syns det er oppriktig synd at dere ikke ivaretas av sjefene / overordnede på jobb nå. Dere er svært utsatt og eiere av matbutikker tjener godt og nyter en annen sikkerhet enn mange andre bedrifter. Jeg ville tatt opp dette med ledelsen når anledningen byr seg. En leder må dra lasset, ikke lene seg tilbake. 

Det jeg skriver nå utgjør jo selvsagt ingen forskjell for deg. Men i den store grå massen som lemper innom arbeidsplassen din hver dag så er vi flere som skjønner ulempene du har for tiden. Vi gjør vårt beste. 

Anonymkode: ef75c...2fb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar og forståelsen... ja det er rart å gå på jobb for tiden, kunder med panikk og munnbind, og ansatte later som ingen ting... og ingen kommuniserer! 

De har pålagt oss å vaske klærne etter hvert skift, men ledelsen vil ikke kjøpe flere uniformer til oss. Dem av oss som jobber 6 dager i uken må gå med våte klær på jobb. Får kjeft for å bruke hansker i kassen, for det er forbudt nå, grunnet "falsk trygghet" men jeg synes ikke det er det grann kjekt å stå der, med papirkutt og åpne sår på hendene og vente på at kunder skal betale med samme hånden de hostet inni. Blir uglesett og baksnakket på jobben nå fordi jeg nektet å ta dem av. Man skulle egentlig alltid hatt hansker på i kassen pga andre ting enn koronavirus, hva med blodige sedler med muligens HIV? Folk som ikke vasker hendene etter toalettet? Noro virus? 

Ingen tar vare på hverandre på jobben for tiden, kun smålig baksnakking og micro management, angst og mistrivsel...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Edit: og skulle ønske dere i helse også fikk annen "peptalk" enn kun et stakkarslig skriv på mail... og til du siste, jeg setter veldig pris på dere kunder som tar hensyn, tusen takk for det. Jeg merker når vi har 3 kasser åpne midt i rushet, med 10 personer + i hver kø, da kommer angsten krypende, folk hoster ut i lufta, og de blir sure når jeg høflig ber dem hoste i albuen sin. Har ringt vekter flere ganger pga dette. Skulle ønske alle kunne tenke seg en gang og to om før de gikk inn i butikken.,..

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere begge blir syke passer barneværnet på ungen.

Bare vask hendene så blir du ikke smittet (slutt å ta på ansiktet, spesielt nese og øyne). 

AnonymBruker
Skrevet

Ja har jo hørt så mye fint om barnevernet, så det var betryggende Samtidig som i verste fall en eller annen sjuk pedo får ansvaret for barnet. Ja det er worst case scenario, men det har vi jo blitt servert daglig den siste tiden, så det er en frykt jeg har. Jeg vil ta vare på mitt eget barn, ikke ofre helsa mi for at hvem som helst skal ta hånd om han, som jeg ikke kjenner! Ærlig talt! Bare vask hendene og hold kjeft, liksom.

Dette er en pandemi av et dødelig virus, og alle sier bare vask hendene??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er grusomt å gå på jobb om dagen. Hele ledelsen sitter med gjemmekontor og forteller oss ansatte at dette er ikke farlig bare vi følger retningslinjene de har skissert. Samtidig et enormt press for å holde budsjett. Økonomi, økonomi, økonomi.....

ingen tanker om at vi faktisk MÅ ta T-bane og gå hit og dit. Flere ansatte i risikogruppa. Men så og si alle er på jobb.....

Anonymkode: 5f8ec...78a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som deler av problemet ligger hos miljøet ditt på jobb? Jobber selv i Kiwi og opplever det ikke like ille som deg. Har en hyggelig sjef som har stått på mest av alle og jobber lange dager, ingen baksnakking eller kjeft blant kollegaer. Jeg har også stått i kassen med masse åpne sår fra papp og tørre hender som sprekker pga all vaskingen, og jeg skulle trodd de andre hadde vist forståelse for hvorfor du da må ha på engangshansker. Ellers gir ledelsen jevnlige oppdateringer i appen som jeg regner med du også har, men kan forstå at det ikke blir så mye mer betryggende.

Leit at du har det sånn i disse tider, synes også det er ubehagelig å være så utsatt på jobb uten noe valg. Klem!

Anonymkode: e1435...057

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er grusomt å gå på jobb om dagen. Hele ledelsen sitter med gjemmekontor og forteller oss ansatte at dette er ikke farlig bare vi følger retningslinjene de har skissert. Samtidig et enormt press for å holde budsjett. Økonomi, økonomi, økonomi.....

ingen tanker om at vi faktisk MÅ ta T-bane og gå hit og dit. Flere ansatte i risikogruppa. Men så og si alle er på jobb.....

Anonymkode: 5f8ec...78a

Det er sykt hvordan de holder på bare fordi de skal tjene pengene sine. Lyver om at dette ikke er farlig og! Tror ikke de er noen eksperter, nei! Gjemmekontor ja!

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som deler av problemet ligger hos miljøet ditt på jobb? Jobber selv i Kiwi og opplever det ikke like ille som deg. Har en hyggelig sjef som har stått på mest av alle og jobber lange dager, ingen baksnakking eller kjeft blant kollegaer. Jeg har også stått i kassen med masse åpne sår fra papp og tørre hender som sprekker pga all vaskingen, og jeg skulle trodd de andre hadde vist forståelse for hvorfor du da må ha på engangshansker. Ellers gir ledelsen jevnlige oppdateringer i appen som jeg regner med du også har, men kan forstå at det ikke blir så mye mer betryggende.

Leit at du har det sånn i disse tider, synes også det er ubehagelig å være så utsatt på jobb uten noe valg. Klem!

Anonymkode: e1435...057

Har ikke godt rykte på arbeidsmiljøet eller ledelse denne butikken, dessverre nei. Høres ut som en litt lettere arbeidsdag på din kiwi, det er helt kjørt her hos oss.. Det hadde vært mye greiere å hatt felles samtale om dette, noen trenger egentlig å snakke framfor å lese masse tekst på en app. Takk for svar og forståelse, lurer på om det er meg som er gal eller klagete, men man må jo sette sin egen helse først, så skjønner ikke hvorfor det skal lages noen stor sak ut av hansker!

• Opprett ny...