Gå til innhold

Kopper, Glass, Bestikk, Hjemmet er Største smittebombene ?

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Derfor logisk at smittespredningen ikkje vil avta, men heller  øke i omfang.   Noen blir syke utan at de knapt merker det, og noen blir veldi syke  som med  en vanleg sesong influense 

Med dagens restriksjoner øker det i mindre omfang. Jeg møter vanligvis mange flere mennesker enn de siste ukene. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

USA har klart å teste over 1 million mennesker. Vi burde derfor være i stand til å teste hele Norges befolkning hver uke!

Anonymkode: a8d52...4ee

Vet du hvor mange mennesker det er i Norge? 

Og siden vi er et mye mindre land enn USA, sier det seg selv at vi har færre laboratorier og personell som kan utføre tester. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

USA har klart å teste over 1 million mennesker. Vi burde derfor være i stand til å teste hele Norges befolkning hver uke!

Anonymkode: a8d52...4ee

Og i Tyskland tester de 500 000 i uka.

Anonymkode: 927b4...017

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
20 minutter siden, Nerine_ skrev:

Vet du hvor mange mennesker det er i Norge? 

Og siden vi er et mye mindre land enn USA, sier det seg selv at vi har færre laboratorier og personell som kan utføre tester. 

Koronasmitten råkar en hel verden, og velger å tro at mange tusen ingeniører jobber på høygir å utvikle tekniske løsninger som kan forbygge smitte, og eit av tiltakene er utvikling av hjemmetestere.    Om noen uker vil  de fleste kunne få kjøpt smittekontrl. på butikken som kan gji en indikasjon på om ein er smittet. 

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Koronasmitten råkar en hel verden, og velger å tro at mange tusen ingeniører jobber på høygir å utvikle tekniske løsninger som kan forbygge smitte, og eit av tiltakene er utvikling av hjemmetestere.    Om noen uker vil  de fleste kunne få kjøpt smittekontrl. på butikken som kan gji en indikasjon på om ein er smittet. 

Vi må ha både tester for om man er smittet, og tester for antistoffer så man vet at man har vært smittet og blitt frisk. For hvis vi skal tru at man er imun for en god periode etter at man er blitt frisk fra å ha vært smittet så kan alle de som får en positiv antistoff test, og en negativ virus test gå ut i samfunnet og arbeidslivet igjen fordi de da ikke kan smittes, og heller ikke kan smitte andre. Så får vi etter hvert flere og flere immune arbeidere i jobb.

Anonymkode: 927b4...017

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
54 minutter siden, Nerine_ skrev:

Men innad i samme husstand er det neppe av/pådekking som fører til smitte. Jeg koser med barna og mannen som normalt. 

Nå er det blitt fastslått at største smittesperdning skjer  innenfor hjemmet , og dermed  bekrefter det bekymringer eg her har forsøkt å  delt. 

Skrevet
1 time siden, Anonym Bruker skrev:

Tar du på en kopp, glass, fat o.l som noen m/ smitte har vert i besittelse av så kan smitteoverføring vera eit faktum.     

Hvordan håndterer du kopper, bestikk. drikkeglass som ledd i  forbygging av smittespredning av koronasmitte ?'

Bruker du hansker etc . når du / dere dekker på bordet v/ måltider ?

Er en innenfor egen husstand smittet så er det så og si garantert av resten av husstanden også vil bli smittet. Uansett hvor mye forehåndsregler man tar.

Så det er vel bare å ikke ha noen på besøk så slipper du hele problemstillingen.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Anonym Bruker skrev:

Nå er det blitt fastslått at største smittesperdning skjer  innenfor hjemmet , og dermed  bekrefter det bekymringer eg her har forsøkt å  delt. 

Så du tenker at alle bør slutte å kose/være nær barn og ektefelle til en vaksine (muligens) blir oppfunnet? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Anonym Bruker skrev:

2 stk karer gjekk på en Bar.    Den ene av dem  kjøpte ølglassene utan at han viste  da at han bar på smitte,  og ga ølglasset  til kameraten.   

Dagen etter blir kjøperav ølglassene  syk, og noen dager senere blei den andre syk utan at han heilt skjønte hvor han hadde blitt  smittet.    

Nå hevdes det at smittet overlever lengst på rustfritt stål. plast . glass.  

Kanskje hadde det hatt ein fornyggende effekt om ein i større grad nytta pappbeger. papptallerkener, Engangsbestikk .?

Du må også regne med at de to karene satt nærmere hverandre enn en meter og snakket. Det smitter. 

Anonymkode: 93c62...7c5

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

viruset lever på overflater i 17 dager. så steder som dørhåndtak, i bilen, fjernkontroller, mobiler ol... er nok mest suspekt.  fordi alt for mange ikke skjønner greia med hygene.

Anonymkode: f435a...6f1

Ojda, har det økt til 17 dager nå? 🙄

Anonymkode: 93c62...7c5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dekker på med rene glass og tallerkener? 

Anonymkode: c6b6b...d7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

viruset lever på overflater i 17 dager. så steder som dørhåndtak, i bilen, fjernkontroller, mobiler ol... er nok mest suspekt.  fordi alt for mange ikke skjønner greia med hygene.

Anonymkode: f435a...6f1

Hvor lenge viruset overlever avhenger helt av temperatur, fuktighet, osv. 

Anonymkode: c6b6b...d7a

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
1 minutt siden, Nerine_ skrev:

Så du tenker at alle bør slutte å kose/være nær barn og ektefelle til en vaksine (muligens) blir oppfunnet? 

Tården min tar utgangspunkt i potensielle smittekilder innenfor hjemmet, og ikkje korleis ein forholder seg overfor barn /ektefelle.  Problemet er at koronaviruset er  som ein ukjent fiende,  og  de ferreste vet hvor denne fienden har søkt dekning ettersom ein ikkje kan sjå den m/ det blåtte øye. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym Bruker skrev:

Tården min tar utgangspunkt i potensielle smittekilder innenfor hjemmet, og ikkje korleis ein forholder seg overfor barn /ektefelle.  Problemet er at koronaviruset er  som ein ukjent fiende,  og  de ferreste vet hvor denne fienden har søkt dekning ettersom ein ikkje kan sjå den m/ det blåtte øye. 

Og som sagt, bor man sammen er det neppe på/avdekking som er største risikoen. 

Foreldre klemmer barna, barna sitter på fanget osv. Samboere sover sammen og har sex. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg ender opp med å bli smittet av mitt eget servise nå så blir jeg mektig overrasket, og veldig redd. For ingen andre enn meg og mannen har vært innenfor husets fire vegger på snart 3 uker. Vi omgås heller ikke andre, og henger ihvertfall ikke på barer. Vi forholder oss rett og slett til den sosiale distanseringen, og når det gjelder smitte fra utsiden så er vi påpasselige med håndhygienen når vi drar på butikken og spesielt når vi kommer tilbake. 

Men nå så er jo ikke disse forholdsreglene lagd for å utrydde smitten, for det er ikke mulig, men å bremse den slik at det er kapasitet på sykehusene for å behandle de som blir skikkelig dårlige. Hadde vi latt smitten spre seg slik som i USA og Italia, hadde sykehusene måttet velge bort å behandle enkelte pasienter til fordel for andre, og dermed vil folk som kunne vært reddet med behandling dø. 

Anonymkode: a518d...286

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
20 minutter siden, Nerine_ skrev:

Og som sagt, bor man sammen er det neppe på/avdekking som er største risikoen. 

Foreldre klemmer barna, barna sitter på fanget osv. Samboere sover sammen og har sex. 

OK ! . Da bør du legge fram dokumentasjoner på andre potensielle smittekilder.    Viruset representerer ikkje noen fare sålenge   det  "ikkje " kommer i nærkontakt m/  munnen, nese, øyne.     Hvorvidt overføring kan skje igjennom sex er ukjent .

Endret av Anonym Bruker
Skrevet
1 minutt siden, Anonym Bruker skrev:

OK ! . Da bør du legge fram dokumentasjoner på andre potensielle smittekilder.    Viruset representerer ikkje noen fare sålenge   det  kommer i nærkontakt m/  munnen, nese, øyne.     Hvorvidt overføring kan skje igjennom sex er ukjent .

Er det ikke noe fare å få viruset i øye/nese/munn...? 

AnonymBruker
Skrevet

1. Hjemme, i samme husstand, blir man jo smittet uansett

2. I kantina på jobb (der jeg ikke er om dagen) og restauranter vet jeg de har proff-maskin som nærmest koker service og bestikk, og solide rutiner

3. Jeg har ALDRI brukt kaffekopper og annet som er vasket i vanlig maskin på diverse kontorer. Det er jo en suppe av bakterier og virus,  når man vasker alt slikt i en helt vanlig maskin, ofte på 40 grader, før hvem-som-helst kladder i vei når de tar ut koppene. Og igjen når de skal ta en kopp ut av en annen. 

4. Jeg var innom (utendørs) ei venninne i går og tok en kaffe i sola, med god avstand. Hadde da selvfølgelig med egen kaffe i termokopp. 

Anonymkode: 55cc8...146

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg ender opp med å bli smittet av mitt eget servise nå så blir jeg mektig overrasket, og veldig redd. For ingen andre enn meg og mannen har vært innenfor husets fire vegger på snart 3 uker. Vi omgås heller ikke andre, og henger ihvertfall ikke på barer. Vi forholder oss rett og slett til den sosiale distanseringen, og når det gjelder smitte fra utsiden så er vi påpasselige med håndhygienen når vi drar på butikken og spesielt når vi kommer tilbake. 

Men nå så er jo ikke disse forholdsreglene lagd for å utrydde smitten, for det er ikke mulig, men å bremse den slik at det er kapasitet på sykehusene for å behandle de som blir skikkelig dårlige. Hadde vi latt smitten spre seg slik som i USA og Italia, hadde sykehusene måttet velge bort å behandle enkelte pasienter til fordel for andre, og dermed vil folk som kunne vært reddet med behandling dø. 

Anonymkode: a518d...286

Og vi lever fortiden nokså isolert , og går kun på butikken og har skjerpet håndhygiene.    Spørsmålet er hvor lang tid ein ønsker å leve nokså isolert, og utan å ta i mot besøk av venner og bekjente.    

Å utrydde viruset er troleg nokså problematisk, men forhåpentlegvis vil overkevelsemekanismen hos dette viruset bli svakere når tempraturen stiger, og luftfuktigheten avtar.     Ærfaringsmessig så er sommermnd. lavsesong for smittespredning av viruser i Norge.  

• Opprett ny...