Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. mars 2020 #1 Skrevet 31. mars 2020 (endret) God håndhygiene er ein viktig faktor i å forbygge spredning av koronaviruset i desse tider, men mange blir overasket når de oppdager at de likevel er blitt smittet, og kan identifisere seg helt med smittekilden. Tar du på en kopp, glass, fat o.l som noen m/ smitte har vert i besittelse av så kan smitteoverføring vera eit faktum. Hvordan håndterer du kopper, bestikk. drikkeglass som ledd i forbygging av smittespredning av koronasmitte ?' Bruker du hansker etc . når du / dere dekker på bordet v/ måltider ? Endret 31. mars 2020 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #2 Skrevet 31. mars 2020 Innenfor samme husstand? Absolutt ikke. Anonymkode: b2c96...569 4
Nerine_ Skrevet 31. mars 2020 #3 Skrevet 31. mars 2020 Vasker selvsagt hender før jeg dekker på, det anser jeg som normal hygiene. 2
Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. mars 2020 #4 Skrevet 31. mars 2020 (endret) 7 minutter siden, Nerine_ skrev: Vasker selvsagt hender før jeg dekker på, det anser jeg som normal hygiene. 2 stk karer gjekk på en Bar. Den ene av dem kjøpte ølglassene utan at han viste da at han bar på smitte, og ga ølglasset til kameraten. Dagen etter blir kjøperav ølglassene syk, og noen dager senere blei den andre syk utan at han heilt skjønte hvor han hadde blitt smittet. Nå hevdes det at smittet overlever lengst på rustfritt stål. plast . glass. Kanskje hadde det hatt ein fornyggende effekt om ein i større grad nytta pappbeger. papptallerkener, Engangsbestikk .? Endret 31. mars 2020 av Anonym Bruker
EEØm Skrevet 31. mars 2020 #5 Skrevet 31. mars 2020 Til de personene jeg ellers kysser eller gir både nattaklem og har andre kosestunder med? Nei, ikke mer enn jeg pleier som alltid er å vaske hender før jeg begynner å lage mat, men er ikke nøyere enn vanlig. Om jeg skulle dekket bord til mine svigerforeldre i risikogruppe som vi ikke har kontakt med annet enn at vi handler for dem? Jeg hadde bedt dem dekke bordet selv. Om jeg skulle dekke bordet til min mor som jeg har vært på tur med utendørs? Jeg er ikke vant til å bruke hansker og har ikke så god kontroll på hva hanskene har vært nær, så jeg tror det er sikrere for meg å vaske hender, for da kan jeg kjenne hva de er nær frem til de er nær serviset. Men det er ingen som ber meg dekke bordet for tiden annet enn hjemme, så det er ikke så relevant. 3
Nerine_ Skrevet 31. mars 2020 #6 Skrevet 31. mars 2020 2 minutter siden, Anonym Bruker skrev: 2 stk karer gjekk på en Bar. Den ene av dem kjøpte ølglassene utan at han viste da at han bar på smitte, og ga ølglasset til kameraten. Dagen etter blir kjøper syk, og noen dager senere blei den andre syk utan at han heilt skjønte hvor han blei smittet. Og poenget er?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #7 Skrevet 31. mars 2020 Du vasker hendene to ganger, før du tar i kopper/bestikk ved pådekking og rett før du selv spiser.evnt forteller den som dekker på å vaske seg. Anonymkode: 29ae0...0c1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. mars 2020 #8 Skrevet 31. mars 2020 3 minutter siden, Nerine_ skrev: Og poenget er? Forhåpentlegvis har du her skjønt hvor lite det skal til å spre smitten, og når ein attpå til ikkje er klar over at ein har noen symtomer på at ein er smittespreder. Dersom ein i langt større utstrekning hadde sjekket flere så hadde ein kunne forbygge slike uhell.
Nerine_ Skrevet 31. mars 2020 #9 Skrevet 31. mars 2020 Akkurat nå, Anonym Bruker skrev: Forhåpentlegvis har du her skjønt hvor lite det skal til å spre smitten, og når ein attpå til ikkje er klar over at ein har noen symtomer på at ein er smittespreder. Dersom ein i langt større utstrekning hadde sjekket flere så hadde ein kunne forbygge slike uhell. Jeg skriver jo at jeg anser det som en selvfølge å vaske hender før man dekker på, så jeg skjønner ikke hvorfor svaret ditt var relevant til mitt innlegg?
Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. mars 2020 #10 Skrevet 31. mars 2020 2 minutter siden, Nerine_ skrev: Jeg skriver jo at jeg anser det som en selvfølge å vaske hender før man dekker på, så jeg skjønner ikke hvorfor svaret ditt var relevant til mitt innlegg? OK ! Da har du tydelegvis skjønt poenget m/ at alle kan bli ansett som potensielle smittekilder, og det er ikkje tilstrekkeleg å vaske hendene FØR , men også ETTER.
Nerine_ Skrevet 31. mars 2020 #11 Skrevet 31. mars 2020 Akkurat nå, Anonym Bruker skrev: OK ! Da har du tydelegvis skjønt poenget m/ at alle kan bli ansett som potensielle smittekilder, og det er ikkje tilstrekkeleg å vaske hendene FØR , men også ETTER. Men innad i samme husstand er det neppe av/pådekking som fører til smitte. Jeg koser med barna og mannen som normalt. 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. mars 2020 #12 Skrevet 31. mars 2020 (endret) 2 minutter siden, Nerine_ skrev: Men innad i samme husstand er det neppe av/pådekking som fører til smitte. Jeg koser med barna og mannen som normalt. Ditt Valg ! De fleste tenker heilt sikkert forbygging, men likevel sprer smitten seg m/ igjennomsnittleg 200 pr. dag. Endret 31. mars 2020 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #13 Skrevet 31. mars 2020 3 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Ditt Valg ! Har også normal omgang med mannen og barna mine. Ser at barna har større behov for nærhet nå enn til vanlig, og selvfølgelig holder jeg de ikke på avstand. Er det virkelig noen som gjør det? Anonymkode: c5fa9...b72
Nerine_ Skrevet 31. mars 2020 #14 Skrevet 31. mars 2020 5 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Ditt Valg ! De fleste tenker heilt sikkert forbygging, men likevel sprer smitten seg m/ igjennomsnittleg 200 pr. dag. Tviler på at folk flest tar avstand til ektefelle og hjemmeboende (små) barn selvom faren for smitte er tilstede idag.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #15 Skrevet 31. mars 2020 viruset lever på overflater i 17 dager. så steder som dørhåndtak, i bilen, fjernkontroller, mobiler ol... er nok mest suspekt. fordi alt for mange ikke skjønner greia med hygene. Anonymkode: f435a...6f1
Nerine_ Skrevet 31. mars 2020 #16 Skrevet 31. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: viruset lever på overflater i 17 dager. så steder som dørhåndtak, i bilen, fjernkontroller, mobiler ol... er nok mest suspekt. fordi alt for mange ikke skjønner greia med hygene. Anonymkode: f435a...6f1 Har du kilder på det?
Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. mars 2020 #17 Skrevet 31. mars 2020 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har også normal omgang med mannen og barna mine. Ser at barna har større behov for nærhet nå enn til vanlig, og selvfølgelig holder jeg de ikke på avstand. Er det virkelig noen som gjør det? Anonymkode: c5fa9...b72 Dersom ein hadde fått sjekket ut flere for smitte, så hadde ein fått langt bedre kontroll m/ smittespredningen. Forståeleg at foreldre ønsker normal omgang m/ barna, og vanskeleg å ta avstand ifra det. Dersom dere hadde blitt sjekket ut at ingen var smittespreder så kunne dere levd som før. Problemet er at ein idag vet ikkje hvor smitten befinner seg til enhver tid, og den blir sett på som en usynleg fiende og ein må ta forbehold om at den kan ligge hvor som helst. Endret 31. mars 2020 av Anonym Bruker
Nerine_ Skrevet 31. mars 2020 #18 Skrevet 31. mars 2020 2 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Dersom ein hadde fått sjekket ut flere for smitte, så hadde alt ein fått langt bedre kontroll m/ smittespredningen. Forståeleg at foreldre ønsker normal omgang m/ barna, og vanskeleg å ta avstand ifra det. Dersom dere hadde blitt sjekket ut at ingen var smittespreder så kunne dere levd som før. Problemet er at ein idag vet ikkje hvor smitten befinner seg til enhver tid, og den er blir sett på som en usynleg fiende 1 Ganske logisk at det ikke er kapasitet til å teste hele Norges befolkning. 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. mars 2020 #19 Skrevet 31. mars 2020 2 minutter siden, Nerine_ skrev: Ganske logisk at det ikke er kapasitet til å teste hele Norges befolkning. Derfor logisk at smittespredningen ikkje vil avta, men heller øke i omfang. Noen blir syke utan at de knapt merker det, og noen blir veldi syke som med en vanleg sesong influense
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #20 Skrevet 31. mars 2020 8 minutter siden, Nerine_ skrev: Ganske logisk at det ikke er kapasitet til å teste hele Norges befolkning. USA har klart å teste over 1 million mennesker. Vi burde derfor være i stand til å teste hele Norges befolkning hver uke! Anonymkode: a8d52...4ee
Anbefalte innlegg