Gå til innhold

Rått kjøtt til katter og hunder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har ingen kjæledyr selv, men så noen YouTube videoer om at det var bra å mate kjæledyra rå kjøtt fordi det er mer naturlig. Fordi i villmarken ville de jo ha jaktet selv og spist rå kjøtt? Men jeg ser det er litt uenighet om det er bra eller ikke. Hva tenker dere kjæledyreiere? Og ikke kjæledyr eiere er selvfølgelig velkommen i debatten også.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hunden her får rått kjøtt i ny og ne, han elsker det!

Anonymkode: 51a09...c89

• Liker 2
Skrevet

Råforing er det mange som gjør med hunder (og noen med katter), men da skal man vite hva man gjør. Hunden vil ikke få i seg riktig balanse av vitaminer og mineraler bare å få noe noe tilfeldig rått kjøtt. I tillegg er det noen hunder som ikke tåler det.

• Liker 3
Skrevet

Synes det er sikkelig satisfaying å sitte å se på hunder som knaser og glefser i seg et helt rått kyllinglår på YouTube 😂. Jepp det er min nye hobby disse koronatider😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Ny medlem skrev:

Hei, jeg har ingen kjæledyr selv, men så noen YouTube videoer om at det var bra å mate kjæledyra rå kjøtt fordi det er mer naturlig. Fordi i villmarken ville de jo ha jaktet selv og spist rå kjøtt? Men jeg ser det er litt uenighet om det er bra eller ikke. Hva tenker dere kjæledyreiere? Og ikke kjæledyr eiere er selvfølgelig velkommen i debatten også.

Gir min katt litt rått temperert kjøtt ( indre eller ytrefliet av okse ) i ny og ne. Kjeven til katter er laget for å rive kjøtt ifra hverandre og han elsker det. Og ja det er mer naturlig for dem og kan også få matlysten opp om katter blir matlei. Jeg gir han IKKE rå fisk, fjærkre eller kjøtt med masse fett. Han får selvsagt vanlig matkattemat i tillegg.

Anonymkode: 728fb...be2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Ny medlem skrev:

Synes det er sikkelig satisfaying å sitte å se på hunder som knaser og glefser i seg et helt rått kyllinglår på YouTube 😂. Jepp det er min nye hobby disse koronatider😅

Rått kyllingkjøtt til dyr skal man være forsiktig med

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rått kyllingkjøtt til dyr skal man være forsiktig med

Det som er fint med å se YouTube video med hund som spiser kylling er at jeg ikke får skylda hvis noe skulle gå galt😁 litt sånn halv sadistisk tankegang, men har hørt om at kyllingbein kan sette seg fast i halsen til hunder au😬

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Ny medlem skrev:

Det verste man kan gi hunder og katter er fuglebein og rått kyllingkjøtt. Fuglebein som kylling blir veldig skarpe når de splintres, og enda verre er det om de er varmebehandlet også (da splintrer de enda mer). Dette kan gjøre stor skade på innvollene, og kan være livstruende for hunden om beinbiten perforerer tarmene f.eks. 

Rått kyllingkjøtt er farlig for mennesker fordi det kan inneholde salmonella blant annet. Husker Gordon Ramsay, kjendiskokken, skrek rasende til en læringkokk på tv en gang han hadde servert kylling som var rosa (=ikke godt nok stekt) inni: "Are you fucking gonna KILL someone with your cooking??!!!" 

Salmonella er farlig for både dyr og mennesker og gir alvorlig sykdom som i verste fall kan føre til dødsfall.

Min egen hund blir dårlig i magen av alt, og tåler omtrent bare sitt eget tørrfôr, samt våtfôret hun får en gang i blant. For mye kjøtt på henne (mer enn en bitteliten smakebit) gir diare med en gang. Så hun får ikke noe sånt.

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hunden vår får rått kjøtt. Både det fra dyrebutikken og litt annet som snacks men også tørrfor. Forrige hadde så mye allergier at det var eneste hun tålte. Men aldri med bein fra fugl, får eller fisk 

Anonymkode: 738e4...2f2

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Million skrev:

Det verste man kan gi hunder og katter er fuglebein og kyllingkjøtt. Fuglebein som kylling blir veldig skarpe når de splintres, og enda verre er det om de er varmebehandlet også (da splintrer de enda mer). Dette kan gjøre stor skade på innvollene. 

Rått kyllingkjøtt er farlig for mennesker fordi det kan inneholde salmonella blant annet. Husker Gordon Ramsay, kjendiskokken, skrek rasende til en læringkokk på tv en gang han hadde servert kylling som var rosa (=ikke godt nok stekt) inni: "Are you fucking gonna KILL someone with your cooking??!!!" 

Salmonella er farlig for både dyr og mennesker og gir alvorlig sykdom som i verste fall kan føre til dødsfall.

Min egen hund blir dårlig i magen av alt, og tåler omtrent bare sitt eget tørrfôr, samt våtfôret hun får en gang i blant. For mye kjøtt på henne (mer enn en bitteliten smakebit) gir diare med en gang. Så hun får ikke noe sånt.

Ja, så en video der en veterinær var veldig i mot rått kjøtt for kjæledyr netopp på grunn av bakterier og sånn, men så hørte jeg at det der med kyllingbein bare er farlig hvis det er stekt kylling, men det er jo fra en youtuber så ikke en kilde du kan stole så mye på. Her er den videoen hvis dere vil se:

synes den var ganske morsom 😂

og her er sånn vlogger om folk som er for rått kjøtt:

• Liker 1
Skrevet

Hunden her i hus mates to ganger daglig. Til middag varieres med mellom, rått kjøtt av et eller annet slag, vom, provit og lignende. Serveres rått og frosset. 

Til snacks får han frossen rå kalkunhals. 

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, Million skrev:

Det verste man kan gi hunder og katter er fuglebein og rått kyllingkjøtt. Fuglebein som kylling blir veldig skarpe når de splintres, og enda verre er det om de er varmebehandlet også (da splintrer de enda mer). Dette kan gjøre stor skade på innvollene, og kan være livstruende for hunden om beinbiten perforerer tarmene f.eks. 

Det er vel varmebeandlede fugleben man skal være forsiktig med, men har ikke hørt at det skal være et problem når de ikke er det. 

Det er jo stor forskjell i bakterier på  dyr de har fanget selv og som blir spist med en gang, og dyr som har blitt behandlet og har lagt en stund. Det hender jeg gir litt kylling eller rå torsk til kattene, har hørt det skal gå greit om den har vært frosset.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Tvist skrev:

Det er vel varmebeandlede fugleben man skal være forsiktig med, men har ikke hørt at det skal være et problem når de ikke er det. 

Det er jo stor forskjell i bakterier på  dyr de har fanget selv og som blir spist med en gang, og dyr som har blitt behandlet og har lagt en stund. Det hender jeg gir litt kylling eller rå torsk til kattene, har hørt det skal gå greit om den har vært frosset.

Torsk er sikkert greit å gi rå, men pga nevnte salmonella ville jeg ikke gitt kyllingkjøtt rått til husdyrene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får rått kjøtt og rå fisk innimellom. Rå kylling til katt er fint om katten er litt ugrei i magen. Kattens tarmsystem er mye kortere enn menneskets så sjansen for salmonella er minimal, har jeg hørt.

Katter fanger jo fugler og mus ute, og spiser det.

Anonymkode: da1e0...6a3

Skrevet

Min fullfores på Vom, men får også kokte grønnsaker en gang i blandt for å ikke bli hard i magen, og rå eggeplomme. Kokt kylling fillet, og annet kjøtt vi har til maten som er varmebehandlet er også noe han liker. 

Kumage innimellom også, og det elsker han. Men fy f@#* for en lukt det har. Trodde Vom luktet vondt liksom 🤢😷 

Han er så blank og fin i pelsen, lite luft i magen og lite bæsj. Så veldig fornøyd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Det verste man kan gi hunder og katter er fuglebein

Du vet at katter jager og spiser fugler når du ikke ser dem?

Anonymkode: 004bc...5cb

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at katter jager og spiser fugler når du ikke ser dem?

Anonymkode: 004bc...5cb

Ja, men spiser de beina? Og kan dette være svaret på hvorfor så mange katter forsvinner sporløst og aldri blir funnet igjen? Døde de av indre skader, etter at innvollene deres ble perforert av bein? Blødde i hjel i skogen? Det vet vi ikke.

Det vi vet er at det er utallige hunder hvert år som blir haste-operert pga de har spist bein som har satt seg fast i mage eller tarm, og må fjernes kirurgisk. Jeg vet ikke hvordan det er med katter på operasjonshyppigheten.

Det skal sies at magesyren til kjæledyrene våre ofte kan se ut til å venne seg til og justerer seg etter hva som de er vant til å få og spise over tid fra de er små. Noen har så sterk magesyre at beina går i oppløsning der inne. Da blir det ingen problemer. Har en venninne med en bande polarhunder, og hun gir dem alt mulig av slakteavfall og bein rått, og de har fått det fra de er valper. Og det går ned på høykant. Ingen med diare og forstoppelse i den hundegården. Null problemer.

Hunden min hadde forstoppelse i 4 dager sist jeg ga henne en knoke å tygge på, og det var bare pga bittesmå biter hun greide å gnage av i endene.... det lille ga henne total forstoppelse. Hun har sart fordøyelse som ikke tåler noe. Enten er det diare, eller så er det forstoppelse, hver gang hun får noe annet enn sin faste, daglige mat.

Husker også at collien vi hadde da jeg var barn, ble forferdelig forstoppet av kjøttbein, og måtte til dyrlege flere ganger pga det før vi lærte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min hund på 7 år og kattene på 9 og 10 år, har alltid fått rått kjøtt, kyllingkjøtt og fisk, samt oppmalt frukt og grønnsaker som jeg blander i maten. De lever i beste velgående og har aldri satt noe i halsen. Men de KAN spise bein, problemet er når man gir tvilsomme bein til hunder som aldri har sett det før og håper det skal gå bra. Kattene mine får kyllingvinger og andre små bein på kyllingen, mens hunden tar de store.

Anonymkode: aab74...417

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Ja, men spiser de beina? Og kan dette være svaret på hvorfor så mange katter forsvinner sporløst og aldri blir funnet igjen? Døde de av indre skader, etter at innvollene deres ble perforert av bein? Blødde i hjel i skogen? Det vet vi ikke.

Det vi vet er at det er utallige hunder hvert år som blir haste-operert pga de har spist bein som har satt seg fast i mage eller tarm, og må fjernes kirurgisk. Jeg vet ikke hvordan det er med katter på operasjonshyppigheten.

Det skal sies at magesyren til kjæledyrene våre ofte kan se ut til å venne seg til og justerer seg etter hva som de er vant til å få og spise over tid fra de er små. Noen har så sterk magesyre at beina går i oppløsning der inne. Da blir det ingen problemer. Har en venninne med en bande polarhunder, og hun gir dem alt mulig av slakteavfall og bein rått, og de har fått det fra de er valper. Og det går ned på høykant. Ingen med diare og forstoppelse i den hundegården. Null problemer.

Hunden min hadde forstoppelse i 4 dager sist jeg ga henne en knoke å tygge på, og det var bare pga bittesmå biter hun greide å gnage av i endene.... det lille ga henne total forstoppelse. Hun har sart fordøyelse som ikke tåler noe. Enten er det diare, eller så er det forstoppelse, hver gang hun får noe annet enn sin faste, daglige mat.

Husker også at collien vi hadde da jeg var barn, ble forferdelig forstoppet av kjøttbein, og måtte til dyrlege flere ganger pga det før vi lærte.

Mine katter jager fugler og spiser dem rett utenfor huset, de spiser hele fuglen og er ikke døde enda. De spiser også kyllingbein, det gjør hunden min også.

Jeg har også hørt at det er mange hunder som blir operert pga bein. Jeg kjenner en dyrlege som ALDRI gir hundene sine bein fordi hun har sett dette så mye. Jeg har nå en hund på 7. året som spiser allslags bein, og før det hadde jeg en schæfer som også fikk bein. Ingen av dem har satt noe fast noen gang, men begge har vært råforet som de huskyene du nevner, så det har nok en del å si.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine katter jager fugler og spiser dem rett utenfor huset, de spiser hele fuglen og er ikke døde enda. De spiser også kyllingbein, det gjør hunden min også.

Jeg har også hørt at det er mange hunder som blir operert pga bein. Jeg kjenner en dyrlege som ALDRI gir hundene sine bein fordi hun har sett dette så mye. Jeg har nå en hund på 7. året som spiser allslags bein, og før det hadde jeg en schæfer som også fikk bein. Ingen av dem har satt noe fast noen gang, men begge har vært råforet som de huskyene du nevner, så det har nok en del å si.

https://hundehelse.no/kan-man-gi-ra-fuglebein-til-hunder/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...