AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #1 Skrevet 31. mars 2020 hun skal ha og ha.. dyre merkeklær og dyre vaner ellers. Men jobbe for det? Nei det skal hun ikke. 16 år Og faren skjønner ikke at det som må til er å stoppe pengekassa. Hun blir tilbudt strøjobber rett som det er, med over gjennomsnittet god betaling. Unnskyldninger som da kommer er at hun ikke har tid, orker ikke. Hun skylder ofte på skolearbeid. Har hun ferie så skylder hun på behov for sosialt liv osv. Men sannheten er jo at hun ikke gidder. Spør vi andre ungdommer, venninnene hennes blant annet, så blir de overlykkelige og superglade for jobben. Da har det skjedd til tider at stedatter har blitt skikkelig sur på oss for å ha spurt dem, selv om vi alltid har spurt henne først og fått nei. Nå er jeg lei av å få nei. Og jeg er lei av at hun skal få alt servert på fat, mens hun ikke gidder å løfte en finger. Slike holdninger ønsker jeg ikke å ha i huset da mine barn også bor her. Hvordan får jeg faren til å skjønne dette her og ta seg en ordentlig prat med datteren? Vi gjorde det en gang i fjor sommer, men da dro hun grinekortet, så jeg skjønner at far vegrer seg litt. Men hallo? Anonymkode: ef930...3ac 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #2 Skrevet 31. mars 2020 Prestasjonsamfunn Anonymkode: 8f4a8...563
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #3 Skrevet 31. mars 2020 Dette er bare foreldrene til barnet som må ta tak i. Faren kvier seg for å snakke med henne fordi hun «dro grinekortet» en gang i fjor? Herregud for en tafatt type. Tenker egentlig at dette er veldig enkelt. Hun er 16 år, foreldrene skal ikke sponse henne med merketøy og dyre vaner. Vil hun ha disse tingene, får hun jobbe og spare til de. Så enkelt er det faktisk. Det er ikke noe å diskutere egentlig. Det er bare å si at sånn er det, så får hun grine og sutre så mye hun vil. Det er jo ellers hennes valg å si nei til jobber - men da kan hun jo ikke få betalt for dem heller. Men det krever jo at pappaen lærer seg å si nei da. Anonymkode: 720c8...257 12
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #4 Skrevet 31. mars 2020 Far med dårlige farsegenskaper. Du må da bare prate med ham, om ogjen og om oigjen. Ellers får du la han (og henne) holde på. Du kan jo snakke litt med henne om gode arbeidsvaner, sparevaner osv selv også? Anonymkode: 17b5e...6eb 9
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #5 Skrevet 31. mars 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: hun skal ha og ha.. dyre merkeklær og dyre vaner ellers. Men jobbe for det? Nei det skal hun ikke. 16 år Og faren skjønner ikke at det som må til er å stoppe pengekassa. Hun blir tilbudt strøjobber rett som det er, med over gjennomsnittet god betaling. Unnskyldninger som da kommer er at hun ikke har tid, orker ikke. Hun skylder ofte på skolearbeid. Har hun ferie så skylder hun på behov for sosialt liv osv. Men sannheten er jo at hun ikke gidder. Spør vi andre ungdommer, venninnene hennes blant annet, så blir de overlykkelige og superglade for jobben. Da har det skjedd til tider at stedatter har blitt skikkelig sur på oss for å ha spurt dem, selv om vi alltid har spurt henne først og fått nei. Nå er jeg lei av å få nei. Og jeg er lei av at hun skal få alt servert på fat, mens hun ikke gidder å løfte en finger. Slike holdninger ønsker jeg ikke å ha i huset da mine barn også bor her. Hvordan får jeg faren til å skjønne dette her og ta seg en ordentlig prat med datteren? Vi gjorde det en gang i fjor sommer, men da dro hun grinekortet, så jeg skjønner at far vegrer seg litt. Men hallo? Anonymkode: ef930...3ac Jeg er faktisk uenig med flertallet her. En 16-åring skal ikke måtte jobbe for å få råd til klær, det er det foreldrene som skal betale. Man er faktisk pliktig til å betale klær for barna sine frem til de er 18. I tillegg så er det viktig å la ungdom være nettopp det, og la de ha fri i ferier og helger. Ikke alle er skapt for å både jobbe og gå på skole samtidig. Hadde selv min første jobb som 18-åring, og selvsagt gikk den utover både skolen og sosialt liv Anonymkode: 78fc8...28c 9
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #6 Skrevet 31. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er faktisk uenig med flertallet her. En 16-åring skal ikke måtte jobbe for å få råd til klær, det er det foreldrene som skal betale. Man er faktisk pliktig til å betale klær for barna sine frem til de er 18. I tillegg så er det viktig å la ungdom være nettopp det, og la de ha fri i ferier og helger. Ikke alle er skapt for å både jobbe og gå på skole samtidig. Hadde selv min første jobb som 18-åring, og selvsagt gikk den utover både skolen og sosialt liv Anonymkode: 78fc8...28c Nå skriver hun ikke at klær er uaktuelt å kjøpe. Men merkeklær/luksus. Min datter får klær. Men vil hun ha en bukse som koster 1 000,- så får hun 300-500 av meg, ca det en bukse koster på HM osv også må hun legge til resten selv. At min datter legger opp til et liv med merkeklær, sminke til flere tusen og øyevipper meg her og der.. Ja da får hun betale for det selv. Jeg betaler inntil en vis sum også er det ut og jobbe for resten. Ungene våre skal klare seg i den virkelige verden en gang. At de må finne ut hvordan verden funker før vi sender dem ut i verden er også vårt ansvar! Anonymkode: 16831...b99 40
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #7 Skrevet 31. mars 2020 Jeg begynte å jobbe da jeg var 13 selv om mine foreldre hadde god råd. Det var så deilig å ha egne penger og ikke være avhengig av dem. Senere ser jeg at det var så bra å starte cv tidlig og fikk gode jobber mine venner ikke fikk. Etter studier skulle de ut i første jobb og fikk kjempe sjokk. Mine skal lære seg verdien av en krone samtidig som de vet at de har sikkerhetsnett i oss foreldre. Men at ting ikke kommer gratis. Mine bidrar allerede nå med oppvask og rengjøring for å spare opp penger til lørdagsgodt. Anonymkode: fbb5e...1e4 10
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #8 Skrevet 31. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er faktisk uenig med flertallet her. En 16-åring skal ikke måtte jobbe for å få råd til klær, det er det foreldrene som skal betale. Man er faktisk pliktig til å betale klær for barna sine frem til de er 18. I tillegg så er det viktig å la ungdom være nettopp det, og la de ha fri i ferier og helger. Ikke alle er skapt for å både jobbe og gå på skole samtidig. Hadde selv min første jobb som 18-åring, og selvsagt gikk den utover både skolen og sosialt liv Anonymkode: 78fc8...28c Okay. Ja, man er pliktig til å betale for nødvendige klær til barna sine. MEN ikke merkeklær. Gensre og bluser til 1000lapper, bukser av dyreste sort, jakker til 4500kr stykke. det skjønner du vell? Ønsker man så dyre klær, så bør en kunne jobbe for dem. Jeg begynte å jobbe som 16 åring og har betalt for egne klær siden. Det er ikke en negativ ting. Jeg hadde massevis av tid til venner og skole i tillegg. Anonymkode: ef930...3ac 15
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #9 Skrevet 31. mars 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er faktisk uenig med flertallet her. En 16-åring skal ikke måtte jobbe for å få råd til klær, det er det foreldrene som skal betale. Man er faktisk pliktig til å betale klær for barna sine frem til de er 18. I tillegg så er det viktig å la ungdom være nettopp det, og la de ha fri i ferier og helger. Ikke alle er skapt for å både jobbe og gå på skole samtidig. Hadde selv min første jobb som 18-åring, og selvsagt gikk den utover både skolen og sosialt liv Anonymkode: 78fc8...28c Foreldre skal holde henne med det nødvendige av klær, til normal pris. Ønsker hun mer, må hun selvfølgelig bekoste det selv. Hadde sommerjobb og lørdagsjobb fra jeg var 14-15 år. Lærte masse av det, og tok absolutt ingen skade av det. Hadde gode karakterer, aktivt sosialt liv og trente, så det er bare tull at ungdommer ikke kan jobbe litt. Anonymkode: 7db81...8f4 11
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #10 Skrevet 31. mars 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er faktisk uenig med flertallet her. En 16-åring skal ikke måtte jobbe for å få råd til klær, det er det foreldrene som skal betale. Man er faktisk pliktig til å betale klær for barna sine frem til de er 18. I tillegg så er det viktig å la ungdom være nettopp det, og la de ha fri i ferier og helger. Ikke alle er skapt for å både jobbe og gå på skole samtidig. Hadde selv min første jobb som 18-åring, og selvsagt gikk den utover både skolen og sosialt liv Anonymkode: 78fc8...28c Hvor har du det fra at du er «uenig med flertallet»? Det er da ingen her som har sagt at foreldrene ikke skal gi barnet sitt mat, klær og andre nødvendige ting. TS skriver om ei jente som krever/forventer dyre merkeklær og har dyre vaner. Det er noe helt annet! Det trenger man selvsagt ikke som forelder å sponse. Det er greit nok å ikke ville jobbe, jeg synes stedatteren må stå fritt til å takke nei til jobb. Men da kan hun ikke sutre og klage over å ikke få luksusvanene sine sponset heller! Problemet her er jo at faren sponser hennes luksus uten at hun trenger å jobbe - hun sier nei til jobb, og får det hun peker på likevel. Det er innmari dårlig barneoppdragelse og rigger henne dårlig for framtida. Anonymkode: 720c8...257 13
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #11 Skrevet 31. mars 2020 Samme har vi her med bonusbarna på snart 14 og 17. 17 åringen vil slutte på vgs, for å lage musikk. Gjør ingenting hjemme, for å hjelpe til samme med snart 14 åringen. Faren ønsker ikke å ha det slik, men holdninger og verdier som faren prøver å overføre blir det kamp/ krangel osv. Anonymkode: df3ef...582
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #12 Skrevet 31. mars 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Nå skriver hun ikke at klær er uaktuelt å kjøpe. Men merkeklær/luksus. Min datter får klær. Men vil hun ha en bukse som koster 1 000,- så får hun 300-500 av meg, ca det en bukse koster på HM osv også må hun legge til resten selv. At min datter legger opp til et liv med merkeklær, sminke til flere tusen og øyevipper meg her og der.. Ja da får hun betale for det selv. Jeg betaler inntil en vis sum også er det ut og jobbe for resten. Ungene våre skal klare seg i den virkelige verden en gang. At de må finne ut hvordan verden funker før vi sender dem ut i verden er også vårt ansvar! Anonymkode: 16831...b99 Anbefaler at du setter deg inn i hva bærekraftige klær koster, hm-bukser til 300-500 kr er ikke bra for verden og spesielt ikke for de stakkars folkene som må sy disse buksene. Anonymkode: 660e4...baf
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #13 Skrevet 31. mars 2020 Jeg hadde et par venninner som ikke hadde jobb når vi var 16, og de sleit mye mer med å få seg jobb i ettertid, i tillegg til at de enda er ubrukelige i arbeidslivet med dårlig arbeidsmoral og masse fravær av alskens teite årsaker. Det er virkelig ikke dumt å lære seg at man må tjene egne penger til det man ønsker seg og at man ikke alltid kan gjøre alt man vil. Jeg begynte å jobbe når jeg var 14, annenhver lørdag og det er virkelig ikke for mye for en ungdom. Anonymkode: a1b74...38c 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #14 Skrevet 31. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler at du setter deg inn i hva bærekraftige klær koster, hm-bukser til 300-500 kr er ikke bra for verden og spesielt ikke for de stakkars folkene som må sy disse buksene. Anonymkode: 660e4...baf Jeg tror ikke merkeklærne en tenåring ønsker seg er noe bedre i så måte. Anonymkode: 732ac...ea1 6
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #15 Skrevet 31. mars 2020 21 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror ikke merkeklærne en tenåring ønsker seg er noe bedre i så måte. Anonymkode: 732ac...ea1 Da kan de jo lære litt om det begge to. Se den sweatshopserien med de bloggerfolka, hvor de besøker klesfabrikker feks. Anonymkode: 660e4...baf
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #16 Skrevet 31. mars 2020 Si at herfra skal hun få barnetrygden sin hver måned og den skal gå til klær og alt annet hun trenger (klær+sminke+kremer+etc). Trenger hun mer penger ut over dette så må hun jobbe for det. Slik vil hun skjønne verdien av penger og livsstil. Anonymkode: 071e8...c1d 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #17 Skrevet 31. mars 2020 Ser ikke helt problemet. Hvis faren hennes vil kaste penger etter, er det hans valg. Hvorfor bryr du deg om hva han bruker på datteren sin? Anonymkode: 5617e...950 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #18 Skrevet 31. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke helt problemet. Hvis faren hennes vil kaste penger etter, er det hans valg. Hvorfor bryr du deg om hva han bruker på datteren sin? Anonymkode: 5617e...950 Det får du svar på hvis du leser hovedinnlegget ⬆️ Anonymkode: 15f89...c6f 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #19 Skrevet 31. mars 2020 Vis henne «teenageboss» serien? Anonymkode: 2953a...4e8
xinnia Skrevet 31. mars 2020 #20 Skrevet 31. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme har vi her med bonusbarna på snart 14 og 17. 17 åringen vil slutte på vgs, for å lage musikk. Gjør ingenting hjemme, for å hjelpe til samme med snart 14 åringen. Faren ønsker ikke å ha det slik, men holdninger og verdier som faren prøver å overføre blir det kamp/ krangel osv. Anonymkode: df3ef...582 Det er vel vanlig med både krangel og diverse kamper med tenåringer i hus? Det er da ikke noe galt med disse tenåringene annet enn at de ikke er deres biologiske - også har de en far som ikke gidder og være foreldre. Husker selv jeg alltid prøvde å få det som jeg ville av mine foreldre, spesielt min mor- hun ga seg ofte om jeg bare holdt på lenge nok..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå