Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. mars 2020 #1 Skrevet 31. mars 2020 (endret) Mange innser nå at ein ting har vi sålangt lært av denne Koronakriseen, og det er at Norge må i større grad legge mer vekt på sjølvforsyning. Kanskje vil Koronakrisen utløse en debatt om utflagging av mange bedrifter. og noe som mange har sett på m/ stor bekymring de siste årene. Endret 31. mars 2020 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #2 Skrevet 31. mars 2020 Stem sp ved neste valg! Det er så mye som er viktigere enn å selge hele landet vårt slik denne regjeringen har gjort! Anonymkode: 653eb...cd3 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #3 Skrevet 31. mars 2020 Håper og tror det. Anonymkode: c4109...a05
Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. mars 2020 #4 Skrevet 31. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Stem sp ved neste valg! Det er så mye som er viktigere enn å selge hele landet vårt slik denne regjeringen har gjort! Anonymkode: 653eb...cd3 Og det er vel litt av grunnen til SP har vist stor fremgang, og skulle ikkje forundre meg om Koronakrisen vil utløse eit politisk ras når krisen er over.
LiseTV Skrevet 31. mars 2020 #5 Skrevet 31. mars 2020 Det er klart vi må ha en større grad av selvforsyning. Vi må dyrke mer korn og andre matvarer. Større lager av korn. Vi må ha større lager av medisinsk utstyr, og vi må ha mere produksjon av legemidler. Staten må vere mye mer oppe på medisinsk utikling, ja i verdenstoppen. Staten må stå for produksjon av medisiner eller ha kontroll med private, så vi får rette priser. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #6 Skrevet 31. mars 2020 2 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Og det er vel litt av grunnen til SP har vist stor fremgang, og skulle ikkje forundre meg om Koronakrisen vil utløse eit politisk ras når krisen er over. Alt dette vet Vedum veldig godt. Han har et arsenal av argumenter for sin politikk når dette er over. Forundrer meg ikke om SP lukter på 35-tallet en stakket stund. Anonymkode: 29d2c...4be 2
Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. mars 2020 #7 Skrevet 31. mars 2020 1 minutt siden, LiseTV skrev: Det er klart vi må ha en større grad av selvforsyning. Vi må dyrke mer korn og andre matvarer. Større lager av korn. Vi må ha større lager av medisinsk utstyr, og vi må ha mere produksjon av legemidler. Staten må vere mye mer oppe på medisinsk utikling, ja i verdenstoppen. Staten må stå for produksjon av medisiner eller ha kontroll med private, så vi får rette priser. Overbevist om at det politiske landskapet vil endre seg etter koronakrisen. Det har den siste tiden ikkje vert mindre bråk rundt nedskjeringer av sykeshusbudsjetter som har gått på sparebluss.
Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. mars 2020 #8 Skrevet 31. mars 2020 7 minutter siden, LiseTV skrev: Det er klart vi må ha en større grad av selvforsyning. Vi må dyrke mer korn og andre matvarer. Større lager av korn. Vi må ha større lager av medisinsk utstyr, og vi må ha mere produksjon av legemidler. Staten må vere mye mer oppe på medisinsk utikling, ja i verdenstoppen. Staten må stå for produksjon av medisiner eller ha kontroll med private, så vi får rette priser. En profilert politiker ( H) hevdet for noen år siden at Norge kunne legge ned hele landbruket, og han fekk mye støtte blandt sine egne her. Slike utalelser svekker tilliten til en politiker , og mange bønder fekk "hakeslepp".
LiseTV Skrevet 31. mars 2020 #9 Skrevet 31. mars 2020 Jeg er ikke bonde, men kunne vert det. Kjenner mange bønder og det er ikke noe luksus liv. Lange dager og lav timelønn.
Lille-pus Skrevet 31. mars 2020 #10 Skrevet 31. mars 2020 Når jeg leser det som skrives om landbruksvarer i denne tråden (spesielt om korn) så tenker jeg at jeg lenge faktisk har savnet en høyere produksjon av de urgamle korntypene våre. De som ikke gir den samme avkastningen per dekar (altså i kg), men som kan vokse her hos oss og som er svært smakfulle. Jeg tenker på korntyper som emmer, svedjerug, landhvete og spelt (det i dag mest kjente urkornet vårt). I tillegg håper jeg vi kan få ordninger som gjør at den frukten vi dyrker i Norge også kan bli solgt i butikkene våre i en lengre periode enn nå. Nå selges f.eks. norske epler bare i en kort perioden fra de er modne og i rundt 1 mnd. Så kommer de utenlandske eplene igjen og de norske eplene går til industribruk eller dyrefôr. Norske grønnsaker har kanskje ikke den standardiserte fasongen og standard størrelse, men det gjør ikke at de smaker dårligere. Det er tiden for å tenke en gang til og endre litt nå. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #11 Skrevet 31. mars 2020 25 minutter siden, Lille-pus skrev: Når jeg leser det som skrives om landbruksvarer i denne tråden (spesielt om korn) så tenker jeg at jeg lenge faktisk har savnet en høyere produksjon av de urgamle korntypene våre. De som ikke gir den samme avkastningen per dekar (altså i kg), men som kan vokse her hos oss og som er svært smakfulle. Jeg tenker på korntyper som emmer, svedjerug, landhvete og spelt (det i dag mest kjente urkornet vårt). I tillegg håper jeg vi kan få ordninger som gjør at den frukten vi dyrker i Norge også kan bli solgt i butikkene våre i en lengre periode enn nå. Nå selges f.eks. norske epler bare i en kort perioden fra de er modne og i rundt 1 mnd. Så kommer de utenlandske eplene igjen og de norske eplene går til industribruk eller dyrefôr. Norske grønnsaker har kanskje ikke den standardiserte fasongen og standard størrelse, men det gjør ikke at de smaker dårligere. Det er tiden for å tenke en gang til og endre litt nå. Nå er det vel langtidslagring som er problemet med mange typer grønnsaker, frukt og bær, derfor import fra andre land med lengre/annen sesong utenom den norske sesongen. Men man kan jo finne igjen noe i frysedisken, syltetøyglassene ol... Anonymkode: 68a24...950
Lille-pus Skrevet 31. mars 2020 #12 Skrevet 31. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå er det vel langtidslagring som er problemet med mange typer grønnsaker, frukt og bær, derfor import fra andre land med lengre/annen sesong utenom den norske sesongen. Men man kan jo finne igjen noe i frysedisken, syltetøyglassene ol... Anonymkode: 68a24...950 Hvis jeg husker riktig (og ting kan ha endret seg de siste årene) så er/var det også noe med en eller flere importavtaler hvor egenproduserte epler ikke skulle være i salg lenger enn en gitt periode. Dette er en altså en stund siden, og jeg har ikke brukt tid på å grave i importregler nå. Frukten som produseres i dag er også andre arter enn dem vi dyrket for en god stund siden, men den gangen hadde man flere epletyper som modnet sent (og noen som modnet tidlig). De som modnet sent ble ofte kalt for vinterepler, og kunne legges i esker som ble satt i kjelleren (dagens kjølelager) og var da like fine til langt ut på våren. Nå måtte jeg lete litt etter den typen vinterepler jeg husker best, og jeg fant den. Her er en lenke om en av eplesortene, og jammen brukes ikke begrepet vinterepler også 😮 https://forskning.no/norsk-institutt-for-skog-og-landskap-mat-partner/savnede-epler-kommer-til-rette/727824
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #13 Skrevet 31. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det vel langtidslagring som er problemet med mange typer grønnsaker, frukt og bær, derfor import fra andre land med lengre/annen sesong utenom den norske sesongen. Men man kan jo finne igjen noe i frysedisken, syltetøyglassene ol... Anonymkode: 68a24...950 Poteter kan lagres til langt ut på våren, gitt at man har potetkjeller selvsagt. Om det ble en skikkelig krise, så vil disse potetlagrene bli veldig verdifulle, da man faktisk kan overleve på poteter alene i lang tid. Som du kan se i butikkene, selger de fortsatt norske poteter. En del andre rotfrukter kan også lagres lenge, samt kål og rosenkål som kan stå ute lenge før det høstes på høsten også. Grønnkål kan stå ute hele vinteren, og begynner å vokse igjen tidlig på våren. Bladgrønt kan man også dyrke langt ut på høsten og begynne med tidlig på våren, særlig om man har drivhus. Så korn, poteter og diverse kåltyper, samt husdyr selvsagt, vil hjelpe enormt på vinteren om vi skulle bli avskjært fra forsyninger fra kontinentet. I dyrkingssesongen har vi jo mye mere å ta av selvsagt. Anonymkode: 381ea...2b4 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. mars 2020 #14 Skrevet 31. mars 2020 50 minutter siden, LiseTV skrev: Jeg er ikke bonde, men kunne vert det. Kjenner mange bønder og det er ikke noe luksus liv. Lange dager og lav timelønn. Eg kjenner også litt til bondelivet, helsearbeidere , og andre lavlønnsyrker og de alle bidrar alle til verdiskapning. Det er maten vi alle lever av og ikkje flytte på papir, og penger.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #15 Skrevet 31. mars 2020 5 minutter siden, Lille-pus skrev: Hvis jeg husker riktig (og ting kan ha endret seg de siste årene) så er/var det også noe med en eller flere importavtaler hvor egenproduserte epler ikke skulle være i salg lenger enn en gitt periode. Dette er en altså en stund siden, og jeg har ikke brukt tid på å grave i importregler nå. Frukten som produseres i dag er også andre arter enn dem vi dyrket for en god stund siden, men den gangen hadde man flere epletyper som modnet sent (og noen som modnet tidlig). De som modnet sent ble ofte kalt for vinterepler, og kunne legges i esker som ble satt i kjelleren (dagens kjølelager) og var da like fine til langt ut på våren. Nå måtte jeg lete litt etter den typen vinterepler jeg husker best, og jeg fant den. Her er en lenke om en av eplesortene, og jammen brukes ikke begrepet vinterepler også 😮 https://forskning.no/norsk-institutt-for-skog-og-landskap-mat-partner/savnede-epler-kommer-til-rette/727824 Ja vinter- og sommerepler er et helt vanlig begrep fortsatt, jeg har plukket epler i desmber, under snøen... Epler er også en frukt som faktisk tåler litt frost, så epler er viktig! Anonymkode: 381ea...2b4 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #16 Skrevet 31. mars 2020 Vi har ikke råd til det. Det koster å produsere her til lands og lønningene cåre holder ikke til å kjøpe varer kun produsert her. Anonymkode: 2e238...af0
Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. mars 2020 #17 Skrevet 31. mars 2020 6 minutter siden, Lille-pus skrev: Hvis jeg husker riktig (og ting kan ha endret seg de siste årene) så er/var det også noe med en eller flere importavtaler hvor egenproduserte epler ikke skulle være i salg lenger enn en gitt periode. Dette er en altså en stund siden, og jeg har ikke brukt tid på å grave i importregler nå. Frukten som produseres i dag er også andre arter enn dem vi dyrket for en god stund siden, men den gangen hadde man flere epletyper som modnet sent (og noen som modnet tidlig). De som modnet sent ble ofte kalt for vinterepler, og kunne legges i esker som ble satt i kjelleren (dagens kjølelager) og var da like fine til langt ut på våren. Nå måtte jeg lete litt etter den typen vinterepler jeg husker best, og jeg fant den. Her er en lenke om en av eplesortene, og jammen brukes ikke begrepet vinterepler også 😮 https://forskning.no/norsk-institutt-for-skog-og-landskap-mat-partner/savnede-epler-kommer-til-rette/727824 Tidligere så kjøpte vi kasser m/ Gule / Røde Gravenstein til Jul, og det var god frisk eplestank igjennom hele huset i Jula. Søte og saftige gode epler som ikkje lenger er å få kjøpt i butikkene. Kun importvare som sjølv ikkje fuglene, og dyr spiser.
Lille-pus Skrevet 31. mars 2020 #18 Skrevet 31. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Poteter kan lagres til langt ut på våren, gitt at man har potetkjeller selvsagt. Om det ble en skikkelig krise, så vil disse potetlagrene bli veldig verdifulle, da man faktisk kan overleve på poteter alene i lang tid. Som du kan se i butikkene, selger de fortsatt norske poteter. En del andre rotfrukter kan også lagres lenge, samt kål og rosenkål som kan stå ute lenge før det høstes på høsten også. Grønnkål kan stå ute hele vinteren, og begynner å vokse igjen tidlig på våren. Bladgrønt kan man også dyrke langt ut på høsten og begynne med tidlig på våren, særlig om man har drivhus. Så korn, poteter og diverse kåltyper, samt husdyr selvsagt, vil hjelpe enormt på vinteren om vi skulle bli avskjært fra forsyninger fra kontinentet. I dyrkingssesongen har vi jo mye mere å ta av selvsagt. Anonymkode: 381ea...2b4 Jeg er nok litt i overkant opptatt av norsk korn siden jeg har vekslet på å kjøpe skikkelige brød og å bake selv. Så jeg benytter anledningen til å si at rug er en av de korntypene som er mest hardfør og kan dyrkes de fleste steder i landet (jeg er usikker på Finnmark, så de som bor der må ha meg unnskyldt for min manglende kunnskap). Og rug er perfekt til å lage surdeig med. Da trenger man ikke slåss om gjærpakkene i butikkhyllene heller. Så skal vi ikke glemme at vi også her hjemme har veldig gode gartnere som er spesialister på tomater, agurk og salat. Krydderurter krever ikke stor plass, så en balkongkasse er perfekt. Du kan tørke eller fryse urtene. 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. mars 2020 #19 Skrevet 31. mars 2020 (endret) Norsk mat blir foretrukket ! Endret 31. mars 2020 av Anonym Bruker
Anbefalte innlegg