Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ferdig som student. Jeg har lyst til å ha fri en måned i alle fall før jeg starter med jobbsøking og sånt. Slenger kanskje inn noen søknader tidligere, men jeg vil ikke ha noen jobb med en gang.

Det er så mye jeg har lyst å gjøre, som jeg tidligere har satt på vent....

Hvilke plikter har jeg hvis jeg går til aetat og melder meg arbeidsledig? Det kan jo ta flere måneder før jeg får jobb, og en må vel være ledig i tre måneder før en får arb.led.trygd. Må en sende inn meldekort og sånt? Altså, holde seg hjemme... For jeg vil på ferier i sommer.

Skrevet

Du må sende meldekort hver 14. dag som arbeidsledig, og du skal være reell arbeidssøker (dvs at hvis det dukker opp en jobb skal du kunne ta den). Tror imidlertid jeg ville blitt sjokkskadet om aetat ringte og sa de hadde en jobb til deg midt i sommerferien, ikke mange som opplever det lenger.

Dersom du selv har sagt opp jobben din og blir arbeidsledig, evt selv kan lastes for en oppsigelse, er det karantenetid på 8 uker før du får motta dagpenger. Karantenetiden starter i det du melder deg ledig, ikke i det øyeblikket du blir ledig, såd et lønner seg å melde seg arbeidsledig med en gang.

Om du har rett på dagpenger eller ikke avhenger av hvor mye du tjente i fjor, evt siste tre år. Har du de siste 3 årene bare studert og ikke hatt noen inntekt får du nok desverre ikke dagpenger.

Les mer her: http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=36429

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Hvis du ikke har tjent over grensen på deltidsjobb mens du har vært student (vet ikke akkurat hva grensen er nå, men tror det er ca 80 000 kr forrige år (sjekk på aetat sine sider)), så har du ikke rett på noen form for arbeidsledighetstrygd når du er ferdig med studiene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...