AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #1 Skrevet 31. mars 2020 Vi har to sønner boende hjemme på 19 og 16. Det har seg sånn at han på 16 fikk seg kjæreste i julen som han etterhvert har introdusert for familien og hun har vært endel her (før koronautbruddet). Problemet er at 19-åringen har tatt dette ganske dårlig og oppfører seg ufint. Jeg synes både synd på han, men føler også på at han ødelegger for 16-åringen. 16-åringen har alltid slitt med å få gode venner og vært mye for seg selv og det er helt fantastisk, synes vi, at han har fått seg en søt og veldig god kjæreste - det er veldig fint for han hvis dette varer. 19-åringen derimot har alltid vært populær og jeg har inntrykk av at han også har mye interesse fra jentene. Men han har aldri hatt kjæreste såvidt vi vet. 16-åringen har fortalt at broren har sendt meldinger til kjæresten hans og også flørtet når hun har vært her. Han har også invitert henne sammen med andre venninner ned i kjellerstua (som han har for seg selv) uten å invitere broren. I tillegg la vi jo flere ganger merke til blikk og kommentarer da hun var på besøk her. Jeg mener at vi må ta dette opp med 19-åringen. Mannen min mener det er sånn de må finne ut av selv. Jeg er i utgangspunktet enig i det, men synes oppførselen har vært så dårlig og lite broderlig at grensen er krysset på en måte. Dessuten er jeg bekymret fordi jeg er redd fordi man vet jo aldri hva ungdom gjør. Selv om hun virker som en flott jente så har vi jo ingen garanti for at hun plutselig "gjør noe" med 19-åringen. Som jeg tenker ville vært ødeleggende for forholdet mellom brødrene. Tanker, råd, tips? Anonymkode: 31dd4...86f 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #2 Skrevet 31. mars 2020 Snakke til 19 åringen skikkelig, forklare hvor dritt han er (på en foreldremåte) også se hva som skjer. Blande seg om det blir for ille, men tenke at jenta faktisk tar egne valg oppi dette. Vil hun ikke ha slike meldinger så får hun lov til å blokkere denne broren. Anonymkode: 8e179...ff1 19
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #3 Skrevet 31. mars 2020 Ja. Dere bør gripe inn. Ta det på tomannshånd (ikke begge foreldrene) og si hva dere har lagt merke til, og spør om dette med meldingene. Spør om grunnene. Det er ikke alltid lett for søsken å ta tak i dette selv. Må jo være utrolig sårende for lillebror. Storebror bør være glad på dennes vegne. Ja, dette er ubroderlig. Storebror bør være glad på den mindre sosiale brorens vegne, men kan se ut som han er misunnelig og sliter med usikkerhet og av noe slag. Vurder eventuelt hva dere gjør etter dere har snakket med storebroren. Kan hende det bør arrangeres en samtale mellom dem. Anonymkode: 033bf...f83 14
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #4 Skrevet 31. mars 2020 Jeg tenker at en 19-åring vet veldig godt hva h*n gjør, og bør få høre hvor skapet står fra dere foreldre. Den slags oppførsel: altså å åpenlyst forsøke å kapre en opptatt dame, er veldig frekt og respektløst.. Dere som foreldre bør være tydelige på hvilke verdier dere har, og støtte 16-åringen.. Hvor gammel er kjæresten? Er hun under 16, kan det til og med være ulovlig dersom 19 åringen prøver seg på noe. Anonymkode: fba89...ee2 22
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #5 Skrevet 31. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at en 19-åring vet veldig godt hva h*n gjør, og bør få høre hvor skapet står fra dere foreldre. Den slags oppførsel: altså å åpenlyst forsøke å kapre en opptatt dame, er veldig frekt og respektløst.. Dere som foreldre bør være tydelige på hvilke verdier dere har, og støtte 16-åringen.. Hvor gammel er kjæresten? Er hun under 16, kan det til og med være ulovlig dersom 19 åringen prøver seg på noe. Anonymkode: fba89...ee2 Ja, han vet absolutt hva han gjør. Derfor bør man ikke la han vri seg unna, men være tydelig på at "vi ser hva du driver med". Ikke kjøpe den eventuelle "skjønner ikke hva du mener"-forklaringen. Anonymkode: 033bf...f83 12
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #6 Skrevet 31. mars 2020 Dere har tydeligvis fortsatt litt å gjøre med tanke på oppdragelse, så dette hadde jeg definitivt tatt tak i. Han må få høre hvor usympatisk dette får han til å fremstå. Anonymkode: ce0f0...24d 12
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #7 Skrevet 31. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at en 19-åring vet veldig godt hva h*n gjør, og bør få høre hvor skapet står fra dere foreldre. Den slags oppførsel: altså å åpenlyst forsøke å kapre en opptatt dame, er veldig frekt og respektløst.. Dere som foreldre bør være tydelige på hvilke verdier dere har, og støtte 16-åringen.. Hvor gammel er kjæresten? Er hun under 16, kan det til og med være ulovlig dersom 19 åringen prøver seg på noe. Anonymkode: fba89...ee2 Ja, dette er jeg helt enig i. Du setter ord på det jeg føler. Hun er snart 18, og det føler jeg er litt av kimen til at 19-åringen har reagert slik han har gjort. Hun er nærmere han i alder og har vært en del av hans utvidede omgangskrets tidligere. Anonymkode: 31dd4...86f 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #8 Skrevet 31. mars 2020 Han virker litt korttenkt 19 åringen....hvis han feier over henne, hvordan ser han for seg at det skal bli hjemme etterpå? Anonymkode: 5f8bc...b9a 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #9 Skrevet 31. mars 2020 En annen ting jeg vil legge til, er at 16-åringen betrodde seg til dere, og stoler dermed på at dere kan ordne opp. Dette tyder på at det er noe han ikke føler han klarer å fikse selv. I teorien så har dere ansvar for å beskytte 16-åringen, mens 19-åringen er voksen og bør klare å håndtere sine sjalusifølelser selv. Hvis 19-åringen mener at dere ikke har noe dere skulle sagt, ville jeg faktisk vurdert om han kanskje bør flytte ut.. Til lillebror fordel.. Hilsen 20-åring som er sjokkert over oppførselen Anonymkode: fba89...ee2 22
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #10 Skrevet 31. mars 2020 Syns dere bør kaste han ut. Si dere ikke vil ha psykopat-oppførselen hans i hus. Han virker såpass respektløs at det virker som han tester hvor langt han kan gå. Hvis han ikke endrer oppførsel etter han er flyttet for seg selv, så forklar lillebroren at storebroren desverre er too far gone. Anonymkode: 69d68...cea 6
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #11 Skrevet 31. mars 2020 Sånt kaller man rett og slett sabotasje! For det handler jo ikke om noe annet enn å ødelegge noe lillebroren har, om det nå er et kjæresteforhold eller å ripe lakken i en ny moped. Storebror vil vise makt, at han kan også få denne jenta om han vil. Jeg ville nok tatt det opp, at jeg ser hva han gjør. At det han gjør er å ødelegge forholdet til broren, bryter en tillit som han kanskje aldri vil klare å reparere igjen. Er det det han ønsker? At alle ser på han som en sjalu storebror som ikke unner andre noe fint? Som prøver å ødelegge et forhold, bare fordi han kan? Anonymkode: c0665...bc3 11
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #12 Skrevet 31. mars 2020 Dette høres veldig ugreit ut, men som regel har all dårlig oppførsel en forklaring. Å bli sint vil bare forsterke problemet, så en rolig samtale der man ser ting fra storebror sin side og få høre hans syn vil være å foretrekke. Jeg synes oppførselen er helt hinsides dog, og kan ikke med min beste evne komme opp med en plausibel forklaring. Jeg håper for deres del det skyldes en misforståelse, for ellers har dere jo oppdratt en real drittsekk. Anonymkode: 8d080...4dc 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #13 Skrevet 31. mars 2020 Du kan også fortelle han at det han gjør nå, det viser hvem han er for familie, venner og bekjente. Vil han være den sjalu broren som prøver å stjele dama til lillebroren? Vis han være den i kompisgjengen som ingen helt vil stole på, fordi de ser hva han gjør og tenker "vil han legge seg etter min kjæreste?"? Anonymkode: c0665...bc3 13
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #14 Skrevet 31. mars 2020 Dette er ikke sjalusi, men en fyr med ufin personlighet og lite respekt for andre. ta grep, oppdra han. Anonymkode: 31450...499 11
Hengebuksvinet Skrevet 31. mars 2020 #15 Skrevet 31. mars 2020 Dette bør faren ta, som en litt skarp mannesamtale. Det er ofte sånn at noen føler seg bra om de kan heve seg over en annen. Og storebror er sikkert ikke helt bevisst på hvordan han oppfører seg, men synes det er helt greit å tråkke litt over lillebror. Husker ennå at faren min tok meg skarpt, da jeg holdt en gutt litt på is. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #16 Skrevet 31. mars 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han virker litt korttenkt 19 åringen....hvis han feier over henne, hvordan ser han for seg at det skal bli hjemme etterpå? Anonymkode: 5f8bc...b9a og bryr han seg? Anonymkode: 31450...499 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #17 Skrevet 31. mars 2020 Spør 19-åringen om han har tenkt over hva han legger opp til her. For dette er potensielt KRISE for hele familien egentlig. Vær tydelig på at dette er langt utenfor det som er greit, uansett hva han selv føler han har rett til, og at han fremstiller seg selv i et dårlig lys ved å i det hele tatt nærme seg dama til broren.. Anonymkode: 1b64f...d6c 6
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #18 Skrevet 31. mars 2020 TS igjen. Jeg er så enig i dere som sier vi må si fra på en tydelig måte. Og har fått mange gode råd av dere. Diskuterte det nå med mannen igjen og han sa det at han forstår 19-åringen, han forklarte det som at det er noe urettferdig med hele situasjonen, at storebror på en måte blir litt tråkka på. Jeg ble virkelig satt ut av det argumentet, en ung jente må da få være sammen med hvem hun vil, og en lillebror har da ikke noe ansvar for å "holde seg unna" jenter som egentlig passer bedre med storebror (ikke mine ord). Virkelig opprørt ble jeg. Er det noe jeg som kvinne overser her? Eller som kan hjelpe meg med å forstå mannens perspektiv. Den sterkestes rett? Anonymkode: 31dd4...86f 8
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #19 Skrevet 31. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS igjen. Jeg er så enig i dere som sier vi må si fra på en tydelig måte. Og har fått mange gode råd av dere. Diskuterte det nå med mannen igjen og han sa det at han forstår 19-åringen, han forklarte det som at det er noe urettferdig med hele situasjonen, at storebror på en måte blir litt tråkka på. Jeg ble virkelig satt ut av det argumentet, en ung jente må da få være sammen med hvem hun vil, og en lillebror har da ikke noe ansvar for å "holde seg unna" jenter som egentlig passer bedre med storebror (ikke mine ord). Virkelig opprørt ble jeg. Er det noe jeg som kvinne overser her? Eller som kan hjelpe meg med å forstå mannens perspektiv. Den sterkestes rett? Anonymkode: 31dd4...86f Her er det din mann som er konfliltsky og derfor bruker de argumentene. Og kjører da.over følelsene til yngste. Det er ikke greit. Anonymkode: 75e31...40e 11
Peppsi Skrevet 31. mars 2020 #20 Skrevet 31. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS igjen. Jeg er så enig i dere som sier vi må si fra på en tydelig måte. Og har fått mange gode råd av dere. Diskuterte det nå med mannen igjen og han sa det at han forstår 19-åringen, han forklarte det som at det er noe urettferdig med hele situasjonen, at storebror på en måte blir litt tråkka på. Jeg ble virkelig satt ut av det argumentet, en ung jente må da få være sammen med hvem hun vil, og en lillebror har da ikke noe ansvar for å "holde seg unna" jenter som egentlig passer bedre med storebror (ikke mine ord). Virkelig opprørt ble jeg. Er det noe jeg som kvinne overser her? Eller som kan hjelpe meg med å forstå mannens perspektiv. Den sterkestes rett? Anonymkode: 31dd4...86f nei, jeg vil si det er DU som har rett her. Jeg tror det er best du tar den praten med sønnen, iom at far tydeligvis ikke ser hvor ødeleggende dette er for alle parter 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå