Gå til innhold

Skifte deksel på lysbryter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å skifte deksel til lysbryter fra 60-tallet, men har aldri gjort der før.. Noen som vet hvor man får kjøpt deksel, og finnes det en god video på YouTube eller andre steder om hvordan man skifter? 

D569D4E4-CE2F-4F8C-B437-FE83FD83A132.jpeg

Anonymkode: d1e37...c22

Skrevet

Tenkte du å bytte ut til en mer moderne utgave? Isåfall må også innmaten byttes. Og det er strengt tatt elektrikermat. Veit ikke om man får ta i kompatible deksler til slike gamle brytere...  

AnonymBruker
Skrevet

Deksler får du kjøpt over alt nesten, men tror du må åpne først for å se hvordan den er koblet (skru av strømmen først!). Det er masse videoer om hvordan man gjør sånt, men hvis du ikke har peiling spørs det om en elektriker bør gjøre det. Mannen i huset skifter lysbrytere her, men bare på de moderne hvor koblingen er lik. 

Anonymkode: a730a...51e

Skrevet

Dekselet ditt er jo en klassiker. Skru av dekselet og fjern malingsflekkene. Du kan også prøve å rense det med blekemiddel. Nye standardbrutere er ganske harry sammenlignet med dine.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om man kan bruke samme innmaten er det veldig enkelt, og lov, å gjøre det selv. 

Ville skrudd av, tatt bilder, og dratt innom Elektroimportøren eller annet sted med god kompetanse. Så vet de hva som er mulig og ikke, og har alt av utstyr. 

Anonymkode: 064f7...f62

AnonymBruker
Skrevet

Du  må ha elektriker. Jeg skulle bytte ut mine i stuen og fikk beskjed av maleren at det må man ha proffe folk til. Mine var fra 70 tallet. Du skal ha dokumentasjon på at det er gjort skikkelig. Skulle noe skje så får du problem med forsikringsselskapet hvis du gjør det selv. 

Anonymkode: 6d67b...114

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Du  må ha elektriker. Jeg skulle bytte ut mine i stuen og fikk beskjed av maleren at det må man ha proffe folk til. Mine var fra 70 tallet. Du skal ha dokumentasjon på at det er gjort skikkelig. Skulle noe skje så får du problem med forsikringsselskapet hvis du gjør det selv. 

Anonymkode: 6d67b...114

Man må IKKE ha profesjonell ekspertise for å bytte deksler på lysbrytere. Man må ha elektriker hvis man skal tukle med de strømførende strømkablene inni der, men ikke for å bytte selve dekselet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...