Million Skrevet 31. mars 2020 #1 Del Skrevet 31. mars 2020 Jeg så i skattemeldingen min (som endelig kom i dag, siste dagen...!) at de har overdrevet beregnet markedsverdi for boligen min med 900 000. Samtidig var det ikke noe felt ved siden av til å endre og fylle ut en mer riktig markedsverdi. Det sto litt lenger ned et felt som heter "Jeg har dokumentasjon på at formuesverdi er for høy i forhold til markedsverdi:" som man altså skal fylle ut dokumentert markedsverdi, men det har jeg liten lyst til å skaffe i disse korona-tider (innhente megler og få besøk hjemme for verdivurdering). Feltet på skattemeldingen heter "Beregnet markedsverdi for bolig (boligverdi):", post 4.3.2. (1) Så hva gjør man under korona - bare lar det feltet stå feil og ikke gjør noe? Har det noe å si at feltet er for høy verdi, satt av skattemyndighetene? Jeg får ikke eiendomsskatt uansett (Oslo), det er ikke høy nok verdi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #2 Del Skrevet 31. mars 2020 Så lenge den ikke gir deg skattbar formue ville jeg ikke gjort noe med det nå. Jeg har lest atde mener det er relativt mange boliger som er vurdert for høyt, så jeg ville fått en takts etterhvert og sendt den inn da. Anonymkode: b7658...846 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 31. mars 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 31. mars 2020 (endret) Prøvde chatten på skatteetatens sider, men der "snakket" man bare med en robot. Den var for så vidt grei, men den taklet ikke det at jeg bare ville vite om jeg må skrive ned markedsverdien. Den pratet hele tiden bare om formuesverdien og en evt endring av denne. Det var ikke det jeg skulle. Og det aner jeg jo ikke noe om heller. Fikk plundret meg frem i Altinn til beregningsgrunnlaget de hadde brukt i systemet i skattemeldingen, men der sto "markedsverdien" de har funnet på markert med grått i et ikke-klikkbart felt. Så det gikk ikke an å endre. Merkelig. Endret 31. mars 2020 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #4 Del Skrevet 31. mars 2020 Jeg har samme problemet. Jeg eier en 2-roms i Oslo som har fått satt markedsverdi til 3.5 mill. Det er helt vilt og alt for høyt. Jeg har undret meg over den løsningen som AB har skissert, for siden jeg verken får eiendomsskatt eller formuesskatt nå så vurderer jeg å la det gå. Anonymkode: 1ff59...ded Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #5 Del Skrevet 31. mars 2020 Samme her! Lurer og på hva man gjør. Anonymkode: aeb6a...7d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 31. mars 2020 Forfatter #6 Del Skrevet 31. mars 2020 Jeg ringer skatteetaten nå, og sto i kø en stund før jeg fikk tilbud om å taste 1 og bli oppringt når noen er ledige. Valgte det. Skal spørre om dette med feil markedsverdi og om det er meningen at man skal gjøre noe med det, og evt hva! For jeg klarte ikke finne det ut. Oppdaterer her etterpå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 31. mars 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 31. mars 2020 Nå har jeg snakket med skatteetaten. De virket ikke heeeelt rutinerte og opplyste der (har snakket med to forskjellige i dag), men damen jeg snakket med sist sa i alle fall det samme som jeg selv konkluderte med øverste innlegg; så lenge ikke den satte markedsverdien fra skatteetatens side gjør at det utløses formue eller eiendomsskatt (tabell for Oslo) , så trengte jeg ikke gjøre noe med det. Kunne bare la det stå. Hun var helt enig i at det var ingen vits å innkalle megler nå i disse koronatider, faktisk :- ) Så da er konklusjonen at jeg lar den stå i år, og tar meg kanskje bryderiet neste år å få satt den ned med meglerbesøk og verdivurdering på markedsverdien. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #8 Del Skrevet 31. mars 2020 Husk at markedsverdien bare blir endret om det er vesentlig feil. Vi var innenfor feilmargin så vi fikk ikke endret. Anonymkode: d8384...9aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 31. mars 2020 Forfatter #9 Del Skrevet 31. mars 2020 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Husk at markedsverdien bare blir endret om det er vesentlig feil. Vi var innenfor feilmargin så vi fikk ikke endret. Anonymkode: d8384...9aa 30% i mitt tilfelle ca. Hvis jeg har regnet rett da.... 3.000.000 er riktig markedspris, og de hadde satt 3.900.000. Jeg bor i blokk, men det ligger en del rekkehus og eneboliger også i bydelen, og jeg tror nok det hever gjennomsnittlig kvadratmeterpris for distriktet en hel del. Det er dette skatteetaten "ser seg blind på". Endret 31. mars 2020 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #10 Del Skrevet 31. mars 2020 4 minutter siden, Million said: 30% i mitt tilfelle ca. Hvis jeg har regnet rett da.... 3.000.000 er riktig markedspris, og de hadde satt 3.900.000. Jeg bor i blokk, men det ligger en del rekkehus og eneboliger også i bydelen, og jeg tror nok det hever gjennomsnittlig kvadratmeterpris for distriktet en hel del. Det er dette skatteetaten "ser seg blind på". Husker ikke forskjellene, men Oslo kommune og skatteetaten regner markedsverdi ulikt. Gjorde iallfall det i 2019 da vi flyttet ut av Oslo. Anonymkode: d8384...9aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #11 Del Skrevet 31. mars 2020 Gikk inn på eiendomspriser og la ved hva like boliger ble solgt for og la inn og justerte fra over 4 til 3.5 mill så får vi se. Sto noe om hva lignende gikk for så tok den varianten i første omgang Anonymkode: 563ee...d1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #12 Del Skrevet 31. mars 2020 19 minutter siden, Million skrev: 30% i mitt tilfelle ca. Hvis jeg har regnet rett da.... 3.000.000 er riktig markedspris, og de hadde satt 3.900.000. Jeg bor i blokk, men det ligger en del rekkehus og eneboliger også i bydelen, og jeg tror nok det hever gjennomsnittlig kvadratmeterpris for distriktet en hel del. Det er dette skatteetaten "ser seg blind på". Siden du bor i blokk (borettslag?) så husk på at også fellesgjeld kommer på toppen av kjøpesummen jeg vet ikke om den er stor, liten eller om du allerede har tatt den med i betraktning. Anonymkode: b7658...846 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 31. mars 2020 Forfatter #13 Del Skrevet 31. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Siden du bor i blokk (borettslag?) så husk på at også fellesgjeld kommer på toppen av kjøpesummen jeg vet ikke om den er stor, liten eller om du allerede har tatt den med i betraktning. Anonymkode: b7658...846 Kjøpesummen er flere år gammel, og det er jo markedsverdien i dag som teller. Uansett er ikke min andel av borettslagets fellesgjeld på 900 000, langt der i fra. Samme styret hvert år, det er alltid noe jeg plundrer med når det gjelder den skattemeldingen 😛 Skulle tro man fikk litt peiling med årene, men.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #14 Del Skrevet 31. mars 2020 Hvordan har du regnet ut markedsverdi? Bare nysgjerrig altså. Anonymkode: d8384...9aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 31. mars 2020 Forfatter #15 Del Skrevet 31. mars 2020 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har du regnet ut markedsverdi? Bare nysgjerrig altså. Anonymkode: d8384...9aa Tatt ut i fra hva naboens leilighet over meg ble solgt for, som er den siste som ble solgt i blokka. Det er over ett år siden. Jeg oppjusterte prisen med 50 000 for å få sånn ca dagens, vil ikke overdrive antatt pris på min egen heller pga markedet har vært litt rart. Leiligheten som ble solgt over meg var akkurat like lite oppusset som min og omtrent samme standard. Jeg kontaktet megler og spurte hva den ble solgt for, og han sa prisen, og mente det var en bra pris i dagens marked (for ett år siden). Jeg har hatt et øye med andre leiligheter i nabolaget også, og sett hva de ligger ute for. Endret 31. mars 2020 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #16 Del Skrevet 31. mars 2020 22 minutter siden, Million skrev: Kjøpesummen er flere år gammel, og det er jo markedsverdien i dag som teller. Uansett er ikke min andel av borettslagets fellesgjeld på 900 000, langt der i fra. Samme styret hvert år, det er alltid noe jeg plundrer med når det gjelder den skattemeldingen 😛 Skulle tro man fikk litt peiling med årene, men.... Jeg har hatt et par år nå der jeg har måtte levere både for meg og for avdød ektefelle, det ble mer plundring enn jeg satte pris på - og jeg har innsett at ikke alle som svarer telefonen deres er like kunnskapsrike men det ordner seg stort sett til slutt. Håper du får tallene på plass uten for mye mas etter hvert. Anonymkode: b7658...846 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå