AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #1 Skrevet 30. mars 2020 Jeg har en sønn på 11 år som har hatt barnemark noen ganger, hadde derfor liggende behandling om han skulle få det igjen en gang-noe han fikk i går. Så han tok en tablett i går og skal ta en igjen om to uker. Byttet alt av sengetøy osv. Men i natt får han ikke sove, gråter og sier det klør veldig. Jeg har ikke liggende noe for analkløe, så jeg lurer på om jeg kan kontakte legevakta så han kan få noe mot kløen i natt eller vil legevakten ikke gidde det? De har vel mye å gjøre nå. Anonymkode: 6629d...115
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #2 Skrevet 30. mars 2020 Det er ikke så mye å gi mot det. Kaldt/lunkent bad eller dusj kan hjelpe på. Anonymkode: e0eb2...87e
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #3 Skrevet 30. mars 2020 Hvordan har han fått barnemark? Anonymkode: 9c52a...fe4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #4 Skrevet 30. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har han fått barnemark? Anonymkode: 9c52a...fe4 Er det relevant til spørsmålet? Anonymkode: 0d550...04e 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #5 Skrevet 30. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har han fått barnemark? Anonymkode: 9c52a...fe4 Ikke godt å si hvor det kommer fra nå, men når han var mindre var det jo andre barn. Det smitter veldig lett i barnehage og småskoletrinn hvis noen har det og ikke er flink med håndhygiene. Ta. Anonymkode: 6629d...115
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #6 Skrevet 30. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så mye å gi mot det. Kaldt/lunkent bad eller dusj kan hjelpe på. Anonymkode: e0eb2...87e Vi har prøvd på det, men uansett takk for råd. Virker som han er på vei til å sovne nå. Tenker å ringe fastlegen imorgen å høre om han trenger noe sterkere for å ta marken. Leste at man kunne få tabletter på resept hvis ikke reseptfritt hjelper. Ts. Anonymkode: 6629d...115
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #7 Skrevet 30. mars 2020 Er ikke noe døgnåpent apotek da? Xylocain salve burde gjøre susen. Anonymkode: 88eaf...dab
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #8 Skrevet 31. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke noe døgnåpent apotek da? Xylocain salve burde gjøre susen. Anonymkode: 88eaf...dab Nei ikke i fylket vi bor ihvertfall. Men nå sover han, så da drar jeg rett på apoteket når det åpner imorgen 😊 Ts. Anonymkode: 6629d...115 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #9 Skrevet 31. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det relevant til spørsmålet? Anonymkode: 0d550...04e Nei egentlig ikke men jeg lurte bare. Har to barn selv, så håper ikke de får barnemark. Da blir det jobb på mor! Anonymkode: 9c52a...fe4 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #10 Skrevet 31. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei egentlig ikke men jeg lurte bare. Har to barn selv, så håper ikke de får barnemark. Da blir det jobb på mor! Anonymkode: 9c52a...fe4 Det smitter utrolig lett, spesielt hvis det er små barn som plutselig har hånda nedi bleien og senere tar på alt mulig. Anonymkode: 3af1c...cc3 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #11 Skrevet 31. mars 2020 Beste rådet mot Barnemark er først å fjerne marken! (Er som regel minst en liten en der som beveger seg og lager kløen) Jeg lært av min egen mor en måte å gjøre dette på, som består i å bruke en liten lommelykt og lyse mot endetarmsåpningen. Ja, det høres rart ut, og er ikke så lett, men går litt lettere med hodelykt. Marken beveger seg faktisk mot lyset, og man kan se den (bitteliten) komme mot åpningen om man lager litt åpning med fingrene. Når marken kommer mot «utgangen» fjernes den lett med en Q -tips/bommulspinne!! Så tar man selvfølgelig vermox, tablett som dreper eggene. Vi har i alle år fjernet disse på denne måten, Så kan anbefale det :) Kløen stopper umiddelbart når den lille marken er ute. Men man må ta tabletter i tillegg for å drepe eggene. Anonymkode: b5e22...7c2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #12 Skrevet 31. mars 2020 Husk at alle i familien må behandles! Ikke bare barnet. Anonymkode: 3efb3...372
n_97 Skrevet 31. mars 2020 #13 Skrevet 31. mars 2020 Støtter tiltaket om å fjerne marken(e)med qtip. Hjalp veldig for meg.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #14 Skrevet 31. mars 2020 Fjern og behandle og ta vaselin på en bomullsdott og «tett igjen» Anonymkode: 3f8f9...a91
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #15 Skrevet 31. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Beste rådet mot Barnemark er først å fjerne marken! (Er som regel minst en liten en der som beveger seg og lager kløen) Jeg lært av min egen mor en måte å gjøre dette på, som består i å bruke en liten lommelykt og lyse mot endetarmsåpningen. Ja, det høres rart ut, og er ikke så lett, men går litt lettere med hodelykt. Marken beveger seg faktisk mot lyset, og man kan se den (bitteliten) komme mot åpningen om man lager litt åpning med fingrene. Når marken kommer mot «utgangen» fjernes den lett med en Q -tips/bommulspinne!! Så tar man selvfølgelig vermox, tablett som dreper eggene. Vi har i alle år fjernet disse på denne måten, Så kan anbefale det Kløen stopper umiddelbart når den lille marken er ute. Men man må ta tabletter i tillegg for å drepe eggene. Anonymkode: b5e22...7c2 Pleier det ikke å være masse mark om gangen? Anonymkode: 9c52a...fe4 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #16 Skrevet 31. mars 2020 Nei.. har oftest sett bare en eller to.. tror de klekkes litt med ujevne mellomrom. Men det kommer sikkert an på hvor lenge de har fått formere seg 😱 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pleier det ikke å være masse mark om gangen? Anonymkode: 9c52a... Anonymkode: b5e22...7c2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #17 Skrevet 31. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Pleier det ikke å være masse mark om gangen? Anonymkode: 9c52a...fe4 Da jeg hadde mark som barn (grøss, husker det enda) var det MANGE! Tipper de hadde fått tid på å formere seg før det ble tatt tak i 😷 Anonymkode: 3af1c...cc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå