Gå til innhold

7 måneder og veeeldig rolig

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest ruthal

Jeg har en liten jente som har rukket å bli 7 måneder nå. Hun liker absolutt ikke å ligge på magen, ligger på gulvet på rygge, og har kun snudd seg noen få ganger. Hun snur seg en del til siden. Hun sover veldig mye, og jeg føler kanskje at hun sover litt for mye. Er vi ute og triller sover hun alltid. Jeg føler vel kanskje at sovingen overtar den tiden hun burde ha brukt til å rulle, leke osv hvis dere skjønner hva jeg mener. ER det normalt at så store babyer sover så mye? Jeg begynner å bekymre meg litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesten

Du sier ikke noe om hvor mye hun egentlig sover, men så små barn skal som oftest ha 2-3 blunder om dagen - det blir en del timer i døgnet. Hvis du regner ut sånn ca. hvor mye hun sover i døgnet i snitt, er det lurt å bare ringe helsestasjonen og spørre om det er for mye. De har alltid tid til å berolige bekymrede mødre litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubajuba

Som mor til en slik syvsover som du beskriver, og med de samme motoriske ferdighetene den gang han var syv måneder så syns jeg også at du skal ta deg en tur til helsesøster, og kanskje få veiledning i hvordan du kan gi barnet ditt motorisk trening i tiden fremover.

Den gangen jeg var i samme situasjon som deg fikk jeg ingen veiledning. Helsesøster mente det ville rette seg selv, med tid og stunder. Vel, nå er gutten blitt ni år og han er kommet etter. Men det tok ham lang tid å utvikle de samme ferdighetene som de andre barna. Ikke jobbet de noe ekstra med ham i barnehagen heller da han begynte der.

Kanskje er jenta di bare litt bedagelig anlagt. Men jeg syns det er kjempeflott at du har fokus på hennes motoriske utvikling. Den er kjempeviktig. Også i forhold til sosialisering med andre barn. Fordi de barna som er litt sent utviklet motorisk gjerne blir stående utenfor leken i forhold til de andre barna.

Hold et øye med henne du, mest sannsynlig er hun bare glad i en blund. Men ved at du følger utviklingen hennes kan du med små grep gi henne hjelp til å utvikle motorikken. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest guttemamma

Enig med gjesten over. Ta kontakt med helsestasjon og få noen tips. Vi har hatt to rolige barn og fått noen tips hos helsesøster og fysioterapaut og den hjelpa ville jeg ikke vært foruten. Sønnen min er 6 mnd og snur seg i sirkel og bakover. Han snur seg fra mage og fra ryggen og rundt. Er overbevist om at dette ikke hadde skjedd enda hvis det ikke hadde vært for øvelsene vi har fått. Han er verdens lykkeligste unge og det er vi og. Det er viktig at banet ikke bare ligger der på gulvet. Har så lyst å gi deg konkrete råd , men gå heller til helsesøstra og spør om profesjonell hjelp.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttemamma

Jeg har også hatt en sånn gutt. Det var først mot 9mnd alder at han begynte å utforske verden. Og nå, snart 10mnd gammel er han høyt og lavt!

Får babyen din nok næringsrik mat? Går hun godt opp i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...