AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #1 Skrevet 30. mars 2020 Hei, trenger litt hjelp her. Jeg jobber i det private helsevesenet. Vi jobber normalt sett ikke helger og helligdager, men i år ha vi blitt bedt om å være i beredskap, og skal derfor jobbe. Har allerede jobbet 2 helger. Fikk beskjed om at jeg ikke fikk noe ekstra utover timelønn på lørdag, også skulle jeg få 100% på Søndag. Har også sagt ja til å jobbe i påsken. Fikk i dag beskjed om at vi ville få 100% på de røde dagene. Men skal det ikke være 133% på røde dager?? Da jeg jobbet i det offentlige var det helgetilegg både lørdag og søndag, og 133% på røde dager. Hvordan er dette nå? Og noen som vet hvor jeg kan finne reglene for dette? Jeg er organisert, men arbeidsgiver nekter å snakke med forbundet, da de kun forholder seg til den "lokale foreningen", så der kommer jeg desverre ingen vei. Håper på noen innspill:) Anonymkode: 31f16...bbb
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #2 Skrevet 1. april 2020 Dytter litt på denne, og håper noen har noen råd:) Anonymkode: 31f16...bbb
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #3 Skrevet 1. april 2020 Kan dessverre ikke svare deg, men kan tipse om å sende en mail til fagforbundet for å høre hvilke regler som gjelder. Anonymkode: 7e0bf...8a5 1
petterm Skrevet 1. april 2020 #4 Skrevet 1. april 2020 (endret) Ser ikke ut til at loven setter krav til ekstra betaling på røde dager, det må avtales lokalt eller ved tariffavtale. "Bestemmelsen sier ikke noe om (ekstra) betaling for søndagsarbeide. Dette spørsmålet må derfor løses gjennom individuelle eller kollektive avtaler. http://arbeidsmiljoloven.com/article/§-10-10-sondagsarbeid/ Endret 1. april 2020 av petterm 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #5 Skrevet 1. april 2020 Da jeg jobbet i det private fikk vi "bare" 100% ekstra, både for helgejobbing og på røde dager. Anonymkode: 0006d...a98
Whistler Skrevet 1. april 2020 #6 Skrevet 1. april 2020 På 30.3.2020 den 22.55, AnonymBruker skrev: Hei, trenger litt hjelp her. Jeg jobber i det private helsevesenet. Vi jobber normalt sett ikke helger og helligdager, men i år ha vi blitt bedt om å være i beredskap, og skal derfor jobbe. Har allerede jobbet 2 helger. Fikk beskjed om at jeg ikke fikk noe ekstra utover timelønn på lørdag, også skulle jeg få 100% på Søndag. Har også sagt ja til å jobbe i påsken. Fikk i dag beskjed om at vi ville få 100% på de røde dagene. Men skal det ikke være 133% på røde dager?? Da jeg jobbet i det offentlige var det helgetilegg både lørdag og søndag, og 133% på røde dager. Hvordan er dette nå? Og noen som vet hvor jeg kan finne reglene for dette? Jeg er organisert, men arbeidsgiver nekter å snakke med forbundet, da de kun forholder seg til den "lokale foreningen", så der kommer jeg desverre ingen vei. Håper på noen innspill:) Anonymkode: 31f16...bbb Tja, det kommer an på om du jobber i turnus eller ikke. Overtid blir aldri mer enn 100% (lørdag, søndag og røde dager) selv ikke i det offentlige. Med turnus er tillegget 100% for programmert arbeid på røde dager, men da teller timene opp mot totaltimetallet pr uke slik at kompensasjonen totalt blir bedre.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #7 Skrevet 1. april 2020 Minstekravet er 100% på røde dager. Det offentlige betaler 133%, men veldig sjelden at private betaler mer enn de må. Anonymkode: e391c...ecf
Impulse Skrevet 1. april 2020 #8 Skrevet 1. april 2020 133 prosent på røde dager. Hvor mange timer hadde du jobbet den uka som du ikke fikk overtidsbetaling for på lørdagen? Uansett skulle du hatt helgetillegg og evt kveldstillegg
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #9 Skrevet 1. april 2020 Jobber dere mandag til fredag + lørdag og søndag? Eller har dere fridager i ukedagene som skal kompensere for arbeidshelg? Anonymkode: cfa8e...762
petterm Skrevet 1. april 2020 #10 Skrevet 1. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Minstekravet er 100% på røde dager. Det offentlige betaler 133%, men veldig sjelden at private betaler mer enn de må. Anonymkode: e391c...ecf Dette er ikke nødvendigvis riktig. 1 minutt siden, Impulse skrev: 133 prosent på røde dager. Hvor mange timer hadde du jobbet den uka som du ikke fikk overtidsbetaling for på lørdagen? Uansett skulle du hatt helgetillegg og evt kveldstillegg Dette har du krav på når du jobber røde dager i påska ... Er du derimot ikke omfattet av en tariffavtale, har du som hovedregel kun krav på vanlig timelønn. " https://fagbladet.no/nyheter/dette-har-du-krav-pa-nar-du-jobber-rode-dager-i-paska-6.91.351062.620576d570
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå