Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har jobbet mange år med en vanskelig kollega. De fleste nyansatte får "sjokk" når de møter henne, det første hun gjør, er å snakke dårlig om andre kolleger o.l. Hun er i en lederposisjon. Det gjør at folk blir satt i en vanskelig situasjon:

- Reagerer de på det, og går mot henne, da blir det færre timer på dem

- Å bare akseptere henne.

Etter år med negativt snakk om meg fra hennes side, har jeg nådd et punkt hvor jeg har fått mer enn nok av henne, så har jeg bedt om et møte med henne med arbeidsgiver til stede for å drøfte disse problemene med henne. Problemet er at hun ikke har evnen til å se egne feil, tyr til hersketeknikk og er generelt ekstremt ubehagelig å forholde seg til. Ikke er hun profesjonell heller, verken i atferd eller i kommunikasjonmåte.

Jeg lurer på om det egentlig er verdt å ta kampen. På den ene siden har jeg mange folk som ligger strødd rundt omkring etter å ha blitt utsatt for henne og hennes til dels giftige måte å snakke ned til folk på, og det er overhodet ikke akseptabelt, på den andre siden så har vi en arbeidsgiver som ikke evner å se denne siden av henne. Hun viser den "riktige siden" av seg selv hver gang arbeidsgiver er til stede. Da gjør hun alt rett. Når arbeidsgiveren er ute av syne, da er det bare tull med henne.

I tillegg tar hun lange lunsjpauser. Rekorden er 2,5 timer på en litt travel dag, som ble enda mer travel for oss som ble igjen på jobben mens hun storkoste seg i lunsjen sin.

Jeg merker at jeg er vanvittig lut lei av henne og får lyst til kjefte på henne. Men avstår fra det, men det koster.

Noen råd? Noen med erfaring, og som har vært i en lignende situasjon?

Anonymkode: a7acd...b80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du få med noen andre til å backe deg opp? Har du dokumentasjon På noe av det hun har utsatt deg/dere for? Feks de lange lunsjpausene?

Anonymkode: 393e7...527

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du få med noen andre til å backe deg opp? Har du dokumentasjon På noe av det hun har utsatt deg/dere for? Feks de lange lunsjpausene?

Anonymkode: 393e7...527

Som sagt, hun er i en lederstilling, og har dermed sterke kort for hånden. Mange som ikke tr å ta opp kampen. Jeg har spurt, men mange tør ikke av frykt for å miste timer, av frykt for å miste referansemuligheter etc. Kun en er villig.

De lange lunsjpausene... Vi er et lite miljø og det er kjempelett å legge merke til at folk blir borte mye lenger enn de må, men å dokumentere..? Vi har skrevet noen datoer og klokkeslett, og det er derfor vi vet at 2,5 time er rekorden. Men om det holder som bevis, det vet jeg ikke 😕

Anonymkode: a7acd...b80

AnonymBruker
Skrevet

Dokumenter det skriv det ned , dato, tid, hva ble gjort og sagt, og tar det opp med henne, hjelper ikke det så vurder å ta det videre til sjef, går ikke det så kan du sikkert kontakte verneombud, tillitsvalgt etc.

Anonymkode: d87a9...660

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også ta opp samtale med henne - dersom du selv deltar i samtalen vel og merke. Evt få andre til å gjøre det, dersom det er deg hun baksnakker.

Anonymkode: 022d0...ce7

AnonymBruker
Skrevet

Støtter forslaget om å ta opp samtaler med henne. Det er lov å ta opp samtalet man selv er en del av , så ville alliert meg med noen av de andre som er lei, og begynne å dokumentere samtaler...

Anonymkode: ffa87...11e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...