Gå til innhold

Så fæle og morbide tanker...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tar meg selv i å ønske at mange på jorden skal dø av corona, spesielt i de landene med ekstremt mange mennesker. Tenker liksom at dette er bra for jorden, at det blir færre av oss mennesker som bare ødelegger og forpester natur, miljø, dyreliv og hverandre.

Men så får jeg så vondt av disse tankene, for ethvert menneske er jo like mye verdt og har familie og venner som er glade i dem. Akkurat som jeg elsker alle mine. 

Huff, føler meg ond.

Anonymkode: 54a5d...65e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tanker er ikke onde eller gode, tanken er bare en tanke. Og man er ikke ond fordi om man tenker farlige tanker. Så lenge du har dit moralske kompass å styre etter så er det lov å tenke alle mulige tanker. 

Det tenker nå jeg... 

Endret av Tiuren
  • Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Ingen tankekontroll. Men i og med at du føler et behov for å poste disse tankene dine her, så virker det som om du søker anerkjennelse og validitet. Da begynner det å bli litt grumsete. 

Anonymkode: 37529...873

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen tankekontroll. Men i og med at du føler et behov for å poste disse tankene dine her, så virker det som om du søker anerkjennelse og validitet. Da begynner det å bli litt grumsete. 

Ikke nødvendigvis, vel? TS: Tanker er bare tanker, som en over her skrev. Jeg turer fremdeles rundt med mine syke tanker. Livet mitt ble mye bedre etter jeg lærte tanke ikke er handling. I tillegg har jeg slitt med tvangstanker som kommer for fulle når jeg prøver å presse dem ned. Bare la dem være i fred. Handlingene som teller!

Anonymkode: 78ce4...fce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis, vel? TS: Tanker er bare tanker, som en over her skrev. Jeg turer fremdeles rundt med mine syke tanker. Livet mitt ble mye bedre etter jeg lærte tanke ikke er handling. I tillegg har jeg slitt med tvangstanker som kommer for fulle når jeg prøver å presse dem ned. Bare la dem være i fred. Handlingene som teller!

Tanker er ikke handling. Med med en gang man velger å kringkaste slike tanker så blir de et skritt nærmere handling. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Tanker er ikke handling. Med med en gang man velger å kringkaste slike tanker så blir de et skritt nærmere handling. 

Nei. Så enkelt er det ikke.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dessuten finnes det ingen truende tanker hos Ts. Bare en tanke om at det er greit at folk dauer. Som om folk ikke har tenkt det og sagt det høyt før.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad i naturen, miljøet og dyreliv, men jeg vil aldri sette disse tingene forran mennesker. For meg er mennesker mer verdt så jeg vil aldri at mennesker skal drepes bare fordi vi ødelegger natur, miljøet og dyreliv. Jeg sier ikke at disse er mindre verdt, men i forhold til mennesker ja. Men husk også at vi trenger miljøet, naturen og dyr og omvendt. Bare min mening

Anonymkode: e5ef4...0f7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Så enkelt er det ikke.

Det er ikke "enkelt", men det er sant. Tanken er fri. Og det er helt menneskelig det som TS uttrykker. Men jeg holder likevel fast på at hun eller han søker en slags bekreftelse, sannsynligvis fra mennesker som uttrykker de samme tankene på en mer aggressiv og misantropisk måte enn det TS gjør. For at vedkommende ikke skal "føle seg ond". 

Et ønske om død for mennesker man ikke har en nær relasjon til er i mitt hode problematisk. 

Det er nå mine tanker, og jeg har like stor rett til å uttrykke dem som det TS har. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke "enkelt", men det er sant. Tanken er fri. Og det er helt menneskelig det som TS uttrykker. Men jeg holder likevel fast på at hun eller han søker en slags bekreftelse, sannsynligvis fra mennesker som uttrykker de samme tankene på en mer aggressiv og misantropisk måte enn det TS gjør. For at vedkommende ikke skal "føle seg ond". 

Et ønske om død for mennesker man ikke har en nær relasjon til er i mitt hode problematisk. 

Det er nå mine tanker, og jeg har like stor rett til å uttrykke dem som det TS har. 

Det er ingen som har sagt noe om at du ikke har rett til å uttrykke tankene dine. Vi diskuterer. Om Ts søker bekreftelse fra mennesker som tenker det samme, er jo ikke noe verken du eller jeg vet noe om.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at et ønske om at noen skal dø uansett relasjon eller ei, er ganske problematisk. Jeg er helt enig med deg.

Man kan tenke mange onde tanker, men i det man poster de offentlig så er det for å enten finne likesinnede eller se hvor sjokkerte folk blir av de grusomhetene man skriver. Enten eller der, altså. Slik jeg ser det. Vet neimen ikke hvilket av de to alternativene som er mest forstyrrende.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Nightcrawler said:

Jeg tenker at et ønske om at noen skal dø uansett relasjon eller ei, er ganske problematisk. Jeg er helt enig med deg.

Man kan tenke mange onde tanker, men i det man poster de offentlig så er det for å enten finne likesinnede eller se hvor sjokkerte folk blir av de grusomhetene man skriver. Enten eller der, altså. Slik jeg ser det. Vet neimen ikke hvilket av de to alternativene som er mest forstyrrende.

Visste du at det ikke er helt uvanlig at nybakte mødre kan få ufrivillige tanker om å kaste babyen sin ned fra stolen, slå dem osv? Og folk med angst som sliter med lignende, som å dytte ned folk foran togbanen, og er livredde for å faktisk gjøre det. Mange sitter med skam om dette og er redd de har blitt gærne/onde, møte med psykolog som har fått dem til å innse at disse frykttankene er et resultat av stress og angst, og at nøkkelen til å la tankene drive vekk er nettopp å godta at de IKKE er tankene sine, at det er midlertidige angsttanker. Skrev en oppgave om dette. Bare ønsket å lage litt perspektiv i tråden.

Anonymkode: c39fa...35b

• Liker 4
Skrevet

Visste du at det ikke er helt uvanlig at nybakte mødre kan få ufrivillige tanker om å kaste babyen sin ned fra stolen, slå dem osv? Og folk med angst som sliter med lignende, som å dytte ned folk foran togbanen, og er livredde for å faktisk gjøre det. Mange sitter med skam om dette og er redd de har blitt gærne/onde, møte med psykolog som har fått dem til å innse at disse frykttankene er et resultat av stress og angst, og at nøkkelen til å la tankene drive vekk er nettopp å godta at de IKKE er tankene sine, at det er midlertidige angsttanker. Skrev en oppgave om dette. Bare ønsket å lage litt perspektiv i tråden.

Anonymkode: c39fa...35b

Ja, det er jeg klar over, og jeg prøvde heller ikke å rette en pekefinger mot mødre med fødselsdepresjoner etc., så hvis du tolket det slik, så beklager jeg.

Men jeg mener at det er en forskjell på å ha tanker som er knytte til angst, og på å skrive tråder som dette. Når jeg leste det ts skrev opprinnelig, så fikk iallefall jeg en tanke om at wow, dette er en person som vil ha oppmerksomhet rundt tankene sine, og da ikke på en måte som du beskriver.

Men jeg kan ta feil, for all del.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, du har tydeligivs samvittighet over det så vil ikke tro du er ond da?

Men det er jo ikke helt feil heller at jorden begynner å bli ekstremt overbefolket visse steder. Det er altfor mange mennesker på jorda, og flere skal det bli..

Anonymkode: 9e859...3f8

AnonymBruker
Skrevet

Vel ts, jeg er litt inne på den samme tanken som deg. Dog så ønsker du et bortfall av mennesker på generelt grunnlag pga natur og miljø. Jeg ønsker bortfall av visse type mennesker og at viruset skal ramme ekstra hardt i enkelte land og områder. . . Men, ja jeg får også dårlig samvittighet over å tenke sånn.

Anonymkode: 1519b...d44

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg tror ikke disse tanken er spesielt uvanlige. En del kan nok også føle spenning og "håper det blir skikkelig ille" for å nettopp se hva som skjer. Det betyr ikke at man nødvendigvis ønsker andre lidelse. Det gjør vel de færreste. Men det er et psykologisk forsvar at ting ikke føles helt ekte før det kommer helt nært. Enn så lenge angår ikke disse døde oss (psykologisk forsvar). Og spesielt fordi det er så mye og overveldende distanserer vi oss fra det og kan få slike tanker som du nevner. 

Det er jo samme grunn til at så mange av oss fortsetter å bidra til klimautslipp og overforbruk. Og grunnen til at mange ikke gir penger selv om de har for å redde liv i land langt vekke. 

AnonymBruker
Skrevet

Du burde være lykkelig hver influensasesong da, for det dreper mange flere mennesker enn "corona".

Anonymkode: 125f9...d6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde være lykkelig hver influensasesong da, for det dreper mange flere mennesker enn "corona".

Anonymkode: 125f9...d6b

Det vet du ingenting om. 

Corona ble oppdaget i november i fjor. Og de fleste land har vært flinke til å begrense så mye de kan. Allikevel dør mange mennesker. Og det er i tillegg til kreft, bilulykker, skade i hjemmet, alderdom etc etc. 

Dette er et nytt virus, det kan ta tid å få medisiner og vaksiner mot dette og innen de gjør det så kan det være millioner som er døde. 

Når det har gått ett år så kan du få uttale deg om dette er ufarlig og at det ikke var verre enn en influensasesong. 

Anonymkode: 93185...ddc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en som blir glad når mennesker dør. Har kjent henne i mange år, men nå kommer grumset fram. Hva dødsårsaken er spiller ingen rolle. Første gangen hun fortalte det til meg trodde jeg hun bare mente folk hun mislikte, inkludert kjendiser. Men hun mener alle. Hun har «alltid» vært veldig opptatt av død og begravelser generelt. Jeg har nå begynt å tenke på hvor entusiastisk hun pleier bli når det snakkes om begravelser, men jeg har vært naiv nok til å ikke skjønne tegninga. Har trodd at hun bare ville hjelpe andre. Hun blir som et barn på julaften, når hun snakker om død og begravelser med glitrende øyne. 

Det er uhyggelig. Sykt. 

Anonymkode: 69f2b...3aa

AnonymBruker
Skrevet

Én ting er å innse at jorden er overbefolket, og ønske gjøre noe med det. Noe annet er å ønske at folk seigpines ihjel.

Du har kanskje ikke fått med deg Ahus sine retningslinjer. Døende coronapasienter skal få mer morfin og beroligende enn andre døende. Ahus vil forhindre de store lidelsene slike mennesker gjennomgår, en følelse av å bli kvalt i våken tilstand.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nArdA/nye-retningslinjer-ved-ahus-vil-hindre-at-corona-pasienter-lider

Det kan ta flere dager å dø slik. Der man er redd, og kjemper for hvert smertefulle åndedrag. Vi husker vel alle henne som fortale hvor grusomt det var å være vitne til sin fars kamp i 5 dager.

De som ønsker at andre mennesker vondt, er ikke onde. De er syke i hodet.

Anonymkode: 69f2b...3aa

• Opprett ny...