AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #1 Skrevet 30. mars 2020 I disse coronatider så er det mange som blir permitterte. Noen ganger så lurer jeg på om enkelte arbeidsgivere ser på lempingen av permitteringsreglene til å kvitte seg med "brysomme" ansatte o.l. I så fall er det jo misbruk. Tror dere at det finnes arbeidsgivere som ser sitt snitt til å omgå permitteringsreglene litt? Jeg har sett at de aller, aller fleste arbeidsgivere begrunne coronasituasjonen som årsak til permittering. Samtidig så tar jeg meg i å lure på om noen av tilfellene egentlig handler om misbruk av permitteringsreglene. Har dere hørt/ erfart noe om misbruk av coronasituasjonen til å permittere ansatte de ikke vil ha/ ansatte som ikke "passer en selv" eller rett og slett basert på "trynefaktor". Hvor lett er det å misbruke/ omgå permitteringsreglene? Er det gjort noe for å forebygge evt. misbruk? Vil NAV eller annen etat etterkontrollere med hensikt å avdekke om det har vært misbruk av situasjonen? Grunnen til at jeg lurer, er fordi jeg har opplevd at en ansatt i en bedrift få permitteringsvarsel til tross for at det ikke er tvingende nødvendig akkurat nå, og i tillegg har han vært i tvist med arbeidsgiver. Det er ingen ting i veien med arbeidsinnsatsen hans. Så det får meg til å undre litt. Arbeidsgiveren har også i tillegg slurvet med permitteringsvarselet. Ikke at alderen skal brukes mot en, men arbeidsgiveren er ganske ung, så kan hende han ikke har særlig bevissthet rundt dette. Synes det virker veldig skremmende at arbeidsgiveren ser ut til å ha fått blanko makt til å "endelig" kvitte seg med ansatte de ikke takler osv. Anonymkode: 2f766...975
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #2 Skrevet 30. mars 2020 Forresten: hva vil skje med arbeidsgiveren dersom han/ hun blir tatt i å misbruke permitteringsordningen? Anonymkode: 2f766...975
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå