Gå til innhold

Hva får menn til å bli gynekologer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer egentlig, fordi jeg nylig har vært til to mannlige gynekologer. Hva får menn til å ville spesialisere seg innenfor kvinnesykdommer og kvinners underliv? Jeg vet at menn også kan gå til gynekolog, men det er høyest sjelden.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 128a7...c44

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en kvinnelig urolog. Tenker du det samme?

Anonymkode: 71dea...40f

• Liker 5
Skrevet

Vill gjetning fra min side men faginteresse vil jo være nærliggende å anta. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hva får noen til å spesialisere seg innenfor noe som helst? 

Anonymkode: fbb43...f9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en kvinnelig urolog. Tenker du det samme?

Anonymkode: 71dea...40f

Nei, jeg har aldri vært til urolig så det har jeg ikke lurt på. Men jeg har vært til gynekolog (mannlige) som undersøker meg nedentil ved å stikke inn 2 fingre, bruke spekel for å åpne opp og undersøke med ultralydprobe. Det har fått meg til å lure på hvorfor mannlige leger velger å spesialisere seg i gynekologi. 

Det er mye man kan spesialisere seg innenfor, og det jeg er «nysgjerrig» på er mannlige gynekologer.

Ts

• Liker 5
Skrevet

Det er et veldig bredt og spennende fagfelt med utallige muligheter for fordypning og fornying! Både komplisert kirurgi, akutt kirurgi, og komplisert medisin innenfor flere felt!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har aldri vært til urolig så det har jeg ikke lurt på. Men jeg har vært til gynekolog (mannlige) som undersøker meg nedentil ved å stikke inn 2 fingre, bruke spekel for å åpne opp og undersøke med ultralydprobe. Det har fått meg til å lure på hvorfor mannlige leger velger å spesialisere seg i gynekologi. 

Det er mye man kan spesialisere seg innenfor, og det jeg er «nysgjerrig» på er mannlige gynekologer.

Ts

Det har mye med rekruttering å gjøre. Gynekologi er også et interessant felt og det har jo ikke med at de synes det er så ufattelig spennende å stikke to fingre inn i vagina.. På samme måte blir ikke en lege spesialist i ØNH fordi legen synes selve neseboret er så spennende, men mer at sykdommene og behandlingene er interessante

Anonymkode: 12a1f...e42

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også på det, og selvom jeg såklart kan se rasjonelle årsaker til å ville bli det så hadde jeg aldri følt meg komfortabel med en mannlig gynekolog. 🤷‍♀️

Anonymkode: 67a8f...f66

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på det, og selvom jeg såklart kan se rasjonelle årsaker til å ville bli det så hadde jeg aldri følt meg komfortabel med en mannlig gynekolog. 🤷‍♀️

Anonymkode: 67a8f...f66

Jeg har aldri følt meg ukomfortabel fordi det har vært en mannlig gynekolog, og må jo virkelig si de begge var vært flinkere/mer forsiktig enn den ene kvinnelige gynekologen jeg har vært hos. Jeg har nå en fast mannlig gynekolog og han er fantastisk flink på alle måter, både faglig og i utførelse. Tanken slo meg bare da jeg var hos ham nå sist. Jeg satt der i stolen med beina spredd, blødde og han skulle kjenne og undersøke. 

En ung mann, men likevel med lang erfaring. Det fikk meg bare til å lure på hva som får menn til å spesialisere seg innenfor gynekologi. Og så er det jo en del kvinner som synes det er ubehagelig med mannlige gynekologer, som du sier.

• Liker 5
Skrevet

Interesse for det kvinnelige kjønnsorgan. 

Skrevet

Tilgang🤣

Gjest snødråpe
Skrevet

Man kan jo være interessert i kjønnssykdommer og syntes den slags er interessant som tema osv. Jeg mener, du kan spørre om hvorfor leger er interessert i kreft som er slik en forferdelig sykdom for mange. Liker de å se lidelse, liksom? Det er nok ikke helt slik det fungerer, får vi håpe...

Kroppen er jo fascinerende for mange- hvordan og hvorfor den fungerer. Kjønnsorganer kan kanskje være litt kleint for mange, ja, men om man ser på det som en ting og ikke noe sex-tilknyttet, så kan jeg se at det kan være interessant å lære mer om den delen av kroppen som har veldig stor betydning for de fleste. 

AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt samme tanken.. Pågangen på kvinnelige gynekologer på mitt senter er så stor at jeg hele tiden er blitt "avspist" med en mannlig. Og jeg kan ikke fri meg fra å tenke at han *må vel nødvendigvis se på disse underlivene litt som en mann...? Iaf om det er en attraktiv dame som ligger der med bena spredt? Og tenker de ikke på noen av disse damene og underlivene om kvelden, vel hjemme..? Jeg har alltid syntes det er noe fishy med menn som blir gynekologer. Men det er sikkert sant at reproduktiv helse, svangerskapsrelaterte problemstillinger osv sikkert er interessant å jbbe med..

Anonymkode: 03a4c...cf6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vært hos både kvinnelige og mannlige og syns mennen har vært flinkere og tatt mer hensyn. Samt vært mer varsom. Gikk mye da vi slet med å bli gravide og da spurte jeg ene. Han sa at han ikke syns det var forskjellig for andre men at han hadde hatt praksis på sykehuset og snakket med så mange damer som ikke ble gravide, hadde uforklarlige smerter, gikk for lenge med skader osv så han følte han kunne gjøre en forskjell. 

Anonymkode: b1f95...82a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Mhmjadda skrev:

Det er et veldig bredt og spennende fagfelt med utallige muligheter for fordypning og fornying! Både komplisert kirurgi, akutt kirurgi, og komplisert medisin innenfor flere felt!

Ja, du kan så si. En virkelig fordypning 😂

Anonymkode: 7b73b...2f9

AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt samme. Da jeg skulle velge meg ut gynekolog leste jeg om de forskjellige på nettsiden og valgte en mann, føler de er mer forsiktig enn kvinner av en eller annen grunn! Vet ikke hvorfor 🙊 kanskje de har mer respekt for kvinners underliv, jeg vet ikke. Men iallefall så kunne jeg lese at denne fyren hadde 5 barn også. Jeg tenker at han må være usedvanlig interessert i kvinnekroppen generelt og dens funksjoner. Nesten litt creepy. Men så lenge de er flinke og profesjonelle i jobbsammenheng så er det vel flott.

Anonymkode: d06e5...868

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at mannlige gynekologer har vært hyggeligere, roligere/forklarende og mindre hardhendte enn kvinnelige gynekologer. 

Anonymkode: d6314...63c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har tenkt samme tanken.. Pågangen på kvinnelige gynekologer på mitt senter er så stor at jeg hele tiden er blitt "avspist" med en mannlig. Og jeg kan ikke fri meg fra å tenke at han *må vel nødvendigvis se på disse underlivene litt som en mann...? Iaf om det er en attraktiv dame som ligger der med bena spredt? Og tenker de ikke på noen av disse damene og underlivene om kvelden, vel hjemme..? Jeg har alltid syntes det er noe fishy med menn som blir gynekologer. Men det er sikkert sant at reproduktiv helse, svangerskapsrelaterte problemstillinger osv sikkert er interessant å jbbe med..

Anonymkode: 03a4c...cf6

Ja , sånn tenker jeg også. Jeg er ei ung fresh blondine og kom glattbarbert til gynekologen og klaget på smerte etter samleie. Man kan jo undre på om han har tenkt mer på det i ettertid 🙈 Men jeg foretrekker altså mannlig gynekolog.. har bare inntrykk av at de tar mer hensyn

Anonymkode: d06e5...868

AnonymBruker
Skrevet

Legeyrket har ingen ting med kjønn å gjøre, nå får dere skjerpe dere. Skal vi ende opp i en verden hvor legevitenskapen er kjønns segregert?

Anonymkode: fead8...730

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gyn er et spennende fag. Du har det akutte med fødselshjelp, enkel kirurgi, avansert cancerkirurgi og medisinske tilstander. Et veldig variert yrke. For mange er det kanskje helt tilfeldig at de begynte med Gyn, kanskje der de fikk jobb. Ikke så lett å få legejobb på sykehus i sentrale strøk. 

Anonymkode: b78dc...774

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...