Gå til innhold

Bolle eller brød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kvinner!

Når slutter en bolle å være en bolle? Er julebrød f.eks egentlig bare en stor bolle? Og kan jeg bruke en bolledeig i en brødform og spise bolle som brødskiver?  Vil det da fortsatt være en bolle?

Noen som er bolleksperter eller bare like interresert i bollefilosofi som meg? Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Boller er små, brød er store.

Julebrød er søtt, men ikke formet som bolle. Det er et søtt brød.

Rundstykker er ikke søte, og som oftest bakt på vann, ikke melk. De er derfor ikke boller, selv om de kan ha lik fasong.

Anonymkode: d10ae...b23

Skrevet

Men tror du at om jeg  lager en bolledeig og laget en stor bolle, at den ville fått en bra skorpe og konsistens som et brød?

Skrevet
26 minutter siden, Poseidons kokk skrev:

Men tror du at om jeg  lager en bolledeig og laget en stor bolle, at den ville fått en bra skorpe og konsistens som et brød?

En stor bolle formet som et brød vil fortsatt ha samme konsistens og myke "skorpe" som en liten bolle. 

Nå er jo veldig mye bakst laget av samme basisdeig som boller. Kanelsnurrer er bolledeig med fyll og annerledes form, skolebrød er laget av bolledeig og minner ikke om brød i det hele tatt. Osv. 

Skrevet

Jeg tenker at boller beskriver størrelsen mer enn noe annet. En prinsessekake er laget av bolledeig (og litt til), men det er fremdeles en kake og ikke en bolle.

Det samme med rundstykker, rundstykker er forholdsvis små, så kommer frøbrød/småbrød og til slutt brød. 

For meg er størrelsen avgjørende og som noen over her sa, en stor bolle vil få samme konsistens som en liten, se bare på melkekake. Det er jo teknisk sett en forvokst bolle, men den kalles melkekake fordi det ikke er en bolle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...