Gå til innhold

Foreldre som ikke engasjerer seg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn. En 3.klassing og en femåring. Og disse går jo naturligvis i skole og barnehage.

Hvert år er det valg av klassekontakter og FAU ansvarlige på skolen, og FAU i barnehagen. Og hvert år er det de samme som melder seg. Jeg har to år på rad vært FAU representant i min datters barnehage, og har tenkt å melde meg som klassekontakt/fau neste år i sønnen min sin klasse. I tillegg er jeg lagleder for min sønns fotballag, med alt det medfører av logistikk.

Det jeg reagerer på er at det ALLTID er de samme som melder seg til ting. I klassen til min sønn er det enkelte som har hatt verv 3 år på rad, mens andre aldri har hatt noe ansvar. Jeg synes det er rart at foreldre ikke skjønner at disse tingene er til for barna deres, og at det er derfor vi har de.

Og ikke kom og skyld på at du er dårlig på smalltalk, og derfor ikke stiller opp. Jeg er vanvittig ræva på smalltalk, men ser at hvis ingen stiller opp, blir det heller ingen aktiviteter for barna.

Så, hva gjør du? Er du en som stiller opp på verv i skole, barnehage eller idrettslag? Og hvis ikke, hvorfor ikke?

Anonymkode: e0ad9...10c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stiller ikke opp. Er kronisk syk og har mer enn nok med det som kreves til vanlig om jeg ikke skal ha ansvar for det i tillegg. 

Anonymkode: ea64c...d49

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Stiller ikke opp. Herregud som du klager. Hva med å droppe å stille opp og se hva som skjer? Verden faller ikke sammen om du ikke stiller opp. 

Anonymkode: 39df9...fbd

• Liker 10
Gjest Dorey
Skrevet

Er også en sånn som alltid stiller opp, og irriterer meg grønn over de som aldri løfter en finger. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stiller ikke opp fordi jeg rett og slett ikke har noen ting til overs til noen ting etter jobb og ettermiddag...  jeg har veldig lyst men vet at det ikke hadde gått for meg. Jeg er skikkelig misunnelig på dere som har fysisk og mentalt overskudd til å ta på seg slike verv! Så takk for at du er en av de!

Anonymkode: 7475a...425

• Liker 4
Gjest DislayName
Skrevet
1 minutt siden, Dorey said:

Er også en sånn som alltid stiller opp, og irriterer meg grønn over de som aldri løfter en finger. 

Men jeg skjønner ikke sånne som deg. Hva skjer om du ikke stiller opp? Bare dropp å stille opp istedetfor å være så jævla martyr. 

Gjest Dorey
Skrevet
1 minutt siden, DislayName skrev:

Men jeg skjønner ikke sånne som deg. Hva skjer om du ikke stiller opp? Bare dropp å stille opp istedetfor å være så jævla martyr. 

Men det er jo en jobb som må gjøres? Vil man ha 17.mai arrangement, vinterfest i bhg etc. så må det faktisk foreldre til. FAU, klassekontakt o.l er plasser som må fylles. Det er jo for barna våre. 

AnonymBruker
Skrevet

Utrolig glad for at jeg bor et sted der det alltid er mange som bidrar! FAU, klassekontakter, trenere, dugnader etc. Alltid mange som tilbyr seg og aldri noe problem å få folk til noe som helst. 

Anonymkode: a4736...f4d

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to barn. En 3.klassing og en femåring. Og disse går jo naturligvis i skole og barnehage.

Hvert år er det valg av klassekontakter og FAU ansvarlige på skolen, og FAU i barnehagen. Og hvert år er det de samme som melder seg. Jeg har to år på rad vært FAU representant i min datters barnehage, og har tenkt å melde meg som klassekontakt/fau neste år i sønnen min sin klasse. I tillegg er jeg lagleder for min sønns fotballag, med alt det medfører av logistikk.

Det jeg reagerer på er at det ALLTID er de samme som melder seg til ting. I klassen til min sønn er det enkelte som har hatt verv 3 år på rad, mens andre aldri har hatt noe ansvar. Jeg synes det er rart at foreldre ikke skjønner at disse tingene er til for barna deres, og at det er derfor vi har de.

Og ikke kom og skyld på at du er dårlig på smalltalk, og derfor ikke stiller opp. Jeg er vanvittig ræva på smalltalk, men ser at hvis ingen stiller opp, blir det heller ingen aktiviteter for barna.

Så, hva gjør du? Er du en som stiller opp på verv i skole, barnehage eller idrettslag? Og hvis ikke, hvorfor ikke?

Anonymkode: e0ad9...10c

Fint at du stiller opp. Vi er imidlertid ikke like, og slike verv byr på utfordringer på det mellommenneskelige plan som ikke alle er rustet for. Jeg sier nei fordi jeg vet at jeg gjør ting halvveis, ikke har overskudd til å følge det opp og heller ikke kommer til å ringe noen for å fordele oppgaver eller å organisere noe. Skikkelig dårlig vil det bli, så jeg har selvinnsikt nok til å si nei og spare meg selv og alle andre for mye problemer. Jeg gjør dem en tjeneste ved å IKKE stille opp. Jag kan lage kaker og slikt, men å organisere, nei takk. 

Anonymkode: de5b6...ed1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er i styret i korpset og trener for håndballlaget. Stiller alltid på dugnad. Men har tenkt å unngå å stille som klassekontakt da jeg er kronisk syk, og har langt mer enn jeg burde allerede.

Anonymkode: c44ca...070

Gjest DislayName
Skrevet
16 minutter siden, Dorey said:

Men det er jo en jobb som må gjøres? Vil man ha 17.mai arrangement, vinterfest i bhg etc. så må det faktisk foreldre til. FAU, klassekontakt o.l er plasser som må fylles. Det er jo for barna våre. 

Og om ingen stiller opp blir det en fest mindre og man kan lære barna hva som skjer når ingen stiller opp. Det er ingen barn som har tatt skade av en høytidsmarkering mindre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært en som pleide å stille opp. Sa ja til mange ting og tok initiativ til mange ting. For fire år siden "møtte jeg veggen", og etter det har jeg nesten ikke kunnet stille opp på noe som helst. Jeg måtte fases ut av to av mine verv, og har nå sittet så stille jeg kan på foreldremøter og slikt etter jeg etterhvert klarte å gå på slike. Det føles skikkelig vondt å ikke kunne stille opp, og jeg er livredd for at noen skal antyde at jeg burde. Jeg har nå endelig klart å bli leder for barnekoret til yngste, men er veldig langt unna å kunne være klassekontakt f.eks. Jeg jobber heller ikke fult enda. Jeg er veldig glad for at andre kan ta i et tak, men det føles tungt for ting til yngste som er 6 siden jeg aldri har klart å stille opp for noe med henne. De andre foreldrene der vet jo ikke at jeg har stilt opp på ting for de andre barna. Med tre barn hjemme orker jeg heller ikke at mannen stiller opp på så mye. Kanskje noen av oss klarer å være klassekontakt før hun er ferdig på barneskolen, men det tar så lang tid å bli frisk at jeg er slett ikke sikker på at jeg klarer det. 

Anonymkode: fc7de...adf

Skrevet

Man kan være engasjert uten at man stiller som klassekontakt eller i FAU.

Det er mange grunner for at folk velger vekk frivillige engasjement når det kommer til barnas skole/barnehage.

Man kan slite med kroniske sykdommer og derfor har nok med jobb og hverdagen.

Eller man kan slite psykisk og at det blir for mye å stille i en slik setting.

Man har andre engasjement på fritiden som gjør at man ikke kan stille på skolen for tiden ikke strekker til.

Man er aleneforelder og har ikke mulighet til å stille på møtene som er på kveldstid.

Kanskje man rett og slett ikke gidder...

Altså vi er alle forskjellige noen har det ene og noen har det andre. Man er ikke et dårligere menneske av å ikke stille opp i FAU og man er ikke et bedre av å stille. 

• Liker 9
Gjest Kvinne487
Skrevet

Nei, jeg stiller ikke opp. Jeg ble alene ned sønnen på tragisk måte og etter barnehage og jobb har jeg verken tid, mulighet eller ork til å bruke dyrebar tid på enda flere møter med fau.

Det får noen andre ta seg av.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Dorey said:

Jeg stiller opp når det trengs. Når det allerede er nok av frivillige, ser jeg ikke noe behov for å tre frem.

Anonymkode: b8eb7...619

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stiller opp når det trengs. Når det allerede er nok av frivillige, ser jeg ikke noe behov for å tre frem.

Anonymkode: b8eb7...619

Samme her. Når de trer frem og sier de mer enn gjerne vil stille til valg nok ett år så krangler jeg ikke om det. 

Anonymkode: ef48f...76b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri meldt meg til noen som helst utvalg verken i skolen eller idrettsklubber. Er 100%alene og jobber turnus. Har nok barnevakt som det er, og det er ikke alltid lett å bytte seinvakter.

Men! Jeg har meldt meg hvert år til å gå i 17 mai toget (får alltid fri 17 mai) og jeg stiller alltid på dugnader . Dugnader som kiosksalg  osv blir det nok av for å si det sånn. Har flere ganger hendt at jeg må ha med ungen på 8 år i kiosken frem til 23 om kvelden. Ingen slipper unna. 

Jeg gjør mitt beste. Men en plass må jeg sette grensa.

Anonymkode: 5826b...f6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ikke og kringkaster at jeg har psykiske problemer. Har nok med hverdagen. :)

Anonymkode: 0ce36...807

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir svimmel av foreldre som hele tiden skal arrangere noe og engasjerer seg i alt, og hele tiden forventer at alle andre foreldre er like interessert..... 

Anonymkode: b1778...3d1

• Liker 7
Skrevet

Jeg er den som stiller opp til tross for kronisk sykdom. Noen ganger mer enn jeg egentlig orker. Jeg er og den første som skriver meg opp på bakelister og alltid den som ender med å bake en ekstra kake fordi det ikke blir nok. Har lagt merke til det samme som deg. Skjønner det ikke er for alle, men noen flere burde faktisk bidra! Sitter i fau i både bhg og skole, er klassekontakt på skolen og. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...