qwerty123 Skrevet 31. mars 2020 #41 Skrevet 31. mars 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Verdien er den samme. Anonymkode: ac4ec...d70 Både ja och nej, det relativa värdet är olika men köpkraften är den samma. För en person som har lite pengar är 1000kr mycket men för en miljonär så är det lite. 1
Danseren01 Skrevet 31. mars 2020 #42 Skrevet 31. mars 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Neida. Det er penger de har allerede brukt og ikke noe tap, slik sett. De har også spart penger på alkoholen de ikke kommer til å kjøpe. Det er kun opplevelsen superfylle de går glipp av. Ikke noen big deal. Anonymkode: ac4ec...d70 Jeg er russ, og har ikke tenkt å drikke meg dritings... Det skulle komme artister som jeg gledet meg til, og venner som jeg ikke har sett på lenge. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #43 Skrevet 31. mars 2020 1 minutt siden, Danseren01 skrev: Jeg er russ, og har ikke tenkt å drikke meg dritings... Det skulle komme artister som jeg gledet meg til, og venner som jeg ikke har sett på lenge. Lov å klage selvfølgelig. Men det er ikke fryktelig mange "rettigheter" for noen om dagen. For mange handler det om en aksept av situasjonen. Skjønner at dette er kjipt, og det er selvfølgelig lov å si det høyt og okke, men det er liksom det. Dere kan selvfølgelig samle dere og kreve penger og prøve og få refundert. Denne krisa rammer alle. Man orker virkelig ikke ha medlidenhet med alle som mister litt penger om dagen. Det er sånn ståa er for de fleste av oss. Bedrifter kommer til å gå konkurs, mennesker blir permittert, studenter må flytte hjem, russen mister muligheten til mye de har gledet seg til. Det er en stor feiring, men sånn er det. Det kjipeste er vel at man går glipp av feiring og den store gleden ved ritualet "russetid", ikke at man mister 2000-3000. Anonymkode: 13709...587
Danseren01 Skrevet 31. mars 2020 #44 Skrevet 31. mars 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rARAm3/russ-reagerer-paa-kompensasjon-for-avlyst-landstreff Russen sutrer over at de ikke får refundert penger for Landstreffet, likevel sier de nei takk til kompesasjonspakkene. De har mulighet til å få billetter til andre utvalgte arrangementer. Kjenner jeg blir så jævlig provosert, med tanke på at det er personer som permitteres i jobbene sine, bedrifter og bransjer går i store økonomiske tap pga korona. Også klager russen på dette?!! Det hadde vært skikkelig ståhei, hvis jeg som student på 23 år hadde klaget på at jeg ikke hadde fått refundert penger for konsert og festivalbilletter på over 4000 nå i vår, og til sommeren. Vi får ingen kompesasjonspakker, men sutrer jeg? Nei. Jeg støtter kulturbransjen, og forstår at de trenger inntektene sine - på lik linje som Landstreffet. Jeg lever mye på grunn av kulturbransjen, fordi de gir meg så mange gode og meningsfulle opplevelser igjennom livet. Det er derfor bedre at jeg som enkelt person går i minus, istedenfor at store bedrifter og bransjer gjør det. Slik burde også russen tenke. Det at denne jenta i artikkelen skal til millitæret, kan heller ikke Landstreffet være ansvarlig for. Hva tenker dere? Anonymkode: e8edd...efc Skjønner ikke hvorfor du blir "så jævlig provosert". Hadde du sagt "okey, det går fint. Jeg mistet bare 3000 - 4000 (og kanskje mer) penger. Men det går bra...." ???? Vi ungdommer er ikke millionærer... Vi har jobbet hardt og spart opp penger til denne russetiden som det dessverre ikke blir noe av. Landstreffet er rik nok og har mye nok penger.... Nei, Landstreffet er ikke ansvarlig for at den jenta i artikkelen skal i militæret, men de er ansvarlig for å betale pengene tilbake. Vi kjøpte billetten for lenge siden og krever pengene tilbake. Selv om jeg kanskje ikke skal reise vekk neste år, er jeg ikke interessert i å dra på en annen konsert. Jeg var ikke engang sikker på om jeg skulle dra på LS og stusset over om å kjøpe billett. Jeg er ikke 100 % russ med all festingen, kro og det der, men jeg ville oppleve en fantastisk konsert med flotte artister og møte igjen gamle venner jeg ikke har sett på lenge. 3
OPIgirl Skrevet 31. mars 2020 #45 Skrevet 31. mars 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: 52. Anonymkode: ac4ec...d70 Så får du oppføre deg slik. Det du har ytret tidligere henger ikke på greip. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #46 Skrevet 31. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: De har rett til å klage når de tvinges til å betale for noe de ikke får. Jeg vet ikke hvor langt russ reiser på slike treff, men det er jo godt mulig at noen hadde betalt mye for reisen dit. Og elever på vgs har ikke god råd. Selv har jeg aldri vært russ, fordi jeg tok studiekompetanse som voksen, men jeg tror mange her på Kg misliker russ, og dermed føler selvtilfredshet når russen taper penger. Selv har jeg VIP-billett til en rockefestival i utlandet i sommer. Begynte glede meg for mange måneder siden. Blir festivalen avlyst, får vi pengene tilbake. Og mitt favorittrockeband skulle turnere i Sør-Amerika og Europa i år. De utsetter de konsertene de må avlyse, og ber oss beholde billettene. Slik «luksus» har ikke russen. De har bare én russetid. Anonymkode: adb4b...2ea Jeg er russ og skulle på LS. Har betalt 2900 for billett, 800 for 2 netter overnatting og 1300 for fly. Anonymkode: 2aabc...88f
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #47 Skrevet 1. april 2020 Jeg gleder meg hvert år til russetiden er over, men er hundre prosent på russens side i denne saken. Når man ikke kan levere en vare, må pengene betales tilbake. Det er mye penger for ungdommer som er i en sårbar økonomisk fase av livet. Og hva de bruker penger på ellers (alkohol osv.) er irrelevant. Det er mange fornuftige ungdommer der ute som har spart for å få med seg denne opplevelsen. Jeg har inntrykk av at russen blir sett på som et "enkelt bytte". Det har vært mange saker med dårlige avtaler når det gjelder russekort, klær og utstyr osv. Jeg ser ingen grunn til at de skal sponse den daglige driften i for eksempel Kongeparken. Jeg har observert at folk som synes russen må ta støyten, ikke nøler med å søke om erstatning for reiser de må avlyse. Eller med å få kompensasjon for treningskortet på Sats. Hva med dere her inne? Ville dere ha sponset SAS og Norwegian eller et random hotell i Spania bare for å være greie, om de plutselig ikke kunne levere varen? Anonymkode: bd90b...0b1 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #48 Skrevet 1. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gleder meg hvert år til russetiden er over, men er hundre prosent på russens side i denne saken. Når man ikke kan levere en vare, må pengene betales tilbake. Det er mye penger for ungdommer som er i en sårbar økonomisk fase av livet. Og hva de bruker penger på ellers (alkohol osv.) er irrelevant. Det er mange fornuftige ungdommer der ute som har spart for å få med seg denne opplevelsen. Jeg har inntrykk av at russen blir sett på som et "enkelt bytte". Det har vært mange saker med dårlige avtaler når det gjelder russekort, klær og utstyr osv. Jeg ser ingen grunn til at de skal sponse den daglige driften i for eksempel Kongeparken. Jeg har observert at folk som synes russen må ta støyten, ikke nøler med å søke om erstatning for reiser de må avlyse. Eller med å få kompensasjon for treningskortet på Sats. Hva med dere her inne? Ville dere ha sponset SAS og Norwegian eller et random hotell i Spania bare for å være greie, om de plutselig ikke kunne levere varen? Anonymkode: bd90b...0b1 Nå gjelder dette ting som eventuelt kan bli klassifisert som force majeure, og da er det langt fra sikkert man har rett til noe som helst av refusjon, hverken russebilletter til treff eller flybilletter. Forstår at det er kjipt å gå glipp av russetiden, kanskje som den eneste generasjonen som ikke får oppleve den fullt ut på lenge, men russen sitter nå i samme båt som oss andre som her bestilt reiser i løpet av våren og som kun kan håpe på tilbyders velvilje for å få igjen pengene. Å avvikle store russetreff med potensielt titusenvis av russ til stede er jo ikke lov i disse dager og ville ha vært ekstremt uansvarlig oppi denne situasjonen. Anonymkode: 61795...c61
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #49 Skrevet 1. april 2020 Både Forbrukerombudet og Elden advokatfirma har engasjert seg i saken og sier at russen har rett til å få pengene tilbake til tross for korona. Lund Gruppen AS som drifter Kongeparken og LS, sier de kommer til å gå konkurs hvis de må tilbakebetale pengene, men det er ikke russens problem,ifølge Elden og Forbrukerombudet. Anonymkode: 2aabc...88f
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #50 Skrevet 1. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Både Forbrukerombudet og Elden advokatfirma har engasjert seg i saken og sier at russen har rett til å få pengene tilbake til tross for korona. Lund Gruppen AS som drifter Kongeparken og LS, sier de kommer til å gå konkurs hvis de må tilbakebetale pengene, men det er ikke russens problem,ifølge Elden og Forbrukerombudet. Anonymkode: 2aabc...88f Selvsagt sier de det, forbrukerombudet er jo i utgangspunktet på forbrukers side, og Elden har jo blitt hyret inn av russen selv, så de tar selvfølgelig russens standpunkt. Men det har så vidt meg bekjent ikke være noen rettslig behandling av dette, og det er ikke dermed sikkert at det ender opp med at de har krav på noe. Anonymkode: 61795...c61
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #51 Skrevet 1. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå gjelder dette ting som eventuelt kan bli klassifisert som force majeure, og da er det langt fra sikkert man har rett til noe som helst av refusjon, hverken russebilletter til treff eller flybilletter. Forstår at det er kjipt å gå glipp av russetiden, kanskje som den eneste generasjonen som ikke får oppleve den fullt ut på lenge, men russen sitter nå i samme båt som oss andre som her bestilt reiser i løpet av våren og som kun kan håpe på tilbyders velvilje for å få igjen pengene. Å avvikle store russetreff med potensielt titusenvis av russ til stede er jo ikke lov i disse dager og ville ha vært ekstremt uansvarlig oppi denne situasjonen. Anonymkode: 61795...c61 Hvis flyet ikke går, vil du til slutt få pengene tilbake (iallfall hos SAS). Hotellet jeg skulle bo på i påsken må holde stengt, og jeg har fått pengene tilbake uten å ha bedt om noe. Det var i utgangspunktet ikke refunderbart. Men mitt poeng er at mange vil forsøke å få pengene tilbake for reiser og annet. Jeg skjønner derfor ikke at russen får kritikk. Anonymkode: bd90b...0b1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #52 Skrevet 1. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis flyet ikke går, vil du til slutt få pengene tilbake (iallfall hos SAS). Hotellet jeg skulle bo på i påsken må holde stengt, og jeg har fått pengene tilbake uten å ha bedt om noe. Det var i utgangspunktet ikke refunderbart. Men mitt poeng er at mange vil forsøke å få pengene tilbake for reiser og annet. Jeg skjønner derfor ikke at russen får kritikk. Anonymkode: bd90b...0b1 Ja, det er selvfølgelig fint at tilbyder av flybilletter eller hotellopphold tilbyr seg å betale tilbake frivillig, og det er jo selvsagt helt innafor selv om det rettslig ikke er refunderbart, men det er som regel ikke noe man har krav på i situasjoner som dette. Reiseforsikring dekker f. eks. ikke flybilletter i situasjoner som dette, så da er man prisgitt flyselskapets policy i force majeure situasjoner. Russen hadde jo forsøkt å få pengene tilbake fra LS, men LS sa seg ikke villig til det. Det betyr jo da at de må prøve det i forbrukertvisutvalget og eventuelt rettslig hvis man ikke kommer til enighet der. Det vil si at man ikke uten videre kan si at de har rett til å få tilbake penger. Anonymkode: 61795...c61
Kittykat Skrevet 1. april 2020 #53 Skrevet 1. april 2020 Jeg har selv en russ i år og han skulle på landstreffet. Er det riktig at han skal miste 3000 kr som han har spart opp for å gå på dette landstreffet? Han vil ikke få nytte av noen av de alternativene som Lund Gruppen kommer med, da han mest sannsynlig skal flytte etter sommeren for å studere. Han vil ikke ha muligheten til å dra på noen av de pga avstanden og kostnaden med fly og opphold i tillegg. Det er ikke alle som har muligheten til dette. Det er ikke alle 18 åringer som jobber, tjener penger og har 3000 kr å "kaste" bort. Vår sønn jobber ikke, så for han er dette mye penger som nå kanskje vil gå tapt pga at Lund Gruppen sitter seg på bakbeina og er vanskelig. Så ja, jeg forstår veldig godt at russen reagerer på at de ikke får refundert pengene for noe som de ikke kan benytte seg av. Og ja, jeg forstår situasjonen med korona og folk som blir permittert og kanskje mister jobben, men jeg synes likevel at russen kan klage når de ikke får pengene igjen, som de da faktisk har rett på å få igjen. Lund Gruppen har ingen juridisk grunn til å la være å refundere pengene.
Fremhevede innlegg