Gå til innhold

Hun er redd for å dø og ønsker respirator hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.nrk.no/vestland/frykten-brer-seg-blant-als-syke-1.14952731?fbclid=IwAR1h5KxxrxnVV0ApcNgrzVTP8fzQng-MpDtB-zKf_PdADfwMsAovcNPVktU

Denne damen syntes det er kjipt at hun ikke kan få livsforlengende behandling i form av hjemmerespirator når det kommer så langt. Sykehuset kan ikke avse døgnbemanning til henne for å gi henne dette hvis hun trenger det i coronakrisen. Det er heller ikke kapasitet for å operere inn hullet hun trenger i halsen for å kople på en slik hjemmerespirator. 

Jeg er enig i at dette er utrolig trist og jeg forstår frykten hennes. Jeg savner likevel et snev av forståelse fra henne, for hva er alternativet? Hvis hun får dette personalet kan det bety at andre som har mange gode år igjen kan dø fordi det ikke er helsepersonell nok. 

Vi skal ikke veie liv opp mot hverandre, men nå er vi nødt til det. Jeg savner at hun viser en form for forståelse eller foreslår en løsning. Det er ingen løsning, men nå må vi velge mellom liv. Skal hun få leve noen uker ekstra i respirator eller skal vi redde en Coronasyk som potensielt har 50 gode år igjen? 

Det er realiteten. Det er ikke nok helsepersonell og derfor må vi veie liv. Uker mot år... 

Grusomt, men det er sannheten. Hva tenker dere? 

Endret av altflyter
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Ingen kan kreve en fulltidsansatt hjemme hos seg selv når mange trenger hjelp. Det sier seg selv. Hun må velge sykehuset. Altså ta tilbudet hun får. 

Skrevet

Jeg tenker at den som ikke er i hennes situasjon skal være forsiktig med å uttale seg. 
Alle vil leve.

Selv om jeg ser poenget ditt. ALS-syke har dårlig prognose. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Helgeline skrev:

Jeg tenker at den som ikke er i hennes situasjon skal være forsiktig med å uttale seg. 
Alle vil leve.

Selv om jeg ser poenget ditt. ALS-syke har dårlig prognose. 

Alle vil leve. Selvsagt. Jeg sier ikke at det ikke er grusomt, for det er det, men hva er alternativet? Noen kommer til å dø grunnet mangel på helsepersonell. Skal vi velge en som har mange gode år igjen, eller noen som har noen uker igjen? Er det rett og slett det at folk ikke klarer å forstå situasjonen vi står oppe i? 

• Liker 2
Skrevet

Kynisk som jeg er tenker jeg at de respiratorene vi har må gå til dem som kan leve, ikke bare overleve. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Staten har jo nå laget en veileder for hvem som skal nedprioriteres til behandling. Als-syke kommer nok på den listen. 

Anonymkode: 29b5c...7c6

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Staten har jo nå laget en veileder for hvem som skal nedprioriteres til behandling. Als-syke kommer nok på den listen. 

Anonymkode: 29b5c...7c6

Ja, og det er helt riktig at de blir nedprioritert. 
Samtidig kan vi ikke kreve av en ALS-pasient at hen skal se dette. Jeg skjønner godt dette er en fryktelig vanskelig situasjon å være i for henne og familien. 
Jeg er ett år yngre enn henne, jeg har tre barn hvorav yngste er et par år yngre enn hennes yngste barn. Forskjellen er at jeg er frisk. Hvis det står mellom henne og meg på intensiven, er det klart at det eneste riktige hadde vært å redde meg. Men vi kan ikke forvente at hun selv skal se det. Hun ønsker å leve.

Anonymkode: 25621...f44

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Det er ikke på grunn av respiratormangel. For de pustemaskinene som brukes hjemme, er ikke de samme som nå trengs i stadig større antall i intensivavdelingene.

Hvorfor er det sånn, egentlig? Om det blir respiratormangel er vel en viss hjelp i disse også? Forstår jo at det er et unødvendig inngrep, i en vanlig situasjon, med at disse må opereres inn i halsen, og at narkose osv kan være en risiko i seg selv. I tillegg kreves det jo at der er kirurger, anestesilege og annet personell i operasjonssalen. Men likevel - om det kun står på antall respiratorer så må vel disse kunne brukes også, såfremt personalet er der, og respiratoren finnes.. 
Mener ikke at man skal ta i fra folk respiratorene sine, men om det allerede er slike på sykehuset, så hvorfor ikke bruke alt man har, for å potensielt redde et liv. 
Noen som vet grunnen til dette, for jeg har ikke peiling. 

Anonymkode: 5c2f3...5e4

• Liker 1
Skrevet

Hvis vi alle er flinke til å følge de reglene vi er pålagt i forbindelse med koronaviruset, så vil det ikke bli nødvendig å prioritere. Da vil alle som trenger pustehjelp, få det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok at mange som har en sykdom de skal dø av blir veldig egoistiske. Det beste for pårørende er ikke å se en av sine nære langsomt pines til døde i eget hjem. I månedsvis. For det er den opplevelsen Ts ønsker seg.

Og «i fredstid» så er det ens rett. Selv om helsevesenet påpeker ganske så kontant for deg at det ikke er verken verdig eller å ettertrakte så skal vi kaste skattekroner retning folk som vil seigpines. Og det burde vi ha diskutert før nå. Et sivilisert samfunn bør kunne diskutere om det er etisk rett å bruke penger på seigpining. Kanskje burde vi heller tilby aktiv dødshjelp så hun kunne si et verdig adjø til familien før hun ble en enorm mental byrde?

Sykdom er en stygg, stygg måte å dø på. Med eller uten respirator. Å forlenge pinen, selv når pasienten ønsker det, er uverdig for et helsevesen. Man piner ikke folk ihjel. Ei heller om de ber om det. Dette er regelen utenfor et sykehus. Da bør det være regelen i et sykehus.

Anonymkode: 06428...94d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det sånn, egentlig? Om det blir respiratormangel er vel en viss hjelp i disse også? Forstår jo at det er et unødvendig inngrep, i en vanlig situasjon, med at disse må opereres inn i halsen, og at narkose osv kan være en risiko i seg selv. I tillegg kreves det jo at der er kirurger, anestesilege og annet personell i operasjonssalen. Men likevel - om det kun står på antall respiratorer så må vel disse kunne brukes også, såfremt personalet er der, og respiratoren finnes.. 
Mener ikke at man skal ta i fra folk respiratorene sine, men om det allerede er slike på sykehuset, så hvorfor ikke bruke alt man har, for å potensielt redde et liv. 

En respirator er ikke en respirator, enkelt sagt. En respirator på en intensivavdeling er komplisert, med en rekke avanserte innstillinger og forskjellige parametre man kan justere på (trykkstøtte, tidalvolum, frekvens osv osv). Det er ikke bare pustehjelp (slik som hjemmerespiratorer ved ALS), men en behandling til f.eks alvorlig lungesvikt, som kan kreve en rekke forskjellige respiratorinnstillinger og hyppige justeringer i disse. 

Anonymkode: 4b4de...cf6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene, jeg håper ikke denne dama leser her inne. Å lese at andre synes hun er egoistisk som vil leve og er skuffet fordi hun ikke får planlagt behandling, stakkars menneske. Det må virkelig være lov å få si at man er redd og synes en slik situasjon er kjip. Legene bestemmer og de har tatt sin avgjørelse. Jeg ser ikke verdien i at vi skal sitte og synse og dømme.

Anonymkode: 5aa04...760

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det de ALS-syke ikke ser ut til å tenke over er at de ikke vil overleve korona og at deres beste sjanse for å overleve til neste vår er ved fullstendig isolasjon. Ikke noe lege, sykehus, operasjon og styr med respirator hjemme, ikke noe hjemmesykepleie, -tjeneste og BPA.

Anonymkode: 6fd26...9ca

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at av alle som på en eller annen måte rammes personlig, hva gjelder livskvalitet eller frihet under denne tida, og av alle konsekvenser dette har i praksis, så er dette noe av det mest tragiske jeg har lest om. Jeg mener. Hva skal hun si da? At mediene rapporterer om de nådeløse følgene er kjempebra, og jeg for min del savner ikke fra henne at hun legger til et resonnement om at hun forstår på slutten. Det som er litt av greia, syns jeg, er at mange med store helsebelastninger lever på et absolutt minimum, fra før. Det er ikke så mye mer å ta ifra dem. Bortsett fra livet, da, for å sette det på spissen. Hun må selvsagt kjempe sin egen sak og sine egne interesser, det er ikke mange andre som roper for henne. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mangel på intensivsykepleiere. Det går med en del spesialistsykepleiere i heltids turnus ved hjemmerespirator. 

Anonymkode: 53b83...773

Gjest Villfisker
Skrevet (endret)
30 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvis vi alle er flinke til å følge de reglene vi er pålagt i forbindelse med koronaviruset, så vil det ikke bli nødvendig å prioritere. Da vil alle som trenger pustehjelp, få det.

Enig.

De andre her som sier dama er egoistisk som vil leve, skal passe seg for å uttale seg. Man kan være frisk i dag, og få livet snudd opp ned i morgen. Syns også AB som nevner aktiv dødshjelp er nedlatende. Hva som er et verdig liv, er ikke opp til andre enn en selv å bestemme. Dama kan syns hun har et liv som enda er verdt å leve, selv om noen andre her inne ikke mener det.

Endret av Villfisker
Skrivefeil
Skrevet

Herregud, hun er 40 år gammel og har små barn, hver eneste dag er ekstremt verdifull! Jeg synes ikke hun er egoistisk i det hele tatt, og jeg forstår frylten og fortvilelsen hennes så godt. 

Innlegg av typen som AB..94d kommer med over her gjør meg både veldig sint og veldig lei meg. "Tilby aktiv dødshjelp".. hun ønsker jo å leve, og hun synes hun har et liv som er verdt å leve! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mangel på intensivsykepleiere. Det går med en del spesialistsykepleiere i heltids turnus ved hjemmerespirator. 

Men de vil jo likevel være til stede på sykehuset og overvåke alle de andre i respirator. Mener selvfølgelig ikke at koronasyke som ikke klarer å puste selv skal sendes hjem med respirator, men få det på sykehuset. I tilfeller der en feks ser bedring, men at de fortsatt ikke får nok oksygen ved å puste selv. Som pustehjelp. Må være bedre hjelp i det enn en slange som blåser luft inn i nesa. 
Tenker ikke at det er ideelt ved total lungesvikt, men som et "bedre enn ingenting"-alternativ, for de som ikke kan puste selv, men som kanskje ikke har behov for (les, kanskje har mindre behov for) vanlig respirator enn firebarnsmor (37) som er enda dårligere. 
Men som sagt, jeg har ikke peilig. Bare syns det var rart at han tilsynelatende avskriver disse hjemmerespiratorene helt. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke det. Vi har hatt flere pasienter i slike respiratorer på sykehjemmet jeg jobber på. Vi er ikke videreutdannet, det er ikke alltid det er sykepleiere til stede engang. Det trengs opplæring av bruken og av suging av luftveier. Den er ferdig innstilt og sjekkes innimellom, men den daglige bruken er ganske så grei. 

Anonymkode: 0f4cc...c27

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke det. Vi har hatt flere pasienter i slike respiratorer på sykehjemmet jeg jobber på. Vi er ikke videreutdannet, det er ikke alltid det er sykepleiere til stede engang. Det trengs opplæring av bruken og av suging av luftveier. Den er ferdig innstilt og sjekkes innimellom, men den daglige bruken er ganske så grei. 

Anonymkode: 0f4cc...c27

Jepp. Jeg jobba som pleiemedhjelper på sykehjem, og hadde skift der jeg var ansvarlig for resporatorpasient. Trenger overhodet ikke være intensivsykepleier. 

Anonymkode: 53666...670

• Opprett ny...