AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #21 Skrevet 30. mars 2020 Mange barnehager tilbyr plass i din situasjon. Anonymkode: b671a...d64
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #22 Skrevet 30. mars 2020 Når jeg fikk barn for 15-20 år siden var det mest vanlig å ha eldre søsken hjemme når man hadde permisjon med baby. Det var for de fleste ganske utenkelig å sende eldre søsken i barnehage fordi de hadde det hyggelig hjemme sammen med mor og søsken samt at man sparte de pengene det kostet å ha barn i barnehage mens man var hjemme. Jeg har tre barn og far har aldri tatt ut noe permisjon i forbindelse med fødsel (med unntak av den dagen jeg fødte). Eldre søsken var hjemme sammen med meg i permisjon. Eldste begynte på skole når nr 3 ble født og var da noen timer på skolen hver dag. Anonymkode: 37da3...3c7 4
Lykkerusen Skrevet 30. mars 2020 #23 Skrevet 30. mars 2020 Har en baby på 2 mnd og et barn på 3,5. Mannen jobber i samfunnskritisk yrke så er mye alene . Her sover heldigvis baby en del på dagtid så får tid med storesøsken men prøver å trille litt turer til lekeplasser, male, tegne, pusle og slike ting mens baby ligger i babygym eller nest ved siden av:) bruker og "barnas.com" endel for å få inn noe pedagogisk i løpet av en dag. Kanskje du kunne malt litt med eldste mens baby sitter i en vippestol og ser på?:) her er newbornsetet til tripptrappstol flittig brukt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #24 Skrevet 30. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg fikk barn for 15-20 år siden var det mest vanlig å ha eldre søsken hjemme når man hadde permisjon med baby. Det var for de fleste ganske utenkelig å sende eldre søsken i barnehage fordi de hadde det hyggelig hjemme sammen med mor og søsken samt at man sparte de pengene det kostet å ha barn i barnehage mens man var hjemme. Jeg har tre barn og far har aldri tatt ut noe permisjon i forbindelse med fødsel (med unntak av den dagen jeg fødte). Eldre søsken var hjemme sammen med meg i permisjon. Eldste begynte på skole når nr 3 ble født og var da noen timer på skolen hver dag. Anonymkode: 37da3...3c7 Det var den gang. Heldigvis (!) er det ikke sånn i dag. Anonymkode: 67a4f...1cf 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #25 Skrevet 30. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når jeg fikk barn for 15-20 år siden var det mest vanlig å ha eldre søsken hjemme når man hadde permisjon med baby. Det var for de fleste ganske utenkelig å sende eldre søsken i barnehage fordi de hadde det hyggelig hjemme sammen med mor og søsken samt at man sparte de pengene det kostet å ha barn i barnehage mens man var hjemme. Jeg har tre barn og far har aldri tatt ut noe permisjon i forbindelse med fødsel (med unntak av den dagen jeg fødte). Eldre søsken var hjemme sammen med meg i permisjon. Eldste begynte på skole når nr 3 ble født og var da noen timer på skolen hver dag. Anonymkode: 37da3...3c7 Går utifra at du forstår at situasjonen nå er annerledes enn da du fikk barn ? Regner med at du så barnas besteforeldre, kunne trille turer , besøke lekeplasser ,møte andre mødre med barn og lignende? Verste for oss er at eldste savner vennene sine,ikke at jeg ikke klarer å passe begge alene. Anonymkode: aeb2f...6a8 7
Lykkerusen Skrevet 30. mars 2020 #26 Skrevet 30. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Går utifra at du forstår at situasjonen nå er annerledes enn da du fikk barn ? Regner med at du så barnas besteforeldre, kunne trille turer , besøke lekeplasser ,møte andre mødre med barn og lignende? Verste for oss er at eldste savner vennene sine,ikke at jeg ikke klarer å passe begge alene. Anonymkode: aeb2f...6a8 Denne skulle ikke være anonym 🙈
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #27 Skrevet 30. mars 2020 Bæresjal eller sele! Både inne og ute. Det er gull verdt! Anonymkode: 11498...58a
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #28 Skrevet 30. mars 2020 Til dere som skriver at "sånn er det for alle nå", så er det litt annerledes med en helt nyfødt! Det burde vær slik at mor og nyfødt baby får ekstra kvalitetstid sammen på dagene hvor større barn er i barnehage! Anonymkode: 1693d...69a 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #29 Skrevet 30. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går utifra at du forstår at situasjonen nå er annerledes enn da du fikk barn ? Regner med at du så barnas besteforeldre, kunne trille turer , besøke lekeplasser ,møte andre mødre med barn og lignende? Verste for oss er at eldste savner vennene sine,ikke at jeg ikke klarer å passe begge alene. Anonymkode: aeb2f...6a8 Barnas besteforeldre var på jobb og ikke noe vi så i hverdagen. Kanskje en gang eller to i mnd noen timer. Det utgjorde ingen forskjell. Trille turer og leke i hagen kunne man da som nå. Det kommer mest ann på innstillingen. Anonymkode: 37da3...3c7 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #30 Skrevet 30. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Til dere som skriver at "sånn er det for alle nå", så er det litt annerledes med en helt nyfødt! Det burde vær slik at mor og nyfødt baby får ekstra kvalitetstid sammen på dagene hvor større barn er i barnehage! Anonymkode: 1693d...69a Ja, for å ikke å snakke om hvor forskjellig vi takler nyfødtfasen. Jeg var i bra fysisk form, men skikkelig ute av balanse.i lang tid. Hadde ikke klart et barn til samtidig. Anonymkode: b671a...d64 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #31 Skrevet 30. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barnas besteforeldre var på jobb og ikke noe vi så i hverdagen. Kanskje en gang eller to i mnd noen timer. Det utgjorde ingen forskjell. Trille turer og leke i hagen kunne man da som nå. Det kommer mest ann på innstillingen. Anonymkode: 37da3...3c7 Så du var hjemme uten å se andre folk i det hele tatt, og barna dine fikk ikke leke med noen? Regner med du også hadde hjemmeskole samtidig uten problem? Flott, du kan få en medalje! 🏅 Anonymkode: 35b61...d6a 8
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #32 Skrevet 30. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnas besteforeldre var på jobb og ikke noe vi så i hverdagen. Kanskje en gang eller to i mnd noen timer. Det utgjorde ingen forskjell. Trille turer og leke i hagen kunne man da som nå. Det kommer mest ann på innstillingen. Anonymkode: 37da3...3c7 Det kommer også an på barnas personligheter. Noen elsker å gå stille og rolig tur, sitte og perle osv, men så har du de som har mark i rumpa og flyr på veggene. Det er to vidt forskjellige verdener. TS skriver at hun har en urolig nyfødt baby som gråter mye. Anonymkode: 67a4f...1cf 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #33 Skrevet 30. mars 2020 Sjal til babyen og iPad til fireåringen! Det er unntakstilstand, du må bare ta alle de enkle løsningene du kan. Når mannen din er hjemme, må han avlaste deg så mye som mulig, slik at du får sove. Jeg har selv en mann som jobber i helsevesenet, og der er det faktisk rolig nå, siden alt det planlagte er avlyst, og det er få corona-pasienter. Gjelder det samme for mannen din? Da kan han ta noe omsorgspermisjon. Husk at hvis du bryter sammen med en fødselsdepresjon og ikke kan ta vare på babyen, vil du bli sykmeldt, noe som betyr at han får ikke jobbet i det hele tatt på månedsvis. Det kan derfor være en god investering av din manns sjef å la ham ta noen dager med omsorgspermisjon. Anonymkode: 5ec72...85d 1
Vera Vinge Skrevet 30. mars 2020 #34 Skrevet 30. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Såpass bør du klare. Alle er hjemme med barn nå. Anonymkode: 04ce8...8f3 Jeg forstår virkelig ikke hva du får ut av å disse en nybakt mamma på nett, altså... Til ts, så skjønner jeg godt at dette ikke er en enkel situasjon for deg! Jeg vil påstå at å være hjemme med 3-4 eldre barn er enkelt i forhold til å være hjemme med en nyfødt og et eldre søsken. Det er nok individuelt, men selv har jeg opplevd nyfødt-tiden som den mest slitsomme perioden med barn, både pga egen form og babyer som må bæres hele tiden. I tillegg er det en overgang å ha kun ett barn og å måtte dele oppmerksomheten sin (jeg opplevde dette som enklere med nr tre, faktisk, fordi jeg da var vant til å håndtere flere barn samtidig, så det kan forklare hvorfor enkelte mødre med 3-4-5 barn tar en del ting enklere og stresser mindre enn de med to små barn, er mitt inntrykk). Jeg ville ikke gitt opp sjal helt ennå. Har du prøvd elastisk sjal? Det er ofte mer passende for små baby enn sele. Og ja til ipad i denne situasjonen! Jeg tenker du bare må gjøre det du kan for å komme seg gjennom dagene, når babyen krever mye og du sover dårlig om natta. Det gjør ikke noe om ting er litt på "halv tolv" for 4-åringen en periode. 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #35 Skrevet 30. mars 2020 Du har min fulle sympati TS. jeg fikk selv barn nå i begynnelsen av mars og måtte gå hjemme med eldste på straks 4 år før mannen ble permittert i forrige uke. Baby er klistret på meg natt og dag og veldig urolig på formiddagen, så man føler ikke at man strekker til som mor verken for baby eller eldste. Jeg brukte badekaret flittig som jeg ser du har fått tips om. Anbefaler også Storytel så 4åringen kan høre på lydbok. Føler det er litt bedre enn å se på film dagen lang. Støtter også at mannen får ta ut en og annen omsorgsdag her og der for avlastning. Hvertfall om stengte barnehager fortsetter også etter påske. Anonymkode: a6564...307 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #36 Skrevet 30. mars 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg fikk barn for 15-20 år siden var det mest vanlig å ha eldre søsken hjemme når man hadde permisjon med baby. Det var for de fleste ganske utenkelig å sende eldre søsken i barnehage fordi de hadde det hyggelig hjemme sammen med mor og søsken samt at man sparte de pengene det kostet å ha barn i barnehage mens man var hjemme. Jeg har tre barn og far har aldri tatt ut noe permisjon i forbindelse med fødsel (med unntak av den dagen jeg fødte). Eldre søsken var hjemme sammen med meg i permisjon. Eldste begynte på skole når nr 3 ble født og var da noen timer på skolen hver dag. Anonymkode: 37da3...3c7 Og så kunne dere gå på besøk til familie, besøke andre barn, dra på lekeplasser, besøksgård, lekeland, besøksgård, kafé etc. Din situasjon er ikke sammenlignbar i det hele tatt. Anonymkode: 0a8b5...3d0 3
Luckiness Skrevet 30. mars 2020 #37 Skrevet 30. mars 2020 Jeg ville bestilt en del hobbyting på nettet hjem. Så kan 4åringen sitte å putle på med det, mens du sitter rett ved og bysser/ammer(gir flaske)/baby sover oppå deg. Da kan du involvere deg i det 4åringen holder på med samtidig. Veilede på det som skal lages, gi skryt underveis osv. Dere kan danse/ha danselek. Da kan 4åringen danse, mens du danser samtidig som du bysser babyen. Du får bruke film/nettbrett/mobil i de situasjonene hvor du føler du får gitt litt lite til den eldste. Så lenge du involverer deg i handlingen er sikkert 4åringen fornøyd. Kanskje dere kan spille et enkelt spill? Sitte i sofaen og bruke sofabordet feks. Kanskje mest behagelig for deg som holder baby imens. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #38 Skrevet 30. mars 2020 Alle dere som lar barna bruke iPad - blir nok turer til kiropraktor når ungene blir eldre. Anonymkode: 852e0...9cc
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #39 Skrevet 30. mars 2020 Støtter ipad og bading. Mannen min jobber og jeg er hjemme med 3 åring og 3 mnd gammel baby som bare vil bæres. Anonymkode: 7a351...c97
MammaSvarDa Skrevet 30. mars 2020 #40 Skrevet 30. mars 2020 Ikke brydeg om ngative kommentarer, ts. Noen må bare fortelle hvor mye bedre de er enn andre 🙄 Sover babyen i bil? Hva med å lage billotto til 4 åringen? Du tegner et tre, en rød bil, en lastebil osv på et ark som hun krysse av, så har hun noe å gjøre mens babyen sover? Kanskje blir det belønning når hun kommer hjem? Lego? Det finnes Lego med Disney-prinsesser om hun liker det. Om dere har badekar så finnes det både fargestifter og badefarge på apoteket dere kan prøve. Plukke stener å ta med hjem og mal Mine likte å vaske når de var små. Gi de en vaskeklut og be de vaske senga si, stuebordet og lekene sine Lag vafler med konditorfarge Kjøp iPad eller et billig nettbrett. Det finnes flere fine appper til små barn. Nrk super, fantorangen osv Husk at dette er unntakstilstand. Gjør det du må gjøre. Husk at du også skal ha det bra. Det er helt greit at barnet får nugatti på skiva til frokost om det er det som skal til for at du kan hvile deg på sofaen og babyen får sove. Gi barnet en sjokolade om det leker på rommet. Så må du huske på at dette går over. Jeg hadde en en 2 åring uten barnehageplass når jeg fikk en baby med kolikk. Det er utrolig slitsomt, men man må bare gjøre det beste ut av det og huske på at det går over. Lykke til ts, dette klarer du. Det går bra 2
Fremhevede innlegg