ForumBrukeren Skrevet 30. mars 2020 #1 Skrevet 30. mars 2020 (endret) I motsetning til hva FHI og WHO sier så virker masker. Land hvor maskebruk er utbredt som Kina, Japan, Singapore, Hong Kong, og ikke minst Sør Korea har alle flatet ut kurven sin i større eller mindre grad. Og i Tsjekkia har de nå bevist dette ved at de gikk fra å ikke bruke masker til vanlig (i motsetning til de asiatiske eksemplene) til at nesten 100% nå bruker masker, og deres smittekurve har deretter blitt flatet ut. https://www.praguemorning.cz/usage-of-masks-flattened-growth-of-coronavirus-cases-in-czech-republic/ Selv om enkle stoffmasker ikke kan stoppe alle viruspartikkler fra å inhaleres, så er de VELDIG effektive på å stoppe dråper og aerosoler fra å komme ut fra en smittet person. Og siden forskning viser at helt oppi 80% av smitten har kommet fra personer uten symptomer (de er mindre smittsomme i utgangspunktet, men siden de beveger seg mye mer rundt enn folk med symptomer så smitter de faktisk flere folk) så må ALLE bruke maske, ikke bare folk med symptomer. Forskning viser også at man har mye bedre prognose om man får en liten dose virus til å begynne med enn hvis man får en stor dose til å begynne med. Dette er fordi immunforsvaret ved en mindre "startdose" har bedre tid til å bygge opp et forsvar mens viruset repliserer seg enn hvis man begynner med en høy dose til å begynne med. Så selv om en vanlig stoff maske eller kirurgisk munnbind på en frisk person ikke vil stoppe alt av virus så vil det drastisk redusere dosen du eventuelt får i deg, og dermed føre til et mildere og kortere sykdomsforløp i snitt. Dette er også den samme grunnen til at antivirale middler som testes ut nå slik som Hydroxyklorokin ser ut til å ha bra effekt når det tas tidelig i forløpet mens viruset ikke har rukket å replisere seg så mye, mens det ser ut til å ha liten effekt når det tas av smittede langt ute i forløpet med alvorlige symptomer. Masker på alle vil også føre til mindre dråpesmitte som faller ned på overflater som folk da senere tar på og blir smittet. Så sett i gang massiv maskeproduksjon for folket nå. Det spiller ingen rolle at det ikke er opp til N97 eller FPP3 standard, eller noen som helst standard egentlig. Uansett fungerer det MYE bedre enn ingen maske. Spesielt for smittede som ikke vet de er smittet. Janus fabrikken har utsatt sin maskeproduksjon av ull fordi de ikke møtte kravene til helsevesenet. Det er ingen grunn til å stoppe produksjonen, selg maskene til folket istedenfor. Og til alle andre tøyprodusenter, og andre produsenter som kan lage slikt: Start opp produksjonen nå! Endret 30. mars 2020 av ForumBrukeren 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #2 Skrevet 30. mars 2020 Sild til folket er viktigere. Anonymkode: dda70...156 2
ForumBrukeren Skrevet 30. mars 2020 Forfatter #3 Skrevet 30. mars 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sild til folket er viktigere. Anonymkode: dda70...156 Selvfølgelig må mat også produseres, men det er ikke noen motsetning mellom maskeproduksjon og matproduksjon. Det ene tar ikke vekk fra det andre. Og best av alt så vil det få mange av de som er permittert nå i arbeid. Endret 30. mars 2020 av ForumBrukeren
The Kitten Skrevet 30. mars 2020 #4 Skrevet 30. mars 2020 Hva skal vi med masker når viruset smitter via dråper? Så lenge ingen nyser/hoster eller spytter på deg er du ganske trygg så lenge du er flink til å vaske hender og ikke tar deg i ansiktet hele tiden. 4
ForumBrukeren Skrevet 30. mars 2020 Forfatter #5 Skrevet 30. mars 2020 (endret) 3 minutter siden, The Kitten skrev: Hva skal vi med masker når viruset smitter via dråper? Så lenge ingen nyser/hoster eller spytter på deg er du ganske trygg så lenge du er flink til å vaske hender og ikke tar deg i ansiktet hele tiden. Fordi masker reduserer dråper som kommer ut fra en som hoster eller nyser (eller snakker eller puster for den del). Og det reduserer ikke bare dråpene i lufta, men også dråpene som lander på overflater og dermed gjør disse overflatene til smittekilder. Endret 30. mars 2020 av ForumBrukeren 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #6 Skrevet 30. mars 2020 Siden det er mangel på masker så er det best at helsevesenet får de som er. Jeg vil helst at det er en lege på sykehuset som kan se til meg hvis jeg blir syk, fremfor å løpe rundt med maske når jeg bare kan vaske meg på hendene. Det er ingen som hindrer deg i å sy deg din egen maske. Dog kan du holde deg langt unna meg fordi den masken din blir en smittebombe når du tar deg ekstra mye i fjeset uten å vaske hender, tar den av på feil måte og ikke steriliserer den korrekt. Av de samme grunnene håper jeg færrest mulig følger din oppfordring. Anonymkode: 0d560...471 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #7 Skrevet 30. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden det er mangel på masker så er det best at helsevesenet får de som er. Anonymkode: 0d560...471 Det er derfor vi må starte med stor produksjon av masker her i landet nå. For å få nok til folket. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil helst at det er en lege på sykehuset som kan se til meg hvis jeg blir syk, fremfor å løpe rundt med maske når jeg bare kan vaske meg på hendene. Anonymkode: 0d560...471 Har du lest noe som helst av åpningsinnlegget? Det hindrer smittede i å spre smitten. Det hjelper ikke hvor mye du vasker hendene, smittede vil fremdeles puste, hoste og nyse ut smitte uten maske. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen som hindrer deg i å sy deg din egen maske. Anonymkode: 0d560...471 Igjen les åpningsinnlegget. Hele poenget er at alle må gå med maske for å hindre smitte. Det hjelper ingen ting av enkelte gjør det. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dog kan du holde deg langt unna meg fordi den masken din blir en smittebombe når du tar deg ekstra mye i fjeset uten å vaske hender, tar den av på feil måte og ikke steriliserer den korrekt. Av de samme grunnene håper jeg færrest mulig følger din oppfordring. Anonymkode: 0d560...471 Masker hindrer deg faktisk i å ta deg i fjeset i mye større grad. Flere ganger når jeg har arbeidet på farmasi anlegg som ekstern arbeider i ren sone så har jeg fått maske mens de faste ansatte der ikke bruker maske. Dette er ikke for å hindre meg i å hoste eller noe slik, det er faktisk heller for å hindre meg i å ta meg i fjeset fordi det da er en barriere der. Mens de faste ansatte har bedre reflekser på dette. Og som sagt så taler fakta for seg selv. Land med utbredt maskebruk er de som har greid å flate ut kurven. Det er sikkert mange som bruker bilbelte feil også, men vi annbefaler ikke derfor folk å ikke bruke bilbelte... Eller mer relevant det er mange som vasker hendene feil, men likevel anbefaler vi folk å vaske hendene. I følge din "logikk" skulle jo dette vært anbefalingen fordi de som vasker hendene feil tar på krana og dørhåndtaket etterpå og dermed bidrar til mer smitte... Anonymkode: e9e7e...5d1 2
The Kitten Skrevet 30. mars 2020 #8 Skrevet 30. mars 2020 Jeg har ingen planer om å begynne å gå med maske. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #9 Skrevet 30. mars 2020 Jeg har brukt maske noen ganger når jeg produserer sagspon og støv, og det er helt grusomt. Det er vanskelig å puste når jeg er andpusten, det klør både over nesa og rundt ørene, og håret floker seg. Jeg tror ikke du klarer å få mange til å bruke maske når det er så få som hører på de relativt enkle rådene som er nå. Anonymkode: 3ee5e...c78
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #10 Skrevet 30. mars 2020 Jeg jobber på toget og oppfatter de som bruker maske til å være mindre forsiktige enn de som ikke gjør det. Som en falsk trygghet. Spesielt når de tar den av seg for å snakke i telefonen. Anonymkode: cd65c...6f9
ForumBrukeren Skrevet 30. mars 2020 Forfatter #11 Skrevet 30. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber på toget og oppfatter de som bruker maske til å være mindre forsiktige enn de som ikke gjør det. Som en falsk trygghet. Spesielt når de tar den av seg for å snakke i telefonen. Anonymkode: cd65c...6f9 Er sikkerhetsbelte i bil og hjelm på sykkel også en falsk trygghet? Vil de ikke da ta mer risiko siden de føler seg tryggere? Dette er diskusjoner vi har vært gjennom MANGE ganger oppigjennom og uten unntak så overveier den økte sikkerheten eventuelle risiko økninger massivt. Og det er tilfellet her også som de asiatiske landene og Tsjekkia har vist. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #12 Skrevet 30. mars 2020 Jeg er helt enig med deg, HI! Og til noe annet du skriver; Dette er også den samme grunnen til at antivirale middler som testes ut nå slik som Hydroxyklorokin ser ut til å ha bra effekt når det tas tidelig i forløpet mens viruset ikke har rukket å replisere seg så mye, mens det ser ut til å ha liten effekt når det tas av smittede langt ute i forløpet med alvorlige symptomer. Hvorfor skal disse medisinene kun testes på folk som allerede har blitt innlagt og er kommet relativt langt i forløpet? Hvorfor er det ingen fastleger som kan skrive ut dette profylaktisk til corona-positive pasienter? Det burde vel i det minste lages en testgruppe for dette? Anonymkode: fa778...183 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #13 Skrevet 30. mars 2020 Myndighetene må vel si at masker ikke hjelper, ellers ville det blitt et hylekor etter masker. Jeg ville brukt maske om det var å få tak i. Anonymkode: 1d429...c7a
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #14 Skrevet 30. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Myndighetene må vel si at masker ikke hjelper, ellers ville det blitt et hylekor etter masker. Jeg ville brukt maske om det var å få tak i. Anonymkode: 1d429...c7a Det er å få tak i, men til veldig høye priser. Men vi må altså starte med massiv egenproduksjon for å dekke behovet til folket. Også i Tsjekkia kom myndighetene med dette først lenge etter at store deler av befolkningen allerede hadde begynt med å produsere og bruke masker. Akkurat som at myndighetene her i landet først innførte tiltakene etter at masse folk hadde krevd det i lang tid. Anonymkode: e9e7e...5d1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #15 Skrevet 30. mars 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er derfor vi må starte med stor produksjon av masker her i landet nå. For å få nok til folket. Har du lest noe som helst av åpningsinnlegget? Det hindrer smittede i å spre smitten. Det hjelper ikke hvor mye du vasker hendene, smittede vil fremdeles puste, hoste og nyse ut smitte uten maske. Igjen les åpningsinnlegget. Hele poenget er at alle må gå med maske for å hindre smitte. Det hjelper ingen ting av enkelte gjør det. Masker hindrer deg faktisk i å ta deg i fjeset i mye større grad. Flere ganger når jeg har arbeidet på farmasi anlegg som ekstern arbeider i ren sone så har jeg fått maske mens de faste ansatte der ikke bruker maske. Dette er ikke for å hindre meg i å hoste eller noe slik, det er faktisk heller for å hindre meg i å ta meg i fjeset fordi det da er en barriere der. Mens de faste ansatte har bedre reflekser på dette. Og som sagt så taler fakta for seg selv. Land med utbredt maskebruk er de som har greid å flate ut kurven. Det er sikkert mange som bruker bilbelte feil også, men vi annbefaler ikke derfor folk å ikke bruke bilbelte... Eller mer relevant det er mange som vasker hendene feil, men likevel anbefaler vi folk å vaske hendene. I følge din "logikk" skulle jo dette vært anbefalingen fordi de som vasker hendene feil tar på krana og dørhåndtaket etterpå og dermed bidrar til mer smitte... Anonymkode: e9e7e...5d1 Jeg leste innlegget ditt, poenget er at jeg er uenig. 😉Hvis vi skulle produsere ekstra masker her til lands så bør de fortsatt gå til helsevesenet. Anonymkode: 0d560...471 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #16 Skrevet 30. mars 2020 Har nettopp bestilt masker selv på wish. Vi har få smittede her jeg bor, så jeg vil helgardere meg i tilfelle det eksploderer, slik som i Viken og Oslo. Anonymkode: a64fb...ce5
Nerine_ Skrevet 30. mars 2020 #17 Skrevet 30. mars 2020 Møter du mange som hoster og nyser i disse dager? Jeg har inntrykk at folk flest er flinke til å holde seg hjemme når de hoster/nyser.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #18 Skrevet 30. mars 2020 Akkurat nå, Nerine_ skrev: Møter du mange som hoster og nyser i disse dager? Jeg har inntrykk at folk flest er flinke til å holde seg hjemme når de hoster/nyser. Bare vanlig pusting og prating sprer også mye dråpesmitte. Som sagt så viser noen forskingsrapporter at helt oppi 80% av smitten har kommet fra folk uten symptomer. Anonymkode: e9e7e...5d1 2
Nerine_ Skrevet 30. mars 2020 #19 Skrevet 30. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bare vanlig pusting og prating sprer også mye dråpesmitte. Som sagt så viser noen forskingsrapporter at helt oppi 80% av smitten har kommet fra folk uten symptomer. Anonymkode: e9e7e...5d1 Men mest sannsynlig ikke fra en tur på butikken, det er nok heller snakk om nærkontakter som ikke holder avstand.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #20 Skrevet 30. mars 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor skal disse medisinene kun testes på folk som allerede har blitt innlagt og er kommet relativt langt i forløpet? Hvorfor er det ingen fastleger som kan skrive ut dette profylaktisk til corona-positive pasienter? Det burde vel i det minste lages en testgruppe for dette? Anonymkode: fa778...183 Det er for lite av den til å dele ut til alle som vil ha, spesielt etter at noen leger har skrevet resepter på den til familie og venner. Anonymkode: b0779...f13
Anbefalte innlegg