Gå til innhold

Som følge av Corona, hvilke økonomiske tiltak syntes du at staten skal kutte ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sånn som det ser ut nå, så risikerer vi å måtte stramme inn livreima betraktelig etter covid 19 krisen er over. Ikke bare hver og en familie men sikkert også staten. Jeg tenker at det er mulig å få til velferd i fremtiden selv om vi en stund fremover må kutte ned på godene. Så, det jeg lurer på er hvilke økonomiske goder/tiltak ønsker du at Norge kutter ut fremover?

Mine er:

- kortere foreldre permisjon

- slutt på betalt ammefri

- behovsprøvd barnetrygd

- null støtte til ikke norske statsborgere

- mindre støtte til rusmisbrukere

Anonymkode: c582e...a4f

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Repartiering av alt av innvandrere og permanent 0 i bistand for all fremtid

Anonymkode: 35440...739

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Kontantstøtten 

Anonymkode: 0891b...8f6

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn som det ser ut nå, så risikerer vi å måtte stramme inn livreima betraktelig etter covid 19 krisen er over. Ikke bare hver og en familie men sikkert også staten. Jeg tenker at det er mulig å få til velferd i fremtiden selv om vi en stund fremover må kutte ned på godene. Så, det jeg lurer på er hvilke økonomiske goder/tiltak ønsker du at Norge kutter ut fremover?

Mine er:

- kortere foreldre permisjon

- slutt på betalt ammefri

- behovsprøvd barnetrygd

- null støtte til ikke norske statsborgere

- mindre støtte til rusmisbrukere

Rettelse: Ønsker at barnetrygden skal bli behovsprøvd og ikke gis til alle.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg *ønsker* ingenting, men økte skatter er vel et naturlig sted å begynne. Kontantstøtten og barnetrygd gråter jeg ikke over. Sykepenger er også naturlig å kutte ned på. Uføretrygda står også i faresonen. 

Anonymkode: a42b5...101

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kontantstøtten er det første som bør forsvinne. Så får vi alle ta en i karensdager ved sykdom.

Anonymkode: 9cfd2...65f

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Vi må gjøre tiltak som monner, og ikke bli styrt av ideologi og symbolpolitikk.

Pensjon, trygd og helse er hvor pengene går i Norge. Da er det her de største kuttene må komme og. Kraftig reduksjon i både pensjon og sykepenger er vel opplagt

Anonymkode: 3f37b...023

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg tror kommer til å skje:

1. Økte skatter
2. Kontantstøtten forsvinner
3. Foreldrepermisjonen kommer til å minske
4. Sykepenger kommer til å bli skrudd ned til samme nivå som AAP, dvs. 66 %.
5. Dagpenger kommer til å forsvinne
6. Tiden med AAP kommer til å bli redusert igjen
7. Sosialkontoret kommer til å innføre aktivitetsplikt for alle sine og alle under 30 år vil bli pålagt å flytte hjem for å bli forsørge av foreldrene. 
8. Karensdag ved sykdom.
9. Eiendomsskatt for private boliger. 
10. Uføretrygden kommer til å bli redusert. 

Anonymkode: ebbf9...f08

• Liker 5
Skrevet

midler til diverse trossamfunn.

• Liker 40
Skrevet

Kontantstøtte bør fjernes uansett. Barnetrygd bør kun være for fattige. Avskaffe monarkiet. 

• Liker 21
Skrevet

Når det gjelder skatt så er det viktigste å få gjort noe med skatteparadis. Mye penger å hente der.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Karensdag ved sykdom.

Kutte støtte til IVF.

Anonymkode: a6d20...c4a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kutt støtte til assistert befruktning og barnetrygd til rike og folk som får x antall barn. 

Anonymkode: 2fedf...f74

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Tror dere at det vil gå utover ung ufør trygd? 😕

Anonymkode: 39bca...f02

• Liker 2
Skrevet

det spys ut masse midler til frivillig arbeid. Ikke alt dette har så mye for seg. Så her kan man kutte ut en god del.  

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Alle kommer til å få kjenne dette på kroppen! Når vi nå har satt i gang tiltak for å ødelegge store deler av næringslivet, så vil det også være mange som vil være veldig tilbakeholdne med å starte en egen bedrift. Det betyr at inntektene til staten kommer til å gå betraktelig ned, og det betyr at utgiftene må reduseres. 

Anonymkode: ebbf9...f08

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Fjerne skattefritak og lettelse til alle rike. 

Jeg er ufør selv, og tenker at en maks sum på ufør og fjerning av ung ufør er helt greit så lenge det er en fornuftig sum uføre står igjen med til å dekke husleie, mat , medisiner og økonomisk rom for noe sosial aktivitet for de som klarer det. 

Anonymkode: edd0d...84d

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kutt støtte til assistert befruktning og barnetrygd til rike og folk som får x antall barn. 

Anonymkode: 2fedf...f74

Hvor mye tror du staten sparer på å kutte assistert befruktning? Det blir jo som å pisse i havet for å øke vannstanden.

Også mange som foreslår tiltak som krever mye administrasjon (som behovsprøvd barnetrygd). 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt. Tror nok trygdeutgiftene blir kraftig redusert.

Anonymkode: 030c8...9ab

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Pluss at Norge må slutte med å sende ut penger til andre land. Pengene kommer stort sett aldri dit de var tenkt allikevel.

Anonymkode: edd0d...84d

• Liker 30
  • Opprett ny...